«Οι πατριωτικές δυνάμεις να συμπορευτούν με μας ώστε να είμαστε ο τρίτος δρόμος»

Ο Γενικός Ελεγκτής θα ήταν ένας από τους καλύτερους Προέδρους της Δημοκρατίας, ανέφερε ο βουλευτής του ΔΗΚΟ, Παύλος Μυλωνάς. Σε μία εφ' όλης της ύλης συνέντευξή του στον REPORTER, ο κ. Μυλωνάς αναφέρθηκε στα λάθη που έκανε το κόμμα του, κατά την προεκλογική περίοδο και τους κόστισε στις κάλπες, καθώς επίσης και στη σύνδεση του ΔΗΚΟ με το ΑΚΕΛ.

Όπως ανέφερε ο βουλευτής, το ΔΗΚΟ, αλλά και ο πρόεδρός του, έκανε την αυτοκριτική του και παραδέχθηκε ότι η αντίδρασή τους σε κυβερνητικές θέσεις ήταν υπερβολική σε ένταση πολλές φορές. Εξάλλου, κάτι που ενδεχομένως να τους στοίχησε ήταν η κακώς νοούμενη ταύτιση του κόμματος με άλλες πολιτικές δυνάμεις.

Αναφερόμενος σε πιθανή συνεργασία ΔΗΚΟ με ΑΚΕΛ, για τις επερχόμενες Προεδρικές Εκλογές, υπέδειξε πως οποιαδήποτε συνεργασία του κόμματος μπορεί να είναι εφικτή αν εμπεριέχει το στοιχείο της υπεράσπισης της Κυπριακής Δημοκρατίας, των ανθρωπίνων δικαιωμάτων, της λειτουργικής και βιώσιμης λύσης, της δίκαιης λύσης.

Όσον αφορά στα θέματα παιδείας, μίας και για την επόμενη πενταετία θα βρίσκεται στην καρέκλα του προέδρου της Κοινοβουλευτικής Επιτροπής, σημείωσε πως η μόνη λύση για τα προβλήματα που ταλανίζουν εδώ και χρόνια τον συγκεκριμένο τομέα είναι μία. Η δημιουργία και εφαρμογή ενός Εθνικού Σχεδίου Παιδείας. Αναφερόμενος στα τετράμηνα, ο κ. Μυλωνάς ανέφερε πως για να πετύχει ο συγκεκριμένος θεσμός, πρέπει να εφαρμόζεται η νομοθεσία.

-Σας είδαμε να διαχωρίζετε τη θέση σας από την επίσημη θέση του ΔΗΚΟ, για το θέμα του Γιώργου Γαβριήλ. Μάλιστα, ανακινήσατε και το θέμα της παραίτησής σας από εκπρόσωπος τύπου του κόμματος, την ίδια ημέρα. Θεωρείτε λανθασμένη τη στάση που κράτησε ο Νικόλας Παπαδόπουλος και άλλα στελέχη του ΔΗΚΟ;

Διαχώρισα τη θέση μου, σε σχέση με την ιδιότητα που έχει ως εκπαιδευτικός, ο κύριος Γαβριήλ. Είναι διευθυντής σε σχολείο στη Λευκωσία και στην προσωπική του σελίδα στο Facebook έχει φίλους και μαθητές και γονείς και εκεί υπάρχει θέμα. Οι κανονισμοί είναι για όλους, δεν είναι για μερικούς. Όσον αφορά στην ελευθερία της έκφρασης και του λόγου, εγώ είμαι ο τελευταίος που θα μπορούσε να την αρνηθεί, επειδή έχασα τη δουλειά μου δύο-τρεις φορές από κανάλια για την άποψή μου. Επομένως, δικαίωμά του να κάνει ό,τι θέλει. Αλλά πρέπει να λαμβάνουμε υπόψη και το ρόλο του εκπαιδευτικού, ο οποίος δεν μπορεί να διαφοροποιηθεί από το πρόσωπό του. Στις γκαλερί και τις εκθέσεις μπορεί να εκφράζεται όπως θέλει και θα είμαι ο πρώτος που θα τον υπερασπιστεί. Εκεί είναι η ένσταση μου.

