Από σαράντα κύματα τα νομοσχέδια για το Υφ. Πολιτισμού-Αγκάθι οι αρχαιότητες

Στην Ολομέλεια οδηγούνται τα νομοσχέδια, που αφορούν στην ίδρυση και τη λειτουργία του Υφυπουργείου Πολιτισμού, αφού η αρμόδια Επιτροπή Παιδείας και Πολιτισμού, μετά από πολύμηνες συνεδρίες, στις οποίες είχαν κληθεί όλοι οι εμπλεκόμενοι φορείς, ουκ ολίγες φορές, έχει ολοκληρώσει την εξέταση τους. Μάλιστα, στις συζητήσεις της Επιτροπής για το θέμα, είχε παρευρεθεί και η ίδια η Πρόεδρος τους σώματος, Αννίτα Δημητρίου.

Όπως αναφέρεται στην έκθεση που έχει ετοιμάσει η Επιτροπή Παιδείας για το θέμα, ενώπιον τους είχαν κατατεθεί τέσσερα νομοσχέδια, με το πρώτο να είναι Ο περί της Ίδρυσης Υφυπουργείου Πολιτισμού και Διορισμού Υφυπουργού Πολιτισμού παρά τω Προέδρω και Συναφών Θεμάτων Νόμος του 2021.

Σκοπός του πρώτου νομοσχεδίου είναι η θεσμοθέτηση της ίδρυσης και λειτουργίας Υφυπουργείου Πολιτισμού και διορισμού Υφυπουργού Πολιτισμού παρά τω Προέδρω για θέματα πολιτισμού, ενώ στις προτεινόμενες ρυθμίσεις περιλαμβάνονται επίσης πρόνοιες για τη μεταφορά των Πολιτιστικών Υπηρεσιών του Υπουργείου Παιδείας, Πολιτισμού, Αθλητισμού και Νεολαίας, του Τμήματος Αρχαιοτήτων του Υπουργείου Μεταφορών, Επικοινωνιών και Έργων, της Υπηρεσίας Κυπριακής Χειροτεχνίας του Υπουργείου Ενέργειας, Εμπορίου και Βιομηχανίας και μέρους των αρμοδιοτήτων του ΘΟΚ στο Υφυπουργείο Πολιτισμού.

Ειδικότερα, σύμφωνα με το πρώτο νομοσχέδιο, όπως αυτό αρχικά κατατέθηκε στη Βουλή, οι κύριες αρμοδιότητες του Υφυπουργείου Πολιτισμού είναι μεταξύ άλλων οι ακόλουθες:

1. Η χάραξη και η εφαρμογή εθνικής στρατηγικής και πολιτικής για τη διαχείριση και προστασία της πολιτιστικής κληρονομιάς και της σύγχρονης πολιτιστικής δημιουργίας.

2. Η ανάδειξη και η προβολή της πολιτιστικής ταυτότητας της Κύπρου, με αξιοποίηση της πολιτιστικής κληρονομιάς της σύγχρονης δημιουργίας.

3. Η διαχείριση των αρχαιοτήτων, των αρχαιολογικών χώρων και μουσείων, καθώς και η διεξαγωγή ερευνών και ανασκαφών.

4. Η καταγραφή και η αποδελτίωση με συμβατικά ή/και ψηφιακά μέσα της πολιτιστικής κληρονομιάς στις κατεχόμενες από τον τουρκικό στρατό περιοχές της Δημοκρατίας.

5. Η διαχείριση ή/και εποπτεία δημόσιων μουσείων, πινακοθηκών, βιβλιοθηκών και άλλων ανάλογων πολιτιστικών οργανισμών ή ιδρυμάτων.

6. Η ανάπτυξη πολιτικής για την ενθάρρυνση των εκδόσεων και τη συγγραφή βιβλίων και ευρύτερα για την καλλιέργεια της λογοτεχνίας και των γραμμάτων.

7. Η προώθηση της κατάρτισης, της εκπαίδευσης, της επιμόρφωσης και της ενημέρωσης σε θέματα πολιτισμού και η προώθηση και η στήριξη επενδύσεων στον πολιτισμό.

8. Η προαγωγή της θεατρικής τέχνης, η διαμόρφωση πολιτικής και η ανάπτυξη προγραμμάτων και κινήτρων για τη στήριξη της θεατρικής δημιουργίας και της θεατρικής ανάπτυξης.

