Διαδικτυακά μαθήματα σε μη σχολικό χρόνο
16:40 - 11 Απριλίου 2021
Όταν πέρσι τον Μάρτιο παρουσιάσαμε σε δυο λύκεια πιλοτικά τη διαδικασία εξ αποστάσεως διδασκαλίας, μέσα από ηλεκτρονική πλατφόρμα, πολλοί ήταν εκείνοι που δεν πίστευαν ότι θα μπορούσε το δημόσιο σχολείο να χρησιμοποιήσει την ψηφιακή τεχνολογία ή και να παρέχει εξ αποστάσεως εκπαίδευση.
Ένα χρόνο μετά, έχει γίνει ένα πραγματικό άλμα. Το σχολείο έχει μπει για τα καλά στην ψηφιακή εποχή. Υπάρχουν, βεβαίως, πολλά πράγματα που χρειάζονται ακόμα βελτίωση και καλύτερη οργάνωση. Είναι όμως αλήθεια ότι το δημόσιο σχολείο κερδίζει το στοίχημα αυτό.
Η ψηφιακή τεχνολογία και η συστηματική χρήση των ηλεκτρονικών μέσων γίνεται πλέον αναπόσπαστο μέρος της σχολικής ζωής. Όχι βέβαια μόνο για συνθήκες έκτακτης ανάγκης, όπως οι περιορισμοί που προκύπτουν από τη συλλογική προσπάθεια για να αντιμετωπίσουμε την πανδημία, αλλά και μέσα στην ομαλή λειτουργία του σχολείου στη συνέχεια. Ίσως να πρόκειται μάλιστα για τη μεγαλύτερη μεταρρύθμιση στην οποία μπορούμε να στοχεύσουμε και να ελπίζουμε, συμπεριλαμβάνοντας σε αυτό τον στόχο και την εμβάθυνση στην παιδαγωγική προσέγγιση της ψηφιακής εποχής.
Έχουμε πλέον περισσότερους από 111 χιλιάδες εκπαιδευτικούς και μαθητές/μαθήτριες συνδεδεμένους με την ηλεκτρονική πλατφόρμα του Υπουργείου. Η συμμετοχή είναι δηλαδή καθολική, ενώ οι επιμορφώσεις του εκπαιδευτικού δυναμικού συνεχίζονται. Ταυτόχρονα, έχει αναβαθμιστεί σε όλα τα σχολεία η σύνδεση στο Διαδίκτυο και ο εξοπλισμός συμπληρώνεται με αρκετές χιλιάδες πρόσθετους ηλεκτρονικούς υπολογιστές που φτάνουν αυτές τις μέρες στα σχολεία.
Σε αυτό το νέο περιβάλλον που γίνεται πλέον πραγματικότητα, μπορούμε να στοχεύσουμε σε ευρύτερη αξιοποίηση των δυνατοτήτων που δημιουργούμε. Έτσι ξεκίνησε, από την περασμένη εβδομάδα, η λειτουργία ενός ψηφιακού προγράμματος γενικού επιμορφωτικού περιεχομένου, πέρα από το τακτικό Ωρολόγιο Πρόγραμμα του σχολείου. Είναι μια εξαγγελία που είχε γίνει από το τέλος του προηγούμενου σχολικού έτους και αρχίζει τώρα να υλοποιείται σταδιακά.
Πρόκειται για ένα είδος πρόσθετου «ψηφιακού σχολείου» που θα λειτουργεί το Σάββατο, για όλες τις βαθμίδες της εκπαίδευσης. Είναι μια προσπάθεια να αξιοποιήσουμε την τεχνολογία για να δώσουμε περισσότερες και θεματικά διευρυμένες ευκαιρίες στα παιδιά, για γενική κοινωνική μόρφωση, αλλά και ενημερότητα σε καίρια θέματα που έρχονται στο επίκεντρο του κοινωνικού βίου, αλλά και για την προσωπική ανάπτυξη και τη ζωή τους.
Το περιεχόμενο των παρουσιάσεων και ενοτήτων που θα περιλαμβάνει το πρόγραμμα καλύπτει μια σειρά θεμάτων κοινωνικής επιμόρφωσης ή και ατομικής βελτίωσης, τα οποία κατά γενική ομολογία είναι χρήσιμα ή και απαραίτητα στη σύγχρονη ζωή. Είναι θέματα το οποία κατά καιρούς επισημαίνεται ή και όλοι ομολογούμε ότι θα πρέπει να εισάγονται στα σχολεία, αλλά συνήθως η προσπάθεια αυτή προσκρούει στα όρια του σχολικού προγράμματος και της διαθεσιμότητας χρόνου.
