Η υγροποίηση ισραηλινού φυσικού αερίου στην Αίγυπτο και ο ρόλος της Κύπρου
14:56 - 16 Ιουνίου 2022
Η τριμερής συμφωνία Ευρωπαϊκής Ένωσης - Ισραήλ - Αιγύπτου για μεταφορά Ισραηλινού φυσικού αερίου στην Αίγυπτο και υγροποίηση του για μεταφορά στην ΕΕ μπορεί να συμπεριλάβει και φυσικό αέριο από κράτη μέλη, διευκρίνισε στο ΚΥΠΕ ο εκπρόσωπος της Κομισιόν για θέματα ενέργειας, Τιμ Μακφί.
Κληθείς κατά τη μεσημβρινή ενημέρωση του Τύπου να περιγράψει τον πιθανό ρόλο της Κύπρου στους σχεδιασμούς της Κομισιόν για την προμήθεια ενέργειας από την Ευρωπαϊκή Ένωση, ο κ. Μακφί σημείωσε πως το μνημόνιο συναντίληψης «καλύπτει φυσικό αέριο από κάθε πηγή στην περιοχή, και μπορεί δυνητικά να συμπεριλάβει και φυσικό αέριο από κράτη μέλη της ΕΕ».
Όπως τόνισε, η αξιοποίηση των πόρων φυσικού αερίου από την περιοχή της Ανατολικής Μεσογείου «είναι ένα σημαντικό κομμάτι της στρατηγικής μας για διαφοροποίηση» των πηγών ενέργειας, στο πλαίσιο του προγράμματος REPowerEU.
Ο εκπρόσωπος σημείωσε πως η τριμερής συμφωνία ΕΕ - Αιγύπτου - Ισραήλ μπορεί να οδηγήσει σε αύξηση του φυσικού αερίου που λαμβάνει η ΕΕ από την Αίγυπτο από τα 5 στα 7 bcm φυσικού αερίου μέχρι το τέλος του χρόνου και διπλασιασμό του όγκου τα επόμενα χρόνια.
Όσον αφορά τις δυνατότητες εισαγωγής της Κύπρου, ο εκπρόσωπος σημείωσε πως το πλωτό τερματικό φύλαξης και επαναεριοποίησης φυσικού αερίου στο Βασιλικό αναμένεται να λειτουργήσει τον επόμενο χρόνο, με δυνητική χωρητικότητα τα 2 bcm φυσικού αερίου.
Αξίζει να σημειωθεί πως η αναφορά του εκπροσώπου αφορά τον τερματικό σταθμό που κατασκευάζεται στον Βασιλικό, και όχι την υπό εξέταση πρόταση για κατασκευή ξεχωριστού πλωτού τερματικού για υγροποίηση ισραηλινού φυσικού αερίου.
Σε ερώτηση για την πορεία των διαδικασιών για τον αγωγό EastMed, ο κ. Μακφί υπενθύμισε πως η Κομισιόν χρηματοδοτεί μελέτη βιωσιμότητας ως ένα από τα έργα κοινού ενδιαφέροντος (Projects of Common Interest - PCI) μέσω της διευκόλυνσης Connecting Europe.
«Η μελέτη βρίσκεται σε εξέλιξη από τους διαχειριστές του έργου, και σε αυτούς εναπόκειται να συνεχίσουν την εργασία και να αποφασίσουν κατά πόσο να προχωρήσουν με την κατασκευή του αγωγού, ανάλογα με την εμπορική του βιωσιμότητα και την ζήτηση στην περιοχή, και επίσης κοιτάζοντας τη συνεισφορά του στην Πράσινη Συμφωνία και τις ευρύτερες στρατηγικές μας» πρόσθεσε.