Στο περίμενε για ένα επίδομα συνταξιούχοι και ΑμεΑ-Ψάχνει λύσεις η Βουλή

Πολλά είναι τα προβλήματα που αντιμετωπίζουν οι χαμηλοσυνταξιούχοι, αλλά και άτομα που λαμβάνουν ΕΕΕ, λόγω των καθυστερήσεων που παρατηρούνται στην καταβολή των εν λόγω επιδομάτων, με την Βουλή να τα βάζει όλα στο τραπέζι και να αναμένει λύσεις από την Κυβέρνηση.

Το χρονικό περιθώριο που έχει δοθεί από τη Βουλή προς το Υφυπουργείο Πρόνοιας, ώστε να επιλυθούν τα προβλήματα, που έχουν ως αποτέλεσμα να καθυστερείται η καταβολή των επιδομάτων, έχει εξαντληθεί, με την Επιτροπή Εργασίας να θέτει εκ νέου το ζήτημα. 

«Είχε γίνει μέσα στο τέλος Νοεμβρίου η συζήτηση ξανά, με αφορμή της ανάληψης της διεύθυνσης της υπηρεσίας διαχείρισης επιδομάτων πρόνοιας από το Υφυπουργείο, αλλά κυρίως λόγω των μεγάλων προβλημάτων που υπάρχουν. Δεν έχουμε ενημερωθεί για ενέργειες, πράξεις ή αποφάσεις που λήφθηκαν για να επιλυθούν τα ομολογουμένως πολλά και αποδεκτά από όλους προβλήματα, που υπήρχαν στην υπηρεσία», αναφέρει στον REPORTER ο πρόεδρος της Επιτροπής και βουλευτής του ΑΚΕΛ, Ανδρέας Καυκαλιάς.

Ένα από τα κυριότερα προβλήματα που έχει εντοπίσει η Επιτροπή είναι oi μεγάλες καθυστερήσεις στην καταβολή των επιδομάτων, αλλά και στην έλλειψη τρόπου επικοινωνίας των πολιτών με τους αρμόδιους. Την ίδια ώρα, αυτό που ξενίζει τους βουλευτές είναι το γεγονός ότι η ρύθμιση για το ύψος των επιδομάτων που καταβάλλονται έγινε το 2014 και έκτοτε δεν έχει γίνει κάποια αναπροσαρμογή.

«Όλα αυτά είναι ζητήματα, για τα οποία ευελπιστούμε ότι θα ακούσουμε κάποιο σχέδιο, κάποιες αποφάσεις από πλευράς του Υπουργείου ή του Υφυπουργείου, που να δίνουν μία προοπτική ότι τα ζητήματα θα αντιμετωπιστούν. Σε πραγματικό πεδίο, δεν έχουμε δει κάτι, στο χρονικό περιθώριο που διαμεσολάβησε από την προηγούμενη φορά. Έχουμε καταγγελίες ενώπιον μας από πολίτες, όμως θέλουμε να δώσουμε τη δυνατότητα στην Υφυπουργό να μας καταθέσει τις θέσεις της για τα θέματα. Δεν είναι αυτοσκοπός η κριτική, το ζητούμενο είναι η λύση. Δεν έχουμε δει στην πράξη και επί του εδάφους αλλαγές, για τις οποίες η Κυβέρνηση έκανε λόγο ότι πρέπει να γίνουν».

Χρονίζει το πρόβλημα με τις καθυστερήσεις

Το πρόβλημα που παρατηρείται με τις καθυστερήσεις στην καταβολή των επιδομάτων δεν είναι κάτι πρόσφατό, αλλά χρονίζει, με τους συνταξιούχους να τονίζουν ότι πρόκειται για το βασικό πρόβλημα που αντιμετωπίζουν.

«Έχουμε μία φόρμα που είναι σχεδόν 20 σελίδες και τα μισά πράγματα δεν αφορούν τους συνταξιούχους, επειδή αυτή η φόρμα είναι και για το ΕΕΕ και για τους χαμηλοσυνταξιούχους. Τι γίνεται; Κάνει την αίτηση, για το επίδομα του χαμηλοσυνταξιούχου, εξετάζεται πρώτα για το ΕΕΕ και μετά παραπέμπεται για το επίδομα. Άρα, χρειάζετα διπλάσιο χρόνο. Υπάρχει γενικά η καθυστέρηση για το ΕΕΕ και μετά ξεκινούν από την αρχή», υπέδειξε ο γενικός οργανωτικός της Παγκύπριας Επιτροπής Συνταξιούχων ΣΕΚ.

