Χιλιάδες ανεξόφλητα πρόστιμα από τουρίστες-Κενό στο Νόμο, ψάχνουν την φόρμουλα

Τη χρυσή τομή στο πρόβλημα των ανεξόφλητων προστίμων για τροχαίες παραβάσεις, που αφήνουν φεύγοντας από την Κύπρο τουρίστες και τα οποία ανέρχονται σε χιλιάδες ευρώ, ψάχνει η Επιτροπή Μεταφορών της Βουλής, μέσω της εξέτασης του νομοσχέδιου για την εκμίσθωση οχημάτων χωρίς οδηγό. 

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΔΩ: Δεν «εντοπίζει» βουλευτές, ΠΕΠ και… μέλη της με ανεξόφλητα εντάλματα η Αστυνομία

Το πρόβλημα έγκειται στο γεγονός ότι τουρίστες έρχονται στην Κύπρο, ενοικιάζουν οχήματα και όταν η Αστυνομία ή οι δημοτικές αρχές τους εκδώσουν εξώδικα πρόστιμα, στις πλείστες των περιπτώσεων, δεν τα πληρώνουν. Ακολούθως φεύγουν από την Κύπρο και κανείς δεν μπορεί να τους εντοπίσει, αφού φαίνεται να υπάρχει κενό στο νόμο.

Με την πάροδο κάποιου ενδεδειγμένου χρονικού διαστήματος, όταν διαπιστωθεί ότι τα πρόστιμα δεν αποπληρώθηκαν, οι Αρχές ζητούν από τα οχήματα ενοικίασης τα στοιχεία του οδηγού που ενοικίαζε το συγκεκριμένο όχημα, τη στιγμή που εκδόθηκε το πρόστιμο.

Όταν οι ιδιοκτήτες δώσουν τα στοιχεία του προσώπου που δεν πλήρωσε, οι Αρχές το αναζητούν, ωστόσο, διαπιστώνεται ότι αποχώρησε από την Κύπρο. Ως εκ τούτου, το πρόστιμο παραμένει ανεξόφλητο.

Μέσα από το νομοσχέδιο, η Βουλή θέλει να ρυθμίσει τον τρόπο με τον οποίο θα γίνονται οι εισπράξεις, πριν οι τουρίστες αναχωρήσουν από την Κύπρο.

Μιλώντας στον REPORTER, ο πρόεδρος του Συνδέσμου Ιδιοκτητών Αυτοκινήτων Ενοικιάσεως, Κωνσταντίνος Κοντός, εξέφρασε τη διαφωνία των ιδιοκτητών με κάποιες από τις πρόνοιες του νομοσχεδίου, ζητώντας να επαναδιατυπωθούν, ώστε να μην την πληρώνουν οι ίδιοι, για την ανευθυνότητα κάποιων πελατών τους.

Σύμφωνα με τον κ. Κοντό, «ξεκίνησε μια πρωτοβουλία από τον υπουργό Μεταφορών Γιάννη Καρούσο, βάσει της εμπειρίας του από τότε που ήταν δήμαρχος, όταν είχε διαπιστώσει ότι οι δήμοι υποφέρουν από τα ανείσπρακτα πρόστιμα. Έχουν δίκαιο ότι έχουν πολλά ανείσπρακτα πρόστιμα, αλλά οι υπαίτιοι δεν είμαστε εμείς. Οι δημοτικοί λειτουργοί χρειάζονται πολλή χρόνο να διαχειριστούν ένα πρόστιμο. Η δική μας θέση είναι ότι όσον αφορά το νόμο περί εκμίσθωσης και περί εξωδίκων, είναι ότι η ευθύνη μας σταματά στο να δίνουμε στοιχεία για το ποιος οδηγούσε το όχημα. Μετά, η αρμόδια αρχή ή η Αστυνομία πρέπει να επικοινωνεί με τον πελάτη και να απαιτεί την πληρωμή της».

Σημείωσε επίσης ότι, «στην περίπτωση των δημοτικών τροχονόμων ή των αστυνομικών υπάρχουν δύο τρόποι να παραδώσουν ένα πρόστιμο. Είτε κατ’ ιδίαν, όπου μπορεί να εισπραχθεί άμεσα, μέσω της μηχανής που χειρίζονται, είτε μέσω αυτόματης ενημέρωσης μας κι εμείς να με τη σειρά μας να ενημερώνουμε την ίδια ώρα για τον πελάτη που οδηγούσε το αυτοκίνητο. Αυτό αφορά δύο νομοσχέδια που βρίσκονται υπό συζήτηση στη Βουλή».

Πέραν των δύο συγκεκριμένων νομοσχεδίων, όπως ανέφερε, υπάρχει και ένα τρίτο, το οποίο αφορά τη φωτοεπισήμανση και θα πάει για ψήφιση στη Βουλή, για το οποίο εκφράζουν τις ενστάσεις τους, οι ιδιοκτήτες αυτοκινήτων ενοικιάσεως.