9. Η καλλιέργεια της θεατρικής παιδείας των πολιτών και η ανάπτυξη των σχέσεων μεταξύ του κυπριακού θεάτρου και του θεάτρου άλλων χωρών.

10. Η παροχή χορηγιών και υποστηρικτικών δομών για θέματα θεατρικής δημιουργίας και/ή παραστάσεις δυνάμει συγκεκριμένων σχεδίων και κινήτρων και η αξιοποίηση ευρωπαϊκών προγραμμάτων και ταμείων σχετικά με τον πολιτισμό.

11. Η ανάπτυξη πολιτιστικών συνεργασιών με άλλα κράτη και η προώθηση δικτύωσης και ευκαιριών ανταλλαγής πολιτιστικών αγαθών και υπηρεσιών σε ευρωπαϊκό και διεθνές δίκτυο.

Όσον αφορά στο δεύτερο νομοσχέδιο, το οποίο είναι ο περί Μετονομασίας του Υπουργείου Παιδείας, Πολιτισμού, Αθλητισμού και Νεολαίας Νόμος του 2021, σκοπός του είναι η μετονομασία του Υπουργείου Παιδείας, Πολιτισμού, Αθλητισμού και Νεολαίας σε Υπουργείο Παιδείας, Αθλητισμού και Νεολαίας.

Στην προτεινόμενη ρύθμιση προβλέπεται ότι όπου γίνεται αναφορά σε οποιοδήποτε νόμο ή κανονισμό ή διάταγμα ή σε οποιαδήποτε δημόσια έγγραφα στο Υπουργείο Παιδείας, Πολιτισμού Αθλητισμού και Νεολαίας, καθώς και στον Υπουργό Παιδείας, Πολιτισμού, Αθλητισμού και Νεολαίας, λογίζεται ως αναφορά στο Υπουργείο Παιδείας, Αθλητισμού και Νεολαίας και στον Υπουργό Παιδείας, Αθλητισμού και Νεολαίας, αντίστοιχα.

Επισημαίνεται ότι το πρώτο και το δεύτερο νομοσχέδιο είχαν ήδη εξεταστεί και κατά την προηγούμενη βουλευτική περίοδο, από την Κοινοβουλευτική Επιτροπή Παιδείας και Πολιτισμού σε ορισμένες συνεδρίες της, ωστόσο δεν κατέστη δυνατόν να ολοκληρωθεί η εξέτασή τους, πριν από τη διάλυση της προηγούμενης σύστασης της Βουλής και τις εκλογές του περασμένου Μαΐου.

Το τρίτο νομοσχέδιο τιτλοφορείται ως ο περί της Κυπριακής Βιβλιοθήκης (Τροποποιητικός) Νόμος του 2021 και σκοπός του είναι η τροποποίηση του υφιστάμενου περί της Κυπριακής Βιβλιοθήκης Νόμου, ώστε οι διατάξεις του να συνάδουν με τις πρόνοιες του προτεινόμενου νόμου για την ίδρυση Υφυπουργείου Πολιτισμού.

Ειδικότερα, με βάση τις προτεινόμενες ρυθμίσεις, την ευθύνη της εποπτείας και της λειτουργίας της Κυπριακής Βιβλιοθήκης θα έχει ο υφυπουργός Πολιτισμού, αντί ο υπουργός Παιδείας, Πολιτισμού, Αθλητισμού και Νεολαίας, όπως προβλεπόταν μέχρι σήμερα. 

Όσον αφορά στο τέταρτο νομοσχέδιο, που τιτλοφορείται ως ο περί Θεατρικού Οργανισμού Κύπρου (Τροποποιητικός) Νόμος του 2021, σκοπός του είναι η τροποποίηση του υφιστάμενου περί Θεατρικού Οργανισμού Κύπρου Νόμου, ώστε οι διατάξεις του να συνάδουν με τις πρόνοιες του προτεινόμενου νόμου για την ίδρυση Υφυπουργείου Πολιτισμού.

Ειδικότερα, με βάση τις προτεινόμενες ρυθμίσεις, μέρος των αρμοδιοτήτων του ΘΟΚ μεταφέρεται στο Υφυπουργείο Πολιτισμού και ο ΘΟΚ θα αναπτύξει, πλέον αποκλειστικά, δραστηριότητες, οι οποίες εμπίπτουν στη λειτουργία του κρατικού θεάτρου.

