Γιατί τυλίγονται στις φλόγες οχήματα εν κινήσει-Οι παγίδες που δεν υπολογίζουμε
06:49 - 25 Ιουλίου 2022
Αρκετά είναι τα περιστατικά, ιδιαιτέρως κατά τη διάρκεια του καλοκαιριού, όπου οχήματα εν κινήσει ή ακόμη και σταθμευμένα, τυλίγονται στις φλόγες, με αποτέλεσμα να θέτουν σε κινητοποίηση την Πυροσβεστική Υπηρεσία για να κατασβήσει άμεσα την πυρκαγιά, προτού επεκταθεί και να σώσει φυσικά τους επιβαίνοντες, οι οποίοι ίσως να θέτονται σε κίνδυνο. Οι λόγοι που κρύβονται πίσω από τις πυρκαγιές, είναι αρκετοί, αφού υπάρχουν περιπτώσεις όπου η φωτιά θα τεθεί κακόβουλα αλλά και άλλες τόσες, που θα προκληθεί από μηχανική βλάβη.
Είναι αλήθεια, πως οι πλείστοι οδηγοί, δεν έχουν εις γνώση τα απαραίτητα μέτρα, ώστε να προστατεύσουν το όχημά τους αλλά και να αποτρέψουν τέτοια φαινόμενα όπου θα υπερθερμανθεί η μηχανή και αφού φθάσει σε απίστευτα ψηλές θερμοκρασίες, τότε θα ξεσπάσει και η φωτιά. Ιδιαιτέρως κατά τη διάρκεια των καλοκαιρινών ημερών όπου ο υδράργυρος βρίσκεται στο... κόκκινο, είναι ακόμη πιο εύκολο να προκληθεί η φωτιά, αφού και σταθμευμένο να είναι το όχημα κάτω από τον ήλιο, η θερμοκρασία που βρίσκεται είναι πάρα πολύ υψηλή.
Η απάντηση πίσω από τις... μυστηριώδεις φωτιές που ξεσπούν σε οχήματα εν κινήσει, βρίσκεται κυρίως στη λανθασμένη συντήρηση των αυτοκινήτων, με τις παγίδες που κρύβονται να είναι αρκετές αλλά και ανυπολόγιστες για την πλήρη καταστροφή του οχήματος. Όπως εξήγησε στον REPORTER, o Μηχανολόγος και Μηχανικός Οχημάτων, Χαράλαμπος Καπετάνιος, «το πιο σοβαρό πρόβλημα, είναι η λανθασμένη συντήρηση του αυτοκινήτου, κυρίως στα οχήματα diesel. Τα πετρελαιοκίνητα οχήματα, έχουν συγκεκριμένα συστήματα στα εξώστ για να καθαρίζουν το καυσαέριο από το μονοξείδιο του άνθρακα κυρίως, αλλά και από το διοξείδιο του άνθρακα και από το μονοξείδιο του αζώτου. Το σύστημα στο εξώστ, αποτελείται από τον οξειδωτικό καταλύτη και υπάρχει ακόμη ένας καταλύτης, πιο μεγάλος σε μέγεθος, ο οποίος ονομάζεται diesel particulate filter (DPF), που κατακρατεί τα βλαβερά μικροσωματίδια του πετρελαίου, για να μην βγαίνουν στην ατμόσφαιρα».
Δυστυχώς, όπως διαφάνηκε μέσα από τα στοιχεία που έχει εις γνώση του ο κ. Καπετάνιος, ένας μεγάλος αριθμός αυτοκινήτων στην Κύπρο, κάνει λανθασμένη συντήρηση στα οχήματά του. Σύμφωνα με τον ειδικό μηχανικό, το συγκεκριμένο φίλτρο που υπάρχει στα εξώστ κλείνει εύκολα, «όταν το αυτοκίνητο κινείται κυρίως μέσα στην πόλη και δεν βγαίνει στο highway για να κινηθεί κανονικά και να αναπτύξει χιλιόμετρα η μηχανή για να μπορέσει το καυσαέριο να απελευθερωθεί και να φεύγουν τα σωματίδια μέσα από το φίλτρο. Δυστυχώς, κατακρατούνται, με αποτέλεσμα να δημιουργείται ένα κάρβουνο».
