Από τα Συμβούλια Βελτιώσεων μέχρι την αναβολή των δημοτικών εκλογών-Η πορεία της μεταρρύθμισης της Τ.Α.

Αδιαμφισβήτητα, κανένας μας που ασχολείται με την τοπική αυτοδιοίκηση, τις υπηρεσίες που προσφέρονται στον πολίτη, την ανταπόκριση και την εξυπηρέτηση, τη λεγόμενη εγγύτητα στον πολίτη, δεν πιστεύω είναι εναντίον των θετικών αλλαγών και της μεταρρύθμισης της τοπικής αυτοδιοίκησης. Αυτή, όμως οφείλουμε όλοι (κόμματα, κοινωνικοί εταίροι, συντεχνίες, στελέχη της ΤΑ) να γίνει σωστά, δίκαια, λειτουργικά και εφαρμόσιμα τόσο σε ομοιογένεια μεγέθους του πληθυσμού, αλλά και σε ότι αφορά τα οικονομικά μεγέθη του κάθε Δήμου, σε σχέση φυσικά με τις οικονομίες κλίμακας.

Ουσιαστικά η πρώτη μεταρρύθμιση της τοπικής αυτοδιοίκησης έγινε το 1985, με τη μετεξέλιξη κάποιων Συμβουλίων Βελτιώσεων σε Δήμους, κάποιοι προστεθήκαν το 1994, άλλοι 6 το 2011, με αποτέλεσμα να έχουμε σήμερα 30 Δήμους στις ελεύθερες περιοχές.

Στην πιο πρόσφατη ιστορία των αλλαγών, αναδιαρθρώσεων και μεταρρυθμιστικών πλαισίων, έχουμε μια διαδρομή που ξεκίνησε χρονικά περίπου το 2010, με έξοδα πολλών χιλιάδων ευρώ από την πολιτεία σε μελέτες και έρευνες. Παλαιότερα, το 2015 επί υπουργίας του αγαπητού μου μακαριστού Σωκράτη Χάσικου αφορούσε 5 Επαρχιακά Συμβούλια στην ουσία σε μορφή 5 Μητροπολιτικών Δήμων, λαμβάνοντας σχεδόν όλες τις εξουσίες που κατέχουν σήμερα οι 30 Δήμοι των ελεύθερων περιοχών αλλά διατηρώντας τους ως τοπικές οντότητες, κάπως όπως τα σημερινά διαμερίσματα με ελάχιστες εξουσίες.

Μετά από διάφορες συζητήσεις των τελευταίων 4 ετών, στις 2/12/19 επί υπουργίας του φίλου Κωνσταντίνου Πετρίδη εξαγγέλθηκαν οι συνενώσεις σε 17 νέους Δήμους και μέσα του 2020 ξεκίνησε η πρώτη επίσημη συζήτηση στην αρμόδια Κοινοβουλευτική Επιτροπή Εσωτερικών επί των κατατεθειμένων νομοσχεδίων – κυρίως των Δήμων, λιγότερων των Κοινοτήτων ενώ ήταν σε προχωρημένη εξέλιξη η συζήτηση των Επαρχιακών Οργανισμών Αυτοδιοίκησης που θα έχει ως τμήματα ανά επαρχία -την υδατοπρομήθεια, -το αποχετευτικό, -τη διαχείριση απόβλητων και των πράσινων σημείων και περί τα τέλη του 2020 ξανά προστέθηκαν και -οι πολεοδομικές άδειες.

Μετά την ανάληψη των καθηκόντων του φίλτατου Νίκου Νουρή στις 3/12/19, φτάσαμε 1 χρόνο και 9 μήνες μετά, δηλαδή στα μέσα Σεπτεμβρίου 2021, στη ψήφιση της αναβολής των εκλογών για δυόμισι χρόνια, ούτως ώστε να πραγματοποιηθούν ταυτόχρονα με τις Ευρωεκλογές του 2024. Συνάμα, η μεταρρύθμιση της τοπικής αυτοδιοίκησης τέθηκε ως ορόσημο και προϋπόθεση για πλήρη εφαρμογή της μέχρι το Ιούνιο του 2024, με βάση το Σχέδιο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας της Κυπριακής Δημοκρατίας στην ολότητα του, που αφορά αξιοποίηση Ευρωπαϊκών πόρων ύψους €1,2 δις.

Τα Κοινοβουλευτικά Κόμματα αρχές Σεπτεμβρίου, μετά και τις συναντήσεις τους με τον Υπουργό Εσωτερικών, είχαν περίπου ξεκαθαρίσει το σκηνικό για το πρώτο επίμαχο θέμα, αυτό της αναβολής των δημοτικών εκλογών και η ολομέλεια της Βουλής των Αντιπροσώπων επικύρωσε με πλειοψηφία αυτή τη βούληση στις 16/09/21. Άρα, εδώ έχουμε ένα γεγονός, σεβαστό μεν, σεβαστές όμως και οι διαφορετικές απόψεις αν τελικά αυτό είναι το ορθότερο. Ένα γεγονός πολύ διαφορετικό με τη αντίληψη και την εξέλιξη της δημοκρατίας που έχουμε στον τόπο μας και της ευρύτερης συμμετοχής που θέλουμε να έχουμε στις εκλογές, εκφράζοντας τη δημοκρατική βούληση του λαού για τους εκπροσώπους του.

