Α. Παπακωνσταντίνου: Η όποια καθυστέρηση πιθανώς θα έθετε σε κίνδυνο το ΓεΣΥ
06:58 - 01 Ιουλίου 2021
Δεν υπάρχει αμφιβολία πως η ανταπόκριση των πολιτών, στην πιο μεγάλη κοινωνική κατάκτηση της σύγχρονης κυπριακής ιστορίας, το Γενικό Σχέδιο Υγείας, είναι τεράστια. Σχεδόν 900 χιλιάδες δικαιούχοι έχουν εγγραφεί στο ΓεΣΥ, με τη συντριπτική πλειοψηφία του ιατρικού δυναμικού της χώρας, να έχουν συμβληθεί με αυτό.
Για να υλοποιηθεί ωστόσο αυτή η μεγάλη μεταρρύθμιση, προηγήθηκαν σκληρές και επίπονες διαπραγματεύσεις, όπως αναφέρει ο Διευθυντής του Οργανισμού Ασφάλισης Υγείας, Ανδρέας Παπακωνσταντίνου. Σε συνέντευξή του στον REPORTER ο κ. Παπακωνσταντίνου αναφέρεται στους επόμενους στόχους του ΓεΣΥ, στην οικονομική βιωσιμότητά του και στις ενέργειες που γίνονται, προκειμένου να μπει φραγμός στις καταχρήσεις και να επιλυθούν τα προβλήματα που καταγράφονται.
Ο κ. Πακωνσταντίνου απορρίπτει κατηγορηματικά πως υπάρχουν σκέψεις για αλλαγή της φιλοσοφίας του ΓεΣΥ. «Αντιθέτως θεωρούμε ότι τα επιτεύγματα των πρώτων δύο ετών, επιβεβαιώνουν την ορθότητα του σχεδιασμού. Αναμφίβολα υπάρχουν αδυναμίες και προβλήματα, όμως αυτά θα ήταν εντελώς άστοχο να χρεωθούν στο σχεδιασμό», υπέδειξε.
Αυτούσια η συνέντευξη του Ανδρέα Παπακωνσταντίνου
Ποιος είναι ο απολογισμός στα δύο χρόνια της λειτουργίας του Γενικού Σχεδίου Υγείας;
Οι αριθμοί έχουν δοθεί στη δημοσιότητα και αντανακλούν την απήχηση που είχε το ΓεΣΥ στο σύνολο του κυπριακού λαού. Ενδεικτικά να αναφέρουμε ότι 892.000 δικαιούχοι έχουν εγγραφεί στο ΓεΣΥ και σε κατάλογο Προσωπικού Ιατρού, 836.000 επισκέφθηκαν τους Προσωπικούς τους Ιατρούς, 660.000 επισκέφθηκαν Ειδικούς Ιατρούς, 408.000 έλαβαν διαγνωστικές εξετάσεις, 685.000 έλαβαν φάρμακα, 604.000 έλαβαν εργαστηριακές εξετάσεις και περίπου 81.000 νοσηλεύτηκαν τους πρώτους 12 μήνες.
