Φωνές από γονείς παιδιών με αναπηρίες-Ζητούν διαφοροποίηση εξεταστικών δοκιμίων
15:05 - 11 Μαΐου 2022
Έχει ξεκινήσει η αντίστροφη μέτρηση, για την έναρξη της νέας εξεταστικής περιόδου στα σχολεία, αφού έχει απομείνει λιγότερο από μία εβδομάδα για την επιστροφή των μαθητών των Λυκείων στις αίθουσες εξέτασης και τα προβλήματα για το Υπουργείο Παιδείας δεν λένε να τελειώσουν.
Την ώρα που οι πλείστοι μαθητές της λυκειακής εκπαίδευσης ετοιμάζονται να παρακαθίσουν στις εξετάσεις ανά τετράμηνο, υπάρχει και μερίδα μαθητών που αναμένεται να αντιμετωπίσει προβλήματα. Πρόκειται για τους μαθητές που θα έπρεπε να έχουν διαφοροποιημένο γραπτό, λόγω αναπηρίας, για τους οποίους πέντε οργανώσεις έχουν ενώσει τις δυνάμεις τους και έχουν ζητήσει από το Υπουργείο Παιδείας να τους παραχωρήσει διευκολύνσεις.
Συγκεκριμένα, ο Σύνδεσμος Στήριξης Ατόμων με Διαταραχή Ελλειμματικής Προσοχής με/χωρίς Υπερκινητικότητα (ΔΕΠΥ) Κύπρου, η Παγκύπρια Οργάνωση Γονέων και Φίλων Παιδιών με Εγκεφαλικές Παραλύσεις «Αγκαλιά Ελπίδας», ο Παγκύπριος Σύνδεσμος Συνδρόμου Down, ο Παγκύπριος Σύνδεσμος για Άτομα με Αυτισμό Κύπρου και ο Σύνδεσμος Συγγενών και Φίλων Ατόμων με Αυτισμό «ΜΑΖΙ» έχουν υποβάλει από κοινού αίτημα στο Υπουργείο Παιδείας, ώστε να υπάρξει μία διαφοροποίηση στο γραπτό τόσο των εξετάσεων ανά τετράμηνο, όσο και σε αυτό των Παγκύπριων, ωστόσο μέχρι στιγμής επικρατεί σιωπή από πλευράς Υπουργείου.
Αυτή η στάση έχει ενοχλήσει τις οργανώσεις, οι οποίες εκφράζουν έντονη δυσαρέσκεια και χαρακτηρίζουν διάκριση το γεγονός ότι δεν υπάρχει αυτή η διευκόλυνση για τα παιδιά με αναπηρίες. Την ίδια ώρα τονίζουν ότι το Υπουργείο Παιδείας τους στερεί την πρόσβαση στις εξετάσεις.
«Το Υπουργείο Παιδείας αδυνατεί για τις τελικές εξετάσεις τετραμήνων και παγκύπριες, να δώσει ένα διαφοροποιημένο εξεταστικό δοκίμιο, με την δικαιολογία ότι δεν το προνοεί η νομοθεσία. Εμείς δεν έχουμε καμία ενημέρωση ότι το θέμα θα συζητηθεί στη Βουλή, όμως στις 16 Μαΐου ξεκινούν εξετάσεις τα παιδιά. Πάλι χάσαμε ακόμη μία χρονιά, πάλι θα θυματοποιηθούν τα παιδιά μας», ανέφερε στον REPORTER η πρόεδρος του Συνδέσμου ΔΕΠΥ, Μαρίνα Γεωργίου.
Για να ενισχύσουν τη θέση τους, οι σύνδεσμοι έχουν επιστρατεύσει και τις εκθέσεις της Επιτρόπου Προστασίας Δικαιωμάτων του Παιδιού, η οποία αναφέρθηκε πρόσφατα σε δύο περιπτώσεις, που στη μία δόθηκαν διευκολύνσεις, ενώ στην άλλη όχι. Η περίπτωση στην οποία δεν δόθηκαν διευκολύνσεις αφορούσε στην κόρη της κας. Γεωργίου.
