Τα έργα εκατομμυρίων που βρίσκονται στα σκαριά και οι προτεραιότητες για το 2022

Πληθώρα έργων που έχουν εξαγγελθεί και βρίσκονται σε εξέλιξη, έχει ενώπιον του με τη νέα χρόνια το Υπουργείο Μεταφορών, Επικοινωνιών και Έργων, το οποίο έχει ως απώτερο στόχο να τα υλοποιήσει. Την ίδια ώρα, πέραν από τα πολυαναμενόμενα έργα, ανάμεσα στις προτεραιότητες του Υπουργείου, βρίσκεται η αεροπορική συνδεσιμότητα, όπως και η οδική ασφάλεια, για την οποία ο αρμόδιος υπουργός, θέλει να αφήσει τη σφραγίδα του στο κομμάτι της ασφάλειας των οδηγών και στη μείωση των θανατηφόρων δυστυχημάτων. 

Σε μια εφ' όλης της ύλης συνέντευξη που παραχώρησε στον REPORTER, o υπουργός Μεταφορών, Γιάννης Καρούσος, εξέφρασε μεταξύ άλλων την προσωπική του φιλοδοξία και το στοίχημα που θέλει να κερδίσει, έχοντας τα ηνία του Υπουργείου. Το πιο σημαντικό, όπως σημείωσε ο κ. Καρούσος, «είναι να εφαρμόσω με επιτυχία το πρόγραμμα και τις εξαγγελίες του Προέδρου της Δημοκρατίας και γι’ αυτό τρέχουμε να επιλύσουμε όλα τα προβλήματα και να υλοποιήσουμε τα έργα τα οποία περίμεναν για δεκαετίες οι τοπικές κοινωνίες. Να νιώσουν οι πολίτες δηλαδή, ότι έχουν εξαγγελθεί και έχουν υλοποιηθεί. Το δεύτερο και πιο σημαντικό, με το που ήρθα στο Υπουργείο, είναι το θέμα της οδικής ασφάλειας. Θεωρώ ότι σημαντικός αριθμός ανθρώπινων ζωών που χάσαμε, θα μπορούμε να μην τους χάσουμε, αν λειτουργούσαμε πιο δυναμικά στο παρελθόν. Εκτός από τα έργα, θα ήθελα να αφήσω τη σφραγίδα μου σαν Υπουργός και στο θέμα της οδικής ασφάλειας».

Αναμφισβήτητα, το Υπουργείο Μεταφορών, έχει ένα μεγάλο εύρος αρμοδιοτήτων αλλά και έργα τα οποία καλείται να υλοποιήσει, με το κόστος τους να ανέρχεται στα 1,2 δισεκατομμύρια. Έργα, τα οποία είτε είναι υπό προσφορά, είτε είναι υπό εκτέλεση, είτε θα προκηρυχθούν, σύμφωνα με τον κ. Καρούσο, τους επόμενους έξι μήνες και πρόκειται για έργα πάρα πολύ σημαντικά σε όλες τις επαρχίες της Κύπρου.

Δεύτερη προτεραιότητα του Υπουργείου Μεταφορών, όπως σημείωσε ο Υπουργός, είναι η αεροπορική συνδεσιμότητα, για την οποία η Κύπρος εν μέσω κορωνοϊού κατάφερε να πετύχει σημαντικά και καλά αποτέλεσμα. «Ήμαστε η πρώτη χώρα σε επίπεδο Ευρωπαϊκής Ένωσης που είχαμε καταθέσει ένα σχέδιο για το άνοιγμα των αεροδρομίων, το υποστηρίξαμε με ένα σχέδιο κινήτρων, ήρθαμε σε επαφή με όλες τις αεροπορικές εταιρείες σχεδόν και πείσαμε αρκετές, οι οποίες έχουν ανοίξει και βάση στην Κύπρο. Έχουμε νέους προορισμούς και έχουμε πετύχει στο 2021, σε σύγκριση με το 2019 να έχουμε περισσότερες επιλογές για τους επιβάτες από και προς Κύπρο. Επίσης, αξιοσημείωτο είναι το γεγονός ότι έχουμε την τρίτη μικρότερη μείωση σε επίπεδο Ευρωπαϊκής Ένωσης στις επιβατικές πτήσεις. Δεν μένουμε ωστόσο εκεί, καθώς μια από τις προτεραιότητες, είναι η διακήρυξη για την αεροπορική συνδεσιμότητα, καθώς θεωρούμε ότι η Ε.Ε. πρέπει δώσει περισσότερη σημασία στις αερομεταφορές και να τις στηρίξει περισσότερο».

