Ρίχνει την ευθύνη στις Σχολικές Εφορείες το ΥΠΠΑΝ για τα δύο τυφλά αδέλφια που δεν έχουν συνοδό
18:39 - 18 Σεπτεμβρίου 2021
Το Υπουργείο Παιδείας, Πολιτισμού, Αθλητισμού και Νεολαίας αναφέρει ότι την ευθύνη για την πρόσληψη των σχολικών βοηθών/συνοδών έχουν οι Σχολικές Εφορείες και στην περίπτωση των δύο αδελφιών με οπτική αναπηρία, διορίστηκαν πλεονάζοντες σχολικοί βοηθοί όταν παραιτήθηκαν οι σχολικοί βοηθοί/συνοδοί που εξυπηρετούσαν τα δύο παιδιά.
Με αφορμή δημοσιεύματα για το θέμα της πρόσληψης σχολικών βοηθών/συνοδών για δύο αδέλφια με οπτική αναπηρία, η Διεύθυνση Δημοτικής Εκπαίδευσης του Υπουργείου Παιδείας, Πολιτισμού, Αθλητισμού και Νεολαίας διευκρινίζει ότι η πρόσληψη των σχολικών βοηθών/συνοδών των συγκεκριμένων παιδιών, όπως και όλες οι άλλες προσλήψεις, έγινε με βάση τη Συλλογική Σύμβαση Εργασίας του Προσωπικού των Σχολικών Εφορειών, η οποία επικυρώθηκε με Απόφαση του Υπουργικού Συμβουλίου ημερ. 14 Απριλίου 2021.
Με βάση τη Σύμβαση και τη σχετική εγκύκλιο του Υπουργείου Παιδείας, Πολιτισμού, Αθλητισμού και Νεολαίας, όταν υπάρχει πλεονάζον/πλεονάζουσα συνοδός/σχολικός βοηθός που ασκούσε με επάρκεια τα καθήκοντά του/της και προκύπτει ανάγκη για εξυπηρέτηση άλλου/ων παιδιού/ων η θέση θα προσφέρεται στον/στην πλεονάζοντα/ουσα σχολικό βοηθό/συνοδό.
Αυτό έγινε και στην περίπτωση των δύο αδελφιών, αναφέρει το Υπουργείο Παιδείας. Οι σχολικοί βοηθοί/συνοδοί που εξυπηρετούσαν τα δύο παιδιά κατά τη σχολική χρονιά 2020-2021 παραιτήθηκαν, ενώ υπήρχαν πλεονάζοντες σχολικοί βοηθοί/συνοδοί στη συγκεκριμένη Σχολική Εφορεία. Ο πατέρας ήθελε να προσληφθούν δύο πρόσωπα, τα οποία δεν ήταν εργοδοτούμενοι στη Σχολική Εφορεία, πράγμα που θα σήμαινε παραβίαση της Συλλογικής Σύμβασης και της Απόφασης του Υπουργικού Συμβουλίου, σημειώνει.
Το Υπουργείο Παιδείας, Πολιτισμού, Αθλητισμού και Νεολαίας υπενθυμίζει τέλος ότι την ευθύνη για την πρόσληψη των σχολικών βοηθών/συνοδών έχουν οι Σχολικές Εφορείες και τονίζει εκ νέου πως γνώμονας των ενεργειών του είναι πάντοτε το καλώς νοούμενο συμφέρον όλων των παιδιών, καθώς και ο σεβασμός και τήρηση των Νόμων και Κανονισμών που διέπουν τα θέματα της εκπαίδευσης.
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΔΩ: Τυφλά αδέλφια δεν πάνε σχολείο γιατί δεν έχουν τη δυνατότητα να επιλέξουν συνοδό
Υπενθυμίζεται ότι, χθες σε ανακοίνωση της η Παγκύπρια Οργάνωση Τυφλών, έκανε αναφορά για τα δύο τυφλά αδέλφια, με τυφλό πατέρα, διερωτώμενη για την εγκύκλιο του Υπουργείου Παιδείας.
Αυτούσια η ανακοίνωση:
Έλλειψη σεβασμού στους μαθητές με αναπηρία και τους γονείς τους
Ξένα προς τα παιδιά συμφέροντα εξυπηρετούν Υπουργείο Παιδείας και Σχολικές Εφορίες
Τυφλά παιδιά με τυφλό πατέρα είναι ανάμεσα στα θύματα της στρεβλωμένης πολιτικής απασχόλησης σχολικών συνοδών που ακολουθεί το Υπουργείο Παιδείας, Πολιτισμού, Αθλητισμού και Νεολαίας, με την οποία παραβιάζονται κατάφορα η Σύμβαση για τα Δικαιώματα των Ατόμων με Αναπηρίες και αυτή των Δικαιωμάτων του Παιδιού, που δεσμεύτηκε να υλοποιήσει η χώρα μας.
Σύμφωνα με τις εν λόγω διεθνείς συμβάσεις τα παιδιά και οι οικογένειες των ατόμων με αναπηρίες θα έπρεπε να εμπλέκονται ενεργά και πλήρως στις διαδικασίες λήψης αποφάσεων για ζητήματα που τους αφορούν άμεσα.