Δεν είναι θέμα λάθους ή σωστού. Εκτός από εμένα και ο συνάδελφος ο Χρύσανθος Σαββίδης και ο Ζαχαρίας Κουλίας και γνωρίζω και άλλους συναδέλφους από άλλα κόμματα, που έχουμε διαφορετική άποψη. Η ελευθερία του λόγου και της έκφρασης καθορίζεται από την ηθική υπόσταση του καθενός από εμάς. Μία συλλογική και συντεταγμένη πολιτεία πρέπει να λαμβάνει υπόψη κάποια όρια σεβασμού και όταν η ηθική και ο σεβασμός ελλείπει είτε από τη τέχνη, είτε από την πολιτική, είτε από τη δημοσιογραφία, σημαίνει ότι υπάρχει πρόβλημα. Το κομμάτι, λοιπόν που αφορά στην εκπαίδευση έχει πρόβλημα και εκεί εστίασα τη διαφωνία μου. Ο πρόεδρος του κόμματος είχε άλλη άποψη για το θέμα και είναι δικαίωμά του να την εκφράσει. 

Η παραίτησή μου υποβλήθηκε στις 16 Ιουνίου, στο πρόεδρο του κόμματος, μετά τις εκλογές, στο πλαίσιο της δικής μου ηθικής και πολιτικής πράξης, ότι δεν μπορούμε να είμαστε διπλοθεσίτες και υπάρχει μία πλειάδα ικανότατων νέων στελεχών που θα μπορούσε να καλύψει αυτή τη θέση. Υπάρχουν χιλιάδες στελέχη του Δημοκρατικού Κόμματος, που μπορούν να γίνουν και εκπρόσωποι κόμματος και επαρχιακοί και γραμματείς. Εμείς κάναμε τον κύκλο μας, πρέπει να δώσουμε χώρο στους νέους. Ο πρόεδρος σύντομα θα ανακοινώσει τον επόμενο εκπρόσωπο τύπου, ο οποίος θα πρέπει να ζει στη Λευκωσία, για να είναι κοντά του και να είναι απόλυτα ταυτισμένος μαζί του και με τα συλλογικά μέλη. Υπάρχουν, δηλαδή, διάφορα πρακτικά θέματα. Επομένως, ήταν πολύ σοφή η πράξη μου πιστεύω.

-Επί της ουσίας, πιστεύετε ότι ορθά αποσύρθηκε η δίωξη εναντίον του Γαβριήλ;

Ήταν λάθος εξαρχής η δίωξή του. Θα έπρεπε να αφεθεί στην κρίση των πολιτών. Στρατευμένος καλλιτέχνης είναι, κάτι που υπάρχει σε όλο τον κόσμο και είναι δικαίωμά τους. Η άποψή μου είναι η καλλιτεχνία εμπεριέχει και το στοιχείο του σεβασμού και του κάλλους. Το ωραίο είναι σχετικό. Άλλοι ικανοποιούνται από το όμορφο γυμνό, άλλοι από τον Βαν Γκογκ ή οποιοδήποτε άλλο καλλιτέχνη, άλλοι θέλουν να κάνουν θόρυβο, άλλοι θέλουν να εξυπηρετήσουν τη στρατευμένη τους πορεία. Ο καθένας διαλέγει και παίρνει. 

-Στις βουλευτικές εκλογές, το ΔΗΚΟ είδε την εκλογική του δύναμη να συρρικνώνεται. Θεωρείτε ότι η στάση που κράτησε προεκλογικά ήταν λανθασμένη και τελικά του κόστισε;

Βέβαια. Κάναμε αυτοκριτική, την έκανε και ο ίδιος ο πρόεδρος, κάναμε λάθη. Ήταν υπερβολική η ένταση της αντίδρασης μας πολλές φορές, σε κυβερνητικές θέσεις. Υπήρξε και μία κακώς νοούμενη ταύτιση του ΔΗΚΟ με άλλες πολιτικές δυνάμεις, η οποία εμφανίστηκε στο αποτέλεσμα. Αυτά τα λάθη τα συζητούν τα συλλογικά όργανα. Άρχισε ο διάλογος μέσα στο κόμμα, θα καταθέσουμε κι εμείς τις απόψεις μας. Έχουμε καταστατικό συμβούλιο, μετά έχουμε πολιτικό συνέδριο. Νομίζω ότι το ΔΗΚΟ πρέπει να πορευτεί αυτόνομα, αυτόφωτα στις γνωστές θέσεις υπεράσπισης της Κυπριακής Δημοκρατίας και βεβαίως της κοινωνικής δικαιοσύνης και αν πορευτεί αταλάντευτα σε αυτόν τον τομέα, χωρίς να θεωρείται δορυφόρος είτε του ενός άκρου, είτε του άλλου, τότε μπορεί να επηρεάσει τις κοινωνικές πολιτικές. Σωστά ο πρόεδρος λέει ότι θα πρέπει να διεκδικήσει μερίδιο εξουσίας, για να περάσει μέσα στη λογική της εκτέλεσης των πολιτικών λόγων και όχι να ρίχνει πέτρες από την αντιπολίτευση μόνο. Αλλά αυτό δεν μπορεί να είναι αυτοσκοπός. Διαφωνώ με αυτούς που υποστηρίζουν ότι είναι αυτοσκοπός να γίνουν εξουσία. Μπορούν να συμμετέχουν στα κοινά και στο δημόσιο λόγο, χωρίς να είναι εξουσία.

