Εγκρίθηκε το Σχέδιο για αγορά εξοπλισμού μοτοσικλετιστών-Ποιοι οι δικαιούχοι και το ποσό επιχορήγησης
16:07 - 27 Μαΐου 2022

Το Σχέδιο Κινήτρων για Αγορά Προστατευτικού Εξοπλισμού για Μοτοσικλετιστές ενέκρινε την Παρασκευή το Υπουργικό Συμβούλιο μετά από πρόταση που υπέβαλε το Υπουργείο Μεταφορών, Επικοινωνιών και Έργων. Το Σχέδιο αφορά την περίοδο 2022-2024, με συνολικό κόστος €1.050.000 για 3 έτη.
Μιλώντας μετά το πέρας της συνεδρίας του Υπουργικού Συμβουλίου, ο Υπουργός Μεταφορών, Επικοινωνιών και Έργων Γιάννης Καρούσος σημείωσε ότι το Σχέδιο για την επιχορήγηση για την αγορά προστατευτικού εξοπλισμού για τους μοτοσικλετιστές θα μπει σε εφαρμογή από φέτος, με προϋπολογισμό για το 2022 ύψους €350.000. Για φέτος, η χορηγία θα αφορά την αγορά αερόσακου σώματος μοτοσικλετιστών, ο οποίος έχει αποδειχθεί ότι σώζει ζωές και θα είναι αρκετά χρήσιμος για τους μοτοσικλετιστές. Όπως ανέφερε ο κ. Υπουργός, αυτή είναι μόνο μια από τις δράσεις που εμπίπτουν στο Σχέδιο, με συνολικό προϋπολογισμό €1.050 εκ. για την περίοδο 2022-2024.
Με στόχο την οδική ασφάλεια των μοτοσικλετιστών, συνέχισε ο κ. Καρούσος, το Υπουργείο Μεταφορών, Επικοινωνιών και Έργων ανέλαβε σειρά πρωτοβουλιών, στις οποίες περιλαμβάνονται η αλλαγή στο νομοθετικό πλαίσιο που αφορά τις μαθητικές άδειες οδήγησης, για την οποία έχει ήδη κατατεθεί η τροποποίηση της νομοθεσίας στη Βουλή.
Επιπρόσθετα, ο Υπουργός αναφέρθηκε στην έναρξη του τεχνικού ελέγχου για μοτοσικλέτες, στα πρότυπα της διαδικασίας που ακολουθείται για τα οχήματα, και που αναμένεται να τεθεί σε εφαρμογή περί τα τέλη του έτους.
Παράλληλα, ο Υπουργός Μεταφορών, Επικοινωνιών και Έργων προωθεί την επικαιροποίηση του νόμου για τις Σχολές και τους Εκπαιδευτές Οδηγών. Πρόκειται, είπε ο κ. Καρούσος, για έναν νόμο της δεκαετίας του 1960, τον οποία θα προσαρμόσουμε στα νέα δεδομένα, ούτως ώστε να γίνονται οι ανάλογοι έλεγχοι και να αναβαθμιστούν οι υπηρεσίες.
Καταληκτικά, ο κ. Υπουργός έκανε ιδιαίτερη αναφορά στις δράσεις και τις πρωτοβουλίες του Συμβουλίου Οδικής Ασφάλειας, η πιο πρόσφατη εκ των οποίων αφορά τη δημιουργία ειδικής εφαρμογής όπου θα καταγράφονται τα επικίνδυνα και προβληματικά σημεία από τον τους χρήστες του οδικού δικτύου και θα υπάρχει άμεση ενημέρωση της αρμόδιας Αρχής, είτε αυτή είναι τα Δημόσια Έργα, είτε οι Δήμοι ή οι Κοινότητες, ούτως ώστε να προχωρούν άμεσα στην επιδιόρθωσή τους.