«Για το συγκεκριμένο νομοσχέδιο δεν κληθήκαμε ποτέ, ούτε από την αρμόδια Επιτροπή, ούτε από το Υπουργείο Δικαιοσύνης για διαβούλευση. Εμείς ανακαλύψαμε από σπόντα, ότι υπήρχαν πρόνοιες που ήταν λάθος. Η κύρια πρόνοια που διαφωνούμε είναι ότι εάν εκδοθεί ένα πρόστιμο, πρέπει να πληρωθεί με την πάροδο κάποιων ημερών. Εάν δεν πληρωθεί, υπάρχει επιβάρυνση και παραπέμπεσαι ενώπιον Δικαστηρίου», ανέφερε ο κ. Κοντός και συνέχισε λέγοντας «πως εάν είσαι ο ιδιοκτήτης του οχήματος και όχι ο παραβάτης, δηλώνεις ποιος οδηγούσε το αυτοκίνητο».

Όπως εξήγησε, «αν δεν τον βρουν ή εάν δεν παραδεχθεί ο παραβάτης το αδίκημα, η ευθύνη βαραίνει τον ιδιοκτήτη, με βάση πρόνοια του νομοσχεδίου. Αυτό είναι τραγελαφικό. Ζητήσαμε από τα κόμματα να προβούν σε τροπολογίες για να αφαιρεθεί αυτή η πρόνοια. Αν περάσει αυτό το πράγμα, μετά θα έχουμε πρόβλημα, γιατί εμείς θα λαμβάνουμε χιλιάδες κλήσεις, για τις οποίες δεν θα μπορούμε να ανταποκριθούμε. Το ορθό είναι η ευθύνη μας να παραμένει στο να δηλώνουμε ποιος κατείχε το όχημα τη δεδομένη στιγμή. Τίποτα περισσότερο».

Καταλήγοντας, σημείωσε πως «δώσαμε μάλιστα γραπτά παραδείγματα, για το τι συμβαίνει σε άλλες χώρες όπως η Ολλανδία και τη Γαλλία, όπου πάντα οι εταιρείες εκμίσθωσής δηλώνουν στη δημοτική αρχή το παράπτωμα και η αρχή επικοινωνεί με τον παραβάτη για το πως να πληρώσει τα πρόστιμά του».

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΔΩ: Πέρασε τα... εύκολα και μπαίνει στα βαθιά για τη μεταρρύθμιση της Τ.Α. η Επ. Εσωτερικών

«Ψάχνουμε τη φόρμουλα για επίλυση του θέματος»                                        

Την ίδια ώρα, ο πρόεδρος της Επιτροπής Μεταφορών, Επικοινωνιών και Έργων, Μαρίνος Μουσιούττας, εξήγησε πως, ψάχνουν τη χρυσή τομή για το νομοσχέδιο που συζητείται στην Επιτροπή, ενώ σε ότι αφορά το νομοσχέδιο για τη φωτοεπισήμανση που οδηγείται στη Βουλή για ψήφιση, τόνισε ότι πρέπει να περάσει γιατί θα τεθούν σε πιλοτική λειτουργία οι κάμερες από τη Δευτέρα, ωστόσο δεν θα εκδίδονται πρόστιμα μέχρι το τέλος του έτους.

Αυτό, θα δώσει χρόνο στην Επιτροπή Μεταφορών να συζητήσει τα σημεία που υπάρχουν διαφωνίες, τόσο στο νομοσχέδιο εκμίσθωσης οχημάτων χωρίς οδηγό, όσο και σε αυτό της φωτοεπισήμανσης και θα κατατεθούν, εάν χρειαστεί, τροπολογίες.

«Το κοινό σημείο των δύο νομοσχεδίων είναι ο τρόπος επίδοσης και πληρωμής των εξωδίκων, που είτε προκύπτουν από τη φωτοεπισήμανση που είναι κάτι καινούργιο, είτε προκύπτουν για τα υπόλοιπα αδικήματα που υφίστανται και σήμερα.

Υπάρχει κατακραυγή ότι ένα μεγάλο μέρος αυτών των εξωδίκων δεν πληρώνονται γιατί αφορούν τουρίστες, οι οποίοι φεύγουν και δεν υπάρχει κανένας να εισπράξει το λαβείν του για την παρανομία».

Θέλοντας να ξεκαθαρίσει την κατάσταση που επικρατεί, ο πρόεδρος της Επιτροπής εξήγησε πως «το κυβερνητικό νομοσχέδιο, τόσο για την φωτοεπισήμανση όσο και για το άνευ οδηγού, αναφέρει μέσα μια διαδικασία, που στην τελική της κατάληξη, σε περίπτωση που δεν εντοπιστεί ο παραβάτης, η ευθύνη πέφτει στις εταιρείες. Εδώ είναι η ειδοποιός διαφορά. Το μεν κράτος υποστηρίζει ότι πρέπει να φροντίζουν να εντοπίζονται οι πελάτες για να εξοφλούνται τα πρόστιμα. Από την άλλη, οι ιδιοκτήτες των οχημάτων ενοικιάσεως υποστηρίζουν ότι μπορούν να δίνουν όλα τα στοιχεία, για να βοηθήσουν στην έρευνα, αλλά δεν πρέπει να χρεώνονται εκείνοι γιατί ο ενοικιαστής έκανε παράβαση».