Λεπτομερής απολογισμός και ολοκληρωμένη αξιολόγηση της λειτουργίας του ΓεΣΥ προβλέπεται, με βάση το Νόμο, να γίνει με τη συμπλήρωση της τριετίας. Όμως κάποια βασικά συμπεράσματα εξάγονται αβίαστα αφού το ΓεΣΥ, παρά το νεαρό της ηλικίας του, έχει να επιδείξει πέραν των πιο πάνω αριθμών αξιοζήλευτα επιτεύγματα όπως, μεταξύ άλλων:
- Ο κάθε πολίτης ανεξαρτήτως οικονομικής δυνατότητας, έχει ισόβια ιατρική ασφαλιστική κάλυψη
- Η ασφαλιστική κάλυψη αφορά σε ένα ολοκληρωμένο πακέτο υπηρεσιών υγείας με δικαίωμα επιλογής
- Έχει οργανωθεί η πρωτοβάθμια φροντίδα υγείας. Ο κάθε πολίτης έχει τον δικό του προσωπικό ιατρό με τα συνεπακόλουθα οφέλη όσον αφορά στη σωστή διαχείριση χρόνιων ασθενειών, στην πρόληψη και γενικότερα στη σωστή πλοήγηση του ασθενή στις υπηρεσίες του Συστήματος
- Ο κάθε πολίτης διαθέτει δικό του ηλεκτρονικό φάκελο, στον οποίο έχει πρόσβαση και μπορεί να ανατρέξει ανά πάσα στιγμή στο ιατρικό του ιστορικό (φάρμακα, εργαστηριακές εξετάσεις, επισκέψεις σε ιατρούς κτλ)
- Όλη η δραστηριότητα εντός ΓεΣΥ καταγράφεται ηλεκτρονικά δημιουργώντας απεριόριστες δυνατότητες, όπως την ανάλυση πραγματικών δεδομένων για λήψη πιο ορθολογιστικών στρατηγικών αποφάσεων
- Αντιμετωπίστηκε αποτελεσματικά ο κίνδυνος χρήσης υποδεέστερης ποιότητας υλικών, μέσω της απευθείας συνεργασίας του Οργανισμού με τους εισαγωγής αναλωσίμων
- Δημιουργήθηκαν οι συνθήκες για να μπορούν να καθοριστούν κριτήρια ποιότητας
- Τερματίστηκε το μονοπωλιακό πλαίσιο στο οποίο λειτουργούσαν τα δημόσια νοσηλευτήρια. Στο ανταγωνιστικό περιβάλλον του ΓεΣΥ, ο ασθενής με την επιλογή του καθορίζει και που θα διοχετευτούν τα λεφτά του ταμείου - money follows the patient
Έχοντας αναφέρει τα πιο πάνω, δεν υπονοώ ότι δεν υπάρχουν περιθώρια βελτίωσης. Αντιθέτως θεωρώ ότι υπάρχει ακόμη αρκετή απόσταση να διανύσουμε μέχρι να φθάσουμε στο επιθυμητό επίπεδο.
Ως ΟΑΥ, ήσασταν από τους στυλοβάτες της δημιουργίας του ΓεΣΥ και της λειτουργίας της β' φάσης του, εν μέσω πανδημίας. Πόσο δύσκολες ήταν οι διαπραγματεύσεις, ποια προβλήματα αντιμετωπίσατε;
Όντως οι διαπραγματεύσεις ήταν αρκετά επίμονες, δύσκολες, πολλές φορές με εντάσεις. Ξεκίνησαν αρχές του 2019 και ολοκληρώθηκαν σε μεγάλο βαθμό μέσα του 2020. Τα κυριότερα προβλήματα που αντιμετωπίζαμε στις διαπραγματεύσεις ήταν το «πολεμικό κλίμα» που πολλές φορές υπήρχε, η δυσπιστία αν τελικά θα εφαρμοζόταν το ΓεΣΥ από μέρους των παρόχων, η παραπληροφόρηση που προβαλλόταν δημόσια από κάποια οργανωμένα σύνολα, η έλλειψη επαρκών στοιχείων και η απροθυμία συνεργασίας από μέρους κάποιων εκπροσώπων παρόχων. Πιστεύω όμως, ότι όλα αυτά ήταν αναμενόμενα και σε μεγάλο βαθμό φυσιολογικά. Η μεταρρύθμιση ήταν τόσο μεγάλη, που δεν ήταν δυνατό να μην προκαλέσει αντιδράσεις, διαφωνίες, ανησυχίες και όλα τα σχετικά. Όμως δύο χρόνια μετά, είμαι ιδιαίτερα ευτυχής διότι μέσα από όλη αυτή τη διαδικασία, η σχέση και η συνεργασία με τους παρόχους έχει ενδυναμωθεί. Οι ίδιοι γνωρίζουν πολύ καλά ότι είμαστε δίπλα τους για να τους παρέχουμε κάθε δυνατή βοήθεια, στα πλαίσια του Νόμου και των βασικών αρχών του ΓεΣΥ, με στόχο το συμφέρον του ασθενή.
