Το χτύπημα του covid στα Cinema και τι δείχνει έρευνα-Η ταινία που έκανε ρεκόρ στην Κύπρο

Η αίγλη που αποπνέει η μεγάλη οθόνη και το κόκκινο ζεστό χρώμα των αναπαυτικών πολυθρόνων της κινηματογραφικής αίθουσας, παραμένει διαχρονική και ακατανίκητη. Ωστόσο, η βιωσιμότητα του κινηματογράφου συστηματικά μέσα από τις τεχνολογικές εξελίξεις στην πάροδο του χρόνου αμφισβητείται, αλλά πολύ περισσότερο δοκιμάζεται. Μάλιστα, μια από τις μεγαλύτερες δοκιμασίες είναι και τα περιοριστικά μέτρα που υπέβαλαν και υποβάλουν ακόμα διεθνώς οι Κυβερνήσεις των χωρών για την αντιμετώπιση της πανδημίας, τα οποία δυσκολεύουν πολύ την βιομηχανία του κινηματογράφου σε όλο τον πλανήτη.    

Οι κλειστοί κινηματογράφοι για αρκετούς μήνες από το 2020 μέχρι σήμερα, αλλά και ο αυστηρότερος έλεγχος των θεατών που αποφασίζουν να παρακολουθήσουν μια ταινία, σε αντίθεση με άλλους χώρους όπως εστιατόρια, καφετέριες, γυμναστήρια, εκκλησίες, σχολεία ή γραφεία στη Γερμανία, ανάγκασαν πριν ένα μήνα τον Δεκέμβριο του 2021 τη διεξαγωγή μιας πρωτότυπης έρευνας, η οποία αποδεικνύει ότι μέσα στις κινηματογραφικές αίθουσες ο κίνδυνος μόλυνσης από κορωνοϊό είναι πολύ χαμηλός.

Σύμφωνα με το επιστημονικό πείραμα «CineCov», το οποίο χρηματοδοτήθηκε από τον Επίτροπο Πολιτισμού και Μέσων Μαζικής Ενημέρωσης της Ομοσπονδιακής Κυβέρνησης της Γερμανίας (BKM) με πρωτοβουλία του Επικεφαλής Οργανισμού Κινηματογραφικής Βιομηχανίας της Γερμανίας (SPIO), και αρκετούς εταίρους και είχε εμπνευστή τον πρώην πρόεδρο της SPIO και χειριστή κινηματογράφου στο Straubing Δρ Thomas Negele, ο τακτικός αερισμός του κινηματογράφου είναι αρκετά ικανός για να διασφαλιστεί χαμηλό ρίσκο μόλυνσης από τον ιό.  

Στόχος του πειράματος ήταν να δοκιμάσει τη διασπορά των σωματιδίων στον αέρα σε μια πραγματική αίθουσα κινηματογράφου μέσω αυστηρών μετρήσεων. Συγκεκριμένα, δημιούργησαν στην αίθουσα του κινηματογράφου Neues Rex στο Μόναχο, ένα χώρο δοκιμών, όπου πραγματοποίησαν ολοκληρωμένες μετρήσεις και αξιολόγησαν διαφορετικά σενάρια μέσω φυσικής προσομοίωσης. Τα ευρήματα απέδειξαν ότι τυχόν μολυσματικά αερολύματα που δυνητικά απελευθερώνονται από το κοινό απομακρύνονται γρήγορα από το υπάρχον σύστημα εξαερισμού του κινηματογράφου, καθώς ο αέρας που θερμαίνεται από τους ανθρώπους ανεβαίνει προς τα πάνω. 

Προσομοίωση θεατών για μέτρηση του αερισμού στο Neues Rex Kino στο Μόναχο. Εικόνα: Fraunhofer IBP

Με ένα νέο κύμα λοιμώξεων κορωνοϊού στη Γερμανία και παγκοσμίως, οι ερευνητές ήθελαν να κατανοήσουμε τι συνιστά ένα ασφαλές εσωτερικό περιβάλλον και πώς ελαχιστοποιείται ο κίνδυνος μόλυνσης, ενώ ευελπιστούν ότι αυτή η έρευνα, ενός παγκοσμίου φήμης ινστιτούτου, θα δώσει στους εργαζόμενους στη βιομηχανία του κινηματογράφου τα εφόδια για να αποδείξουν ότι οι κινηματογράφοι είναι από τους ασφαλέστερους δημόσιους χώρους όσον αφορά στις λοιμώξεις από κορωνοϊό μεταξύ των χώρων φιλοξενίας και αναψυχής.  