Αύξηση καμερών στους δρόμους και ψηφιοποίηση για την αντιμετώπιση της κίνησης

Την προηγούμενη χρονιά το Υπουργείο Μεταφορών, είχε υπό την επίβλεψή του τα συστήματα φωτοεπισήμανσης και την εγκατάσταση καμερών στους δρόμους, οι οποίες μάλιστα πρόκειται να αυξηθούν το επόμενο διάστημα, καθώς οι πρώτοι μήνες ήταν πιλοτικοί.

Όπως εξήγησε ο κ. Καρούσος, «το σύστημα φωτοεπισήμανσης, είναι το καλύτερο εργαλείο που έχουμε για να βελτιώσουμε την οδική ασφάλεια στη χώρα μας. Οι πρώτοι τρεις μήνες είναι πιλοτικοί, όπου έχουν τοποθετηθεί τέσσερις κάμερες σε ένα σημείο, στη Γρίβα Διγενή και Δημοσθένους Σεβέρη, και ακόμη τέσσερις κάμερες κινητές. Στις 25 Ιανουαρίου τελειώνει η πιλοτική φάση και η αρμόδια εταιρεία αφού πάρει την έγκριση, θα αγοραστούν ακόμη δεκαέξι κινητές κάμερες, οι οποίες θα τοποθετούνται σε διάφορα σημεία της Κύπρου και ακόμα είκοσι σταθερές κάμερες, οι οποίες θα δουλέψουν για ακόμη έξι μήνες και έπειτα αφού θα παρθεί και η έγκρισή τους, σε δυόμισι χρόνια θα έχουμε και τις 120 κάμερες σε λειτουργία. Σκοπός των καμερών, δεν είναι η καταγγελία, αλλά έχουν τοποθετηθεί σε μελανά σημεία για να γνωρίζει ο οδηγός ότι υπάρχει καταγραφή και κάμερα και να είναι πιο προσεκτικός στα συγκεκριμένα σημεία».

Ένα άλλο πρόβλημα που ταλανίζει τους οδηγούς, είναι η χρονοβόρα κίνηση που παρατηρείται σε κεντρικές αρτηρίες, με το ζήτημα ακόμη να επιλυθεί. Ως εκ τούτου, για την αντιμετώπιση του προβληματικού φαινομένου, το Υπουργείο Μεταφορών, έχει καταρτίσει ένα σχέδιο, το οποίο περιλαμβάνει κάποιες ενέργειες άμεσες, κάποιες μεσοπρόθεσμες και κάποιες μακροπρόθεσμες, οι οποίες έχουν όλες τροχοδρομηθεί.

«Καταρχάς, τα έργα υποδομής και τα οδικά δίκτυα τα οποία θα βελτιώσουν σημαντικά το θέμα του κυκλοφοριακού, είναι υπό κατασκευή ή θα προκηρυχθούν τους επόμενους μήνες. Η αξιοποίηση επίσης της τεχνολογίας για το θέμα του κυκλοφοριακού είναι μια σημαντική εξέλιξη. Έχουμε προχωρήσει στη ψηφιοποιήσει των μεταφορών μας και δημιουργούμε τα γνωστά UTC, κέντρο δηλαδή που θα παρακολουθεί με ψηφιακό τρόπο την κίνηση και αναλόγως θα υπάρχουν και οι απαραίτητες πληροφορίες. Στους αυτοκινητοδρόμους ήδη έχει υπογραφτεί η προσφορά και εκτελείται αυτή τη στιγμή, όπου θα τοποθετηθούν αισθητήρες και κάμερες, για να παίρνουμε πραγματικά δεδομένα από την τροχαία κίνηση και θα ενημερώνεται ο οδηγός είτε μέσω εφαρμογής, είτε μέσω ηλεκτρονικών πινακίδων για την κίνηση. Εκεί που υπάρχουν επίσης φώτα τροχαίας θα εγκαταστήσουμε συστήματα, όπου θα γίνεται η διαχείριση της τροχαίας κίνησης με έξυπνο τρόπο και αναλόγως των μετρήσεων που θα γίνονται, θα υπάρχει και η ανάλογη προτεραιότητα στα οχήματα αναλόγως και της ώρας».

