Ολονύκτιο θρίλερ για την αποκόλληση του «Ever Given»-Τα πρώτα στοιχεία για το ατύχημα
07:26 - 28 Μαρτίου 2021

Η επιχείρηση αποκόλλησης του τεραστίων διαστάσεων φορτηγού πλοίου «Ever Given» που έχει μπλοκάρει για πέντε ημέρες τη Διώρυγα του Σουέζ, προκαλώντας σοβαρά προβλήματα στην παγκόσμια ναυσιπλοΐα, έδωσε τη δυνατότητα στην πρύμνη του να κινηθεί, ωστόσο παραμένει ασαφές πότε θα μπορέσει να επανέλθει σε κανονική θέση.
Το πλοίο -μήκους 400 μέτρων- έχει «σφηνωθεί» σε νότιο τμήμα του καναλιού, κυρίως λόγω ισχυρών ανέμων, από την Τρίτη, φρακάροντας μια από τις πιο πολυσύχναστες πλωτές οδούς του κόσμου. Περίπου το 15% της παγκόσμιας ναυτιλιακής κυκλοφορίας διέρχεται από τη Διώρυγα και εκατοντάδες πλοία περιμένουν να περάσουν αφότου γίνει η ρυμούλκηση του «Ever Given».
Ο επικεφαλής της Αρχής της Διώρυγας του Σουέζ, Οσάμα Ραμπία, εκτίμησε πως δεν είναι απαραίτητο να αφαιρεθούν κάποια από τα 18.300 εμπορευματοκιβώτια για να ελαφρύνει το φορτίο του πλοίου, ωστόσο οι ισχυρές παλίρροιες και οι άνεμοι περιπλέκουν τις προσπάθειες για την απελευθέρωσή του.
Άκαρπες οι προσπάθειες
«Η πρύμνη του πλοίου άρχισε να κινείται προς το Σουέζ και αυτό ήταν θετικό σημάδι τη νύχτα, αλλά η παλίρροια έπεσε σημαντικά και σταματήσαμε» δήλωσε ο Ράμπι σε δημοσιογράφους στο Σουέζ.
«Περιμένουμε ότι ανά πάσα στιγμή το πλοίο θα μπορούσε να γλιστρήσει και να κινηθεί από το σημείο στο οποίο βρίσκεται» πρόσθεσε.
Μια ολλανδική εταιρεία που εργάζεται για να απελευθερώσει το πλοίο είπε ότι θα μπορούσε να ελευθερωθεί έως τις αρχές της επόμενης εβδομάδας, εάν βαρύτερα ρυμουλκά, βυθοκόρηση και υψηλή παλίρροια καταφέρνουν να το εκτοπίσουν.
Σύμφωνα με το πρακτορείο Reuters, oι προσπάθειες ρυμούλκησης άρχισαν εκ νέου το απόγευμα του Σαββάτου και προγραμματίστηκαν περαιτέρω προσπάθειες το βράδυ της ίδιας ημέρας και το πρωί της Κυριακής, ανέφεραν τρεις πηγές με γνώση των λειτουργιών του καναλιού, αν και πρόσθεσαν ότι μπορεί να είναι απαραίτητο να αφαιρεθεί περισσότερη άμμος από το σημείο όπου βρίσκεται το πλοίο για να αποκολληθεί.
Τι δείχνουν οι έρευνες
Εν τω μεταξύ, οι αιγυπτιακές αρχές αναγνώρισαν δημοσίως για πρώτη φορά ότι η αρχική έρευνα που διαπίστωσε ότι το πλοίο προσάραξε λόγω ισχυρών ανέμων μπορεί να μην είναι απολύτως ακριβής.
Στη συνέντευξη Τύπου, ο Οσάμα Ραμπία επεσήμανε ότι ένα τέτοιο «σημαντικό συμβάν» έχει συνήθως πολλές αιτίες.
«Ο καιρός ήταν ένας λόγος, αλλά ίσως υπήρχε τεχνικό σφάλμα ή ανθρώπινο λάθος» είπε, προσθέτοντας ότι η έρευνα συνεχίζεται.
