Μάχες εξουσίας ενώ το δάσος καίγεται...

Τελικά δεν έχει τέλος ο κατήφορος ! Η εξάπλωση της πανδημίας, η αύξηση των θανάτων και κρουσμάτων που καταστρέφουν τον κοινωνικό ιστό και την οικονομία και η απειλή ολοκληρωτικής κατάληψης ή ελέγχου της Κύπρου από τον νεοσουλτάνο Ερντογάν, φαίνεται ότι δεν είναι αρκετά ούτως ώστε το πολιτικό σύστημα να ενώσει δυνάμεις. Αντίθετα συνεχίζουμε εδώ και μήνες να βλέπουμε καθημερινά μάχες εξουσίας μεταξύ κυβέρνησης και αντιπολίτευσης με εργαλεία τoυς ανεξάρτητους θεσμούς.

Ο Γενικός Εισαγγελέας και ο Γενικός Ελεγκτής όποια δίκια και να έχουν όσον αφορά στις εξουσίες και αρμοδιότητες τους, δυστυχώς φαίνεται ότι δεν συνειδητοποίησαν ότι το δάσος καίγεται και είναι οι μόνοι ανεξάρτητοι θεσμοί πού θα μπορούσαν συνεργαζόμενοι να σταματήσουν τον κατήφορο. Άθελα τους ή μη, έχουν μπει σε μια   ίντριγκα που όμοια της δεν έχει εμφανιστεί στην ιστορία της ταλαιπωρημένης Κυπριακής Δημοκρατίας. Έχουν γίνει εργαλεία  στη μάχη της πολιτικής εξουσίας ενώ οι απειλές αυξάνονται και η κοινωνία αποσυντίθεται. Έχει γίνει αυτοσκοπός η διατήρηση της εικόνας και της δημοτικότητας τους αντί η υλοποίηση της αποστολής τους που είναι η λειτουργία  κράτους δικαίου, η αποδοτικότητα της Δημόσιας Υπηρεσίας και η οικονομία των πόρων. Το γράμμα του νόμου ερμηνεύεται κατά το δοκούν ώστε να εξυπηρετεί οτιδήποτε άλλο εκτός από το Δημόσιο συμφέρον. Είναι πλέον σύνηθες να  διορίζονται  ερευνητικές επιτροπές για οποιοδήποτε ζήτημα ή σκάνδαλο που  εκθέτει το πολιτικό σύστημα ή τους ίδιους στην κοινή γνώμη. Στις περισσότερες δε περιπτωσεις οι ερευνητικές επιτροπές πέραν του ότι χρυσοπληρώνονται τα μέλη τους,  τα πορίσματά τους δεν προσφέρουν τίποτα παραπάνω στα όσα όλοι γνωρίζουμε εκ των προτέρων.


Το 2020 αποκαλύφθηκε με τραγικό τρόπο  η  κατάσταση που ρίζωσε στον τόπο μας, από εποχής Τουρκοκρατίας και μετέπειτα επί  Αγγλοκρατίας, όταν μοιράστηκε η πίττα της εξουσίας και των πόρων ευημερίας του νησιού σε συγκεκριμένες οικογένειες που «τα βρήκαν» με τους κατακτητές. Την μεγαλύτερη όμως ευθύνη για την κατάσταση μετά το 1960 φέρουν οι εκάστοτε ΠτΔ ως ανώτατοι άρχοντες, είτε γιατί δεν ήθελαν είτε γιατί  δεν βρήκαν τον τρόπο να  λειτουργεί  το κράτος τουλάχιστον με βάση αυτά που διακήρυσσαν οι ίδιοι για ένα κράτος δικαίου και ισονομίας όπου θα ανελίσσονται οι άριστοι. Πολλές από τις επιλογές τους σε θέσεις κλειδιά για την ομαλή λειτουργία του κράτους αποδείχθηκαν καταστροφικές ενώ συνέχισαν τις αναχρονιστικές μεθόδους  διακυβέρνησης «δούναι και λαβείν» με τα κόμματα ακόμα και με την δικαστική και νομοθετική εξουσία.  Μπορεί όμως να βελτιωθεί η κατάσταση, αν και απαιτείται πολύ χρόνος για να επιτευχθεί αυτό, εάν αναληφθούν έστω και την υστάτη πρωτοβουλίες στους κύριους τομείς διαμόρφωσης κουλτούρας και νοοτροπίας, που είναι ο εκσυγχρονισμός της παιδείας και η εξυγίανση του Δημόσιου τομέα. Δύο πολύ απλές συλλογικές πράξεις θα φέρουν ουσιαστική αλλαγή. Χρειάζεται όμως αποφασιστικότητα από την εκτελεστική και νομοθετική εξουσία με αφοσίωση στο σκοπό που εξυπηρετεί το συμφέρον του λαού.