Την ίδια ώρα, η Π.Ε.ΣΥ.Σ θεωρεί ότι το δεύτερο μεγάλο πρόβλημα που έχουν καταγράψει είναι το γεγονός ότι για να κάνει κάποιος χαμηλοσυνταξιούχος αίτηση, θα πρέπει να καταβάλει μία χρονιαία κατάσταση λογαριασμού, με αποτέλεσμα να πρέπει να καταθέτει ένα ποσό από το υστέρημά τους.  

«Ένας χαμηλοσυνταξιούχος θα πληρώσει 60 ευρώ από το υστέρημά του, για να πάρει κάποια στοιχεία που χρειάζονται. Για να κάνει κάποιος αίτηση για το επίδομα του χαμηλοσυνταξιούχου, θα πρέπει να έχει κάτω από 10,000 ευρώ στην τράπεζα. Είναι ατόπημα να ζητούν για ένα χρόνο, επειδή εκείνος που κάνει αίτηση τα έχει ανάγκη και δεν υπάρχει λόγος να του ζητούν αυτά τα πράγματα».

Πολλά τα προβλήματα για τα άτομα με αναπηρίες

Στο μεταξύ, λόγω της καθυστέρησης που παρατηρείται στην επιβολή των επιδομάτων, τα άτομα με αναπηρίες έρχονται αντιμέτωπα με πολλά προβλήματα, όπως είναι η έλλειψη πρόσβασης στις υπηρεσίες του Τμήματος Κοινωνικών Ασφαλίσεων, αλλά και η περιορισμένη πρόσβαση στην ιστοσελίδα του τμήματος, αφού ο σχεδιασμός της δεν είναι κατάλληλος για τα άτομα με αναπηρίες.

«Κανένα από τα ηλεκτρονικά έντυπα και αιτήσεις που είναι αναρτημένα σε αυτό που αφορούν τις συντάξεις, τα επιδόματα και τις κοινωνικές παροχές που καταβάλλονται από το Τμήμα Κοινωνικών Ασφαλίσεων δεν διαβάζεται ή αναγνωρίζεται. Εξάλλου, παρατηρείται γραφειοκρατία και χρονοβόρες, περίπλοκες διαδικασίες που ακολουθούνται από το Τμήμα Κοινωνικών Ασφαλίσεων, με αποτέλεσμα να εκκρεμούν ενώπιον του Τμήματος αυτού πολλές αιτήσεις ατόμων με αναπηρίες για την καταβολή θεσμοθετημένης σύνταξης, σύνταξης χηρείας, σύνταξης ανικανότητας και αναπηρίας, επιδόματος μητρότητας, επιδόματος ασθένειας, ανεργιακού επιδόματος, εφ’ άπαξ ποσού για πλεονασμό κ.ά», επεσήμανε ο πρόεδρος της ΚΥΣΟΑ, Χριστάκης Νικολαΐδης.

Η ΚΥΣΟΑ, σημείωσε ο κ. Νικολαΐδης, γίνεται καθημερινά δέκτης παραπόνων από άτομα με αναπηρίες για πολλά από τα πιο πάνω ζητήματα. «Ενώ οι αιτήσεις για τη θεσμοθετημένη σύνταξη υποβάλλονται μέχρι και τέσσερις μήνες πριν τη συμπλήρωση του ορίου ηλικίας των δικαιούχων για υποχρεωτική αφυπηρέτηση, η μηνιαία σύνταξη των πολιτών με αναπηρίες αρχίζει να καταβάλλεται σε αυτούς με καθυστέρηση μέχρι και ενός έτους μετά τη συμπλήρωση του. Το ίδιο συμβαίνει και με άλλα συνταξιοδοτικά ωφελήματα όπως είναι η σύνταξη χηρείας».

