Έτοιμοι για κλιμάκωση των μέτρων οι κάτοικοι Βασιλικού-«Δεν μας λαμβάνουν υπόψη»

Μπορεί να πέρασαν δύο εβδομάδες, από την ημέρα που ξέσπασε η πυρκαγιά σε σωρούς ελαστικών, στο τσιμεντοποιείο Βασιλικού, όμως η φλόγα ακόμη καίει μέσα στους κάτοικους της περιοχής, καθώς είναι έντονα ενοχλημένοι με τον τρόπο που τους αντιμετωπίζει η Κυβέρνηση. Την ίδια ώρα, οι βουλευτές αναλαμβάνουν δράση, με το θέμα να τίθεται στο μικροσκόπιο της Επιτροπής Περιβάλλοντος.

Οι κάτοικοι των εννέα κοινοτήτων, οι οποίοι είχαν προχωρήσει με τον αποκλεισμό του ενεργειακού κέντρου, την περασμένη Δευτέρα, δεν παρατούν τα όπλα, αφού δηλώνουν έτοιμοι να φτάσουν τα πράγματα στα άκρα. Στο μεταξύ, εκφράζουν την δυσαρέσκειά τους για το γεγονός ότι κανένας από πλευράς κράτους δεν επικοινώνησε ακόμη μαζί τους.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΔΩ: Δεν κάνουν πίσω οι κάτοικοι Βασιλικού, κινούνται νομικά για την πυρκαγιά στο Μαρί

«Ακόμη δεν έχει επικοινωνήσει μαζί μας κάποιος αρμόδιος, εκτός από την Υπηρεσία Περιβάλλοντος και τον πρόεδρο της Επιτροπής Εμπορίου της Βουλής. Από το κράτος δεν είχαμε κάποια ενημέρωση. Δεν μας λαμβάνουν υπόψη. Θα κλιμακώσουμε τα μέτρα, θα συνεχίσουμε τον αγώνα, υπάρχει και το σενάριο να κλείσουμε επ’ αόριστα το ενεργειακό κέντρο και να πραγματοποιήσουμε και διαμαρτυρία έξω από το Προεδρικό. Αποφασίσαμε να ζητήσουμε συνάντηση και με τον Πρόεδρο της Δημοκρατίας και θα συνεχίσουμε με τα νομικά μέτρα. Δόθηκε συγκατάθεση από τους κοινοτάρχες», εξήγησε στον REPORTER ο πρόεδρος της συντονιστικής επιτροπής των εννέα κοινοτήτων Βασιλικού, Λευτέρης Φωκάς.

Η συντονιστική επιτροπή, μέσα από τη συζήτηση που θα γίνει στην Βουλή, αναμένει να λάβει απαντήσεις για τον τρόπο που η πυρκαγιά στα ελαστικά έχει επηρεάσει την υγεία των κατοίκων της περιοχής, αλλά και για τους λόγους που οι σωροί με τα ελαστικά είχαν μείνει εκεί χωρίς επίβλεψη.

«Θέλουμε να μάθουμε πώς φτάσαμε στο μοιραίο και θα θέσουμε τα προβλήματα για ασφάλεια σε όλες τις εταιρείες για αναβάθμιση, για να θέσουν αυστηρότερους όρους στις άδειές τους. Επίσης, θα ζητήσουμε την άμεση λειτουργία της επιτροπής ελέγχου, η οποία θα πραγματοποιεί, ανά τακτά διαστήματα επιθεωρήσεις στα εργοστάσια. Αυτά για τα υφιστάμενα. Θα τους ενημερώσουμε, επίσης, ότι δεν θα δεχθούμε νέες αδειοδοτήσεις».