Η τοποθέτηση του Προδρόμου και των φορέων

Στο πλαίσιο της συζήτησης των πιο πάνω νομοσχεδίων, o υπουργός Παιδείας, Πολιτισμού, Αθλητισμού και Νεολαίας τόνισε τον σημαντικό ρόλο που θα αναλάβει το Υφυπουργείο Πολιτισμού ως κεντρικός φορέας, με συντονιστικές και οριζόντιες αρμοδιότητες στη διαχείριση των σχετικών με τον πολιτισμό δραστηριοτήτων και κυρίως αυτές που αφορούν τη διαχείριση, την ανάδειξη και την προβολή της πολιτιστικής κληρονομιάς, τη στήριξη και προώθηση της σύγχρονης πολιτιστικής δημιουργίας καθώς και την ανάπτυξη της πολιτιστικής διπλωματίας.  Περαιτέρω, όπως επισήμανε, στο Υφυπουργείο Πολιτισμού θα συγκεντρωθούν όλες οι αρμοδιότητες οι οποίες ασκούνταν πριν από τις Πολιτιστικές Υπηρεσίες και το Τμήμα Αρχαιοτήτων και η μεταφορά τους θα γίνει με βάση την υφιστάμενη δομή τους στο Υφυπουργείο Πολιτισμού. 

Επιπροσθέτως, όπως ανέφερε, στο Υφυπουργείο θα μεταφερθούν και οι αρμοδιότητες της Υπηρεσίας Κυπριακής Χειροτεχνίας, η οποία θα μεταφερθεί και αυτή με την υφιστάμενη δομή της, καθώς και μέρος των αρμοδιοτήτων του ΘΟΚ.  Σύμφωνα, επίσης, με τον πιο πάνω αξιωματούχο, απώτερος στόχος της ίδρυσης Υφυπουργείου Πολιτισμού είναι η σύσταση μιας αυτόνομης δομής που θα έχει την αρμοδιότητα χάραξης εθνικής στρατηγικής για την ανάδειξη της πολιτιστικής φυσιογνωμίας της Κύπρου και την πρόσβαση του συνόλου των πολιτών στα αγαθά της πολιτιστικής δημιουργίας.

Ο γενικός διευθυντής του Υπουργείου Μεταφορών, Επικοινωνιών και Έργων δήλωσε ότι το εν λόγω Υπουργείο στηρίζει την απόφαση του Υπουργικού Συμβουλίου, για τη δημιουργία Υφυπουργείου Πολιτισμού και οποιεσδήποτε επιφυλάξεις είχαν, αρχικά, διατυπωθεί από πλευράς του εν λόγω Υπουργείου, για τη δημιουργία του Υφυπουργείου, εκφράστηκαν στο πλαίσιο των σχετικών διαβουλεύσεων, που προηγήθηκαν της σύνταξης των σχετικών νομοσχεδίων.  Όπως, επίσης επισήμανε, το Υπουργείο Μεταφορών, Επικοινωνιών και Έργων δεν είχε οποιαδήποτε εμπλοκή στη σύνταξη των πιο πάνω νομοσχεδίων.

Ο γενικός διευθυντής του Υπουργείου Ενέργειας, Εμπορίου και Βιομηχανίας και οι εκπρόσωποι του Υφυπουργείου Τουρισμού χαιρέτισαν την πρωτοβουλία για την ίδρυση και λειτουργία Υφυπουργείου Πολιτισμού και συμφώνησαν με τις επιδιώξεις και τους σκοπούς των υπό αναφορά νομοσχεδίων.

Η Επίτροπος Νομοθεσίας ανέφερε μεταξύ άλλων ότι, με απόφαση του Υπουργικού Συμβουλίου, της είχε ανατεθεί η σύνταξη των νομοσχεδίων, για την ίδρυση του Υφυπουργείου Πολιτισμού και στο πλαίσιο της ετοιμασίας τους, συνεργάστηκε τόσο με το Υπουργείο Παιδείας, Πολιτισμού, Αθλητισμού και Νεολαίας, όσο και με τη Νομική Υπηρεσία της Δημοκρατίας.

