Oι… fake εξετάσεις γιατρών που αφήνουν χιλιάδες ηλικιωμένους να παίρνουν τιμόνι

Ιδιαίτερη ανησυχία επικρατεί έξω στους δρόμους, με τους ηλικιωμένους οδηγούς που κρατάνε τιμόνι να είναι αρκετές εκατοντάδες χιλιάδες, με μεγάλη μερίδα εξ' αυτών, να μην είναι σε θέση να οδηγεί. Αναμφισβήτητα, οι ηλικιωμένοι δεν είναι ο κύριος λόγος των τροχαίων δυστυχημάτων και θανατηφόρων, εντούτοις υπάρχει ένα μεγάλο ποσοστό ηλικιωμένων που εμπλέκονται σε ατυχήματα, τα οποία θα μπορούσαν να αποφευχθούν. Μάλιστα, ιδιαίτερο ενδιαφέρον προκαλεί το γεγονός ότι στην παρούσα φάση, οι ηλικιωμένοι οδηγοί είναι σχεδόν 100.000, με τον αριθμό στα επόμενα χρόνια να αναμένεται να αυξηθεί κατακόρυφα.

Αλγεινή εντύπωση προκαλεί το γεγονός ότι μόλις σε μερικά χρόνια ο αριθμός των ηλικιωμένων που κρατάνε τιμόνι πολλαπλασιάστηκε και τα επόμενα χρόνια αναμένεται δραματική αύξηση ηλικιωμένων στους δρόμους. Αν αναλογιστεί κανείς ότι το 2000 είχαμε 22.000 οδηγούς άνω των 65 ετών, το 2010 είχαμε 52.000 οδηγούς ηλικιωμένους, το 2016 είχαμε 84.000 οδηγούς, ενώ στην παρούσα φάση έχουμε σχεδόν 100.000 οδηγούς ηλικιωμένους, αντιλαμβάνεται εύκολα την κατάσταση που επικρατεί στους δρόμους κυκλοφορίας.

Τους συγκεκριμένους αριθμούς, έρχεται να επιβεβαιώσει στον REPORTER, o πρώην Αστυνομικός Διευθυντής Τροχαίας και σύμβουλος οδικής ασφάλειας, Ανδρέας Παπάς, o οποίος κρούει τον κώδωνα του κινδύνου, καθώς όπως ανέφερε, μέχρι το 2030, ο αριθμός αυτός αναμένεται να σκαρφαλώσει στους 125.000 οδηγούς ηλικιωμένους. «Είναι σαφώς ένα πρόβλημα και σημαντικό ρόλο σε αυτό παίζει το γεγονός ότι επεκτείνεται το όριο ηλικίας και η ιατρική επιστήμη μας κρατά όρθιους για περισσότερα χρόνια».

Την ίδια ώρα, στο επίκεντρο αυτής της δραματικής κατάστασης που επικρατεί, βρίσκονται και οι γιατροί, καθώς είναι τα αρμόδια πρόσωπα, τα οποία θα εξετάσουν τους ηλικιωμένους για να τους ανάψουν το πράσινο φως ότι χαίρουν άκρας υγείας και να προχωρήσουν στην ανανέωση της άδειάς τους για οδήγηση. Η νομοθεσία, αναφέρει ξεκάθαρα ότι στα 70 έτη η άδεια των οδηγών αναστέλλεται και για να ανανεωθεί χρειάζεται ιατρική εξέταση, ώστε να εξασφαλιστεί το χαρτί επιβεβαίωσης. «Έτσι, η άδεια μας ανανεώνεται για τα επόμενα τρία χρόνια και μόλις ολοκληρωθούν τα τρία χρόνια, θα πρέπει να ξαναπάμε στον γιατρό, μέχρι να μας πει ότι δεν ήμαστε σε θέση να οδηγούμε και να μας πάρουν την άδεια. Στην Κύπρο ωστόσο, ειδικά τώρα με το ΓΕΣΥ, υπάρχει η νοοτροπία του ότι είναι φίλος μας ο γιατρός, παίζει λίγο πελλό και ακόμη και αν έχεις πρόβλημα, σε αφήνουν να ανανεώσεις την άδεια σου».

Όπως υπέδειξε ο κ. Παπάς, πρέπει να ψηφιστεί μια νομοθεσία όπου εάν διαπιστωθεί ότι ένας γιατρός έδωσε ένα χαρτί σε ένα ηλικιωμένο και έπειτα αυτός μετά μερικές μέρες ενεπλάκη σε δυστύχημα και αυτό οφειλόταν γιατί είχε πρόβλημα με την όρασή του ή με τα αρθριτικά του για παράδειγμα, να φέρει ευθύνη ο γιατρός, γιατί είναι κάτι που έπρεπε να δει προηγουμένως. «Στην παρούσα φάση, έχουμε κόσμο στους δρόμους που δεν είναι ασφαλείς, ειδικά ηλικιωμένοι που είναι σχεδόν 100.000. Σίγουρα και πιο νέοι έχουν θέματα υγείας κάτω των 65 που ίσως να μην τους επιτρέπεται να οδηγούν αλλά πάλι βρίσκονται στους δρόμους».

Η θεραπεία του προβλήματος και η εισήγηση

Η θεραπεία γι’ αυτό το πρόβλημα που ταλανίζει την κοινωνία μας, είναι ότι ο καθένας από εμάς που αισθάνεται ότι μεγάλωσε, να το αναγνωρίσει ο ίδιος και να βρει τις λύσεις, χωρίς να θέτει σε κίνδυνο τους συμπολίτες του. Αυτό το φαινόμενο δεν είναι μόνο παγκύπρια αλλά παγκόσμια, εξήγησε ο κ. Παπάς. «Η οδήγηση είναι το τελευταίο σύμβολο ανεξαρτησίας της ελευθερίας του ατόμου. Όταν πάρεις το όχημα και την άδεια ενός πολίτη που το χρησιμοποιεί καθημερινώς, ίσως πέσει και σε κατάθλιψη».

