Κλιμακώνεται η διαμάχη Apple-Facebook-Τι προκάλεσε τη ρήξη
16:51 - 27 Απριλίου 2021
Η διαμάχη ανάμεσα στην Apple και το Facebook συνεχίζεται με αφορμή μια αναβάθμιση στο λειτουργικό iOS. Η αναβάθμιση αυτή περιλαμβάνει μία λειτουργία στην οποία οι κάτοχοι iPhone θα πρέπει να ορίζουν από την αρχή πως επιτρέπουν σε εφαρμογές όπως αυτή του Facebook να παρακολουθούν τις κινήσεις τους σε άλλες εφαρμογές.
Το Facebook αντιδρά καθώς τα κέρδη του προέρχονται σε πολύ μεγάλο βαθμό από τα δεδομένα των χρηστών και τις διαφημίσεις που μπορούν να προσελκύσουν. Αυτή η αναβάθμιση θα μπορούσε να προκαλέσει σοβαρό πλήγμα στο επιχειρηματικό μοντέλο της δημοφιλούς πλατφόρμας.
Τι ακριβώς σημαίνει η αναβάθμιση
Η διαμάχη εστιάζει σε ένα μοναδικό αναγνωριστικό συσκευής που έχει κάθε iPhone και iPad και που ονομάζεται IDFA (αναγνωριστικό διαφήμισης συστήματος). Οι εταιρείες που πωλούν διαφημίσεις για κινητά, συμπεριλαμβανομένου του Facebook, χρησιμοποιούν αυτό το IDFA για στοχευμένες διαφημίσεις και την εκτίμηση της αποτελεσματικότητάς τους.
Το IDFA μπορεί επίσης να συνδυαστεί με άλλη τεχνολογία, όπως τα pixel παρακολούθησης του Facebook ή τα cookies παρακολούθησης, τα οποία ακολουθούν τους χρήστες στο διαδίκτυο, για να μάθουν περισσότερα για αυτούς.
Αλλά με την κυκλοφορία του iOS 14.5 αυτήν την εβδομάδα, η νέα δυνατότητα διαφάνειας παρακολούθησης εφαρμογών θα είναι ενεργοποιημένη από προεπιλογή. Θα αναγκάσει τους προγραμματιστές εφαρμογών να ζητούν άδεια από τους χρήστες για να χρησιμοποιήσουν το IDFA. Σύμφωνα με δημοσκοπήσεις με τις οποίες συμφωνεί και το Facebook, έως και το 80% των χρηστών θα αρνηθεί.
Ποια είναι η θέση της Apple
Η Apple ενδιαφέρεται ελάχιστα για τα δεδομένα των πελατών της, επειδή κερδίζει χρήματα από την πώληση συσκευών και εφαρμογών και όχι από τις διαφημίσεις. Μάλιστα, είναι μια εταιρεία που πρεσβεύει την προστασία της ιδιωτικότητας.
Το 2010, ο συνιδρυτής της Apple, Στηβ Τζομπς, αναγνώρισε ότι ορισμένοι άνθρωποι δεν ενδιαφέρονται για το πόσα δεδομένα μοιράζονται, αλλά θα πρέπει πάντα να ενημερώνονται για τον τρόπο χρήσης τους.
Πιο πρόσφατα, ο σημερινός διευθύνων σύμβουλος Τιμ Κουκ είπε: «Εάν μια επιχείρηση βασίζεται στην παραπλάνηση των χρηστών, στην εκμετάλλευση δεδομένων, σε επιλογές που δεν είναι καθόλου επιλογές, τότε δεν αξίζει τον έπαινό μας. Χρειάζεται μεταρρύθμιση», μια δήλωση που πολλοί εκτιμούν ότι αναφερόταν στο Facebook.
Η Apple έχει ενσωματώσει την ιδιωτικότητα στα συστήματά της. Το πρόγραμμα περιήγησής του Safari αποκλείει ήδη τα cookies τρίτων από προεπιλογή και πέρυσι η εταιρεία ανάγκασε τους παρόχους εφαρμογών στο iOS να δηλώσουν στις καταχωρήσεις του App Store ποια δεδομένα συλλέγουν.
Γιατί το Facebook δεν είναι ευχαριστημένο
Το Facebook έχει προειδοποιήσει ότι η αναβάθμιση της εφαρμογής θα μπορούσε να μειώσει τα έσοδά του από τις διαφημίσεις κατά το ήμισυ και αυτό μπορεί να πλήξει περισσότερο τις μικρές επιχειρήσεις.