-Θεωρείτε ότι ενδεχομένως η συμμαχία με το ΑΚΕΛ σε κάποια θέματα στοίχισε στο ΔΗΚΟ;

Βεβαίως και ανάποδα πιστεύω. Αυτή είναι η άποψή μου.

-Η σύνδεση του κόμματος με τον Γενικό Ελεγκτή και η καταψήφιση του προϋπολογισμού πιστεύετε ότι έπαιξε και αυτό ρόλο;

Μπορεί. Να σας πω ότι και σήμερα, η υποχρέωσή μας είναι να υπερασπιστούμε τον Γενικό Ελεγκτή, με όσα λάθη κι αν έχει κάνει. Κανείς δεν είναι αλάνθαστος. Πρέπει να τον υπερασπιστούμε επειδή είναι ένας ανεξάρτητος θεσμός και ως τέτοιος έχει συνεισφέρει σημαντικά στη διαφάνεια και στην προσπάθεια να ελέγξουμε αυτό το άρρωστο σύστημα, που είναι διεφθαρμένο, είναι ανήθικο και εκμεταλλεύεται τον κόπο και το μόχθο του κυπριακού λαού. Είναι τα λεφτά του φορολογούμενου πολίτη και επειδή αυτό συμβαίνει και είναι κοινή παραδοχή, θα πρέπει ο Γενικός Ελεγκτής, με τις υπερβολές του πολλές φορές, να υπερασπίζεται. Βέβαια, αναμένει πολλά περισσότερα από τον Γενικό Ελεγκτή η κοινωνία. Μπορώ να σας πω πολλές περιπτώσεις που γνωρίζω κι εγώ. Για παράδειγμα, ο φάκελος που στάλθηκε σε αυτόν από τη Νομική Υπηρεσία και αφορά τους αλλοδαπούς και μετανάστευση και πολλά άλλα.

-Κατηγορήθηκε, όμως, ο Γενικός Ελεγκτής για τη σχέση του με το ΔΗΚΟ, ότι υποκινείται από το Νικόλα Παπαδόπουλο και γίνεται και μία συζήτηση ότι ενδεχομένως να είναι ο υποψήφιος του κόμματος για τις Προεδρικές Εκλογές. Ξεκαθάρισε βέβαια τη θέση του ο Γενικός Ελεγκτής. Ποια είναι η δική σας άποψη;

Κατά τη δική μου άποψη, είναι μία εξαιρετική περίπτωση. Αν τον μαζεύαμε από την τυπολατρεία που έχει, θα ήταν ένας από τους καλύτερους Προέδρους. Η Κύπρος χρειάζεται έναν Πρόεδρο πενταετίας, που δεν θα επαναδιεκδικήσει, για να τα αλλάξει όλα. Δυστυχώς, ούτε και ο ίδιος ενδιαφέρεται, ούτε έχω υπόψη μου ότι το ΔΗΚΟ θα τον πρότεινε. Μακάρι να ήταν υποψήφιος.

