Η ιστορία του ναυαγίου «Αχαιός» όπως το έζησαν κάτοικοι της περιοχής Ακρωτηρίου

Η Χερσόνησος Ακρωτηρίου προσφέρει μια αξιοζήλευτη άγρια ομορφιά. Τα καταπράσινα νερά, οι όμορφες παραλίες και το κουφάρι του καραβιού MV Achaios αποτελούν ένα από τα πιο πολυφωτογραφισμένα αξιοθέατα στην περιοχή.  Το κουφάρι αυτό κρύβει πίσω του ιστορία δεκάδων ετών, που οι κάτοικοι δεν ξέχασαν. 

Η ιστορία ξετυλίγεται 46 χρόνια πριν, όταν, το 1976, το εμπορικό πλοίο MV Achaios, άρχισε το ταξίδι του από την Γιουγκοσλαβία προς την Τζέντα της Σαουδικής Αραβίας. Κατά τη διαδρομή, έπεσε σε κακοκαιρία. Ο δυνατός αέρας και τα κύματα οδήγησαν το πλοίο στη Χερσόνησο Ακρωτηρίου, όπου προσάραξε και με το πέρασμα των χρόνων σιγά-σιγά ναυάγησε.

Ήταν ανήμερα της γιορτής της Αγίας Βαρβάρας, όταν οι κάτοικοι της περιοχής, άκουσαν ήχους από πυροτεχνήματα. «Ήμουν 14 ετών και είχαμε μαζευτεί μαζί με τους φίλους μου στο καφενείο του χωριού, όταν ξαφνικά ακούσαμε θορύβους που έμοιαζαν με πυροτεχνήματα, τότε κάποιος θυμάμαι μου είπε πως έβλεπαν φωτοβολίδες από την θάλασσα. Το χωριό απέχει από τη θάλασσα περίπου ένα χιλιόμετρο και καταλάβαμε πως συνέβαινε κάτι σοβαρό. Αμέσως, πήγαμε προς την Χερσόνησο και είδαμε το πλοίο προσαραγμένο δίπλα από την παραλία μαζί με όγκους από ξύλα.  Ήταν μια πρωτόγνωρη εμπειρία γ΄εμάς τα παιδιά», περιγράφει ο κος Ανδρέας Ανδρέου μιλώντας στον REPORTER, ενώ θυμάται πως το επόμενο καλοκαίρι μια εταιρεία είχε αναλάβει την εκφόρτωση του πλοίου και εργάστηκαν για λίγους μήνες εκεί.

 «Κατέβαζαν, θυμάμαι, τα ξύλα από το πλοίο σε μια σχεδία και τα μετέφεραν στην στεριά. Εμείς τα στοιβάζαμε ξανά σ΄ άλλο σημείο που είχε καθοριστεί από την εταιρεία. Αργότερα το πλοίο έμεινε εκεί προσαραγμένο μέχρι που, μετά από πολλά χρόνια, ναυάγησε, με το μόνο κομμάτι που παρέμεινε, είναι αυτό που βλέπουμε μέχρι σήμερα».

Άλλος ένας κάτοικος των γύρω περιοχών, νεαρός τότε -17 ετών- ο κος Αντώνης Σπύρου, εργάστηκε στην εκφόρτωση για μεγάλο χρονικό διάστημα. Το πρωτόγνωρο μάλιστα γεγονός της ύπαρξης ενός ναυαγίου στην περιοχή, δεν τον άφησε καθόλου ασυγκίνητο. Άδραξε την ευκαιρία και με την φωτογραφική μηχανή απαθανάτισε τη στιγμή που ο καπετάνιος διασώζεται από το πλοίο.

 

Πρόκειται για μια σπάνια φωτογραφία, αφού μέσα από την έρευνα που προχωρήσαμε ανατρέχοντας σε παλιές εφημερίδες, οι μοναδικές αναφορές που εντοπίσαμε ήταν από τα πιο κάτω αποκόμματα:

 «Το Κυπριακό φορτηγό πλοίο «Αχαιός» εκτοπίσματος 2,500 τόνων, το οποίο εξώκειλε πάνω στους βράχους στη χερσόνησο Ακρωτηρίου. Ελικόπτερο διασώσεως της Βρετανικής Βασιλικής Αεροπορίας παρέλαβε από το κατάστρωμα του πλοίου εννέα μέλη του πληρώματος , συμπεριλαμβανομένων και έξι Κυπρίων. Ο πλοίαρχος, ο πρώτος αξιωματικός και άλλο ένα μέλος του πληρώματος παρέμειναν επί του πλοίου, ελικόπτερο όμως του 84 Σμήνους ευρίσκετο σε επιφυλακή να τους παραλάβει εάν παρίστατο ανάγκη», έγραφε η εφημερίδα Ελεύθερος Λαός με ημερομηνία 11 Δεκεμβρίου 1976, παραθέτοντας φωτογραφία από το ναυάγιο και ξυλεία στα βράχια.

Η εφημερίδα Μεσημβρινή με τίτλο «Διέσωσαν ναυαγούς» με την φωτογραφία της ομάδας διάσωσης της ΡΑΦ έγραφε: Τα μέλη της ομάδας διασώσεων της ΡΑΦ η οποία παρέλαβε με ελικόπτερο εννέα μέλη του πληρώματος του κυπριακού φορτηγό πλοίου «Αχαιός» εκτοπίσματος 2 χιλιάδων τόνων το οποίο εξώκειλε πάνω στους βράχους στην χερσόνησο Ακρωτηρίου στην Παρασκευή. Το πλοίο «Αχαιός’ το οποίο παρεσύρθη από τα κύματα εντοπίσθη γρήγορα από την ομάδα διασώσεως της ΡΑΦ και ο Αρχισμηνέας Λόγκμουρ κατήλθε πάνω στο κατάστρωμα του πλοίου και βοήθησε τα μέλη του πληρώματος να ανεβούν στο ελικόπτερο. Ο Πλοίαρχος, ο Πρώτος Αξιωματικός και ένα άλλο μέλος του πληρώματος παρέμειναν επί του πλοίου, το ελικόπτερο όμως ευρίσκετο σε επιφυλακή δια να τους παραλάβει».