Ωστόσο, το Υπουργείο Παιδείας, βασισμένο σε Εγκύκλιο που ετοιμάστηκε πίσω από κλειστές πόρτες και ερήμην των παιδιών με αναπηρίες και των οικογενειών τους, φαίνεται να εξυπηρετεί συμφέροντα ξένα προς αυτά των παιδιών με αναπηρίες, θεωρώντας ότι θα πρέπει να προσλαμβάνονται Σχολικοί Συνοδοί που θα επιλέγονται με παράτυπες διαδικασίες, από άτομα που δεν τα γνωρίζουν ούτε και έχουν τις απαραίτητες γνώσεις σχετικά, αποκλείοντας ως Σχολικούς Συνοδούς άτομα που είναι πιο κατάλληλα για τη θέση και είναι σε θέση να συνεργάζονται αρμονικά με τα παιδιά για τα οποία προσλαμβάνονται.
Με ιδιαίτερα προκλητικό και απαξιωτικό τρόπο αναφέρθηκε στον τυφλό πατέρα ότι ακόμα και στην περίπτωση που γίνονταν συνεντεύξεις για την επιλογή των συνοδών των παιδιών του από την επταμελή επιτροπή πρόσληψης, «εσύ θα είσαι ένας και εμείς είμαστε έξι».
Ως αποτέλεσμα, ο 13χρονος γιός του και η 14χρονη θυγατέρα του δεν πηγαίνουν φέτος στο σχολείο τους και σύμφωνα με την πολιτική του Υπουργείου αναμένεται τις αμέσως επόμενες μέρες η εμπλοκή της αστυνομίας. Αυτή είναι η απάντηση του Υπουργείου σε όσους διεκδικούν τα δικαιώματα τους τον 21ο αιώνα.
Τα τυφλά παιδιά του είναι ιδιαίτερα αναστατωμένα, η θυγατέρα του φοβάται και αρνείται να φάει, και ανησυχούν σοβαρά για την εξέλιξη που θα έχει το θέμα. Η αγωνία τους επεκτείνεται και στις πιθανές επιπτώσεις που θα έχει η αδυναμία τους να συνεργαστούν με τις Σχολικούς Συνοδούς που έχουν προεπιλεγεί και θέλουν να τους επιβάλουν οι του Υπουργείου Παιδείας και αυτή της Σχολικής Εφορίας, που φαίνεται να είναι αμείλικτοι.
Προβληματισμό προκαλεί η εμμονή του Υπουργείου και της Σχολικής Εφορίας για τους συγκεκριμένους συνοδούς, και συγκεκριμένα για το ποιων τα συμφέροντα εξυπηρετούνται τελικά μέσω των πολιτικών και των πρακτικών που ακολουθούνται και προωθούνται από τον ίδιο το θεσμό του σχολικού Βοηθού, αφού δε λαμβάνονται καθόλου υπόψη οι απόψεις των ίδιων των παιδιών και των γονέων τους.
Η Παγκύπρια Οργάνωση Τυφλών αναμένει πότε θα έρθει ο χρόνος, που η χώρα μας θα μετατραπεί σε μια ευρωπαϊκή, ευνομούμενη δημοκρατική πολιτεία, που σέβεται τις θεμελιώδεις ελευθερίες και τα ανθρώπινα δικαιώματα των πολιτών της. Πότε δηλαδή θα ακολουθήσει το παράδειγμα των χωρών κρατών μελών της Ευρωπαϊκής Ένωσης και κυρίως τα πρότυπα δυτικών χωρών, όπου ο θεσμός του σχολικού συνοδού διασφαλίζει την ορθή λειτουργία της θέσης του σχολικού συνοδού αλλά και της σχέσης που αυτός θα έχει με το προσωπικό της σχολικής μονάδας. Συγκεκριμένα, την ευθύνη για την εκπαίδευση των μαθητών θα πρέπει να την έχει το εκπαιδευτικό προσωπικό με συμβουλευτική από τον ειδικό παιδαγωγό και ο Σχολικός Συνοδός θα έχει βοηθητικό ρόλο ως προς την εκπαίδευση και θα μεριμνά κυρίως για ζητήματα συμπερίληψης και ενίσχυσης της κοινωνικοποίησης του μαθητή. Σε διάφορες ευρωπαϊκές χώρες, η επιλογή σχολικού συνοδού γίνεται από τους γονείς (μοντέλο γονέα – εργοδότη). Η απόφαση, δηλαδή, για την πρόσληψη συνοδού για το παιδί τους λαμβάνεται με την ουσιαστική συμμετοχή των γονέων στη διαδικασία πρόσληψης, διασφαλίζοντας, παράλληλα, ότι τα ίδια τα παιδιά με αναπηρίες έχουν δικαίωμα να εκφράζουν τις απόψεις τους καθώς και ότι οι απόψεις τους τυγχάνουν πλήρους σεβασμού όσον αφορά τους σχολικούς συνοδούς που θεωρούν κατάλληλους, αλλά και τις εύλογες προσαρμογές που θεωρούν απαραίτητες για τη μάθηση και την αξιολόγησή τους.