  1. ΤΡΟΠΟΠΟΙΗΣΗ ΝΟΜΩΝ/ΚΑΝΟΝΙΣΜΩΝ ΠΟΥ ΔΙΕΠΟΥΝ ΤΗΝ  ΕΠΙΤΡΟΠΗ ΔΗΜΟΣΙΑΣ ΥΠΗΡΕΣΙΑΣ.
Ο ρόλος αυτής της επιτροπής στην εξυγίανση της δημόσιας Υπηρεσίας είναι ο πλέον ουσιαστικός. Μέχρι τώρα ο Πρόεδρος και τα μέλη της διορίζονται από τον ΠτΔ με προτάσεις των κομμάτων με την αναλογική μέθοδο σύμφωνα με την εκλογική δύναμη των κομμάτων. Προσλήψεις, προαγωγές μέχρι και την ανώτατη βαθμίδα, αποφασίζονται από το τρίγωνο Κόμματα-Κυβέρνηση-Επιτροπές. Αφού λοιπόν είναι κοινώς αποδεκτό ακόμα και από τον ΠτΔ και όλους τους αρχηγούς των κομμάτων ότι ο Δημόσιος τομέας απαιτεί πλήρη μεταρρύθμιση, αυτή πρέπει να αρχίσει από αυτή την  επιτροπή που αποτελεί το γρανάζι ομαλής ή κακής λειτουργίας του δημόσιου τομέα. Η επιλογή των μελών πρέπει να γίνεται από ανεξάρτητο φορέα (πχ πανεπιστημιακή Ομάδα) που θα προβαίνει μόνο σε γραπτές εξετάσεις των ενδιαφερομένων  και θα παραδίδει τον πίνακα κατάταξης στον ΠτΔ ο οποίος με βάση το σύνταγμα έχει το δικαίωμα διορισμού  των μελών και αυτής της επιτροπής. Με αυτό τον τρόπο θα γίνει πολύ πιο εύκολο το έργο του εκάστοτε ΠτΔ χωρίς να δέχεται τις τεράστιες πιέσεις για διορισμό συγκεκριμένων προσώπων.
  1. ΤΡΟΠΟΠΟΙΗΣΗ ΝΟΜΩΝ/ΚΑΝΟΝΙΣΜΩΝ ΠΟΥ ΔΙΕΠΟΥΝ ΤΗΝ  ΕΠΙΤΡΟΠΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗΣ ΥΠΗΡΕΣΙΑΣ.

Ο ρόλος  του τομέα της Παιδείας είναι επίσης εξαιρετικά σημαντικός. Και σε αυτή την περίπτωση ο Πρόεδρος και τα μέλη της διορίζονται από τον ΠτΔ με προτάσεις των κομμάτων με την αναλογική μέθοδο ανάλογα με την δύναμη των κομμάτων. Η σωστή και υγιής παιδεία της νεολαίας από την νηπιακή ηλικία μέχρι και την τριτοβάθμια αποτελεί το θεμέλιο για την  μελλοντική πορεία της Πατρίδας μας όπου θα επικρατεί η ισονομία, αξιοκρατία και η πνευματική κυριαρχία. Η επιλογή των μελών πρέπει να γίνεται από ανεξάρτητο φορέα  που θα προβαίνει μόνο σε γραπτές εξετάσεις των ενδιαφερομένων  και θα παραδίδει τον πίνακα κατάταξης στον ΠτΔ ο οποίος με βάση το σύνταγμα θα διορίζει τα μέλη της επιτροπής!
Η επιλογή σε μεγάλο ποσοστό  ανεπαρκών και επιτήδειων - επειδή απλώς ανήκουν σε κόμμα - σε θέσεις κλειδιά αποτελεί πράξη διαπλοκής που μετατρέπεται στην πορεία σε πράξη διαφθοράς  με τις συνέπειες που βιώνουμε σήμερα σε όλους τους τομείς της δημόσιας ζωής.
Επαφίεται  πλέον στον ΠτΔ και στους Αρχηγούς των κομμάτων να αναλάβουν πρωτοβουλίες  για να υλοποιήσουν αυτά που οι ίδιοι  διακηρύσσουν! Μέχρι τώρα η κοινωνία δεν βρήκε τον κατάλληλο τρόπο να αλλάξει την ροή του ποταμιού αλλά κάποια στιγμή θα τον βρει και τότε θα πνιγούν όσοι  νεο-ρεαλιστές και μη θέλουν  το ποτάμι να συνεχίσει να ρέει αδιάφανο και βρώμικο...

Αμ΄έπος Αμ Έργο!!


* Φυτιρής Κωνσταντίνος
Υποναύαρχος ε.α

Δειτε Επισης

Νομικό τμήμα Αστυνομίας. Μια έτσι, μια γιουβέτσι
Αρχηγό Αστυνομίας αλλάξαμε. Νοοτροπία αλλάξαμε;
Ας μην βάζουμε το φυσικό αέριο του Αζερμπαϊτζάν πάνω από ανθρώπινες ζωές
Πολιτική επιχειρηματολογία έναντι ευχολογίων
Αυτισμός και η ποικιλομορφία του
Συμβασιούχοι Οπλίτες: Άμεση ανάγκη για στήριξη και αναβάθμιση τους στην Εθνική Φρουρά
Η νομιμότητα αποστολής προσκλητηρίων γάμου με φακέλους της Αστυνομίας και η άγνοια του Αρχηγού
Η έκθεση Ντράγκι και η επιβίωση της ΕΕ
Η νέα σχολική χρονιά ξεκίνησε ομαλά, με δεκάδες νέες δράσεις και καινοτομίες, στον δρόμο για ένα σύγχρονο, δημοκρατικό και συμπεριληπτικό σχολείο
Καιρός να πάρουμε τη μοίρα μας στα χέρια μας