Πιστεύω ότι ως διαπραγματευτική ομάδα είχαμε τις ιδανικές συνθήκες για να λειτουργήσουμε και να φέρουμε τα θεμιτά αποτελέσματα αφού τη δεδομένη στιγμή πληρούταν οι απαραίτητες προϋποθέσεις:
- Ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας στήριξε θερμά την όλη προσπάθεια
- Η συνεργασία με τον υπουργό Υγείας ήταν άριστη και με παρεμβάσεις του ο υπουργός ενίσχυε την προσπάθεια, εκεί και όπου πρόκυπτε η ανάγκη
- Η αξιωματική αντιπολίτευση καθώς και υπόλοιπα κόμματα, στήριξαν με θέρμη την όλη προσπάθεια
- Το Δ.Σ. του Οργανισμού έδειξε πλήρη εμπιστοσύνη στη διαπραγματευτική ομάδα, παραχωρώντας της την απαραίτητη ευελιξία
- Τα ΜΜΕ στήριξαν την όλη προσπάθεια, δίνοντας βήμα στον Οργανισμό να προωθήσει τις θέσεις του
- Οι οργανωμένοι ασθενείς δυνάμωσαν την όλη προσπάθεια ασκώντας σημαντικές πιέσεις προς πάσαν κατεύθυνση
Συνεπώς, η επιτυχία των διαπραγματεύσεων πρωτίστως πιστώνεται στους πιο πάνω φορείς, οι οποίοι είχαν με το δικό τους τρόπο, δημιουργήσει τις κατάλληλες συνθήκες για να επιτευχθούν τα θεμιτά αποτελέσματα από τη διαπραγματευτική ομάδα. Από τη μεριά μας ως Οργανισμός περιμέναμε υπομονετικά για αρκετά χρόνια αυτό το παράθυρο ευκαιρίας, πιστεύαμε πολύ στο όλο εγχείρημα, οπότε είμασταν αποφασισμένοι να πράξουμε ότι ήταν απαραίτητο για να φέρουμε σε πέρας την αποστολή μας.
Πριν την εφαρμογή του συστήματος, αλλά και κατά την πρώτη φάση κάποιοι προέβλεπαν κατάρρευση του συστήματος, ωστόσο διαψεύστηκαν. Υπάρχει τέτοιος κίνδυνος στο μέλλον, σύμφωνα με τις εκτιμήσεις και τις αναλογιστικές μελέτες;
Το 2021 θα ετοιμαστεί η πρώτη αναλογιστική μελέτη μετά την εφαρμογή του ΓεΣΥ. Η εν λόγω αναλογιστική μελέτη θα καταδείξει σε πιο μεσο-μακροπρόθεσμο ορίζοντα, κατά πόσον το Σύστημα θα μπορεί να διατηρήσει το υφιστάμενο πακέτο ασφαλιστικής κάλυψης, διατηρώντας το ίδιο πλαίσιο χρηματοδότησης δηλαδή τα ίδια ποσοστά εισφοράς και τα ίδια ποσά συμπληρωμών. Βέβαια, ο Οργανισμός συνεχώς αξιολογεί την κατάσταση μέσω και δικών του μοντέλων, χρησιμοποιώντας τις βασικές προβλέψεις για την ανάπτυξη της οικονομίας, όπως αυτές ανακοινώνονται από το Υπουργείο Οικονομικών όσον αφορά στα έσοδα, ενώ όσον αφορά στις δαπάνες, λαμβάνονται υπόψη οι παρούσες συμβατικές δεσμεύσεις του Οργανισμού με τους παρόχους, καθώς για νέες που πιθανώς να προκύψουν στην τριετία. Παρόλο που το ταμείο του ΓεΣΥ είχε απώλεια εσόδων λόγω πανδημίας ύψους €240εκ., εξακολουθεί με βάση τις σημερινές προβλέψεις να είναι βιώσιμο.
Πρέπει όμως να αναφέρουμε ότι ο Οργανισμός για να παραμείνει συνεπής με τις υποχρεώσεις του, θα αξιοποιήσει το οικονομικό μαξιλάρι, το οποίο είχε αρχικώς δημιουργηθεί για αντιμετώπιση απρόβλεπτων καταστάσεων κάτι που δυστυχώς ήρθε και μάλιστα πολύ πιο νωρίς από ότι θα περιμέναμε, λόγω πανδημίας. Συνεπώς, θα χρειαστεί συνετή και προσεκτική διαχείριση του προϋπολογισμού για τα αμέσως επόμενα χρόνια. Ευελπιστούμε μετά την τριετία η οικονομία θα ανακάμψει πλήρως, δίνοντας τη δυνατότητα στον Οργανισμού να δημιουργήσει εκ νέου ένα μικρό απόθεμα, για τυχόν μελλοντικές απρόβλεπτες καταστάσεις.