Πώς «κόλλησε» το πλοίο
Αξιοποιώντας την τεχνολογία δορυφορικού εντοπισμού θέσης πλοίων, ένα βίντεο του Vessel Finder προσομοιώνει την πορεία του «MV Ever Given».
Οι δημιουργοί του βίντεο χρησιμοποίησαν το στίγμα από τον πομπό του τεράστιου φορτηγού πλοίου μέσα στη Διώρυγα του Σουέζ μέχρι τη στιγμή που ο καπετάνιος χάνει τον έλεγχο λόγω ισχυρών ανέμων και το μήκους 400 μ. σκάφος φρακάρει στην Διώρυγα του Σουέζ προκαλώντας «έμφραγμα» σε μια από τις σημαντικότερες θαλάσσιες εμπορικές αρτηρίες του πλανήτη.
Ανάλογο βίντεο που καταγράφει τα τελευταία 90 λεπτά της πορείας του πλοίου στη διώρυγα του Σουέζ δημιούργησε και η FleetMon βάσει των δεδομένων AIS από τη θέση του.
Η Αίγυπτος ευχαρίστησε ΗΠΑ, Κίνα, ΗΑΕ και Ελλάδα
Ιδιαίτερες ευχαριστίες προς τις ΗΠΑ, την Κίνα, τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα και την Ελλάδα εξέφρασε η Αίγυπτος για τη στήριξη που προσφέρθηκαν να δώσουν για την αποκόλληση του φορτηγού πλοίου που έχει διακόψει τη θαλάσσια διέλευση στη Διώρυγα του Σουέζ.
Τις ευχαριστίες μετέφερε ο πρόεδρος της Αρχής της Διώρυγας του Σουέζ Οσάμα Ραμπία, μιλώντας σε μεγάλη συνέντευξη Τύπου που παραχώρησε.
Ο κ. Ραμπία, ο οποίος τόνισε ότι το θέμα παρακολουθεί από πολύ κοντά ο Αιγύπτιος πρόεδρος 'Αμπντελ Φατάχ Αλ Σίσι, επεσήμανε ότι η προσάραξη του πλοίου έγινε στο 151ο χιλιόμετρο της Παλαιάς Διώρυγας του Σουέζ και όχι στο νέο Κανάλι της Διώρυγας, που εγκαινιάστηκε τον Αύγουστο του 2015.
«Εάν το 400 μέτρων μήκους και 59 μέτρων πλάτους πλοίο περνούσε από το νέο Κανάλι δε θα υπήρχε ατύχημα», είπε χαρακτηριστικά ο κ. Ραμπία, επισημαίνοντας παράλληλα ότι ναι μεν στο πρόβλημα συνέβαλε η αμμοθύελλα αλλά μίλησε και για ένα πιθανό «τεχνικό πρόβλημα» ή «τεχνικό λάθος».
Γι' αυτό, όπως τόνισε, συνεχίζονται όλες οι προσπάθειες αποκόλλησης του πλοίου αλλά την ίδια στιγμή ξεκινάει και μία έρευνα για τα αίτια του προβλήματος.
Άλλωστε, όπως επεσήμανε πριν από το "EVER GIVEN" είχαν περάσει άλλα δώδεκα πλοία χωρίς να υπάρξει κανένα απολύτως πρόβλημα.
Την ίδια στιγμή, ο κ. Ραμπία έκανε λόγο για μία μορφή αποζημιώσεων για τα 321 πλοία που έχουν εγκλωβιστεί στη Διώρυγα του Σουέζ, από την οποία αξίζει να σημειωθεί ότι περνάει το 12% του παγκόσμιου εμπορίου και αποτελεί μία από τις βασικότερες πηγές ξένου συναλλάγματος για την Αίγυπτο, η οποία αποκομίζει 5,6 δισεκατομμύρια δολάρια το χρόνο από τη διέλευση των πλοίων.
Πηγή: in.gr-Πρώτο Θέμα