Όπως επιβεβαιώνει στον REPORTER ο πρόεδρος του Παγκύπριου Συνδέσμου Αιθουσαρχών, Μάριος Ηροδότου, η λειτουργία των ειδικών κλιματιστικών στους κινηματογράφους κατά τη διάρκεια μιας ταινίας διασφαλίζει ότι οι αίθουσες παραμένουν ένα ασφαλές περιβάλλον από μολύνσεις.   

Σύμφωνα με τον κ. Ηροδότου, σήμερα η κατάσταση για τους κινηματογράφους της χώρας μας δεν είναι ενθαρρυντική, καθώς οι εργαζόμενοι στον χώρο δεν έχουν λάβει καμία οικονομική ενίσχυση από το κράτος, το χρονικό διάστημα των δώδεκα μηνών που παρέμειναν κλειστοί λόγω της πανδημίας. «Η στήριξη του κράτους για το 2021 ήταν μηδενική. Υπάρχει έλλειψη ενδιαφέροντος. Είμαστε λίγοι ψηφοφόροι και δεν μας λογαριάζουν». 

Μάλιστα, ο κ. Ηροδότου αναφέρθηκε σε δύο ενθαρρυντικές χαρακτηριστικές περιπτώσεις στήριξης άλλων χωρών, όπως στην οικονομική κρατική ενίσχυση που έλαβαν οι κινηματογράφοι στην Ελλάδα και στην απόφαση του Ανώτατου Δικαστηρίου για το άνοιγμα των πολιτιστικών χώρων στο Βέλγιο. 

Μπορεί τα περιοριστικά μέτρα κατά της πανδημίας να έβαλαν προσωρινό λουκέτο στις κινηματογραφικές αίθουσες, ωστόσο ο κινηματογράφος είναι ένας χώρος πολιτισμού όπως και το θέατρο. Αποτελεί μια μορφή επικοινωνίας, καθώς μεταφέρει κοινωνικά νοήματα και ενδυναμώνει τον τρόπο σκέψης μέσα από το σενάριο, τη σκηνοθεσία, την υποκριτική. 

«Ο κινηματογράφος είναι ο βασιλιάς του θεάματος, της ψυχαγωγίας. Είναι ο αιώνιος έφηβος. Διαθέτει πλαστικότητα. Μπορεί να μας κάνει να γελάσουμε, να προβάλει ένα ιστορικό γεγονός, τον τρόμο, την αγωνία, ενώ από την άλλη ο παιδικός κινηματογράφος δημιουργεί κινηματογραφική μόρφωση ήδη από μικρή ηλικία. Ντύνεται με μανδύες και μας παρουσιάζει διαφορετικές εικόνες προσφέροντας τη δυνατότητα της επιλογής. Δεν έχει σύνορα μεταξύ των λαών, μεταφέρει το τι γίνεται στην άκρη της γης». 

Δυστυχώς, όπως υπογραμμίζει, «η ψηφιοποίηση δυσκόλεψε την αγορά σύγχρονων μηχανημάτων, των οποίων το κόστος είναι πλέον ακριβότερο σε σχέση με τα παλιά μηχανήματα, ενώ όσα μέτρα και να ληφθούν μια σύντομη διακοπή ρεύματος μη ορατή καν στο μάτι είναι ικανή για να προκαλέσει βλάβη με μεγάλο κόστος για τον αιθουσάρχη. Παράλληλα, η ανεξέλεγκτη θέαση παράνομων ταινιών εξακολουθεί να αποτελεί εμπόδιο στις εισπράξεις των ταμείων του κινηματογράφου». 

Ωστόσο, υπήρχαν και οι χρυσές εποχές που έζησε ο κινηματογράφος από το 1930 μέχρι σήμερα. Χωρίς σύγκριση η χρυσή εποχή για τον κυπριακό κινηματογράφο ήταν η δεκαετία του 1960, υπογραμμίζει ο κ. Ηροδότου, όπου λειτουργούσαν και θερινοί κινηματογράφοι, κάτι που πλέον δεν υφίσταται. Ωστόσο, η προσπάθεια για τη λειτουργία θερινών κινηματογράφων θα συνεχιστεί και φέτος, καθώς αποτελεί μια εναλλακτική προσπάθεια βιωσιμότητας των εργαζομένων του χώρου.  