-Πώς θα σας φαινόταν μία πιθανή συνεργασία ΔΗΚΟ-ΑΚΕΛ για τις Προεδρικές του 2023;

Είμαι αναρμόδιος για να απαντήσω, αλλά εάν η συνεργασία του ΔΗΚΟ με οποιοδήποτε κόμμα, εμπεριέχει το στοιχείο της υπεράσπισης της Κυπριακής Δημοκρατίας, των ανθρωπίνων δικαιωμάτων, της λειτουργικής και βιώσιμης λύσης, της δίκαιης λύσης, θα ήταν εφικτή. Θα μπορούσε να μου πει κάποιος ότι συνήθως τα κόμματα λειτουργούν με τη λογική του τάφου του Αγίου Νεοφύτου, που όλα μπαίνουν μέσα στις ομόφωνες αποφάσεις του Εθνικού Συμβουλίου και δεν θα διαφωνήσω. Ωστόσο δεν μπορώ να κάνω κάτι άλλο, θα υπερασπίζομαι τις απόψεις μου, δεν μπορώ να ξεχάσω ούτε την Κερύνεια, ούτε κάποιο άλλο κατεχόμενο μέρος της πατρίδας μου και να το παραχωρήσω στην Τουρκία, είτε με τις διχοτομικές προτάσεις του κ. Τατάρ, είτε με την αλλοτρίωση των ομοσπονδιακών δομών μίας μη λειτουργικής λύσης. Επομένως και η μία πλευρά και η άλλη, κατά τη δική μου άποψη είναι εκτός των δικών μου αντανακλαστικών. Επομένως διερωτώμαι που διαφωνούν οι δύο ηγεσίες του ΑΚΕΛ και του ΔΗΚΟ στο Κυπριακό. Πρέπει να καλέσουμε όλες οι πατριωτικές δυνάμεις που ξεκινούν από τα αριστερά και καταλήγουν στα δεξιά, να συμπορευτούν μαζί μας, ώστε να είμαστε ο τρίτος δρόμος. Δεν είμαι μόνο εγώ το ΔΗΚΟ, έχει συλλογικά όργανα, έχει πρόεδρο και άλλα στελέχη.

-Σε ό,τι αφορά τα θέματα παιδείας, έχετε αναλάβει την προεδρία της Επιτροπής Παιδείας για την επόμενη πενταετία. Τι να αναμένουμε από την συγκεκριμένη επιτροπή;

Είναι τόσα τα προβλήματα, όπως σε όλες τις περιπτώσεις του δημόσιου βίου, που η χαοτική αυτή κατάσταση δεν σου επιτρέπει να είσαι αισιόδοξος ότι μπορείς να κάνεις πράγματα. Η μόνη λύση, που κατά την άποψή μου, μπορεί να μας βοηθήσει να απαντήσουμε στα δέκα από τα χιλιάδες προβλήματα, είναι η πρόταση μου που λέω εδώ και καιρό και θα συνεχίσω στα επόμενα πέντε χρόνια, αν είμαστε καλά, να το λέω, το Εθνικό Σχέδιο Παιδείας. Αυτό μπορεί να γίνει αν το υιοθετήσει ο Πρόεδρος Αναστασιάδης, ο οποίος έχει πίεση χρόνου. Αν αναλάβει πρωτοβουλία, μετά την πρόσκληση που του απηύθυνα και υπό την αιγίδα του ξεκινήσει ένας διάλογος, με όλους τους εμπλεκόμενους φορείς, Υπουργείο Παιδείας, εκπαιδευτικές οργανώσεις, γονείς, Βουλή, θα μπορέσουμε να έχουμε ένα Εθνικό Σχέδιο Παιδείας, όπως έχουμε ένα Γενικό Σύστημα Υγείας, ελπίζοντας ότι τα μεγάλα, κεφαλαιώδη ζητήματα, θα μπορέσουμε να τα επιλύσουμε. Δεν με ενδιαφέρουν τα συνδικαλιστικά, δεν με ενδιαφέρουν οι γονείς. Με ενδιαφέρουν οι μαθητές. Το δηλώνω δημόσια ότι οι πρωταγωνιστές των δικών μου προσπαθειών είναι οι μαθητές. Η παιδεία και η εκπαίδευση είναι για τους μαθητές. Δεν είναι για εμάς, ούτε για τους εκπαιδευτικούς.

