«Οι μαθητές πρέπει να επιστρέψουν στα σχολεία τους»-Οι ιδιαιτερότητες που πρέπει να ληφθούν υπόψη

Οι νέοι, οι μαθητές έχουν ιδιαιτερότητες εκ της φύσης τους που πρέπει να ληφθούν υπόψη από τους αρμοδίους, όταν καταρτίζονται πρωτόκολλα, λέει στο ΚΥΠΕ ο ψυχολόγος - κοινωνιολόγος Αντώνης Ράφτης, ο οποίος εκφράζει την άποψη ότι όλοι οι μαθητές πρέπει να επιστρέψουν στα σχολεία τους, δεδομένου ότι έξω από τα σχολεία παρατηρούνται φαινόμενα προσπάθειας τους για κοινωνικοποίηση, που οδηγούν σε παραβιάσεις των υφιστάμενων διαταγμάτων.

Ο κ. Ράφτης επισημαίνει ότι ο νέος είναι ένα άτομο που έχει ανάγκη την ελευθερία κινήσεων, την επικοινωνία, τις ανθρώπινες σχέσεις – έχει αποθέματα ενέργειας και ζητά τρόπους εκτόνωσης, έχει ανάγκη την αγάπη, την ομαδικότητα, όλα αυτά στα οποία η πανδημία έχει φέρει περιορισμούς.

Εξηγεί ότι λόγω αυτών των περιορισμών, ο νέος μπορεί να παρουσιάσει σύγκρουση με το περιβάλλον του, δυσχέρεια, θυμό, να προβάλει αντιδράσεις και να είναι αρνητικός, αφού δεν μπορεί να εκτονωθεί και καταστέλλει μέσα του όλα τα συναισθήματα του.

Ο νέος, σημειώνει ο κ. Ράφτης, χάνει την φυσιολογική εξέλιξη της ανθρώπινης σχέσης, όπως έχει διαπαιδαγωγηθεί από τους γονείς και τους εκπαιδευτικούς του.

«Η ανθρώπινη επικοινωνία λόγω της πανδημίας δεν υπάρχει αλλά το μόνο που υπάρχει είναι οι αποστάσεις. Στα σχολεία είναι καταθλιπτικό να βλέπεις τα παιδιά να μιλούν μεταξύ τους σε απόσταση δύο μέτρων. Πώς θα βγάλει τα συναισθήματα του ο νέος; Πώς θα αγκαλιάσει τον συμμαθητή του, πώς θα παίξει μαζί του όταν δεν υπάρχει η φυσική επικοινωνία, πώς θα νιώσει τον έρωτα, την αγάπη, την φιλία; Μαθαίνουμε στα παιδιά μας να κάνουν χειραψία, να αγκαλιάζουν, να φιλιούνται, να δείχνουν την αγάπη τους. Είμαστε ένας μεσογειακός λαός που είμαστε πιο εκδηλωτικοί, χρησιμοποιώντας το σώμα μας, τις εκφράσεις μας, τον τρόπο που μιλούμε, είμαστε πιο παθιασμένοι. Όλα αυτά απαγορεύονται τώρα με την πανδημία. Οι νέοι που τους λέγαμε φίλα την γιαγιά σου, φίλα τον συμμαθητή σου, να σέβεσαι τον θείο σου, την θεία σου, τους λέμε τώρα μην τους πλησιάζεις, μην πας σπίτι τους, μείνε μακριά τους», προσθέτει.

Είναι μια άλλη μέθοδος επικοινωνίας, συνεχίζει, που είναι εντελώς απρόσωπη.

«Όπως και η τηλεκπαίδευση που είναι μια επικοινωνία μάθησης αλλά πάλι απρόσωπη. Μη φυσική ύπαρξη ενός νέου στην τάξη του με τους συμμαθητές του είναι κάτι πιο τεχνητό, ψυχρό, απόμακρο και πάλι χάνεται η ουσία της ανθρώπινης σχέσης που πρέπει να ζήσει ο νέος με τους συνομήλικους του», διευκρινίζει.

Ο νέος, εξηγεί ο κ. Ράφτης, δεν έχει αυτή την επαφή με τον εκπαιδευτικό του, με τον συμμαθητή του και απομονωμένοι μέσα από το σπίτι μπροστά από ένα ηλεκτρονικό υπολογιστή προσπαθούν να επικοινωνήσουν για να ανταλλάξουν ιδέες.