Στην ουσία η συζήτηση για τα σοβαρά θέματα της μεταρρύθμισης της ΤΑ ξεκινά στις 30/09/21 με δέσμευση της Βουλής να κρατήσει μέχρι τις 30/11/21 για να οδηγηθούν ως πακέτο τα 3 νομοσχέδια στην ολομέλεια, όπου θα δουν ως κύρια θέματα: -τις συνενώσεις των νέων Δήμων ως βάση η πρόταση της Κυβέρνησης, -τον τρόπο εκλογής των δημοτικών συμβούλων και των Αντιδημάρχων, -τα δημοψηφίσματα αν αυτά ακόμη μπαίνουν από κάποια κόμματα, -τη διοικητική δομή των 5 Επαρχιακών Οργανισμών Αυτοδιοίκησης, -την αύξηση των αρμοδιοτήτων, -τη διάφανη λογοδοσία και -τον μηχανισμό και θεσμοθέτηση οικονομικής ενίσχυσης των Δήμων μέσω σταθερής κρατικής χορηγίας.

Είναι επίσης γεγονός ότι κατά κάποιο τρόπο σήμερα οι Δήμοι δεν αυτοδιοικούνται αλλά ετεροδιουκούνται και έχουν τεράστια οικονομική εξάρτηση από το κεντρικό Κράτος.

Παράλληλα για οποιαδήποτε θέση πληρωθεί οφείλουν να έχουν την έγκριση των αρμόδιων Υπουργείων, πρώτα από το Υπ. Εσωτερικών και στην συνέχεια από το Υπ. Οικονομικών και είναι προϋπόθεση να συμπεριλαμβάνεται στον Κρατικό Προϋπολογισμό του τρέχοντος έτους, ενώ προηγουμένως θα πρέπει να αποπαγοποιηθεί από την Κοινοβουλευτική Επιτροπή Οικονομικών.

Αυτό όμως δεν σημαίνει πως δεν μπορούμε ως οργανισμοί τοπικών αρχών και ως οργανισμοί δημοσίου δικαίου να προβούμε σε ενέργειες και πρακτικές που μπορεί να είναι και πιο μπροστά από το κεντρικό Κράτος και πιστεύω αυτό οφείλαμε να πράξουμε όσοι υστερήσαμε από τις εξελίξεις και τις απαιτήσεις της κοινωνίας, δεν αρπάξαμε σωστά τις ευκαιρίες που μας δόθηκαν και αναμένουμε αποκλειστικά τη ψήφιση των νομοσχεδίων της μεταρρύθμισης της ΤΑ, ως σαν από μηχανής Θεοί θα λύσουν τα πάντα.

Από την άλλη, για 2,5 χρόνια εμείς οι υφιστάμενοι αιρετοί αυτών των οργανισμών τοπικών αρχών, έχουμε λοιπόν μπροστά μας, μια νέα μεταβατική περίοδο που αφορά: -τον εξελικτικό προϋπολογισμό των νέων οντοτήτων, -την κατάρτιση οργανογράμματος, στελέχωσης και διοίκησης, -τις συνενώνεις μηχανογραφικών συστημάτων λειτουργίας και εξυπηρέτησης του κοινού, -την παροχή προς του δημότες σταδιακών κοινών υπηρεσιών όπως η συλλογή σκυβάλων, η διαχείριση και βελτίωση των χώρων πρασίνου, του οδικού φωτισμού, των έργων υποδομής (όπως λεωφόροι πρωταρχικής σημασίας, δρόμοι γειτονιών, γεφύρια), -τη δημόσια υγεία και άλλων συναφών ζητημάτων, αυτά που θα διαχειρίζονται τα Συμβούλια Διαχείρισης Κοινών Υποθέσεων σε τεχνοκρατικό επίπεδο.

Στην περίπτωση του Δήμου μας, του Δήμου Στροβόλου έχουμε μπροστά μας τα ακόλουθα:

-Στα καθημερινά που έχουν και αυτά τη σημαντικότητα τους για την ποιότητα ζωής μας ως δημότες του μεγαλύτερου Δήμου της επαρχίας Λευκωσίας και αφορούν τη σωστή και σταθερή συλλογή σκυβάλων, την ευρύτερη καθαριότητα, τα κίνητρα για την ανακύκλωση, την περαιτέρω ασφάλεια (πεζοδρόμια, δημοτικοί χώροι στάθμευσης, διαβάσεις πεζών, ενίσχυση φωτισμού κτλ), τη βιώσιμη κινητικότητακαι την προσβασιμότητα, την αναβάθμιση των σημείων αναφοράς και συναθροίσεων που μαζεύετε κόσμος, των χώρων πρασίνου και των παιδότοπων, την προσπάθεια για μείωση των τελών, την περαιτέρω εξυπηρέτηση μας σε πιστοποιητικά, άδειες κτλ.