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΔΩ: Κ. Καδής: Όπου υπάρχουν ευθύνες για την πυρκαγιά σε ελαστικά στο Βασιλικό θα αποδοθούν

«Το θέμα έχει πολλές πτυχές»

Από πλευράς τους, οι βουλευτές της Επιτροπής Περιβάλλοντος, στην οποία και θα συζητηθεί το θέμα, είχαν αναλάβει άμεσα δράση, όπως αναφέρουν, εγγράφοντας ομόφωνα το θέμα προς συζήτηση, με τον πρόεδρο της Επιτροπής, Χαράλαμπο Θεοπέμπτου να δηλώνει πως είναι ένα θέμα με πολλές πτυχές.

«Είναι το θέμα των ελαστικών από την στιγμή που φτάνει στην Κύπρο, μέχρι την ώρα που ανακυκλώνονται. Αυτό προνοεί τη διαχείρισή τους, την διαδικασία ανακύκλωσης, τι γίνεται, ποιος πληρώνει και που καταλήγουν και είναι και το θέμα της φύλαξης, της διαδικασίας που γίνεται από το τσιμεντωποιείο, τα θέματα ασφάλειας. Αυτό θα συζητήσουμε και ιδιαίτερα η ασφάλεια της περιοχής, των κατοίκων και του περιβάλλοντος».

Ο κ. Θεοπέμπτου επεσήμανε πως ένας από τους λόγους που εγγράφουν το θέμα προς συζήτηση είναι για να εξετάσουν τους λόγους που παρατηρήθηκε η πυρκαγιά. «Είχαν ξανασυμβεί τέτοια πράγματα, επομένως όταν υπάρχουν σχέδια ασφάλειας, με όρους και παρατηρούνται αυτά τα συμβάντα, θα έπρεπε να είναι σε μικρότερη κλίμακα. Τα μέτρα που λαμβάνονται, είναι για να περιορίζουν την έκταση αυτών των φαινομένων».

Μάλιστα, εξήγησε πως οι σωροί με τα ελαστικά, που βρίσκονται στην περιοχή, έπρεπε να είναι μικροί, με λίγα ελαστικά και αραιά και αν κάποιο καεί, να μην εξαπλωθεί σε όλα. «Έτσι έλεγαν και οι κανόνες ασφαλείας. Εδώ φαίνεται ότι δεν τηρήθηκαν, διαφορετικά δεν θα είχαμε τόση μεγάλη έκταση».

Τα προβλήματα με την ανακύκλωση των ελαστικών

Οι σωροί με τα ελαστικά που είχαν καεί στο Βασιλικό είναι αυτά που βρίσκονταν στο Δάλι και μετά από παρέμβαση του Προέδρου της Δημοκρατίας είχαν μεταφερθεί στην περιοχή. Ο κ. Θεοπέμπτου εξήγησε πως στη συνεδρία είναι σημαντικό να εξεταστεί πως γίνεται η διαδικασία της ανακύκλωσης των ελαστικών.

«Τις διαδικασίες γι’ αυτό το θέμα, τις ξεκίνησα όταν ήμουν Επίτροπος Περιβάλλοντος μαζί με την Ζέτα και οποιοδήποτε ελαστικό ερχόταν στην Κύπρο δεν μπορούσε να φύγει από τα τελωνεία, αν ο εισαγωγέας δεν πλήρωνε το τέλος ανακύκλωσης. Επόμενη φάση ήταν ότι από εκεί και πέρα, να δούμε τι ανακύκλωση γινόταν και εκεί αντιμετωπίζαμε προβλήματα».

Τα προβλήματα άρχισαν να παρατηρούνται όταν το τσιμεντοποιείο είχε κλείσει για ανακαινίσεις, αφού διαπιστώθηκε ότι δεν υπήρχε τρόπος να γίνει ανακύκλωση των ελαστικών, με αποτέλεσμα να αρχίσουν να στοιβάζονται στο Δάλι. Την ίδια ώρα, η ιδιωτικοποίηση των λιμανιών έφερε άλλα προβλήματα, όπως τόνισε ο κ. Θεοπέμπτου, αφού οι αρμόδιοι ξέχασαν πως για κάποια προϊόντα έπρεπε να γίνεται έλεγχος στο Τελωνείο και έρχονταν ελαστικά στην Κύπρο, χωρίς να πληρώνεται η ανακύκλωση.

