Οι εικονικές εκπτώσεις, οι καταγγελίες και τα βαριά πρόστιμα ενόψει Black Friday

Κορυφώνεται σήμερα ο θεσμός του Black Friday, όπου οι καταστηματάρχες που ανέμεναν τη μεγάλη μέρα για να πωλήσουν τα προϊόντα τους έχει φθάσει, ενώ την ίδια ώρα οι καταναλωτές έχουν σπεύσει από τις πρωινές ώρες στις αγορές, αφού θεωρούν ότι είναι η μεγάλη τους ευκαιρία για να επωφεληθούν τις εκπτώσεις που διαφημίζονταν τις προηγούμενες ημέρες σε τιμές χώμα. Είναι όντως... χώμα οι τιμές, ή πέφτουν θύματα παραπλανητικών διαφημίσεων οι ανυποψίαστοι πολίτες;   

Είναι αλήθεια, πως τα τελευταία χρόνια η Black Friday, έγινε μια συνήθεια και μάλιστα πλέον δεν διαρκεί μόνο μια ημέρα, αλλά ολόκληρη εβδομάδα, με τους καταστηματάρχες να προσπαθούν να αξιοποιήσουν στο έπακρον την εν λόγω καμπάνια, ώστε να μαγνητίσουν το ενδιαφέρον των καταναλωτών, με φοβερές, όπως τις χαρακτηρίζουν, εκπτώσεις.

Πάντως, ιδιαίτερη εντύπωση προκαλεί το γεγονός πως τις τελευταίες ημέρες έχουν καταχωρηθεί συνολικά είκοσι καταγγελίες στην Υπηρεσία Προστασίας Καταναλωτή. Συγκεκριμένα, πρόκειται για καταγγελίες από καταναλωτές, που αφορούν εικονικά ποσοστά εκπτώσεων από αγορές, με προϊόντα τα οποία δεν υπάρχουν στο κατάστημα, ενώ στο διαδίκτυο της αγοράς ήταν ξεκάθαρο ότι υπάρχει διαθέσιμο το προϊόν. Επίσης, άλλες καταγγελίες, έχουν να κάνουν με voucher που κυκλοφορούν. Ωστόσο, όταν αγοράζουμε κάτι διαδικτυακά, εκτός εμπορικού καταστήματος, εκεί ενεργοποιείται το δικαίωμα υπαναχώρησης, ένα σημαντικό εργαλείο για τους καταναλωτές, αφού μπορούν να τερματίσουν τη συμφωνία με την εταιρεία εντός δεκατεσσάρων ημέρων, από την ημέρα που παραλαμβάνουν το προϊόν και η επιχείρηση οφείλει να τους επιστρέψει τα χρήματά τους πίσω.

Από την πλευρά του, ο Κυπριακός Σύνδεσμος Καταναλωτών, έχει ήδη προχωρήσει σε ελέγχους στην αγορά, με τη Νομική Σύμβουλο του Συνδέσμου Καταναλωτών, Βιργινία Χρήστου, σε δηλώσεις που παραχώρησε στον REPORTER, να αναφέρει ότι κάποιες επιχειρήσεις ήδη προχώρησαν στο να ανακοινώσουν εκπτώσεις από τις προηγούμενες ημέρες επικαλούμενοι το Black Friday, ενώ κανονικά επισήμως ξεκινάει σήμερα, Παρασκευή. «Παρατηρήσαμε την κίνηση στην αγορά, τις τιμές τις οποίες υπάρχουν και ήδη καταχωρήθηκαν οι πρώτες καταγγελίες από τους καταναλωτές οι οποίες θα διερευνηθούν και κατ’ επέκταση εκεί που θα κριθεί ανάγκη θα κοινοποιηθούν και στην αρμόδια υπηρεσία του κράτους για περαιτέρω έλεγχο».