Αυτό δημιουργεί, σημειώνει, μια ψυχρότητα στον νέο, δεν του βγαίνει το πάθος είτε για την εκπαίδευση είτε για τον εκπαιδευτικό είτε τον συμμαθητή γιατί του λείπει η άμεση επαφή που δυστυχώς τον κάνει πιο αποξενωμένο, απόμακρο.

Ο κ. Ράφτης υποστηρίζει ότι «υπάρχει μια υπερβολή να μην πάνε στα σχολεία οι μαθητές, οι οποίοι στον ελεύθερο τους χρόνο βρίσκονται μαζεμένοι με τους φίλους τους σε εξωτερικούς χώρους, παρανομώντας για να ικανοποιήσουν την ανάγκη τους για κοινωνικοποίηση».

Οι νέοι, τονίζει, βρίσκουν άλλους τρόπους για την κοινωνικοποίηση τους, που είναι πιο επικίνδυνο γιατί μέσα στο σχολείο θα υπάρχει έλεγχος από τους εκπαιδευτικούς για να τηρήσουν τα πρωτόκολλα.

«Οι αρμόδιοι θα πρέπει να λάβουν υπόψη τους ότι δεν μπορείς να περιορίσεις ένα νέο με τόση ενέργεια που έχει μέσα του, να τον καθηλώσεις με τέτοιο τρόπο και σε τόσο χρόνο όσο διαρκεί αυτή η πανδημία. Έχουν την ανάγκη εκτόνωσης, που είναι η φυσική ανάγκη του νέου. Ο νέος έπρεπε να τύχει πιο ιδιαίτερης προσέγγισης μέχρι τώρα», αναφέρει.

Σημειώνει ότι από την μη κοινωνικοποίηση των νέων, αυτοί θα γίνει πιο επιθετικοί, θα υπάρξουν οικογενειακά προβλήματα, προβλήματα στην εκπαίδευση τους και θα αυξηθεί η νεανική βία.

«Ανάγκη είναι να πιστώσουν τους νέους με περισσότερη εμπιστοσύνη. Οπωσδήποτε πρέπει να υπάρξει περισσότερη διαπαιδαγώγηση για το πώς πρέπει να συμπεριφέρονται σε αυτές τις κρίσιμες περιόδους της πανδημίας για να αναλάβουν τις δικές τους ευθύνες. Όμως οι μαθητές πρέπει να επανανταχθούν στα σχολεία με κάποιες προϋποθέσεις ώστε να μην οδηγούνται να παρανομούν για την κοινωνικοποίηση τους, γεγονός που θα αυξήσει περαιτέρω τους κινδύνους για την υγεία τους και για το ευρύτερο περιβάλλον τους», καταλήγει ο κ. Ράφτης.

Πηγή: ΚΥΠΕ

Δειτε Επισης

Kινδυνεύει να τεθεί σε υπολειτουργία το Κεντρικό Σύστημα Μητρώων Κρατικών Ενισχύσεων-Καμπανάκι από Έφορο
Τελέστηκαν στη Λευκωσία τα εγκαίνια Υπαίθριου Ψηφιακού Διαδραστικού Μουσείου
Επ. Ισότητας: Στόχος να δίνονται χώρος και φωνή στις γυναίκες
Στη δημοσιότητα επιστολή ΥΠΕΣ για τ/κ κινηματογράφο έδωσε ο Δήμος Λεμεσού
Μ. Δαμιανός: Το Υπουργείο Υγείας στηρίζει προσπάθειες ιατρικής κοινότητας
«Προς αξιοποίηση η Τεχνητή Νοημοσύνη στην υγειονομική περίθαλψη»-Όσα ισχυρίζεται ειδικός
ΕΒΕ Πάφου: Καμία προσφορά για γέφυρα σύνδεσης βιομ. περιοχών Μεσογής–Τρεμιθούσας
Αυξημένη σκόνη στην ατμόσφαιρα-Έρχεται άνοδος της θερμοκρασίας
Καθησυχάζουν οι ειδικοί για τον παρβοϊό στην Κύπρο-Τα συμπτώματα και ο τρόπος μετάδοσης στα παιδιά
Απονομή σε Κύπρια 1ου Βραβείου Ισότητας Φύλων στη Ναυτιλία από IMO