«Προσωπικά είχα κάνει αίτηση για την κόρη μου και μου απάντησαν προσωπικά ότι δεν περιλαμβάνεται μέσα στη νομοθεσία. Όμως, για άλλες περιπτώσεις είχαν δώσει κατ’ εξαίρεση έγκριση. Περίπου 15 παιδιά παίρνουν διαφοροποιημένο γραπτό, επειδή έχει δοθεί έγκριση από το Υπουργείο Παιδείας. Το να υπάρχει ένα διαφοροποιημένο γραπτό για όλα τα παιδιά με αναπηρία είναι ουτοπία, εμείς αυτό που ζητούμε είναι να διαχωρίζονται κάποιες ομάδες παιδιών και να δίνονται κάποια πιο εύκολα γραπτά. Να είναι, δηλαδή, προσβάσιμα τα γραπτά τους, όπως αναφέρεται και στις εγκυκλίους του Υπουργείου, που έλεγαν ότι πρέπει να προσαρμόζονται τα διαγωνίσματα σε συγκεκριμένη μορφή, να είναι πολλαπλής επιλογής, αντιστοίχιση, να συμπληρώνονται κενά. Στα διαγωνίσματα μπορεί να γίνει, αλλά στις εξετάσεις δεν μπορεί να γίνει; Τι θα κάνουν τα παιδιά στις εξετάσεις; Λένε για απλοποίηση, θα έρθει ο καθηγητής να εξηγήσει. Αυτό όμως δεν είναι πρόσβαση στο εξεταστικό δοκίμιο».
«Το Υπουργείο σε κάποια θέματα είναι απόλυτο»
Από τη δική του πλευρά, ο Σύνδεσμος για σύνδρομο Down, αναμένει την ανταπόκριση του Υπουργείου, ωστόσο κρατά μικρό καλάθι, καθώς οι μέρες λιγοστεύουν και οι εξετάσεις πλησιάζουν και δεν υπάρχει κάποια ένδειξη ότι θα λάβουν απαντήσεις.
«Με το Υπουργείο Παιδείας έχουμε αρκετά σοβαρά θέματα. Για παράδειγμα, όταν ετοιμαζόταν η εκπαιδευτική μεταρρύθμιση, είχαν ξεκινήσει διαβουλεύσεις με ομάδες. Τελικά, κατέληξαν να αποφασίζουν μόνοι τους, έκαναν ό,τι ήθελαν στο Υπουργείο και αναγκαστήκαμε εμείς και άλλοι σύνδεσμοι να αποχωρίσουμε από τις ομάδες εργασίας που υπήρχαν, αφού δεν εισακούονταν τα θέματα που είχαμε βάλει. Προσπαθούν να περάσουν ένα νόμο, ο οποίος είναι γενικός και αόριστος και είναι όλα στο δύναται και αποδυναμώνει τον υφιστάμενο νόμο που υπάρχει», υπέδειξε ο πρόεδρος του συνδέσμου, Στέλιος Θεοδώρου.
Υπέδειξε, δε, ότι στην Κύπρο έχει βρεθεί ο τρόπος να αποφεύγονται οι ευθύνες του κράτους και να πολεμούν για τα αυτονόητα. Αναφερόμενος στην εκπαιδευτική μεταρρύθμιση, ο κ. Θεοδώρου τόνισε πως μέσω αυτής θα καθοριζόταν και ο τρόπος που θα γίνονταν οι εξετάσεις, για τα παιδιά με αναπηρίες και τα γραπτά αυτών των ατόμων. «Δυστυχώς, δεν έχουμε λύσεις, επειδή το Υπουργείο, σε κάποια θέματα είναι πολύ απόλυτο. Δεν είναι εισηγήσεις που κάνουν οι σύνδεσμοι, αλλά είναι παραδείγματα που φέρνουμε από άλλες χώρες, όπου εφαρμόζουν την εναλλακτική εξέταση ή εναλλακτικούς τρόπους διδασκαλίας και δυστυχώς το Υπουργείο Παιδείας, δεν ξέρουμε για ποιο λόγο, δεν τους αποδέχεται».
«Είναι διάκριση για τα παιδιά»
Διάκριση σε βάρος των παιδιών χαρακτήρισε το γεγονός ότι δεν γίνεται διαμόρφωση των γραπτών των εξετάσεων, παρά μόνο σε εξαιρετικές περιπτώσεις, στη δική της τοποθέτηση, η πρόεδρος του συνδέσμου «Αγκαλιά Ελπίδα» Γιούλα Πιτσιάλη.