Είναι κάποια θέματα, επιτρέψετε μου να σας τα πω. Είναι οι κτιριακές εγκαταστάσεις. Δεν υπάρχει πρόγραμμα. Το 2026-2027 θα χτιστεί ένα Γυμνάσιο και μία Τεχνική Σχολή στην Λεμεσό και μία Τεχνική Σχολή στην Πάφο. Σε έξι-επτά χρόνια. Μέχρι τότε; Τι σημαίνει δεν υπάρχουν κτιριακές εγκαταστάσεις; Σημαίνει ότι έχουμε υπερπληθυσμό στα σχολεία. Υπάρχει πανδημία, στις τάξεις οι μαθητές στοιβαγμένοι ο ένας πάνω στον άλλο. Έχουμε Γυμνάσιο και Λύκειο που συστεγάζονται στην Πάφο, έχουμε το Ευρυβιάδειο που είναι στο κέντρο της πόλης της Λάρνακας, με τεράστια προβλήματα λειτουργικότητας. Έχουμε τους αλλόγλωσσους που χωρίς να γνωρίζουν τα παιδιά αυτά την ελληνική γλώσσα, τους ρίχνουμε στον ωκεανό του σχολείου και φυσικά αδικούνται, επειδή όταν δεν κατανοείς την γλώσσα γίνεσαι παραβατικός. Έχουμε την ειδική εκπαίδευση που είναι μέσα στην ενιαία εκπαίδευση. Δεν τολμά κανένας να αγγίξει αυτά τα θέματα, επειδή είναι κάρβουνα αναμμένα.

Πρέπει αυτή η συλλογική προσπάθεια να μας οδηγήσει σε ένα διάλογο και να τα κουβεντιάσουμε. Έχω πολλές προτάσεις. Σχολεία υποδοχής των παιδιών σε κάθε επαρχία, για να περάσουν από την εκμάθηση της ελληνικής γλώσσας και όχι μέσα στα σχολεία και αξιολογώντας το επίπεδο της γνώσης τους, να τοποθετούνται στα σχολεία το επόμενο χρονικό διάστημα και όχι απλά να τους στοιβάζουν στα σχολεία.

Ειδική εκπαίδευση. Είναι όλα τα παιδιά το ίδιο; Ίδια δικαιώματα έχουμε όλοι και έχουμε υποχρέωση να τα υπερασπιστούμε, όμως δεν είμαστε όλοι το ίδιο. Υπάρχουν παιδιά που πρέπει να τα φροντίσουμε να μάθουν τα στοιχειώδη, δηλαδή πώς να τρώνε για παράδειγμα και την ίδια ώρα να τους προσφέρουμε και την απαραίτητη εκπαίδευση. Αυτά πρέπει να γίνουν οργανωμένα και μεθοδικά, όχι να τα ρίχνουμε όλα στα σχολεία. Οποιοσδήποτε υπουργός Παιδείας, οποιοσδήποτε Πρόεδρος της Δημοκρατίας, οποιαδήποτε Βουλή δεν μπορεί να τα αντιμετωπίσει μόνη της αυτά.

Ναρκωτικά στα σχολεία, το κρύβουμε το πρόβλημα. Αν πάμε στα σχολεία με κάμερες θα μας πουν ότι είναι καλά. Τα περισσότερα σχολεία, όμως, μακριά από τη δημοσιότητα, μας λένε ότι έχουν πρόβλημα με τα ναρκωτικά. Και μιλούμε για Γυμνάσια, όχι Λύκεια.

Η ακριτική περιοχή του Πύργου αντιμετωπίζει πολλά προβλήματα. Πρέπει να δοθούν κίνητρα στεγαστικά, για να πηγαίνει ο κόσμος εκεί. Το 1/5 των παιδιών μας στην Δημοτική Εκπαίδευση είναι αλλοδαποί. Δεν είναι ρατσιστικό, αλλά πώς τους υποδεχόμαστε, πώς τους αφομοιώνουμε; Έχουμε πρόγραμμα; Απεναντίας, όλα είναι στον αυτόματο πιλότο. Αν δεν σπάσουμε τα αυγά, δεν θα κάνουμε ποτέ ομελέτα.

Είναι έκκλησή μου προς τον Πρόεδρο της Δημοκρατίας, που έχει πάρει επιστολή μου και θα πάρει και καινούργια, με διάθεση συνεργασίας, τουλάχιστον από τα πενήντα σημαντικά προβλήματα, να λύσουμε τα τρία. Θα είναι ένα εκπληκτικό έργο από όλους μας προς την κοινωνία.