Άλλωστε, η Κύπρος μπορεί να προσελκύσει το ενδιαφέρον για κινηματογραφικές επενδύσεις από άλλες χώρες, με τον κ. Ηροδότου να εισηγείται τη δημιουργία ευνοϊκών συνθηκών για να προσελκύονται διεθνείς παραγωγές στην Κύπρο και να βελτιωθεί η οικονομία.  

Κάνοντας μια αναδρομή στις πιο πετυχημένες προβολές των τελευταίων τριάντα ετών στην Κύπρο, ο κ. Ηροδότου θυμάται ότι το ρεκόρ εισιτηρίων κέρδισε η ταινία Τιτανικός, η οποία έκανε την πρώτη προβολή της στις 23 Ιανουαρίου του 1998 και έπαιζε συνεχόμενα για περίπου τέσσερις μήνες με περίπου 140.000 πωλήσεις εισιτηρίων. Το δεύτερο ρεκόρ σημειώθηκε πριν από τρία χρόνια, με περίπου 120.000 πωλήσεις εισιτηρίων παγκύπρια. Συγκεκριμένα, το πιο πρόσφατο ρεκόρ πριν την εμφάνιση του κορωνοϊού στην Κύπρο σημείωσε το 2019 η κωμική ταινία «Βουράτε γειτόνοι», η οποία μεταφέρθηκε στη μεγάλη οθόνη από την ομώνυμη τηλεοπτική σειρά. 

Όπως φαίνεται από τη δήλωση του κ. Ηροδότου, οι νέοι δίνουν ψήφο εμπιστοσύνης στον κινηματογράφο, με την ηλικιακή ομάδα που επιλέγει να κινηματογραφίζεται να κυμαίνεται από είκοσι έως 45 ετών, ενώ η προτίμηση των θεατών ανά κατηγορία ταινιών κατά καιρούς αλλάζει, με την τωρινή να κάνει ρεκόρ στην ταινία Spiderman. 

Σήμερα στην Κύπρο λειτουργούν συνολικά περίπου 40 κινηματογραφικές αίθουσες, ενώ υπάρχουν τρία κινηματογραφικά συγκροτήματα στη Λευκωσία, δύο στη Λεμεσό, ένα στη Λάρνακα και ένα στην Πάφο.   

Δειτε Επισης

Βλάβη άφησε χωρίς νερό περιοχές της Λάρνακας-Διορθώνεται μέχρι το απόγευμα
Διευθύντρια άρπαξε το ημερολόγιο παιδιού με ΔΕΠΥ και αρνείτο να το δώσει πίσω-Φωνάζουν οι γονείς
Σ. Κασσελάκης: Να γεμίσουμε με χιλιάδες "είμαι εδώ", μην φύγετε από τον ΣΥΡΙΖΑ, γραφτείτε για το συνέδριο
Μήνυμα ότι «υπάρχει πάντοτε ελπίδα για το Κυπριακό» από τους Βρετανούς πριν τη συνάντηση με Χριστοδουλίδη
Ξέσπασμα Φαίδωνα μετά τη φωτιά σε δομή ανηλίκων-«Πωλούν σπίτια μόνιμοι κάτοικοι, ανθίζει ο αγοραίος έρωτας»
Ξέσπασε ο πατέρας του 19χρονου που σκοτώθηκε στο λούνα παρκ-«Ο δήμος δεν είδε, δεν άκουσε»
Τραγική υπόθεση στην Ελλάδα-Δεκατετράχρονη κατήγγειλε πως έπεσε θύμα βιασμού
Κρατούμενη επιτέθηκε και κλώτσησε αστυνομικό κατά τη μεταφορά της από τη Λευκωσία στην Πάφο
Σε φθινοπωρινή διάθεση ο καιρός-Έρχονται βροχές και πτώση της θερμοκρασίας
Ψάχνει τη φόρμουλα ο ΟΚΥπΥ για την υποστελέχωση της ΘΕΜΕΑ μετά τις ανησυχίες των νοσηλευτών