Ανάμεσα σε άλλα, ενδεικτικά αναφέρω ζητήματα όπως η ενημέρωση και η πρόληψη σε σχέση με τις εξαρτησιογόνες ουσίες, η κυβερνασφάλεια και σωστή χρήση του διαδικτύου, η οδική ασφάλεια, η περιβαλλοντική εκπαίδευση και συνειδητοποίηση για την απειλή της κλιματικής αλλαγής, αλλά και ο επαγγελματικός προσανατολισμός, η επιχειρηματικότητα και ο χρηματο-οικονομικός αλφαβητισμός, θέματα πολιτισμού ή και αισθητικής καλλιέργειας κ.λπ. Σε αυτά βεβαίως σταδιακά θα προστίθενται πολλά άλλα.
Αυτή η επιμορφωτική δραστηριότητα θα δίνει ευκαιρίες στους νέους και στις νέες μας να λάβουν γνώσεις και να καλλιεργήσουν δεξιότητες σε σύγχρονες και ενδιαφέρουσες θεματικές που δεν καλύπτονται τυπικά ή επαρκώς στο Αναλυτικό Πρόγραμμα του σχολείου. Η ενημέρωση μέσω δεδομένων και εισηγήσεων ή και αναλύσεων στη βάση στατιστικών στοιχείων που πηγάζουν από την επιστημονική έρευνα και την πράξη, βοηθά τα παιδιά να ενημερωθούν σωστά και να υιοθετήσουν ορθές στάσεις ζωής σε καίρια θέματα του κοινωνικού βίου.
Το Υπουργείο Παιδείας, σε συνεργασία και με άλλα υπουργεία, υπηρεσίες, αλλά και οργανισμούς από την κοινωνία, αναπτύσσει αυτό το πρόγραμμα διαδικτυακών παρουσιάσεων ή και μαθημάτων με στόχο να αξιοποιήσει τη σύγχρονη τεχνολογία, αλλά και να καλλιεργεί ταυτόχρονα τις εφαρμογές της, με στόχο την ευρύτερη μόρφωση και καλλιέργεια των μαθητών και των μαθητριών.
Το πρόγραμμα λειτουργεί κατ’ αρχάς σε προαιρετική βάση, ως μια πρόσθετη υπηρεσία που προσφέρεται στα παιδιά και την οικογένεια. Σταδιακά όμως μπορεί να εισαγάγουμε και θετικά κίνητρα για τους μαθητές και μαθήτριες που θα παρακολουθούν και θα συμμετέχουν. Εξάλλου, μέσα από τις δομές αυτού του προγράμματος μπορεί να ενισχύσουμε περαιτέρω και ειδικές δράσεις ή προγράμματα που υπάρχουν ήδη στα σχολεία, όπως για παράδειγμα τα όσα αφορούν στην ορθή προετοιμασία/ένταξη και των παιδιών με μεταναστευτική βιογραφία. Ή ακόμα, σε αυτήν ειδικά την περίοδο, τη συναισθηματική και ψυχολογική ενδυνάμωση απέναντι στην πρόκληση της πανδημίας.
Η μεθοδολογία που ακολουθείται σε αυτό το «ψηφιακό σχολείο του Σαββάτου», μέσω παρουσιάσεων, βίντεο, στατιστικών στοιχείων, παιγνιώδους μορφής μαθημάτων, αλλά και αξιοποίησης άλλων πηγών πληροφόρησης μέσω της τεχνολογίας, κεντρίζει το ενδιαφέρον των παιδιών για υγιή παιδαγωγική απασχόληση στον ελεύθερο τους χρόνο. Στόχος βέβαια θα είναι να προσφέρονται παρουσιάσεις και ενότητες μέσα από μεθοδολογία που θα τις κάνει ελκυστικές για τους νέους και νέες, κεντρίζοντας το ενδιαφέρον και δίνοντας κίνητρο στη δημιουργικότητά τους.
Η ψηφιακή τεχνολογία είναι μέρος της ζωής του σχολείου. Οι προοπτικές που έχουν οι μαθητές/μαθήτριες και οι εκπαιδευτικοί μας, για να αξιοποιήσουν και να αναπτύξουν την παιδεία μέσα από τις δυνατότητες που ανοίγονται με την τεχνολογία, θα μας εκπλήξουν θετικά. Πρέπει να δώσουμε τις ευκαιρίες.