Τι θα συμβεί με το νομοσχέδιο της φωτοεπισήμανσης

Σε σχέση με το νομοσχέδιο της φωτοεπισήμανσης, υπέδειξε πως πρέπει να περάσει την ερχόμενη Πέμπτη από την Ολομέλεια, αφού στις 25 Οκτωβρίου θα εφαρμοστεί πιλοτικά, με βάση τη σύμβαση που έχει υπογραφεί με την ανάδοχο εταιρεία. «Δεν θα ήταν ορθό και ενδεχομένως να δημιουργούσε κι άλλα νομικά κωλύματα η απουσία νομοθεσίας. Έτσι υπήρχε μια βιασύνη να οδηγηθεί προς ψήφιση κι εμείς βοηθήσαμε να ολοκληρωθεί στην ώρα της η συζήτηση για το νομοσχέδιο. Κάποια μέλη της Επιτροπής εξέφρασαν πρόθεση για να καταθέσουν τροπολογίες στο νομοσχέδιο της φωτοεπισήμανσης για τον τρόπο είσπραξης, κάτι που επηρεάζει και το άλλο νομοσχέδιο που συζητούμε, βρήκαμε μια λύση, αφού η εφαρμογή θα είναι πιλοτική και δεν θα επιβάλλονται πρόστιμα στην αρχή, επεκτείναμε τη χρονική διάρκεια της πιλοτικής εφαρμογής μέχρι τέλος του έτους. Έτσι θα έχουμε το χρονικό διάστημα μέχρι το τέλος του χρόνου να ενσκήψουμε στο νομοσχέδιο για το άνευ οδηγού, ώστε να βρούμε λύσεις που θα ισχύουν και για τα δύο νομοσχέδια. Άρα παρότι ο νόμος θα ψηφιστεί, δεν θα επηρεαστεί κάποιος μέχρι το τέλος του έτους».

Κληθείς να σχολιάσει κατά πόσο θεωρεί δόκιμη την πρόταση να λειτουργούν ως «αστυνομικοί» οι ιδιοκτήτες οχημάτων ενοικιάσεως για να εντοπίζονται οι παραβάτες, ανέφερε ότι «στην Ευρώπη υπάρχουν χώρες που χρησιμοποιούν αυτό το σύστημα, υπάρχουν και άλλες χώρες που δεν το χρησιμοποιούν. Και οι δύο έχουν τα καλά τους και τα κακά τους. Εγώ θεωρώ ότι πρέπει να βρεθεί μια ενδιάμεση λύση. Από τη μια δεν καταλαβαίνω γιατί ένας τουρίστας να μην πληρώνει, την ίδια ώρα που ο κάθε πολίτης της Δημοκρατίας υποχρεούται να πληρώσει. Από την άλλη, γιατί να φταίει ο ιδιοκτήτης και όχι ο παραβάτης. Είναι μια λεπτή γραμμή στην οποία πρέπει να πατήσουμε για να βρούμε τη χρυσή τομή».

Δειτε Επισης

Δέκα γυναίκες που τάραξαν τα νερά το 2024
Φοβερό τροχαίο με ένα νεκρό και ένα τραυματία στην Ελλάδα-Άμορφη μάζα σιδερικών το όχημα
Πολιτικός σεισμός στη Γερμανία για τοποθετήσεις Μασκ υπέρ ΑfD-Τις χαρακτηρίζουν απειλές για τη δημοκρατία
Οι αντιδράσεις μετά τη συνέντευξη του Προέδρου-Πυρά ΑΚΕΛ και Αβέρωφ, απαντά ο Χατζηγιάννης
Ειδικός δείχνει τοίχο του αεροδρομίου για την τραγωδία-«Θα είχαν επιζήσει και οι 179 αν δεν υπήρχε»
ΒΙΝΤΕΟ: Τρομακτικές στιγμές για επιβάτες αεροσκάφους-Βγήκε εκτός διαδρόμου κατά την προσγείωση στη Νορβηγία
ΒΙΝΤΕΟ: Έστρωσε το χιόνι στο Τρόοδος-Από το νέο χρόνο επιστρέφει ο ήλιος
Επιβεβαιώθηκε ο τραγικός απολογισμός με 179 νεκρούς στη Νότιο Κορέα-Κηρύχθηκε επταήμερο πένθους
Από την εξορία στην αγωνία για την υγεία της η Άσμα αλ Άσαντ-Η γυναίκα μυστήριο της Συρίας
Αρχίζει η προεδρία της Πολωνίας στην Ε.Ε.-Σε ένα χρόνο η σειρά της Κύπρου