-Υπάρχει κάποια ένδειξη για το πώς ανταποκρίθηκε ο Πρόεδρος σε αυτή την έκκληση, για το Εθνικό Σχέδιο Παιδείας;

Η πρώτη αντίδραση που έχω είναι προς τη θετική κατεύθυνση. Να αναφέρω και την θετικότατη αντίδρασή του στο θέμα των συνοδών των παιδιών με αναπηρίες στα σχολεία. Είμαστε σε μία διαδικασία που αναμένουμε τις τροπολογίες από το Υπουργείο Παιδείας. Είναι τρία σημεία, είναι επίκαιρα και θα τα βρούμε μπροστά μας σύντομα τις επόμενες εβδομάδες. Το πρώτο σημείο είναι η συμμετοχή γιατρού στις επιτροπές αξιολόγησης των παιδιών. Μέχρι τώρα αποφάσισε ο δάσκαλος, η διευθύντρια, συνδετικός λειτουργός και δεν υπήρχε γιατρός. Ένας ειδικός γιατρός, δηλαδή, για να αποφασίσει αν ένα παιδί χρειάζεται λειτουργό ή όχι ή αν μπορεί ένας συνοδός να βοηθά δύο και τρία παιδιά. Το δεύτερο σημείο είναι τα κριτήρια πρόσληψης των συνοδών. Θα επιμένουμε ότι αν δεν επαρκούν οι άνθρωποι των ειδικοτήτων αυτών, να πάμε στα πανεπιστημιακά διπλώματα και μετά να πάμε και στη λυκειακή μόρφωση. Δεν θα δολοφονήσουμε τους ανθρώπους αυτούς που μέχρι σήμερα ήταν κοντά στα παιδιά εδώ και χρόνια κι αυτοί έχουν προτεραιότητα. Σιγά-σιγά πρέπει να μπει μία οργάνωση και μία τάξη, ώστε ένα παιδί να έχει ένα συνοδό. Εκείνο που μας υποδεικνύουν οι ειδικοί και όχι οι δάσκαλοι, οι κομματικοί πάτρωνες ή ακόμη και οι γονείς. Ο Πρόεδρος ήταν θετικός και περιμένουμε σύντομα τις αντιδράσεις του και του υπουργού.

-Στη Βουλή αυτή τη στιγμή γίνεται η συζήτηση για την ειδική εκπαίδευση και ακούσαμε διάφορες καταγγελίες, όπως είναι το θέμα με την απουσία βιβλίων για μαθητές με απώλεια όρασης. Σε ποιο σημείο βρίσκεται αυτή τη στιγμή η συζήτηση;

Η λύση που θα βρούμε με την Κυβέρνηση για τους συνοδούς είναι για φέτος και ελπίζω το ΑΚΕΛ να κάνει μία παραχώρηση. Νομίζω σε πρώτη αντίδραση είναι θετικοί, για φέτος να έχουμε αγορά υπηρεσιών, για να καλύψουμε όσες ανάγκες έχουν τα παιδιά. Αν έχουμε αυτή τη συνεννόηση, μπορούμε φέτος να καλύψουμε αυτές τις ανάγκες. Εν τω μεταξύ, η Κυβέρνηση θα μας φέρει συνολικό νομοσχέδιο για την ειδική εκπαίδευση, το οποίο περιέχει όλες αυτές τις λεπτομέρειες και άλλα θέματα που αφορούν την Ειδική Εκπαίδευση. Ένα κομμάτι είναι τα τυφλά παιδιά και πολλά άλλα. Στο διάλογο που θα προκύψει, ελπίζω ότι θα πετύχουμε κάποια πράγματα. Είμαι της άποψης ότι στα πενήντα θέματα, αν καταφέρει η πλειοψηφία να συναντηθεί και να επιλύσει τρία, τέσσερα ή έστω δέκα, να προτιμήσεις να λύσεις αυτά, παρά να κάνεις την αντιπολίτευση, για να κερδίσεις πόντους στα κομματικά καφενεία.

-Ένα από τα σημαντικότερα θέματα που ταλανίζει την τελευταία τριετία τον τομέα της παιδείας είναι οι εξετάσεις τετραμήνου. Ένας θεσμός, που εσείς σε δηλώσεις σας αναφέρατε ότι έχει αποτύχει. Τι πρέπει να αλλάξει για να πετύχει τον σκοπό του ο συγκεκριμένος θεσμός;