-Την άμεση κατασκευή του γεφυριού παρά το Δημαρχείο Στροβόλου, με εξαίρεση του από την ευρύτερη κατασκευή της Αλεξανδρουπόλεως.

-Επιτέλους να ξεκινήσει η κατασκευή της λεωφ. Τσερίου (με βάση το νέο σχεδιασμό που παρομοιάζει στα πρότυπα των λεωφ. Κυρηνείας και 28ης Οκτωβρίου), με ποδηλατοδρόμους, τοπιοτέχνηση, έργα διαχείρισης ομβρίων υδάτων και άλλα αντισταθμιστικά οφέλη όπως έγινε στις λεωφ. Αγλαντζιάς, Αμμοχώστου και Λάρνακος στο Δήμο Αγλαντζιάς, αφού όπως είναι γνωστά τα δεδομένα με την επιμονή κάποιων ενταφίασαν τη λεωφ. Τσερίου για 5 χρόνια, με τα επακόλουθα μπροστά μας (επικινδυνότητα σε πεζούς, δυστυχήματα, κακή οδική συμπεριφορά, πλημμύρες κτλ).

-Την ανάπλαση του παλαιού πυρήνα Στροβόλου, έργο που μπορούσε να ξεκινήσει από το 2013 με τα προκαταρτικά σχέδια που υπήρχαν το 2011/12, όμως επανασχεδιάσαμε το 2016 και προσπαθούμε να βγούμε σε κατασκευαστικό διαγωνισμό ακόμα, με καθυστέρηση ετών χωρίς ουσιαστικούς λόγους.

-Να τεθεί στις προτεραιότητες μας η Αργυρουπόλεως και η Ιπποκράτους που καταλήγει σήμερα σε ένα αδιέξοδο δρόμο στον εσωτερικό κυκλικό κόμβο της περιοχής του ΓΣΠ με το να ταλαιπωρούνται χιλιάδες κάτοικοι και όχι μόνο των γύρω περιοχών.

-Να θέσουμε σε προτεραιότητα επίσης τη βελτίωση της κατασκευής της οδού Ιφιγενείας και η αναβάθμιση και άλλων εμπορικών αρτηριών (όπως η Σταυρού, η Αρμενίας, η λεωφ. Αθαλάσσας, η λεωφ. Ι. Χατζηιωσήφ κτλ). Ας προβληματίσουμε και ας ενισχύσουμε να βγει επιτέλους ξανά ο Δήμος Στροβόλου μπροστά ως σοβαρός οργανισμός δημοσίου δικαίου, με νέα έργα υποδομών που θα αγγίξουν και θα φανούν στον κάθε πολίτη που ζει, εργάζεται και κινείται στο Στρόβολο.

Ας δώσουμε στο Στρόβολο ταυτότητα και χαρακτήρα.

Τα πιο πάνω σημεία και η όλη ανάλυση μου, καταγράφονται χωρίς κριτική διάθεση αλλά σε μια προσπάθεια να βελτιώσουμε σημαντικά την ποιότητα ζωής, την εξυπηρέτηση, την τσέπη του καθενός μας. Χρειάζεται όραμα, διάθεση, τόλμη και πάθος να βελτιώσουμε αυτό που ονομάζεται διοίκηση των Δήμων με συνέργειες και συμπράξεις που θα βελτιώσουν τις ζωές όλων μας. Αυτό απαιτεί η νέα εποχή και αυτό θα ευχαριστήσει τους δημότες, οι θετικές αλλαγές χωρίς κόστος και ας μην αναμένουμε ότι η ψήφιση σε νόμο της μεταρρύθμισης της ΤΑ θα κάνει θαύματα από μόνη της.

Γι’ αυτό προσωπικά θα πράξω το καλύτερο δυνατό, γι’ αυτά που πιστεύω και αυτά που θεωρώ σωστά για το καλό του γενικού συνόλου, των δημοτών και της τοπικής αυτοδιοίκησης.

Γιώργος Χρυσάνθου

Αντιδήμαρχος Στροβόλου

Δειτε Επισης

Νομικό τμήμα Αστυνομίας. Μια έτσι, μια γιουβέτσι
Αρχηγό Αστυνομίας αλλάξαμε. Νοοτροπία αλλάξαμε;
Ας μην βάζουμε το φυσικό αέριο του Αζερμπαϊτζάν πάνω από ανθρώπινες ζωές
Πολιτική επιχειρηματολογία έναντι ευχολογίων
Αυτισμός και η ποικιλομορφία του
Συμβασιούχοι Οπλίτες: Άμεση ανάγκη για στήριξη και αναβάθμιση τους στην Εθνική Φρουρά
Η νομιμότητα αποστολής προσκλητηρίων γάμου με φακέλους της Αστυνομίας και η άγνοια του Αρχηγού
Η έκθεση Ντράγκι και η επιβίωση της ΕΕ
Η νέα σχολική χρονιά ξεκίνησε ομαλά, με δεκάδες νέες δράσεις και καινοτομίες, στον δρόμο για ένα σύγχρονο, δημοκρατικό και συμπεριληπτικό σχολείο
Καιρός να πάρουμε τη μοίρα μας στα χέρια μας