Γιατί «ακολουθούμε» με μανία τους influencers-Γιατί πετούν χρυσάφι στα πόδια τους οι εταιρείες
22:54 - 07 Νοεμβρίου 2021
Η περίπτωση του Τάσου Ξιαρχό, του influencer - χορογράφου που εξέθεσε στα social media μία νεαρή κοπέλα, κάνοντάς διαδικτυακό bullying, πριν επιδοθεί σε «κρυφτούλι» με τις Αρχές ανέδειξε εμμέσως, ένα θέμα σχετικά με το γιατί και με ποιον τρόπο οι εταιρείες επιλέγουν τα πρόσωπα που θα τους διαφημίσουν στα social media και κυρίως στο Instagram.
Ποια είναι τα κριτήρια; Και ποιες οι περγαμηνές αυτών των ανθρώπων.
Η συγκεκριμένη περίπτωση έδειξε, ότι χρειάζεται τα τμήματα marketing των μεγάλων εταιρειών να σκανάρουν δυο και τρεις φορές ποιους και γιατί τους επιλέγουν για να τους διαφημίζουν. Εκτός βέβαια κι αν πιστεύουν ότι «any publicity is good publicity».
Στο Newsbomb.gr μιλούν ειδικοί για το φαινόμενο, αλλά και influencers καταθέτουν την δική τους άποψη.
Περιεχόμενο σε ένα συγκεκριμένο κοινό
Οι ειδικοί στο marketing τονίζουν πως για αυτούς τα νούμερα δεν έχουν πρωτεύοντα ρόλο στην επιλογή ενός προσώπου αλλά το περιεχόμενο του λογαριασμού και κατά πόσο αυτός ο άνθρωπος που διατηρεί και «τρέχει» αυτό το προφίλ. Τα ποιοτικά χαρακτηριστικά και το engagement και η αλληλεπίδραση που έχει ο χρήστης με συγκεκριμένο κοινό αποτελούν τις πιο δυνατές μεταβλητές.
Εμπιστεύεται τους influencers το κοινό;
Η απάντηση στον μεσότιτλο που προηγήθηκε είναι «ΝΑΙ».
Σύμφωνα μάλιστα με έρευνα της Nielsen πάνω απ’ το 90% των καταναλωτών εμπιστεύεται τη γνώμη και τις συστάσεις ενός influencer για κάποιο προϊόν, ενώ μόνο το 33% πλέον πείθεται από τις απλές διαφημίσεις. Αυτό δείχνει ότι οι τάσεις και οι σκέψεις αλλάζουν και έχουν περάσει σε άλλη εποχή. Και σίγουρα το παγκόσμιο marketing σχεδιάζει τρόπους για να κατακτήσεις νέες γαίες.
Η Βαλεντίνα Κόρδη είναι Mindset & High-Performance Executive and Business Coach και είναι από τους πλέον ειδικούς στην Ελλάδα για να μιλήσουν για το συγκεκριμένο θέμα. Μιλώντας στο Newsbomb.gr αναλύει για ποιους λόγους το καταναλωτικό κοινό ταυτίζεται με τους influencers. Ειδικότερα λέει,
«Οι εταιρείες πάντα θα ακολουθούν τις τάσεις και τις συμπεριφορές του αγοραστικού κοινού, όχι μόνο για να προσαρμόσουν τα προϊόντα και τις υπηρεσίες τους σε αυτές, αλλά και τον τρόπο που θα επιλέξουν να τα διαφημίσουν, ώστε να φτάνουν στο επιθυμητό αποτέλεσμα των πωλήσεων. Ανταποκρινόμενες λοιπόν και στην τάση της εποχής μας να ταυτίζεται το αγοραστικό κοινό και να επηρεάζεται από τους influencers, μπήκαν στο παιχνίδι και αυτές αξιοποιώντας την δύναμη τους για την προώθηση των προϊόντων και των υπηρεσιών τους, όχι πλέον μέσω κλασικών διαφημίσεων, αλλά μέσα από τα προφίλ των influencers με μεθόδους όπως διαγωνισμούς για give-aways, αναρτήσεις στις οποίες κάνουν χρήση προϊόντων των χορηγών τους, κτλ.
Τα social media αποτελούν το μέσο με το οποίο ο κάθε «κοινός θνητός» έχει την ευκαιρία να γίνει διάσημος, να επηρεάσει, χωρίς απαραίτητα να είναι τραγουδιστής, μοντέλο, ηθοποιός, κτλ. Δεν τους δημιουργεί το υπάρχον star system. Είναι αποτέλεσμα αυτοδημιουργίας που τελικά έρχονται να επιβληθούν στο σύστημα. Έτσι, μεγάλο τμήμα του καταναλωτικό κοινού ταυτίζεται με τους influencers, γιατί είναι σαν αυτούς. Επειδή, το κάνει να πιστεύει στην πιθανότητα να ζήσει, ίσως, και αυτό το όνειρό του. Η ταύτιση λοιπόν οδηγεί στην επιρροή στις καταναλωτικές επιλογές. Επομένως, αυτός κατά τη γνώμη μου είναι ο κύριος λόγος που οι εταιρείες επιλέγουν influencers για τις διαφημίσεις τους».