Σύμφωνα με ανακοίνωση του Υπουργείου Μεταφορών, Επικοινωνιών και Έργων, το εν λόγω Σχέδιο εμπίπτει στο Στρατηγικό Σχέδιο για την Οδική Ασφάλεια για την περίοδο 2021-2030 και εστιάζει στους μοτοσικλετιστές, ως οι ευάλωτοι χρήστες του οδικού δικτύου. Με τη χρήση επιπρόσθετου προστατευτικού εξοπλισμού, επιδιώκεται η βελτίωση της παθητικής οδικής ασφάλειας των μοτοσικλετιστών και η μείωση των θανατηφόρων συγκρούσεων στην ομάδα αυτή των χρηστών του οδικού δικτύου.
Μοτοσικλετιστές ή μοτοποδηλάτες το 30% των θυμάτων τροχαίων 2017-2021
---------------
Σύμφωνα με τα δεδομένα, την περίοδο 2017-2021 το 30% των θυμάτων από οδικές συγκρούσεις ήταν μοτοσικλετιστές ή μοτοποδηλάτες. Ειδικότερα το 2021, οι 14 από τους 45 θανάτους που καταγράφηκαν στην Κύπρο από οδικές συγκρούσεις (31.1% των συνολικών θανάτων από οδικές συγκρούσεις) αφορούσαν μοτοσικλετιστές/μοτοποδηλάτες ή επιβάτες μοτοσικλέτας. Την ίδια χρονιά, καταγράφηκαν 98 σοβαροί τραυματισμοί και 22 ελαφροί τραυματισμοί με μοτοσικλετιστές/μοτοποδηλάτες (47,34% και 29,33%, αντίστοιχα, των συνολικών τραυματισμών από οδικές συγκρούσεις).
Σημειώνεται ότι το ποσοστό αδειών κυκλοφορίας για μοτοσικλετιστές στην Κύπρο αντιστοιχεί μόνο στο 5% όλων των τύπων άδειας κυκλοφορίας οχημάτων, συνεπώς οι οδικοί́ θάνατοι μοτοσικλετιστών/μοτοποδηλατιστών είναι κατά περίπου 14 φορές περισσότεροι σε σύγκριση με αυτούς των άλλων μηχανοκινήτων οχημάτων, αν ληφθεί́ υπόψη η αναλογία μοτοσικλετών/μοτοποδηλάτων έναντι των άλλων μηχανοκινήτων οχημάτων, καθιστώντας τη συγκεκριμένη ομάδα χρηστών του οδικού δικτυού εξαιρετικά ευάλωτη.
Το Σχέδιο Επιχορήγησης
--------
Αξιολογώντας τα πιο πάνω δεδομένα, το Υπουργείο Μεταφορών, Επικοινωνιών και Έργων ετοίμασε το Σχέδιο Επιχορήγησης Προστατευτικού Εξοπλισμού για Μοτοσικλετιστές, που προνοεί την επιχορήγηση αγοράς προστατευτικού εξοπλισμού, η οποία θα τεθεί σε ισχύ από το α’ εξάμηνο του 2022 μέχρι το 2024.
Όπως αναφέρεται, για το έτος 2022, θα επιχορηγηθεί η αγορά προστατευτικού εξοπλισμού τύπου αερόσακος σώματος μοτοσικλετιστών. Η απόφαση στηρίζεται στη βάση των αποτελεσμάτων ερευνών που διενεργήθηκαν από διεθνείς οργανισμούς και έδειξαν ότι οι τραυματισμοί στο στήθος αποτελούν το 31% των τραυματισμών από οδικές συγκρούσεις, οι τραυματισμοί στη σπονδυλική στήλη το 20% και οι τραυματισμοί στην κοιλιά το 15%. Σύμφωνα με τις μελέτες, ο αερόσακος σώματος μοτοσικλετιστών μπορεί να αποτρέψει τον θανατηφόρο τραυματισμό στον θώρακα και στον αυχένα σε ταχύτητες μέχρι και 50km/h, ενώ περιορίζει την πιθανότητα θανάτου σε ταχύτητες έως και 90km/h.