Η εισήγησή που κατέθεσε ο πρώην αξιωματικός για να μην αντιμετωπίζουν προβλήματα τα άτομα τρίτης ηλικίας όταν τους πάρουν την άδεια,  είναι όπως ο κάθε δήμος οργανώσει μια ομάδα εθελοντών, η οποία θα λέει σε ένα 80χρονο για παράδειγμα όταν θα θέλει να πάει στον γιατρό ή στο φαρμακείο, να τηλεφωνά στον δήμο, ο οποίος με τη σειρά του θα τηλεφωνεί στον εθελοντή για να πάει να εξυπηρετήσει τον ηλικιωμένο στις ανάγκες που χρειάζεται και να τον βοηθήσει για τη μεταφορά στον τόπο που επιθυμεί. «Είναι μια εισήγηση που αγκαλιάστηκε από τον Δήμο Λατσιών, ο οποίος συμφώνησε μαζί μου. Δεν γίνεται να είμαι εγώ στο σπίτι μου, με τρία οχήματα δικά μου παρκαρισμένα έξω και ο ηλικιωμένος δίπλα μου που μένει μόνος, να βρίσκεται εγκλωβισμένος εκεί και να μην μπορεί να εξυπηρετηθεί, επειδή του πήραμε την άδεια. Πρέπει να βοηθούμε τους ηλικιωμένους που το έχουν ανάγκη και να μην τους απομονώνουμε».

Αυτοί οι άνθρωποι που εγκλωβίζουμε, σημείωσε ο κ. Παπάς, «πριν σαράντα χρόνια ήταν ενεργοί πολίτες. Δεν σημαίνει ότι τώρα που μεγάλωσαν θα τους πάρουμε τις άδειες και θα τους εγκλωβίσουμε στα σπίτια τους. Η πολιτεία οφείλει να μελετήσει αυτό το ζήτημα με τους ηλικιωμένους και να τους προστατέψει για να έχουν ένα τρόπο να κυκλοφορούν έξω από το σπίτι τους». 

Οι δυσκολίες που αντιμετωπίζουν οι ηλικιωμένοι είναι οφθαλμοφανείς στους δρόμους κυκλοφορίας. Για παράδειγμα, όπως εξήγησε ο κ. Παπάς, «οι ηλικιωμένοι δεν μπορούν να λειτουργήσουν σε ώρες κυκλοφοριακής αιχμής, δυσκολεύονται να οδηγήσουν στον αυτοκινητόδρομο ή να ενταχθούν στον αυτοκινητόδρομο γιατί χρειάζονται συγκεκριμένες ταχύτητες και δυσκολεύονται ακόμη στις διασταυρώσεις για να αντιληφθούν τις ταχύτητες των υπόλοιπων οχημάτων. Οι ηλικιωμένοι δυσκολεύονται γενικά στο να οδηγήσουν, λόγω επίσης και της φαρμακευτικής αγωγής που αρκετοί λαμβάνουν. Αρκετοί ακόμη έχουν πρόβλημα όρασης και χάνουν την περιφερειακή όραση, εν αντίθεση με τους πιο νέους, που θα δουν ακόμη και ένα αυτοκίνητο που θα βρίσκεται δίπλα τους και είναι σε θέση να αντιδράσουν πιο άμεσα στην οδήγησή τους. Δυσκολεύονται επίσης στο να σταθμεύσουν οι ηλικιωμένοι».

Από την άλλη, αξιοσημείωτο είναι το γεγονός ότι οι ηλικιωμένοι, δεν είναι το κυριότερο πρόβλημα θανατηφόρων. «Το πρόβλημα εντοπίζεται στους νέους 18-25 και επίσης, οι ηλικιωμένοι, δεν θα κάνουν δυστύχημα λόγω μεγάλης ταχύτητας, επήρειας αλκοόλ και ναρκωτικών αλλά ούτε θα κάνουν ατύχημα συνήθως τις πρωινές ώρες».

Δειτε Επισης

Επιμένει ο Σταυριανός, άσκησε έφεση επί της... τελεσίδικης απόφασης της Ολομέλειας-Ανύπαρκτη διαδικασία
Το πάθημα του Κομμωτή δεν έγινε μάθημα-Κρίθηκε αναγκαστική η νοσηλεία του δραπέτη αλλά έλαβε μόνος του εξιτήριο
Σε διαθεσιμότητα ο Αστυνομικός που φρουρούσε τον 49χρονο δραπέτη
Από την γαστρεντερίτιδα στην κλινική και τελικά στην απόδραση-Στη δημοσιότητα η φωτογραφίες του 49χρνου
Στο νοσοκομείο τέσσερα πρόσωπα μετά από τροχαίο στον Άγιο Συλά
Απέδρασε κρατούμενος που νοσηλευόταν υπό αστυνομική φρούρηση σε ιδιωτική κλινική
Πυκνή τροχαία κίνηση στον Καλοπαναγιώτη λόγω του Χριστουγεννιάτικου Χωριού-Οι διευθετήσεις της Αστυνομίας
Συνελήφθησαν 42 παράνομοι αλλοδαποί έπειτα από επιχείρηση της Αστυνομίας-Οι εννέα επαναπατρίστηκαν
Αυξάνονται οι περιπολίες και οι έλεγχοι της Αστυνομίας ενόψει εορταστικής περιόδου
Χειροπέδες σε αλλοδαπό που κυκλοφορούσε με πλαστή άδεια-Ψάχνουν σύνδεση με τον 25χρονο στην Πάφο