Είμαι υπέρμαχος των τετραμήνων. Έχει αποτύχει, επειδή είχαμε την πανδημία και πρέπει να αξιολογηθεί σε κάποια άλλη στιγμή. Η εφαρμογή των εξετάσεων τετραμήνων και των Παγκύπριων Εξετάσεων, για τα παιδιά της Γ’ Λυκείου, θα εφαρμοστεί φέτος για πρώτη φορά, βάσει της νομοθεσίας που αφορά τα τετράμηνα. Αν έχουμε κρίσεις πανδημίας, είτε στο πρώτο τετράμηνο, είτε ακόμη χειρότερα στο δεύτερο τετράμηνο, πρέπει η πολιτεία, το Υπουργείο Παιδείας και η Υπηρεσία Εξετάσεων να είναι έτοιμοι να ανταποκριθούν σε ένα αίτημα δίκαιο. Να πω ακόμη ότι τα τετράμηνα απέτυχαν, επειδή δεν είχαμε μέχρι σήμερα όλα αυτά που απορρέουν από τη νομοθεσία. Μείωση της ύλης. Είχαμε το εξής φαινόμενο, η κάθε ειδικότητα για να μην χαθούν διορισμοί, δεν αποδεχόταν την μείωση της ύλης. Είναι συγκοινωνούντα δοχεία αυτά. Υπάρχουν συγκρούσεις, αλλά υπήρχαν και συμφέροντα. Για παράδειγμα, οι επιθεωρητές μαθηματικών, ενώ οι κανονισμοί και η νομοθεσία λένε ότι δεν μπορούν να κάνουν πέραν του ενός διαγωνίσματος και μίας 25λεπτης άσκησης, υπάρχουν καταγγελίες σε μένα ότι οι επιθεωρητές πήγαιναν σε σχολεία και παρότρυναν καθηγητές μαθηματικών να κάνουν περισσότερα διαγωνίσματα. Αυτά είναι αιτία συγκρούσεων. Αν δεν τα βρούμε, πώς θα τα λύσουμε; Ή ψηφίσαμε μία νομοθεσία για να μειωθεί η ύλη, να βελτιώσουμε το επίπεδο της γνώσης και να βοηθήσουμε τα παιδιά να ανταποκρίνονται στις συνθήκες της νέας εποχής ή θα κοροϊδεύει ο ένας τον άλλο. Πρέπει να τα ανοίξουμε αυτά τα κεφάλαια, για να τα κουβεντιάσουμε. Γι’ αυτό άνοιξα αυτό το θέμα και άλλες πολιτικές δυνάμεις. Το ευχάριστο είναι ότι μας ενημέρωσαν πως η Επιτροπή είναι έτοιμη και θα ξεκινήσει διάλογος με την ΟΕΛΜΕΚ, για να δούμε αν θα καταλήξουν το Υπουργείο Παιδείας και οι εκπαιδευτικοί στη μείωση της ύλης, κυρίως στα εξεταζόμενα μαθήματα, για τη διευκόλυνση των παιδιών, τα οποία πρέπει να συνειδητοποιήσουν πως αν δεν προσπαθήσεις, δεν πετυχαίνεις. Αυτό δεν είναι η συντηρητική προσέγγιση των πραγμάτων, είναι η πραγματικότητα ζωής και η εκπαίδευση περιέχει και αυτό το στοιχείο, να σπρώχνουμε τα παιδιά μας στο να προσπαθούν. Όταν βγουν από το σχολείο, όπως κάναμε κι εμείς, δεν θα είναι όλα ρόδινα και θα υπάρχει σύνδεσμος γονέων ή ένας καθηγητής από πίσω, αλλά θα υπάρχει μία σκληρή ζωή, είτε στο στρατό ή πανεπιστήμια, είτε οι εργοδότες μας, που θα απαιτούν πράγματα από εμάς.

-Είχατε πει ότι ως πρόεδρος της Επιτροπής Παιδείας θα είχατε επαφή με τον υπουργό Παιδείας για να υπάρξει αναβολή των εξετάσεων τετραμήνων για την Γ’ Λυκείου και να εφαρμοστεί μόνο ο θεσμός των Παγκύπριων Εξετάσεων, όπως έγινε πέρσι. Ποια ήταν η απάντηση που λάβατε;

Η Κυβερνητική πλευρά δεν το αποδέχεται, το απορρίπτει. Αυτό που λέει και το συμμερίζομαι απόλυτα, είναι ότι αν πετύχουμε τη μείωση της ύλης τώρα έγκαιρα και το γνωρίζουν τα παιδιά έγκαιρα και δεν έχουμε μία κρίση πανδημίας, τότε θα γίνουν. Αν όχι, χρειάζεται να το ξανασκεφτούμε. Χρειάζεται να είμαστε σε επιφυλακή, για να αντιδράσουμε ανάλογα.