Ο στόχος της απόσυρσης ρυπογόνων οχημάτων και η αντικατάσταση με ηλεκτρικά

Με γοργούς ρυθμούς συνεχίζονται τα σχέδια που δόθηκαν στη διάθεση του κοινού, τόσο για την απόσυρση ρυπογόνων οχημάτων, αλλά και για την αγορά ηλεκτροκίνητων. Απώτερος στόχος του Υπουργείου Μεταφορών, είναι μέχρι το 2030, να μειώσει τους ρύπους κατά 55% και μέχρι το 2050, να έχουμε μηδενική παραγωγή ρύπων. Στην Κύπρο, το 50% των ρύπων είναι λόγω των Μεταφορών, ενώ στην Ευρώπη είναι γύρω στο 25%, κάτι το οποίο φέρνει ένα επιπρόσθετο βάρος για την επίτευξη των περιβαλλοντικών στόχων, στο Υπουργείο Μεταφορών. «Η πρόταση μας κοστίζει περίπου 45 εκατομμύρια, με τα 30 εκατομμύρια να είναι για κίνητρα αγοράς ηλεκτρικού οχήματος και τα άλλα 15 έχουν να κάνουν με την απόσυρση παλαιών ρυπογόνων και με την αγορά μηδενικών ή χαμηλών ρυπογόνων οχημάτων. Υπάρχουν και κάποιες άλλες προτάσεις, όπως η δημιουργία σταθμών φόρτισης, δημιουργία υποδομών και πολλά άλλα».

Εθνικός στόχος, σύμφωνα με τον κ. Καρούσο, είναι μέχρι το 2035, το σύνολο όλων των νέων εγγραφών των οχημάτων, να είναι ηλεκτροκίνητα. «Μέχρι το 2030, υπολογίζουμε περίπου 36,000 οχήματα θα έχουν εγγραφεί. Κάποιοι λένε ότι έχουμε καθυστερήσει, αλλά εγώ λέω ότι αυτή η καθυστέρηση είναι υπέρ μας, γιατί έχουν αλλάξει τεχνολογίες, έχουν βελτιωθεί οι μπαταρίες οχημάτων και μειώνονται παράλληλα και οι τιμές των ηλεκτρικών οχημάτων. Αρχίσαμε το σχέδιο επιχορήγησης αγοράς ηλεκτρικού οχήματος, που είναι και το πιο ελκυστικό σε επίπεδο Ε.Ε., είναι για όλες τις τσέπες και είναι για όλους τους τύπους οχημάτων. Υπάρχει φοβερό ενδιαφέρον από τους πολίτες και αγκάλιασαν αυτά τα σχέδια».

Η στήριξη σε Αβέρωφ και τα χαρακτηριστικά του νέου Προέδρου

Τις εξελίξεις εντός του ΔΗΣΥ για τις Προεδρικές Εκλογές του 2023, σχολίασε επίσης ο Υπουργός Μεταφορών, Γιάννης Καρούσος, ο οποίος εξέφρασε την αμέριστη στήριξή του στον πρόεδρο του κόμματος, Αβέρωφ Νεοφύτου. «Ο ΔΗΣΥ, είναι ένα δημοκρατικό κόμμα και μια δημοκρατική παράταξη και έχει τις διαδικασίες του. Το πιο σημαντικό για μένα είναι η ενότητα της παράταξης, κάτι το οποίο θεωρώ ότι ο Πρόεδρος του κόμματος, έχει ήδη κάνει με τις κινήσεις του και με τον τρόπο που διαχειρίστηκε το θέμα το οποίο προέκυψε, έχει δείξει ότι υπάρχουν οι διαδικασίες και πάμε και στη βάση του κόμματος ακόμη αν χρειαστεί για να επιλέξουμε ποιος θα πάρει το χρίσμα του ΔΗΣΥ για την υποψηφιότητα του Προέδρου της Δημοκρατίας».