Επίσης, θα πρέπει να σημειώσω ότι η πρόβλεψη γίνεται χωρίς να υπολογίζεται οποιαδήποτε οικονομική στήριξη από το κράτος. Υπενθυμίζω ότι με την έναρξη του ΓεΣΥ, ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας διαβεβαίωσε τον Οργανισμό ότι είχε δεσμευθεί ένα ποσό της τάξης περίπου των €120εκ. (€50εκ για εξωνοσοκομειακές υπηρεσίες και €70εκ. για ενδονοσοκομειακές υπηρεσίες) για τυχόν στήριξη του ταμείου.
Βέβαια πρέπει να σημειώσουμε ότι η πρόκληση των οικονομικών του ΓεΣΥ δεν θα παύσει ποτέ να είναι στην επικαιρότητα, αφού οι ανάγκες σε υπηρεσίες υγείας συνεχώς αυξάνονται. Το μόνιμο στοίχημα θα είναι όλα τα έσοδα του Ταμείου πλην ενός μικρού αποθέματος, να διοχετεύονται ως υπηρεσίες υγείας προς τους δικαιούχους.
Πριν το τέλος του έτους πλήρης εφαρμογή του ΓεΣΥ
Πότε θα μπορούμε να μιλάμε για πλήρη εφαρμογή του Γενικού Συστήματος Υγείας και που βρίσκονται οι διαπραγματεύσεις;
Η ολοκλήρωση του πακέτου υπηρεσιών του ΓεΣΥ όπως καθορίστηκε στο σχετικό Νόμο θα επιτευχθεί με την ένταξη των υπηρεσιών αποκατάστασης και ανακουφιστικής φροντίδας, κάτι που αναμένεται να πραγματοποιηθεί μέχρι το τέλος του έτους.
Η προετοιμασία για την ανακουφιστική φροντίδα είναι κάπως πιο προχωρημένη αφού ήδη ξεκινήσαμε τη διαβούλευση με το μεγαλύτερο πάροχο. Στο θέμα της αποκατάστασης δεν έχουμε ξεκινήσει τις διαβουλεύσεις, οπότε αναμένω ότι θα χρειαστούμε περισσότερο χρόνο.
Να σημειώσω όμως ότι ουσιαστικό τροχοπέδη στην έγκαιρη εφαρμογή των εν λόγω υπηρεσιών, πέραν της πανδημίας, αποτέλεσε και το γεγονός ότι οι συγκεκριμένοι τομείς δεν διέπονται από σχετική νομοθεσία που να καθορίζει τον τρόπο λειτουργίας τους. Συγκεκριμένο νομοσχέδιο βρίσκεται υπό διαμόρφωση στο Υπουργείο Υγείας και λογικά σύντομα θα υποβληθεί στη Βουλή για ψήφιση.
Να διευκρινίσω όμως ότι οι εξωνοσοκομειακές υπηρεσίες αποκατάστασης, ήδη παρέχονται στο ΓεΣΥ με τη συμμετοχή των άλλων επαγγελματιών υγείας.
Οι καταχρήσεις και οι πιέσεις ασθενών
Ποια προβλήματα εντοπίστηκαν στο ΓεΣΥ κατά τα δύο χρόνια λειτουργίας του και τι ενέργειες έγιναν για να επιλυθούν ή να περιοριστούν;
Παρά την προετοιμασία που έγινε πριν την έναρξη του ΓεΣΥ, εντούτοις γνωρίζαμε πολύ καλά ότι θα χρειαζόταν μεγάλη προσπάθεια, ώστε το Σύστημα να σταθεροποιηθεί και να μπει σε μια ομαλή πορεία. Αναμφίβολα η όλη προετοιμασία βοήθησε, όμως άλλο η θεωρία και άλλο η πράξη. Υπενθυμίζω ότι υπήρχαν φωνές εκτός Οργανισμού να αναβληθεί η ημερομηνία έναρξης του ΓεΣΥ, ώστε οι εμπλεκόμενοι να προετοιμάζονταν καλύτερα, κάτι που λογικά βόλευε και τον Οργανισμό, αφού θα είχε και άλλο χρόνο στη διάθεση του να προετοιμαστεί. Όμως ως Οργανισμός γνωρίζαμε ότι έπρεπε να ξεκινήσει το ΓεΣΥ κανονικά, χωρίς καθυστέρηση, αναλαμβάνοντας τα όποια ρίσκα, αφού η όποια καθυστέρηση πιθανώς θα έθετε σε κίνδυνο το όλο εγχείρημα εφαρμογής του ΓεΣΥ. Στην πράξη, η εφαρμογή του Συστήματος βοήθησε να βγουν στην επιφάνεια πολλά πρακτικής φύσεως θέματα-προβλήματα τα οποία ούτε μετά από δεκαετίες προετοιμασίας δεν θα μπορούσαμε να τα εντοπίσουμε και να τα επιλύσουμε. Πέραν τούτου, η εφαρμογή του ΓεΣΥ αποτέλεσε μοχλό πίεσης προς όλους μας Υπουργείο, Οργανισμό, Παρόχους, Οργανωμένους Ασθενείς να γίνουμε πιο παραγωγικοί, αποτελεσματικοί, συνεργάσιμοι.