Ένα άλλο πρόβλημα, για το οποίο δέχεται παράπονα η ΚΥΣΟΑ, αφορά στην καθυστέρηση που παρατηρείται στο να καλεστούν οι αιτητές στα ιατροσυμβούλια, για να εξεταστεί η αίτηση για σύνταξη ανικανότητας, με αποτέλεσμα η διαδικασία να διαρκεί μέχρι και δύο χρόνια. Μάλιστα, η ΚΥΣΟΑ έχει δεχθεί καταγγελίες ότι υποβάλλεται αίτηση για το επίδομα ασθενείας ή για το σχετικό επίδομα όταν ένας εργαζόμενος με αναπηρία είναι επαφή ή όταν έχει νοσήσει από τον κορωνοϊό και για πολλούς μήνες δεν γνωρίζει αν είναι δικαιούχος, ενώ ενημερώνεται σχετικά μέχρι και ένα χρόνο μετά την υποβολή των σχετικών πιστοποιητικών.

«Αποτέλεσμα των πιο πάνω καθυστερήσεων είναι ότι τα άτομα με αναπηρίες, δικαιούχοι των πιο πάνω συντάξεων, κοινωνικών παροχών και επιδομάτων μένουν για μεγάλο χρονικό διάστημα χωρίς εισοδήματα με πολύ σοβαρές επιπτώσεις όσον αφορά το επίπεδο διαβίωσης αυτών και της οικογένειας τους».

Η ΚΥΣΟΑ, τόνισε ο κ. Νικολαΐδης, έθεσε επανειλημμένα θέμα τροποποίησης της σχετικής νομοθεσίας ώστε να καταστεί πραγματικό δίκτυ προστασίας των ευάλωτων ομάδων του πληθυσμού, «με την περίληψη σε αυτή ξεκάθαρων διαδικασιών (χρονοδιαγραμμάτων ανταπόκρισης της πολιτείας (υποχρέωση να δοθεί απάντηση σε ορισμένο συγκεκριμένο χρονικό διάστημα), τερματισμό των ασφυχτικών χρονοδιαγραμμάτων για την προσκόμιση πιστοποιητικών λαμβάνοντας υπόψη τη γραφειοκρατία και τα εμπόδια που υπάρχουν λόγω της πανδημίας, παροχή ευχέρειας παρακολούθησης της πορείας της αίτησης από τους πολίτες, καθιέρωση καναλιών απευθείας επικοινωνίας των πολιτών με τους αρμόδιους λειτουργούς κλπ)».

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ: 

Δειτε Επισης

Τα αιώνια προβλήματα, η διαχρονική αδιαφορία και τα μερίδια ευθύνης
Βλέπουν ανεξέλεγκτη παρανομία με τις οικιακές βοηθούς τα ιδιωτικά γραφεία εξευρέσεως εργασίας-Ηχούν καμπανάκι
Προωθείται σχέδιο διάθεσης οικοπέδων σε οικογένειες με εισοδηματικά κριτήρια-Στο επίκεντρο οικογένειες
Αθεράπευτη η κρίση μεταξύ ΟΚΥπΥ και γιατρών-Έτσι θα λειτουργήσουν τα νοσηλευτήρια κατά την 48ωρη απεργία
Προτίμηση στα ηλεκτρονικά τσιγάρα δείχνουν οι Κύπριοι-Ανησυχητικά στοιχεία για τη χρήση από μαθητές
Αυτοί είναι οι μαγικοί αριθμοί που μοιράζουν 1,3 εκ. ευρώ στο Τζόκερ
Συνομιλίες για το πυρηνικό πρόγραμμα με Γαλλία, Γερμανία και Βρετανία θα αρχίσει το Ιράν
Η Ουκρανία παρουσίασε συντρίμμια του Oreshnik-«Δεν έχουμε ξαναδεί κάτι τέτοιο»
Πυρά Λαμπριανίδη κατά των γιατρών για την απεργία-«Ολίγον τους ενδιαφέρει η χαμηλή ποιότητα υπηρεσιών»
Καλώδια της ΑΗΚ έπεσαν σε οχήματα, εγκλωβίστηκαν δύο οδηγοί-Στις 87 οι κλήσεις για βοήθεια