Υποστηρίζει δε, ότι η κοινή χρήση δεδομένων με διαφημιστές είναι το κλειδί για την παροχή «καλύτερων εμπειριών» στους χρήστες. Κατηγορεί επίσης την Apple ότι θα αναγκάσει τις επιχειρήσεις να στραφούν σε συνδρομές και άλλους τρόπους εντός εφαρμογών για τα έσοδά τους, από τις οποίες η Apple κερδίζει ένα ποσοστό.
Όπως συμβαίνει συχνά όταν βρίσκεται υπό πίεση, το Facebook έχει περάσει στην αντεπίθεση. Αγόρασε διαφημίσεις σε μεγάλες εθνικές εφημερίδες τον Δεκέμβριο, στις οποίες μικροί επιχειρηματίες μιλούν για το πώς επιβίωσαν από την πανδημία χάρη στις στοχευμένες διαφημίσεις.
Στην τελευταία του ανάρτηση, το Facebook φαίνεται να αποδέχεται τις αλλαγές και υποσχέθηκε «νέες εμπειρίες διαφημιστών και πρωτόκολλα μέτρησης». Παραδέχθηκε ότι ο τρόπος με τον οποίον οι ψηφιακοί διαφημιστές συλλέγουν και χρησιμοποιούν τα δεδομένα θα πρέπει να «εξελιχθεί» σε έναν που θα βασίζεται σε «λιγότερα δεδομένα».
Γιατί μας αφορά όλους
Τα τελευταία χρόνια, κυβερνήσεις και ρυθμιστικές αρχές ανησυχούν όλο και περισσότερο για το πόσο μεγάλο και περίπλοκο είναι το οικοσύστημα των ιστότοπων, των εφαρμογών και των μέσων κοινωνικής δικτύωσης.
Σε σχετικό άρθρο του το BBC, αναφέρει μερικά ενδεικτικά στοιχεία που αναδεικνύουν το πρόβλημα αυτό. Για παράδειγμα, η μέση εφαρμογή περιλαμβάνει έξι ιχνηλάτες τρίτων (third-party trackers) που είναι εκεί αποκλειστικά για τη συλλογή και κοινή χρήση των δεδομένων σας στο διαδίκτυο, σύμφωνα με έκθεση της Apple. Ορισμένες εφαρμογές ζητούν πρόσβαση σε περισσότερα δεδομένα από αυτά που απαιτούνται για την παροχή της υπηρεσίας τους, όπως για παράδειγμα το TikTok. Επίσης, ο κάθε ψηφιακός διακινητής εκτιμάται ότι διαθέτει δεδομένα για έως και 700 εκατομμύρια καταναλωτές, σύμφωνα με τους ερευνητές των Cracked Labs.
Τι λέει η διαφημιστική βιομηχανία;
Οι περισσότεροι πιστεύουν ότι τα πράγματα θα αλλάξουν, ακόμη και αν δεν γίνει η αναβάθμιση του iOS. Ο σύμβουλος τεχνολογίας Μαξ Κάλμυκοφ έγραψε σε άρθρο του στο Medium ότι οι διαφημιστές θα πρέπει να «προετοιμαστούν για την επόμενη εποχή της ψηφιακής διαφήμισης που εστιάζει στην προστασία της ιδιωτικότητας».
Αυτό μπορεί να σημαίνει, σύμφωνα με τα συμφραζόμενα, ότι για παράδειγμα οι διαφημίσεις που σχετίζονται με τη μόδα θα εμφανίζονται μόνο σε σχετικούς ιστότοπους. Η τοποθέτηση διαφημίσεων σε podcast ή μέσω influencers θα μπορούσε να είναι ένας άλλος, μη παρεμβατικός τρόπος διαφήμισης.
Εν τω μεταξύ, η Apple δήλωσε ότι υποστηρίζει τη διαφημιστική βιομηχανία και έχει εισαγάγει νέα δωρεάν εργαλεία που επιτρέπουν στους διαφημιστές να γνωρίζουν πόσο επιτυχημένη είναι μια καμπάνια, χωρίς να αποκαλύπτονται οι ταυτότητες των μεμονωμένων χρηστών.
Πηγή: ertnews.gr