Δεν ήθελαν την μεταφορά του Τμήματος Αρχαιοτήτων

Όλα τα ενδιαφερόμενα μέρη και φορείς που παρευρέθηκαν στις συνεδριάσεις της Επιτροπής χαιρέτισαν την πρωτοβουλία για την ίδρυση του Υφυπουργείου Πολιτισμού και κατέθεσαν αριθμό υπομνημάτων με τις θέσεις και εισηγήσεις τους, κυρίως όσον αφορά τις πρόνοιες του πρώτου νομοσχεδίου. Επισημαίνεται, όμως, ότι ορισμένα από τα ενδιαφερόμενα μέρη εξέφρασαν διαφωνίες και επιφυλάξεις σε σχέση με τις πρόνοιες του πρώτου και του τέταρτου νομοσχεδίου.

Ειδικότερα, αριθμός ενδιαφερόμενων μερών που δραστηριοποιούνται στον χώρο της αρχαιολογίας, εξέφρασαν τη διαφωνία τους για τη μεταφορά του Τμήματος Αρχαιοτήτων στο Υφυπουργείο, η οποία εδράζεται σε συνταγματικούς, πολιτικούς, τεχνικούς και ιστορικούς λόγους.  Συγκεκριμένα, σύμφωνα με τους ιδίους, η εν λόγω μεταφορά είναι αντίθετη με διατάξεις του συντάγματος, οι οποίες θέτουν τις αρχαιότητες στην εξουσία του κεντρικού κράτους, επίσης παρέχεται η εξουσία στο Τμήμα Αρχαιοτήτων να διαχειρίζεται τις αρχαιότητες σε ολόκληρη την επικράτεια του νησιού, ενώ η ένταξή τους στο Υφυπουργείο, ενδεχομένως να οδηγήσει σε διαμοιρασμό τους.

Εξάλλου, το Τμήμα Αρχαιοτήτων τυγχάνει τεχνικής υποστήριξης από το Τμήμα Δημοσίων Έργων και από το Τμήμα Ηλεκτρομηχανολογικών Υπηρεσιών και Ελέγχου του Υπουργείου Μεταφορών Επικοινωνιών και Έργων, ενώ στο νομοσχέδιο δεν προβλέπεται η ύπαρξη μηχανισμού για την παροχή τέτοιας υποστήριξης. Περαιτέρω, η εν λόγω μεταφορά προσκρούει και σε ιστορικούς λόγους, αφού μεταξύ άλλων το φάσμα των αρμοδιοτήτων του υπό ίδρυση υφυπουργείου περιορίζεται σε συγκεκριμένες ιστορικές περιόδους και ως εκ τούτου ελλοχεύει ο κίνδυνος να αφεθούν εκτός χιλιάδες χρόνια πολιτισμού και ιστορίας της Κύπρου.

Στο πλαίσιο της συνέχισης της συζήτησης των πιο πάνω νομοσχεδίων μέλη της επιτροπής εξέφρασαν τη διαφωνία τους αναφορικά με τη μεταφορά του Τμήματος Αρχαιοτήτων στο Υφυπουργείο Πολιτισμού και παράλληλα ήγειραν προβληματισμούς για τη μη συμπερίληψη, στο πρώτο νομοσχέδιο, πρόνοιας που να αφορά τη λειτουργία της Συμφωνικής Ορχήστρας Κύπρου. Την ίδια ώρα, εξέφρασαν επιφυλάξεις για το ότι δε ρυθμίζεται, στο εν λόγω νομοσχέδιο, η συγκεκριμένη δομή του Υφυπουργείου και επίσης ήγειραν προβληματισμούς, όσον αφορά την έναρξη της ισχύος των πιο πάνω προτεινόμενων νόμων.  

Η απάντηση της Νομικής Υπηρεσίας για την διαφωνία

Σε σχέση με τη μεταφορά του Τμήματος Αρχαιοτήτων στο Υφυπουργείο Πολιτισμού, η εκπρόσωπος της Νομικής Υπηρεσίας της Δημοκρατίας δήλωσε ότι είχαν εκφραστεί προβληματισμοί από ενδιαφερόμενα μέρη, κατά πόσο υφίσταται νομικό κώλυμα στην εν λόγω μεταφορά. 

Γι’ αυτό, κατόπιν σχετικού αιτήματος του υπουργού Μεταφορών, Επικοινωνιών και Έργων στάλθηκε σχετική γνωμάτευση της Νομικής Υπηρεσίας της Δημοκρατίας, προς τον αρμόδιο υπουργό, ως απάντηση των ερωτημάτων του με επιστολή της ημερομηνίας 25 Ιανουαρίου 2021. Ειδικότερα, όπως ανέφερε η ίδια, σύμφωνα με την γνωμάτευση δεν υφίσταται νομικό κώλυμα ως προς τη μεταφορά του Τμήματος Αρχαιοτήτων στο Υφυπουργείο Πολιτισμού, εφόσον για την ίδρυση του υφυπουργείου θεσπιστούν πρόνοιες αντίστοιχες με τις πρόνοιες που έχουν περιληφθεί στους νόμους για την ίδρυση των υφιστάμενων υφυπουργείων. 