«Αρνούνται να διαφοροποιήσουν τα γραπτά. Για τις εξετάσεις ανά τετράμηνο, δόθηκαν ελάχιστες διευκολύνσεις, συνολικά 11. Και αυτό μετά από πολλές πιέσεις των γονιών των παιδιών. Μόλις είχαν εφαρμοστεί οι εξετάσεις ανά τετράμηνο, ο υπουργός Παιδείας είχε αναφέρει πως θα γίνει επαναξιολόγηση των αναγκών για την ειδική εκπαίδευση, για να υπάρχουν διαμορφωμένα γραπτά. Όμως, δεν έγινε κάτι».
Αναφερόμενη στην περίπτωση του γιού της, η κα. Πιτσιάλη σημείωσε πως είχε δοθεί κατ’ εξαίρεση έγκριση για διαφοροποίηση των γραπτών του, όσον αφορούσαν στις εξετάσεις τετραμήνων, από τον ίδιο τον υπουργό, ωστόσο τώρα με τις Παγκύπριες, λόγω της νομοθεσία, δεν επιτρέπεται.
«Ζητούμε πρόσβαση στις Παγκύπριες. Υπάρχουν τοποθετήσεις από Επιτρόπους για το θέμα και τώρα έρχονται οι εξετάσεις και δεν ξέρουμε αν θα μπορεί να συμμετέχει ή όχι. Είναι πολλά τα παιδιά που περιμένουν. Πρέπει να αντιληφθούν ότι δεν ξεκινούν όλα τα παιδιά από την ίδια αφετηρία. Ο τρόπος που γίνονται οι εξετάσεις, δεν τους αφήνει περιθώρια για πρόσβαση».
«Παραβιάζονται διεθνείς διακηρύξεις για ανθρώπινα δικαιώματα»
Από τη δική του πλευρά, ο Σύνδεσμος για αυτισμό βλέπει παραβίαση των διεθνών διακηρύξεων για τα ανθρώπινα δικαιώματα και τα δικαιώματα των παιδιών, πίσω από την στάση του Υπουργείου Παιδείας και την απουσία απάντησης στο αίτημά τους.
«Είμαστε πέντε οργανώσεις, συμφωνεί και η ΚΥΣΟΑ και μπορεί να υπάρχουν κι άλλες οργανώσεις, που συμφωνούν μαζί μας. Δεν μπορεί το Υπουργείο Παιδείας να αναφέρει ότι δεν συμφωνούμε μεταξύ μας. Είμαστε οι πιο δυνατές οργανώσεις για τα παιδιά με αναπηρίες και συμφωνούμε σε όλα», εξήγησε η γραμματέας του Συνδέσμου, Χριστίνα Τρύφωνος.
Το θέμα φαίνεται ότι έχει προκύψει από την απόφαση για εφαρμογή του θεσμού των εξετάσεων ανά τετράμηνο στα Λύκεια και τις Τεχνικές Σχολές, αφού το γραπτό είναι ένα και αποστέλλεται στα σχολεία από το Υπουργείο Παιδείας.
«Έρχεται ένα κεντρικό γραπτό, από το Υπουργείο και δεν λαμβάνει υπόψη τις ιδιαιτερότητες του κάθε σχολείου. Οι καθηγητές, που γνώριζαν τους μαθητές τους, έκαναν ένα γραπτό, ανάλογα με τις δυσκολίες τους. Τώρα, έρχεται ένα κεντρικό και είναι για όλους. Οφείλει το γραπτό να είναι διαβαθμισμένο, το Υπουργείο στέλνει διαβαθμισμένα γραπτά; Ο κανονισμός αναφέρει πως το γραπτό πρέπει να είναι προσαρμοσμένο βάσει αναγκών του παιδιού. Πώς είναι προσαρμοσμένο βάσει αναγκών, όταν είναι μία φόρμουλα για όλους τους μαθητές; Παραβιάζονται οι διεθνείς διακηρύξεις για τα ανθρώπινα δικαιώματα και τα δικαιώματα των παιδιών. Δεν χρειάζεται ένα γραπτό εύκολο για όλους, αλλά να υπάρχουν διαφοροποιήσεις».
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ:
- Στη δημοσιότητα η αναθεωρημένη εξεταστέα ύλη για τις Παγκύπριες Εξετάσεις
- Καυτό καλοκαίρι για την παιδεία-Οι προτάσεις Προδρόμου για τα τετράμηνα
- Άναψε πράσινο η Ολομέλεια για τις αλλαγές στις Παγκύπριες-Ψηφίστηκε ομόφωνα το νομοσχέδιο