«Είναι ένα θέμα που συζητήθηκε πολλές φορές και δοθήκαν άδειες. Όταν βασίζεσαι μόνο σε ένα τόπο για την ανακύκλωση, ένα πρόβλημα σε εκείνο τον τόπο μπλοκάρει τα πάντα. Έχουμε μόνο το τσιμεντωποιείο. Έπρεπε να επιβεβαιωθούμε ότι έχουμε εναλλακτικές λύσεις. Έκλεισε την προηγούμενη φορά και στοιβάζονταν τα λάστιχα. Δεν υπάρχουν άλλες επιλογές; Υπάρχουν. Έπρεπε να γίνει ανάλυση ρίσκου και να πούμε τι θα συμβεί αν γίνει αυτό, τι θα συμβεί αν γίνει εκείνο, ώστε να μειώσεις τους κινδύνους σου».

Η διαχείριση των ελαστικών και οι εναλλακτικές επιλογές

Στο μεταξύ, ο κ. Θεοπέμπτου αναφέρθηκε και στις επιλογές που υπάρχουν, όσον αφορά στην διαχείριση των ελαστικών. Αυτές είναι η ανακύκλωση, όπως γίνεται τώρα από το τσιμεντοποιείο, η άλλη επιλογή είναι η πυρόλυση, μέσα από την οποία παράγοντα σημαντικά υλικά, όπως το υγρό καύσιμο και το μαύρο κάρβουνο, ενώ μία τρίτη επιλογή είναι να αλέθονται τα ελαστικά, να αφαιρούνται τα μέταλλα που έχουν μέσα και να χρησιμοποιούνται στην παραγωγή διαφόρων υλικών.

«Για παράδειγμα, στη δημιουργία χαλιών των αυτοκινήτων, μπορούν να χρησιμοποιηθούν για χαλάκια για τους παιδότοπους, τούβλα, χρησιμοποιούνται για να γίνονται κατασκευές για τη θάλασσα επειδή αντέχει το λάστιχο. Έχουν διάφορες χρήσεις. Επίσης, τα κουβαράκια των ελαστικών μπαίνουν στην άσφαλτο, όταν γίνονται ασφαλτοστρώσεις στις οικιστικές περιοχές και ο λόγος είναι ότι μειώνεται ο θόρυβος που κάνουν τα αυτοκίνητα. Ορισμένες χώρες το έχουν ως νόμο αυτό, όπως για παράδειγμα στην Αγγλία».

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΔΩ: Έξω από τη Βουλή υπάλληλοι του Τμ. Περιβάλλοντος-Φωνάζουν για υποστελέχωση

Διαμαρτυρία από τους υπαλλήλους του Τμήματος Περιβάλλοντος

Στο μεταξύ, σε δίωρη στάση εργασίας την Παρασκευή 24 Ιουνίου 2022, από τις 9:00 μέχρι τις 11:00 π.μ. κατέρχονται τα μέλη του κλάδου υπαλλήλων του Τμήματος Περιβάλλοντος (ΠΑΣΥΔΥ), όπως αποφασίστηκε ομόφωνα σε έκτακτη Γενική Συνέλευση που διεξήχθη στις 20 Ιουνίου 2022.

Σύμφωνα με ανακοίνωση του κλάδου, κατά την διάρκεια της στάσης εργασίας, θα πραγματοποιηθεί συγκέντρωση διαμαρτυρίας έξω από τη Βουλή των Αντιπροσώπων, όπου η Κοινοβουλευτική Επιτροπή Περιβάλλοντος θα έχει έκτακτη συνεδρία με θέμα «Η συλλογή, διαχείριση και χωροθέτηση των σημείων φύλαξης των ανακυκλώσιμων ελαστικών - Ζητήματα και κίνδυνοι για την ασφάλεια και υγεία».