Έχοντας αναφέρει τα πιο πάνω, είναι γεγονός ότι αντιμετωπίσαμε προβλήματα και δυσκολίες σε όλους σχεδόν τους τομείς όπως θέματα που αφορούσαν τη λειτουργικότητα του συστήματος πληροφορικής, τη συμμετοχή των παρόχων, τη δυσκολία συνεννόησης με τους εκπροσώπους παρόχων, την αντιμετώπιση των καταχρήσεων, την ανταπόκριση του κέντρου εξυπηρέτησης ασθενών και παρόχων, την αστοχία στην τιμολόγηση κάποιων υπηρεσιών, τον εμπλουτισμό καταλόγου ακριβών αναλωσίμων, την έγκαιρη εγγραφή παρόχων.
Δυο χρόνια μετά, μπορώ να πω μετά βεβαιότητα,ς ότι σε όλους τους πιο πάνω τομείς υπήρξαν σημαντικά βήματα προόδου. Κάποια παραδείγματα είναι:
- τα πολύ υψηλά ποσοστά συμμετοχής σχεδόν σε όλες τις κατηγορίες παρόχων, τα οποία αύξησαν τις επιλογές των ασθενών και βοήθησαν στην καλύτερη πρόσβαση
- επιτεύχθηκε ένας μεγάλος αριθμός αλλαγών στο σύστημα πληροφορικής μέσω των συνεχών αναβαθμίσεων, κάνοντας το ηλεκτρονικό σύστημα πολύ πιο φιλικό, εύχρηστο και καλύτερα προσαρμοσμένο στις ανάγκες των παρόχων και ασθενών
- αναπτύχθηκε μια άριστη συνεργασία μεταξύ Οργανισμού, Παγκύπριου Ιατρικού Συλλόγου και των εκπροσώπων των άλλων παρόχων
- εξετάσθηκαν και επιλύθηκαν αρκετά παράπονα από το κέντρο εξυπηρέτησης ασθενών
- έγιναν σημαντικά βήματα προόδου στο θέμα των ελέγχων
Πού εντοπίστηκαν οι πιο μεγάλες καταχρήσεις του συστήματος;
Ο προϋπολογισμός του ΓεΣΥ είναι σφαιρικός, δηλαδή η δαπάνη προαποφασίζεται σε μεγάλο βαθμό πριν την έναρξη του έτους και δεν διαφοροποιείται ανεξαρτήτως του όγκου εργασίας και συνεπώς, σε βραχυπρόθεσμο ορίζοντα, ανεξαρτήτως των όποιων καταχρήσεων.
Η βιωσιμότητα του Συστήματος θα μπορούσε να κινδυνεύσει, σε περίπτωση όπου τα έσοδα του Ταμείου μειωθούν, για κάποιο απρόβλεπτο λόγο, αισθητά ή στην περίπτωση όπου το πακέτο υπηρεσιών του Συστήματος, και κατ’ επέκταση οι συμβατικές υποχρεώσεις του Οργανισμού, αυξηθούν περισσότερο από τα έσοδα του. Όπως προανάφερα, με τα σημερινά δεδομένα και με βάση τις εκτιμήσεις του Υπουργείου Οικονομικών, όσον αφορά στην ανάκαμψη της οικονομίας και παρά την απώλεια €240εκ. λόγω πανδημίας, το ταμείο παραμένει οικονομικά βιώσιμο για την επόμενη τριετία. Όμως λόγω πανδημίας, θα χρειαστεί να αξιοποιηθεί το οικονομικό μαξιλαράκι που δημιουργήθηκε τα πρώτα δύο χρόνια. Συνεπώς θα χρειαστεί ιδιαίτερη προσοχή και συνετή διαχείριση μέχρι η οικονομία να ανακάμψει πλήρως και αυξηθούν τα έσοδα.