-Έχει ξεκινήσει και η συζήτηση για το Υφυπουργείο Πολιτισμού. Σας ικανοποιούν τα νομοσχέδια που έχουν κατατεθεί, μέχρι στιγμής;

Ας ξεκινήσουμε από την πολιτική αρχή. Είμαστε υποανάπτυκτοι πολιτισμικά και πολιτιστικά, παρά το γεγονός ότι είμαστε Έλληνες, που είναι η κοιτίδα του πολιτισμού. Κάνοντας μία περιοδεία στην ύπαιθρό μας, θα δούμε σκουπιδότοπους πεταγμένους. Αν κοιτάξουμε τη συμπεριφορά μας στους δρόμους και στους χώρους εργασίας μας, θα δούμε έλλειψη σεβασμού. Υστερούμε, επειδή κάτι πήγε λάθος τα τελευταία 100, 80, 60 χρόνια. Είχαμε μία δικαιολογία ότι ήμασταν υπό την κατοχή των Οθωμανών και των Βρετανών. Η Κυπριακή Δημοκρατία είναι πρόσφατη, όμως καταφέραμε να καλλιεργήσουμε και να συντηρήσουμε μία κουλτούρα εκπαίδευσης και πολιτιστικής αντίδρασης του λαούς μας, η οποία δεν μας τιμά. Ένα Υφυπουργείο Πολιτισμού αξίζει τον κόπο, σε ένα Υπουργείο που είναι τεράστιο. Υπουργείο Παιδείας, Πολιτισμού, Αθλητισμού και Νεολαίας. Να δώσουμε την ευκαιρία σε ένα Υφυπουργείο να τρέξει τα πράγματα. Πόσο σεβασμό δείχνουμε στις αρχαιότητές μας; Πόσο κόπο και χρήμα ξοδέψαμε να αναδείξουμε το Κούρειο, την Αμαθούντα και άλλους πολιτιστικούς χώρους κληρονομιάς; Ελάχιστά, επειδή δεν τα τρέξαμε. Γι’ αυτό πρέπει να γίνει Υφυπουργείο Πολιτισμού. Στις λεπτομέρειες του νομοσχεδίου, υπάρχουν κάποια πράγματα που θέλουν αποσαφήνιση. Από την άλλη, υπάρχουν προσεγγίσεις αντιδρούντων, που ακουμπούν την συνδικαλιστική πτυχή των πραγμάτων, δηλαδή οι κλίμακες των εργαζομένων, που σήμερα είναι στο Υπουργείο Μεταφορών, είτε σε άλλους τομείς.

Δειτε Επισης

Διπλή αναβάθμιση από Moody's και σε επενδυτική βαθμίδα Α μετά από 13 χρόνια η Κύπρος
«Κόλλησαν» οι διαδικασίες στην ΔΗΠΑ-Γίνονται δράσεις αλλά δεν ορίστηκε το συνέδριο
Στο στάδιο προεργασίας το Κυπριακό-Η μεταβατική περίοδος και οι παρασκηνιακές ζυμώσεις
Κολλημένες εδώ και μήνες οι πειθαρχικές για το θανατηφόρο του 2012-Ο πρώην μετατόπισε το βάρος στο νυν Αρχηγό
«Λιώνει με η εικόνα να θυμούμαι τα τρία μου μωρά να κλαίσειν τζαι να θέλουν τη μάμα τους... Θωρώ τα στον ύπνο μου»
Δέσμευση ΥΠΑΜ για συνέχιση αγώνα με σκοπό την απελευθέρωση Κύπρου
Η κυπρο-ουκρανική κοινότητα ζητά από Βουλή να αναγνωριστεί ο λιμός του 1930 ως «γενοκτονία»
Νέα φρίκη στη Γαλλία-Πατέρας βίαζε την έφηβη κόρη του και την «προσέφερε» σε άλλους άνδρες
«Υπαρξιακό ζήτημα» το Κυπριακό-Προϋπόθεση το πλαίσιο των Ηνωμένων Εθνών
Σχεδόν 1,500 φυσίγγια εντόπισε η Αστυνομία στις έρευνες στο Βατί