«Η απόφαση λήψης μέτρων αποτελεί μονόδρομο» αναφέρεται. Το προσωπικό, σημειώνεται,  «καλείται να εργαστεί και να ανταπεξέλθει σε ένα δυσανάλογο και συνεχώς αυξανόμενο φόρτο εργασίας, είναι σήμερα τραγικά υποστελεχωμένο, σε σχέση με τον αριθμό και το εύρος των αρμοδιότητων που του έχουν ανατεθεί».

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΔΩ: Βράζουν οι κάτοικοι Βασιλικού μετά την πυρκαγιά-«Είναι πιθανό δεύτερο Μαρί»

Επίσης, προστίθεται, «τα τελευταία σχεδόν 20 χρόνια, έχουν εκπονηθεί σειρά μελετών εκ μέρους του κράτους αλλά και από την ίδια την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, ακριβώς για την στελέχωση και λειτουργία του Τμήματος Περιβάλλοντος και ειδικότερα όσον αφορά τα θέματα των ελέγχων».  «Καμία υλοποίηση αυτών των διαχρονικά εισηγήσεων και προτάσεων, μέχρι σήμερα», σημειώνεται.

Όπως αναφέρεται στην ανακοίνωση των υπαλλήλων του Τμήματος Περιβάλλοντος, «υπάρχει συνεχής αγωνία και σοβαρός προβληματισμός του προσωπικού, σε σχέση με την συνεχή κριτική που δέχεται το Τμήμα Περιβάλλοντος για την εφαρμογή των περιβαλλοντικών νομοθεσιών».

Τρανό παράδειγμα, προστίθεται, «η πυρκαγιά της 11ης Ιουνίου 2022, περίπτωση κατά την οποία το προσωπικό του Τμήματος Περιβάλλοντος έχει βρεθεί στο στόχαστρο βεβιασμένων επικρίσεων και χωρίς προηγουμένως να υπάρχει αντίληψη των δεδομένων».

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΔΩ: Έξαλλοι οι κάτοικοι Βασιλικού-«Μεγάλη αδιαφορία του κράτους, δεν ανταποκρίθηκε κανείς»

Δειτε Επισης

Από κρανιοεγκεφαλική κάκωση επήλθε ο θάνατος της 18χρονης Ιουλίας-Άφαντος ο συνοδηγός του μοιραίου οχήματος
Οδηγούσε με 118 mg αλκοόλ στο αίμα του 35χρονος-Ενενήντα καταγγελίες σε τροχονομικούς ελέγχους
Σεισμός 3,7 Ρίχτερ ταρακούνησε την Κύπρο-Επίκεντρο η Πάφος, αισθητός και στις υπόλοιπες πόλεις
Πρόταση ΗΠΑ για εκεχειρία του πολέμου με Ισραήλ μελετά η Βηρυτός
Ποια είναι η νέα εκπρόσωπος Τύπου του Λευκού Οίκου-Η νεότερη που αναλαμβάνει ποτέ αυτή τη θέση
Σε 14 ημέρες η Θεσσαλονίκη θα έχει μετρό-Οι καινοτομίες, τα δρομολόγια και το κόστος εισιτηρίου
Απολογείται σήμερα ο 30χρονος δολοφόνος της Δώρας-Τι αναμένεται να υποστηρίξει
Επιμονή Φιντάν για δύο κράτη-«Ευρωπαίοι και Αμερικανοί συμφωνούν ότι οι δύο κοινότητες χάραξαν το δρόμο τους»
Στις φλόγες όχημα στον Άγιο Δομέτιο-Έρευνες για τα αίτια
Μαρτυρία σοκ για την υπόθεση της Αμαλιάδας-Τι αποκαλύπτει η αδελφή του Παναγιωτάκη