Σημειώνω όμως ότι το στοίχημα καλής διαχείρισης των οικονομικών, αποτελεί πρόκληση για όλα τα εθνικά συστήματα ανά τον κόσμο, αφού οι οικονομικοί πόροι δεν είναι ανεξάντλητοι, την ίδια ώρα που οι ανάγκες αυξάνονται συνεχώς λόγω γήρανσης του πληθυσμού, νέων ακριβότερων τεχνολογιών και αυξημένων απαιτήσεων από τους πολίτες.
Στα πλαίσια αυτά, οι καταχρήσεις πρέπει οπωσδήποτε να περιοριστούν αφού αποτελούν μεγάλο κίνδυνο για τη γενικότερη εύρυθμη λειτουργία του ΓεΣΥ. Οι καταχρήσεις περιορίζουν την πρόσβαση σε αυτούς, οι οποίοι πραγματικά την έχουν ανάγκη, αδικούν τους συνετούς παρόχους οι οποίοι επενδύουν στην ποιότητα, θέτουν σε κίνδυνο τις ζωές των ασθενών και καλλιεργούν μια λανθασμένη αντίληψη στο ποιος είναι ο σκοπός του ΓεΣΥ. Επίσης αν δεν αντιμετωπιστούν έγκαιρα τότε σε μεσοπρόθεσμο ορίζοντα, θα δημιουργήσουν και πρόβλημα βιωσιμότητας αφού η υπερβολική χρήση υπηρεσιών θα πιέζει προς τα κάτω την αξία της τιμής μονάδας και κατ’ επέκταση θα δημιουργήσει πίεση στο να αυξηθούν οι επόμενοι ετήσιοι προϋπολογισμοί.
Πρέπει να αναφέρουμε, ότι ο Οργανισμός δίνει ιδιαίτερη έμφαση στην καταπολέμηση των καταχρήσεων. Πιστεύουμε ότι μέσω των συστηματικότερων ελέγχων, των αυστηρότερων ποινών, τη συνεχή καθοδήγηση και ενημέρωση των παρόχων και δικαιούχων, τη αξιοποίηση του ηλεκτρονικού συστήματος, τη έξυπνη ανάλυση δεδομένων, τη συνεργασία με εξειδικευμένους φορείς, όπως η Υπηρεσία Εσωτερικού Ελέγχου με την οποία αναπτύχθηκε μια στενή και πολύ εποικοδομητική συνεργασία και άλλων μέτρων, θα μπορέσουμε αποτελεσματικά να αντιμετωπίσουμε το πρόβλημα. Πάντως πρόσφατα ο Οργανισμός έχει προχωρήσει με αναστολή συμβολαίου τεσσάρων παρόχων, ενδεικτικό της αποφασιστικότητας του να λάβει αυστηρά μέτρα εκεί και όπου κριθεί αναγκαίο.
Εδώ όμως θα πρέπει να αναφέρουμε ότι ευθύνη γι’ αυτό το φαινόμενο, έχουμε και εμείς όλοι ως ασθενείς. Έχουμε ενημερωθεί για αρκετές περιπτώσεις, όπου ο ασθενής ασκούσε ασφυκτική πίεση στο ιατρό του για να του συνταγογραφήσει φάρμακα, εργαστηριακές αναλύσεις, ακτινοδιαγνωστικές εξετάσεις, τη στιγμή που ο ιατρός έκρινε ότι όλες αυτές οι εξετάσεις ήταν αχρείαστες. Συνεπώς θα ήταν άδικο να καταλογισθεί όλη η ευθύνη των καταχρήσεων στους παρόχους και ειδικότερα στους ιατρούς. Γι’ αυτό ως Οργανισμός, ευελπιστούμε μέσα από διάφορες ενημερωτικές εκστρατείες να συμβάλλουμε στην αλλαγή νοοτροπίας και κουλτούρας γενικότερα.