Επιπροσθέτως, όπως τόνισε η ίδια, πλείστα από τα θέματα που εγείρονται σε σχέση με την εν λόγω μεταφορά, δεν είναι νομικής αλλά πολιτικής φύσεως και ως εκ τούτου δεν μπορεί να εξεταστούν από τη Νομική Υπηρεσία.  Περαιτέρω, η ίδια εκπρόσωπος, σε σχέση με το ζήτημα της δομής του Υφυπουργείου, επισήμανε ότι δεν είθισται στους νόμους να περιλαμβάνονται λεπτομερείς πρόνοιες για τη δομή και το οργανόγραμμα υπουργείων και υφυπουργείων. Όσον αφορά, επίσης, στο ζήτημα της Συμφωνικής Ορχήστρας Κύπρου, τόνισε ότι, επειδή πρόκειται για ίδρυμα ιδιωτικού δικαίου, δεν είναι δυνατή η μεταφορά της στο Υφυπουργείο Πολιτισμού.

Οι τελικές τροποποιήσεις του Προδρόμου

Αναφορικά με τα πιο πάνω ζητήματα που εγέρθηκαν, σε σχέση με τη δομή του Υφυπουργείου και τη Συμφωνική Ορχήστρα Κύπρου, ο υπουργός Παιδείας, Πολιτισμού, Αθλητισμού και Νεολαίας ενημέρωσε την Επιτροπή ότι η όλη δομή του Υφυπουργείου Πολιτισμού θα αντανακλάται στον προϋπολογισμό του εν λόγω Υφυπουργείου, όπως επίσης η λειτουργία της Συμφωνικής Ορχήστρας Κύπρου.

Με βάση τα πιο πάνω, η Επιτροπή ζήτησε από το Υπουργείο Παιδείας, Πολιτισμού, Αθλητισμού και Νεολαίας να μελετήσει τις θέσεις και εισηγήσεις που τέθηκαν στο πλαίσιο της συζήτησης, καθώς και τα ζητήματα που εγέρθηκαν ενώπιόν της και να αποστείλει στην επιτροπή, εφόσον το κρίνει σκόπιμο, αναθεωρημένα κείμενα των νομοσχεδίων.

Συναφώς, το Υπουργείο Παιδείας, Πολιτισμού Αθλητισμού και Νεολαίας με σχετικές επιστολές του, ημερομηνίας 25 Νοεμβρίου 2021, απέστειλε στην Επιτροπή αναθεωρημένα κείμενα σε σχέση με το πρώτο και τέταρτο νομοσχέδιο.

Ειδικότερα, οι τροποποιήσεις που επήλθαν στο πρώτο νομοσχέδιο αφορούν τα ακόλουθα:

1. Τον εμπλουτισμό του προοιμίου του με πρόσθετα στοιχεία.

2. Τη βελτίωση της πρόνοιας που αφορά τη μεταφορά του Τμήματος Αρχαιοτήτων, ώστε σε αυτή να διευκρινίζεται ότι η εν λόγω μεταφορά θα πραγματοποιηθεί με βάση την υφιστάμενη δομή του και ότι οι αρμοδιότητές του θα συνεχίσουν να απορρέουν από τον περί Αρχαιοτήτων Νόμο και τους ισχύοντες σχετικούς κανονισμούς.

3. Τη διαγραφή του όρου και του σχετικού ορισμού «Θεατρική ανάπτυξη».

Περαιτέρω, οι τροποποιήσεις σε σχέση με το τέταρτο νομοσχέδιο αφορούν κυρίως την προσθήκη ορισμού για τη «Λειτουργία Κρατικού Θεάτρου», καθώς και τη διασφάλιση της συνεργασίας του Υφυπουργείου Πολιτισμού με τον ΘΟΚ, σε ζητήματα θεατρικής ανάπτυξης.