Ο ΔΗΣΥ πλέον έχει τον υποψήφιό του, σημείωσε ο κ. Καρούσος, για να τονίσει ότι «εγώ είμαι υποστηρικτής του Αβέρωφ Νεοφύτου, γιατί πιστεύω ότι είναι ο καταλληλότερος και ο ιδανικότερος για Πρόεδρος της Δημοκρατίας. Και ιδιαίτερα με τις προτάσεις που κατέθεσε σε αυτή τη διαδικασία ο Αβέρωφ, θεωρώ ότι πλέον έχει κλείσει το θέμα και δεν θα υπάρχει δεύτερος υποψήφιος στον ΔΗΣΥ και αυτός που αγαπάει την παράταξη και έχει μεγαλώσει σε αυτή, θεωρώ ότι δεν πρέπει ο οποιοσδήποτε να πάρει μέτρα που θα πληγώσουν ή θα δημιουργήσουν προβλήματα στον Δημοκρατικό Συναγερμού».

Για τα χαρακτηριστικά που πρέπει να έχει ο νέος Πρόεδρος της Κυπριακής Δημοκρατίας, ο κ. Καρούσος, είπε ότι πρέπει, «να είναι δυναμικός, να εκτελεί και να υλοποιεί το πρόγραμμά του και φυσικά να έχει όραμα για την Κύπρο και να είναι σωστός και ακριβοδίκαιος. Χαρακτηριστικά τα οποία θεωρώ ότι έχει ο Αβέρωφ Νεοφύτου, όπως και επίσης κατέχει ακόμη ένα πλεονέκτημα, έχει ξεκινήσει από Δήμαρχος, έχω διατελέσει Δήμαρχος και ξέρω τι σημαίνει να είσαι κοντά στον πολίτη να αντιμετωπίζεις προβλήματα, να έρχεσαι σε δύσκολη θέση για τις αποφάσεις που παίρνεις και να έχεις και πίεση από τους δημότες σου, διότι υπάρχει μια εγγύτητα πολύ διαφορετική, και θεωρώ ότι ο Αβέρωφ Νεοφύτου κατέχει αυτά που έχω αναφέρει και θα πάρει την Κύπρο ακόμη πιο μπροστά».

Δείτε ολόκληρη την συνέντευξη του Γιάννη Καρούσου στον REPORTER

 

Δειτε Επισης

Δέσμευση ΥΠΑΜ για συνέχιση αγώνα με σκοπό την απελευθέρωση Κύπρου
Η κυπρο-ουκρανική κοινότητα ζητά από Βουλή να αναγνωριστεί ο λιμός του 1930 ως «γενοκτονία»
«Υπαρξιακό ζήτημα» το Κυπριακό-Προϋπόθεση το πλαίσιο των Ηνωμένων Εθνών
Στο στόχαστρο μπήκαν τα ταξίδια χωρίς νόημα του Τατάρ-Υποστηρίζει πως έχει... πολλά καθήκοντα
Επιμένει πως δεν ήταν προσωπικό το ζήτημα του Πόθεν Έσχες ο Σαββίδης μετά την απόφαση του Ανωτάτου
Επιμένει στην «κυριαρχική ισότητα» ο Φιντάν-Πρωτοβουλίες για τα τρία άλφα
Σήκωσαν το γάντι οι «11» και απαντούν σε Δήμαρχο Δρομολαξιάς-Τον καλούν να τεκμηριώσει τους ισχυρισμούς του
Στα άκρα οι σχέσεις δημάρχου και συμβούλων του δήμου Δρομολαξιάς και Μενεού-Μαίνεται για μήνες ο πόλεμος
Οι παρεμβάσεις της Άγκυρας στα κατεχόμενα, οι υποψίες για deal και η αντίδραση Τατάρ
Η Κύπρος έχει τη δυνατότητα να απορροφήσει συνολικά κονδύλια ύψους €3,193 δισ.