Πώς διασφαλίζεται η παροχή υψηλών προδιαγραφών υπηρεσιών υγείας στους ασθενείς, μέσω του ΓεΣΥ;
Το θέμα συνδέεται με την προηγούμενη αναφορά για το θέμα των καταχρήσεων. Τα δύο, ποιότητα και περιορισμός των καταχρήσεων, είναι συγκοινωνούντα δοχεία αφού η μείωση των καταχρήσεων, αυξάνει τις δυνατότητες πρόσβασης για τους δικαιούχους και δίνει τη δυνατότητα οι εξοικονομήσεις να διοχετεύονται σε έργα ποιότητας.
Όμως πέραν τούτου, ο Οργανισμός βρίσκεται σε επικοινωνία με το αρμόδιο ινστιτούτο του Ηνωμένου Βασιλείο (NICE) για θέματα ποιότητας, κατευθυντήριων οδηγιών, πρωτοκόλλων ώστε να αντληθεί πολύτιμη γνώση καθώς και με Πανεπιστήμιο στην Κύπρο όσο αφορά στη ανατροφοδότηση των ιατρών μας σε θέματα παραπομπών.
Επίσης ,στο σχέδιο ανάκαμψης έχουν περιληφθεί έργα που αφορούν την εισαγωγή μεθόδων αμοιβής των παρόχων στη βάση ποιοτικών κριτηρίων καθώς και για τη επιχορήγηση των δημόσιων και ιδιωτικών νοσηλευτηρίων για σκοπούς διαπίστευσης. Τέλος αξίζει να αναφερθεί ότι στο σχέδιο ανάκαμψης, έχουν περιληφθεί έργα για βελτίωση των υποδομών των δημόσιων νοσηλευτηρίων, έργα τα οποία θα χειριστεί ο ΟΚΥπΥ.
Έχοντας επιτευχθεί το στοίχημα της ευρείας συμμετοχής των παρόχων, ο επόμενος στόχος για τον Οργανισμό τα επόμενα χρόνια είναι, σε συνεργασία με το Υπουργείο, το ΠΙΣ, το ΠΑΣΙΝ, την ΟΣΑΚ, και τους εκπροσώπους των άλλων παρόχων, η συνεχής αναβάθμιση των υπηρεσιών εντός του ΓεΣΥ.
Γίνονται σκέψεις για αλλαγή του τρόπου λειτουργίας του ΓεΣΥ;
Όχι. Αντιθέτως θεωρούμε ότι τα επιτεύγματα των πρώτων δύο ετών, επιβεβαιώνουν την ορθότητα του σχεδιασμού. Αναμφίβολα υπάρχουν αδυναμίες και προβλήματα, όμως αυτά θα ήταν εντελώς άστοχο να χρεωθούν στο σχεδιασμό. Υπενθυμίζω ότι το ΓεΣΥ κληρονόμησε μια απορυθμισμένη κατάσταση, με χρόνια δομικά προβλήματα, τα οποία τώρα καλείται να διαχειριστεί. Επίσης πρέπει να είμαστε υπομονετικοί, ώστε να δώσουμε χρόνο στις βέλτιστες πρακτικές που έχουν ενσωματωθεί στο σχεδιασμό, να αποδώσουν όπως παραδείγματος χάριν ο θεσμός του προσωπικού ιατρού. Μόνο έτσι θα μπορέσουμε να αξιολογήσουμε με αντικειμενικότητα, την απόδοση του Συστήματος και να διαπιστώσουμε αν επιβάλλονται τυχόν διορθωτικές κινήσεις. Με βάση το Νόμο, ανά τριετία θα υπάρχει επίσημη αξιολόγηση της αποδοτικότητας και αποτελεσματικότητας του Συστήματος. Λέω επίσημη, αφού το ΔΣ του Οργανισμού ούτως ή άλλως σε συνεχή βάση αξιολογεί την απόδοση του Συστήματος και λαμβάνει σχετικές αποφάσεις.
Ως Οργανισμός οφείλουμε να συνεχίσουμε να παρακολουθούμε τις όποιες νέες καλές πρακτικές εφαρμόζονται διεθνώς και μακριά από δογματισμούς, να προωθούμε εκείνες που θα συμβάλουν στην αναβάθμιση του Συστήματος και κατ’ επέκταση στην παροχή ακόμη καλύτερων υπηρεσιών υγείας στους συμπολίτες μας.