Σε μεταγενέστερο στάδιο, το αρμόδιο Υπουργείο εισηγήθηκε την προσθήκη πρόνοιας για την ημερομηνία έναρξης της ισχύος όλων των πιο πάνω προτεινόμενων νόμων, σύμφωνα με την οποία, αυτοί θα τεθούν σε ισχύ σε ημερομηνία που θα καθοριστεί με απόφαση του Υπουργικού Συμβουλίου, η οποία όμως δε δύναται να είναι μεταγενέστερη της 1ης Ιουλίου 2022.

Υπό το φως των πιο πάνω, η Επιτροπή κατά πλειοψηφία των μελών της, υιοθέτησε το αναθεωρημένο κείμενο του πρώτου και του τέταρτου νομοσχεδίου, καθώς και την πιο πάνω εισήγηση του αρμόδιου Υπουργείου, σε σχέση με την έναρξη της ισχύος των προτεινόμενων νόμων.  Περαιτέρω, αποφάσισε όπως επιφέρει και ορισμένες επιπρόσθετες βελτιωτικές αλλαγές στο κείμενο του πρώτου νομοσχεδίου, οι οποίες μεταξύ άλλων αφορούν τα ακόλουθα:

1. Την αντικατάσταση της λέξης «Κυβέρνηση» με τη λέξη «πολιτεία», όπου αυτή απαντά στο νομοσχέδιο. 

2. Τη βελτίωση της πρόνοιας που αφορά την αρμοδιότητα του υφυπουργείου να παρέχει χορηγίες και υποστηρικτικές δομές δυνάμει σχεδίων και κινήτρων, ώστε αυτά να διέπονται από κανονισμούς οι οποίοι θα κατατίθενται στη Βουλή για έγκριση.

3. Ειδικότερα, τη συμπερίληψη στις αρμοδιότητες του Υφυπουργείου Πολιτισμού των ακόλουθων νέων αρμοδιοτήτων:

α. Προστασία της λαϊκής-διαλεκτικής ποίησης και της άυλης πολιτιστικής κληρονομιάς.

β. Εύρυθμη ανάπτυξη των σχέσεων των θρησκευτικών ομάδων.

γ. Εξουσία ελέγχου του σκοπού και της αποστολής οργανισμών ιδιωτικού δικαίου που δραστηριοποιούνται στον τομέα του πολιτισμού, συμπεριλαμβανομένης και της Συμφωνικής Ορχήστρας Κύπρου.

δ. Ενίσχυση ερασιτεχνών δημιουργών.

Με βάση τα πιο πάνω, η Κοινοβουλευτική Επιτροπή Παιδείας και Πολιτισμού, αφού έλαβε υπόψη όλα όσα τέθηκαν ενώπιόν της και αφού επέφερε στα πιο πάνω νομοσχέδια όλες τις αναγκαίες νομοτεχνικές διορθώσεις και αλλαγές σύμφωνα με τα πιο πάνω, επιφυλάχθηκε να τοποθετηθεί επί των προνοιών των νομοσχεδίων κατά τη συζήτησή τους στην Ολομέλεια του σώματος. 

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ: 

Δειτε Επισης

Ψάχνουν λύσεις μέσω δυο νομοσχεδίων για την αδήλωτη εργασία-Ψηλά τα ποσοστά στην οικοδομική βιομηχανία
Στο Υπουργικό τις επόμενες ημέρες πρόγραμμα για λειψυδρία-Συζητείται η αγορά τεχνολογίας για τεχνητή βροχή
Δωρεάν φυτά στο αεροδρόμιο Λάρνακας στο πλαίσιο δράσης «Πράσινη λεμονάδα»
Κορυφαία προτεραιότητα του Υπουργείου Υγείας η αντιμετώπιση του καρκίνου του μαστού-«Η πρόληψη είναι δύναμη»
Μικρή η παραγωγή σταφιλιών λόγω ανομβρίας
Στο διαστημικό χάρτη η Κύπρος με μικροδορυφόρο και υπερσύγχρονο τρισδιάστατο εκτυπωτή μετάλλων
Αίθριος ο καιρός-Στους 32 βαθμούς η θερμοκρασία
Το κέντρο που παρέχει θεραπείες στα παιδιά από το 1957… «Είναι ευλογία η δουλειά που κάνουμε»
Μαιευτική φροντίδα στο σπίτι για τις δικαιούχους του ΓεΣΥ-Μια επαγγελματική «αγκαλιά» σε μητέρα και νεογνό
Άδικη θεωρεί την ακύρωση εκλογής του ως κοινοτάρχη Άλασσας ο Σάββας Σάββα