Την ίδια ώρα, οι πιο πολλοί τεχνίτες, λανθασμένα, βρίσκουν την ευκολία αντί να αφαιρέσουν το φίλτρο, να το καθαρίσουν και να το βάλουν πίσω, το αφαιρούν εντελώς από το αυτοκίνητο. «Όταν αφαιρεθεί το συγκεκριμένο κομμάτι από το αυτοκίνητο ή όταν μείνει στο αυτοκίνητο αλλά δεν γίνει η σωστή συντήρηση και δεν μπουν τα σωστά λάδια στη μηχανή για να μπορέσει εκείνο το φίλτρο να αποβάλει τις ακαθαρσίες από μέσα και να ανοίξει για να μπορέσει να δουλεύει, κλείνει, με αποτέλεσμα να δημιουργούνται ψηλές θερμοκρασίες στο εξώστ, οι οποίες επιστρέφουν στη μηχανή και παίρνει φωτιά. Είναι ένα πάρα πολύ σημαντικό κομμάτι στο αυτοκίνητο, καθώς έχει σχέση με το περιβάλλον και την υγεία μας».
Το λανθασμένο λάδι και οι αυξημένες θερμοκρασίες
Ένας ακόμη σοβαρός παράγοντας για τη συντήρηση του αυτοκινήτου, είναι το λάδι της μηχανής, το οποίο οφείλει να πληροί συγκεκριμένες προδιαγραφές, διαφορετικά θα δημιουργήσει επιπλέον προβλήματα στο όχημα. «Αν βάλουμε λανθασμένο λάδι το οποίο δεν έχει τις προδιαγραφές που πρέπει, καθώς το λάδι είναι αυτό που λιπαίνει τα μεταλλικά μέρη της μηχανής και μειώνει τις θερμοκρασίες, τότε θα υπάρχει πρόβλημα και θα έχουμε αύξηση της θερμοκρασίας».
Ένα άλλο κομμάτι επίσης, σύμφωνα με τον κ. Καπετάνιο, είναι ότι κατά τη διάρκεια του καλοκαιριού και με την αυξανομένη εξωτερική θερμοκρασία και τη θερμοκρασία της ασφάλτου, όταν στο αυτοκίνητο γίνεται λάθος συντήρηση, αυξάνεται και η εσωτερική θερμοκρασία, τότε είναι πιο εύκολο να πάρει φωτιά ένα όχημα».
Ερωτηθείς για πώς μπορούμε να αποτρέψουμε τέτοια επικίνδυνα φαινόμενα, ο κ. Καπετάνιος εξήγησε ότι πρέπει να προσέχουμε ότι το αυτοκίνητό μας δεν βγάζει αρκετό καπνό από το εξώστ. «Ένα όχημα που ξεκινάμε το πρωί και βγάζει πάρα πολλή καπνό σε σχέση με τον φυσιολογικό, σημαίνει κάτι δεν πάει καλά με τη μηχανή, το λάδι της μηχανής και γενικότερα με τη συντήρηση του αυτοκινήτου και γι’ αυτό δημιουργούνται αυτά τα προβληματικά φαινόμενα».
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ:
- Οι εννιά κανόνες για μείωση στην κατανάλωση καυσίμων-Από παράθυρα μέχρι ελαστικά
- Το μαύρο κουτί που θα κρύβεται στα οχήματα, ο ρόλος του και τι θα καταγράφει
- Μακρύς ο δρόμος για την ηλεκτροκίνηση-Τα προβλήματα, οι σταθμοί και το κόστος
- Στην... πρίζα για ηλεκτρικά οχήματα-Ξεπέρασαν τις προσδοκίες οι αιτήσεις