Έκκληση προς τους καταναλωτές, είναι ότι πρέπει να είναι ιδιαίτερα προσεκτικοί σε σχέση με τα ψηλά ποσοστά εκπτώσεων που υπάρχουν, αφού κάποια εκ των οποίων ίσως να είναι και εικονικά, με απώτερο σκοπό να προσεγγίσουν τον καταναλωτή για να επισκεφθεί την επιχείρηση και να αγοράσει το οποιοδήποτε προϊόν. Επίσης, θα πρέπει να είναι πάρα πολύ προσεκτικοί και στην αναγραφή των τιμών, αφού θα πρέπει πάντοτε στην ετικέτα να αναγράφεται η αρχική τιμή και η τελική τιμή που επήλθε, λόγω της έκπτωσης που επέβαλε μια εταιρεία.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΔΩ: Χρήσιμες συμβουλές προς τους καταναλωτές για την Black Friday-Όσα πρέπει να γνωρίζουν

Παράλληλα, σημαντικά είναι επίσης και τα διαφημιστικά φυλλάδια τα οποία λαμβάνουν οι καταναλωτές και μέσα σε αυτά παρουσιάζονται προϊόντα τα οποία έχουν έκπτωση. Σε αυτή την περίπτωση, υπέδειξε η κα. Χρήστου, «ο καταναλωτής πρέπει να είναι υποψιασμένος, ώστε εάν επισκεφθεί το κατάστημα και το κατάστημα του αναφέρει ότι δεν έχει διαθέσιμα τα εν λόγω προϊόντα, τότε έχει να κάνει ξεκάθαρα με παραβίαση και άρα πρέπει να επικοινωνήσει άμεσα με τον Σύνδεσμο Προστασίας, είτε με την Υπηρεσία Προστασίας Καταναλωτή, για να προχωρήσουν στη σχετική καταγγελία».

Το πρόβλημα πάντως, φαίνεται να εντοπίζεται κυρίως, σε διαδικτυακές αγορές με τα ψηλά ποσοστά εκπτώσεων, όπου μερικά ήταν εικονικά, αλλά και περιπτώσεις επιχειρήσεων που χρησιμοποιούν το διαδίκτυο ως μέσο για να διαφημίσουν αυτές τις εκπτώσεις. Όπως εξήγησε η κα. Χρήστου, «σε περίπτωση που οι καταναλωτές βλέπουν ψηλά ποσοστά εκπτώσεων, όπως μέχρι και 75% έκπτωση και δεν υπάρχουν προϊόντα που έχουν 75% έκπτωση, τότε και πάλι τίθεται θέμα ενδεχόμενης παραβίασης». 

Αξίζει να σημειωθεί, ότι το διοικητικό πρόστιμο που επιβάλλεται από την Υπηρεσία Προστασίας Καταναλωτή, μπορεί να φθάσει μέχρι και τις 500.000 ευρώ, αν και η ευρωπαϊκή Νομοθεσία, δίνει τη δυνατότητα στα Κράτη Μέλη να το αυξήσουν μέχρι και δυο εκατομμύρια το πρόστιμο,. Όπως γίνεται αντιληπτό, πρόσθεσε η κα. Χρήστου, «μετά από τέτοιο ύψους πρόστιμο, θα είναι αρκετά δύσκολο και για την ίδια εταιρεία να συνεχίσει τη βιωσιμότητά της. Μέχρι σήμερα πάντως, δεν έχει επιβληθεί τέτοιο πρόστιμο στην Κύπρο». 

Δειτε Επισης

Ζητά επαναφορά των κριτηρίων του 2012 για τους χαμηλοσυνταξιούχους η ΕΚΥΣΥ
Στο 8% το ποσοστό αδήλωτης εργασίας με κόστος δέκα εκ.-Αποφασίστηκε σειρά μέτρων από την Κυβέρνηση
«Τιμούμε αυτούς που έμειναν στις επάλξεις και θυσιάστηκαν για να περισώσουν την εθνική αξιοπρέπεια»
Πάνω από μισό εκατομμύριο τα συμψηφισμένα έσοδα της Κυπριακής Δημοκρατίας
Δρ Παπαγρηγορίου: Εξατομικευμένες θεραπείες για Κύπριους θα φέρει το Cyprome
Αυτό είναι το ψηφοδέλτιο των Ευρωεκλογών-Το μέγεθος, το χρώμα και η σειρά των υποψηφίων (pics)
Αναβλήθηκε η διαδικασία της εξέτασης για ακύρωση δέσμευσης περιουσίας των μοναχών
Απορρίφθηκε κατά πλειοψηφία το αίτημα για αναστολή ποινής στον 82χρονο-Διαφώνησε ο πρόεδρος του Εφετείου
Ένοχος ο αστυνομικός για το θάνατο του 22χρονου Ιάσονα-Του επιβλήθηκε ποινή τριών ετών
Η πρώτη αντίδραση Οδυσσέα στο αίτημα για παύση-«Από σήμερα θα μιλούν οι μάρτυρες, τα στοιχεία και τα έγγραφα»