Γιώργος Λάγιος, Ψυχοθεραπευτής- Συγγραφέας: Ας αναλογιστούμε όλοι ποιον ακολουθούμε με ποιον ταυτιζόμαστε
Από την πλευρά του ο Ψυχοθεραπευτής- Συγγραφέας Γιώργος Λάγιος μιλώντας στο Newsbomb.gr «σκιαγραφεί» τους λόγους που πατάμε το «follow» στους άγνωστους ανθρώπους με τους πολλούς ακολούθους που όμως δεν τους ξέρουμε.
«Ο κάθε άνθρωπος ακολουθεί στα κοινωνικά δίκτυα αυτούς που νιώθει ότι ταιριάζει περισσότερο. Το ερώτημα που γεννιέται όμως είναι αν μέσα από εκεί, ο καθένας μας κάνει follow ουσιαστικά στις ιδέες του, στα πιστεύω του Ή απλά ακολουθεί, ενσωματώνοντας είδες άλλων στη δική του αφήγηση.
Πολλοί άνθρωποι που κομμάτι της δουλειάς τους είναι η προβολή τους, αποτελούν στα μάτια των χρηστών των social media μια σύνθεση στοιχείων μοιάζουν οικεία και θεωρούν πως έτσι ίσως ταυτίζονται και ανήκουν κάπου.
Η αλήθεια είναι ότι το marketing έχει εξελιχθεί μέσα από τα κοινωνικά δίκτυα. Και ουσιαστικά οι εταιρείες «επενδύουν» σε πρόσωπα που με το στυλ και τις τάσεις που ακολουθούν αποτελούν προσιτά πρότυπα στο κοινό που απευθύνονται. Καθημερινά όμως μαθαίνουμε πως κάποια από αυτά τα πρότυπα δυστυχώς έχουν πλευρές σκοτεινές και γι’ αυτό οι περισσότερες εταιρείες σταματούν να συνεργάζονται μαζί τους. Ας αναλογιστούμε όλοι ποιον ακολουθούμε με ποιον ταυτιζόμαστε και πως επιλέγουμε όλα αυτά τα προϊόντα κάθε μέρα. Ποιοι είναι άραγε όλοι αυτοί που μας τα πλασάρουν, τι γνωρίζουμε πραγματικά για αυτές τις προσωπικότητες; Ίσως τίποτα ουσιαστικό».
Χριστίνα Γκίρμπα, δημοσιογράφος & influencer: Η διαδραστικότητα είναι το «κλειδί» της επιτυχίας
Η άποψη της Χριστίνας Γκίρμπα έχει ιδιαίτερη βαρύτητα καθώς μιλάει μέσα από το ρόλο και του δημοσιογράφου αλλά και του influencer. Τονίζει πως η διαδραστικότητα είναι η παράμετρος αυτή που σαγηνεύει και τον δέκτη αλλά και τον πομπό.
Ειδικότερα αναφέρει στο Newsbomb.gr,
«Το κοινό σου εναλλάσσεται συνεχώς μιας και σε όποιον δεν αρέσεις μπορεί να σε κάνει unfollow κι έτσι και οι εταιρίες γνωρίζουν πως αυτός που σε ακολουθεί το κάνει πίστα και σε εμπιστεύεται .
Αξίζει να σημειωθεί πως οι περισσότερες-οι influencers επιλέγουν οι ίδιοι αν θα διαφημίσουν ένα προϊόν καθώς δε θέλουν να χάσουν την εμπιστοσύνη των ακολούθων τους .
Εν κατακλείδι η αγορά του Instagram είναι πιο φρέσκια , πιο άμεση κυρίως στο νεανικό αγοραστικό κοινό , το προϊόν μπορεί να προβάλλετε και κάθε μέρα από μια influencer και ο αγοραστής μπορεί να πει τη γνώμη του μέσω προσωπικού μηνύματος η δημόσιου σχολίου κάτω από το post και να πάρει απάντηση κάτι που σπανίως γίνεται σε μια διαφήμιση άλλου μέσου».
Ελίζαμπεθ Ελέτσι, δημοσιογράφος & influencer: Το Instagram είναι μια επιχείρηση
Η Ελίζαμπεθ είναι δημοσιογράφος μα είδε τον αριθμό των ακολούθων της να εκτινάσσεται στα ύψη από την συμμετοχή της στο Survivor. Η ίδια μιλάει στο Newsbomb.gr για την αποδοχή του κόσμου αλλά και πως το Instagram αποτελεί πεδίον δόξης λαμπρό για διαφημίσεις.
Συγκεκριμένα τονίζει:
«Πολλές είναι οι εταιρείες που βασίζονται για την προώθηση των προϊόντων τους ή των ενεργειών τους στους influencers-celebrities!
Και αυτό είναι κατανοητό, γιατί μέσα από το πρόσωπο(celebrity) καθώς και από την απήχηση που έχει στον προσωπικό του λογαριασμό, μπορεί να «εκτοξεύσει» και να δώσει «πνοή» στην εταιρεία.
Μετά το Survivor, στο οποίο συμμετείχα, η ζωή μου έχει αλλάξει ευχάριστα, καθώς πολλές είναι οι εταιρείες που με έχουν προσεγγίσει και πλέον έχω πολλές σταθερές συνεργασίες!
Το Instagram είναι μια επιχείρηση. Μέσα από αυτήν την επιχείρηση κατάφερα να διευρύνω ακόμα περισσότερο τους ορίζοντες μου,τόσο κοινωνικά όσο και οικονομικά!».