Οι φωτογραφίες του κ. Σπύρου αποτελούν ντοκουμέντα από το ναυάγιο. Όπως εξιστορεί ο ίδιος μιλώντας στον REPORTER, «εκείνο το βράδυ είχε μεγάλη κακοκαιρία. Μάθαμε στο χωριό για το ναυάγιο και αποφάσισα την επόμενη μέρα να πάρω την φωτογραφική μου, για να έχω μερικές από το γεγονός. Μέσα στο πλοίο είχε παραμείνει μόνο ο καπετάνιος, και όταν ήμουν εκεί αποφασίστηκε να κατεβεί. Ήταν η στιγμή που τράβηξα τις φωτογραφίες».

«Μια εταιρία ανέλαβε να εκφορτώσει την ξυλεία από το πλοίο και μια άλλη ανέλαβε να τα εκμεταλλευτεί. Μαθητές και άλλος κόσμος βοήθησαν στην εκφόρτωση και την ταξινόμηση των ξύλων. Εμείς ως μεγαλύτεροι, αφού οι περισσότεροι ήταν μαθητές και έπρεπε να επιστρέψουν στο σχολείο, βοηθήσαμε και στην ταξινόμηση για να σταλθούν τα ξύλα στο εμπόριο», θυμάται ο κος Αντώνης και συνεχίζει να περιγράφει την ιστορία .«Όταν ολοκληρώθηκε η εκφόρτωση άρχισαν διάφοροι και αφαιρούσαν πράγματα από το πλοίο, είτε για ενθύμιο είτε για σίδερα. Με τον καιρό και τις τρικυμίες, σιγά-σιγά  το πλοίο βρέθηκε στον βυθό. Ίσως χρειάστηκαν περίπου 30 χρόνια για να παραμείνει πάνω από το νερό αυτό που βλέπουμε σήμερα».

Πλέον το ναυάγιο στο Ακρωτήρι αποτελεί πόλο έλξης όχι μόνο από ντόπιους αλλά και από τουρίστες. Ο συγγραφέας Paul Cooper, το 2018, παρέθεσε στον λογαριασμό του στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης φωτογραφίες από το ναυάγιο ανάμεσά τους και μια σπάνια παλαιότερη φωτογραφία.

Το ναυάγιο τράβηξε και το ενδιαφέρον της φωτογραφικής μηχανής του φωτογράφου Richard Baker, που βρέθηκε στην Κύπρο το 2004 για την επίδειξη των «Red Arrows», της Βρετανικής Βασιλικής Πολεμικής Αεροπορίας στην περιοχή του Ακρωτηρίου. Το ναυάγιο δεν έχει την εικόνα που έχει σήμερα ούτε σ΄αυτή τη φωτογραφία.

Το ναυάγιο «Αχαιός» έχει γίνει τουριστικός προορισμός, ειδικά από τουρίστες που ψάχνουν νέες περιοχές να ανακαλύψουν στον βυθό της Μεσογείου, αφού η περιοχή χρησιμοποιείται για κατάδυση, ενώ πολύ κοντά από το πλοίο βρίσκεται το Καταφύγιο Ψαριών Ακρωτηρίου και τα σημεία κατάδυσης Όρμοι του Καρχαρία και Δίδυμοι Βράχοι.

*Ο REPORTER ευχαριστεί τον λειτουργό του Εμπορικού Κέντρου Ακρωτηρίου, Βάκη Μιχαήλ , το κ. Ανδρέα Ανδρέου για την βοήθειά του στην έρευνα, όπως και τον κ. Αντώνη Σπύρου που παραχώρησε τις προσωπικές του φωτογραφίες.

Δειτε Επισης

Ανοίγει ξανά η πλατφόρμα Post2Santa για αποστολή γραμμάτων στον Άγιο Βασίλη
Τον θεμέλιο λίθο για τη Μονάδα Κυκλοτρονίου στο Ογκολογικό κατέθεσε ο Πρόεδρος
Υπερψηφίστηκε νομοθεσία που ενισχύει πλαίσιο καταπολέμησης εταιρικής φοροδιαφυγής
Ψηφίστηκε νόμος για κύρωση συμφωνίας ΚΔ-Ελλάδας για φυσικές καταστροφές
Ανακαλούνται τα επιβληθέντα πρόστιμα για πραγματικούς δικαιούχους εταιρειών
Δεν αλλάζει το νομοσχέδιο για Συνήγορο του Ασθενή το Υπ. Υγείας-Μπήκε στο τελικό στάδιο στη Βουλή
«Μαθητές καπνίζουν, σπάζουν παράθυρα, κρέμονται από τα παράθυρα»-Αρκετές καταγγελίες για λεωφορεία
Αποσύρθηκαν από την κυπριακή αγορά παιδικά προϊόντα
Εντός έξι μηνών ολοκληρώνονται οι προσφορές για το δρόμο Πάφου και Πόλης-Εκτιμήσεις για κόστος 90 εκ.
Σοβαρά προβλήματα λειτουργίας στο Νοσοκομείο Αθαλάσσας λόγω υπερπληρότητας και ελλείψεων