Ελευθέρια του λόγου ή κρυμμένη ρητορική μίσους;
13:13 - 29 Ιουνίου 2020

Ρητορική μίσους συνιστούν οι δημόσιες πράξεις που υποκινούν βία ή μίσος, στοχοποιώντας και απαξιώνοντας πρόσωπα ή κοινωνικές ομάδες, λόγω κάποιου ιδιαίτερου χαρακτηριστικού τους, όπως για παράδειγμα ο σεξουαλικός προσανατολισμός, η ταυτότητα φύλου, η εθνική ή εθνοτική καταγωγή, η φυσική αναπηρία κ.α.
Μέχρι και βούκινο διεθνώς γίναμε ως χώρα, όταν το περασμένο καλοκαίρι ο Μητροπολίτης Μόρφου εκτόξευσε χείμαρρο ομοφοβικού λόγου και ρητορικής μίσους έναντι της ΛΟΑΤΙ+ κοινότητας, φανερώνοντας ταυτόχρονα άκρατο μισογυνισμό. Ο σημερινός δε Προκαθήμενος της Εκκλησίας της Κύπρου, ουκ ολίγες φορές, έχει με δηλώσεις του εκφραστεί παρομοίως.
Θρησκευτικοί ηγέτες αλλά και δημόσια πρόσωπα όχι μόνο εξοστρακιζουν αλλά και παρακινούν σε μίσος ενάντια στη ΛΟΑΤΙ+ κοινότητα, και αυτό συμβαίνει χωρίς να αντιμετωπίζουν τις νομικές συνέπειες των δημόσιων πράξεών τους, ενώ οι αρνητικές συνέπειες στην κοινωνία είναι πολλαπλές και φανερές. Συνέπειες της συνεχους ατιμωρησίας αποτελούν, δυστυχώς, τα συνεχή και καθημερινά βιώματα περιστατικών λεκτικής και σωματικής βίας για τα ΛΟΑΤΙ+ άτομα.
Τα παραπάνω περιστατικά ρητορικής μίσους, τα οποία έλαβαν μεγάλη δημοσιότητα, ανέδειξαν ότι η νομοθεσία χρήζει τροποποίησης αφου παρουσιάζει αδυναμίες στην ουσιαστική εφαρμογή της. Βάση της νομοθεσίας πρέπει να αποδειχθεί η ύπαρξη πρόθεσης υποκίνησης μίσους για να στοιχειοθετηθεί το αδίκημα της ρητορικής μίσους, κάτι που όπως διαπιστώθηκε είναι σχεδόν αδύνατον. Ο σύμβουλος του προέδρου της Δημοκρατίας για θέματα Αποδοχής και Σεβασμού στη Διαφορετικότητα, Κώστας Γαβριηλίδης, έχει εισηγηθεί αφαίρεση της έκφρασης ‘‘πρόθεση’’ και αντικατάσταση της με όρο ο οποίος δεν θα περιορίζει τις ποινικές διώξεις όταν ο λόγος είναι ομοφοβικός. Επιπλέον, σημειώνεται ότι η νομοθεσία ορίζει οτι ποινική δίωξη για ομοφοβικό λόγο ασκείται μόνο κατόπιν έγκρισης του Γενικού Εισαγγελέα.
Το δίλημμα μεταξύ του ποινικού κολασμού της ρητορικής μίσους και της παραβίασης του δικαιώματος στην ελευθερία λόγου θα ανεβαίνει στην επιφάνεια με κάθε ευκαιρία. Παρόλα αυτά, η ύπαρξη εφαρμόσιμης νομοθεσίας θα προστατέψει τα δικαιώματα των ΛΟΑΤΙ+ προσώπων.
Η κρατική νομοθεσία υπόσχεται προστασία και δικαιοσύνη αλλά αποτυγχάνει να τις αποδώσει. Ποια είναι τελικά η ‘‘πρόθεση’’ της πολιτείας να στηρίξει ουσιαστικά τα ΛΟΑΤΙ+ άτομα αντιμετωπίζοντας τα ως ισότιμα μέλη της κοινωνίας με δικαίωμα στην αξιοπρέπειά και τη σωματική ακεραιότητα;
ACCEPT ΛΟΑΤΙ Κύπρου.
Καμπάνια ευαισθητοποίησης με την στήριξη του Οργανισμού Νεολαίας Κύπρου
Μέχρι και βούκινο διεθνώς γίναμε ως χώρα, όταν το περασμένο καλοκαίρι ο Μητροπολίτης Μόρφου εκτόξευσε χείμαρρο ομοφοβικού λόγου και ρητορικής μίσους έναντι της ΛΟΑΤΙ+ κοινότητας, φανερώνοντας ταυτόχρονα άκρατο μισογυνισμό. Ο σημερινός δε Προκαθήμενος της Εκκλησίας της Κύπρου, ουκ ολίγες φορές, έχει με δηλώσεις του εκφραστεί παρομοίως.
Τόσο το άρθρο 10 της Ευρωπαϊκής Σύμβασης Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων όσο και το άρθρο 19 του Συντάγματος της Κυπριακής Δημοκρατίας δίνει το δικαίωμα σε οποιοδήποτε πρόσωπο στην ελευθερία της έκφρασης. Πρέπει όμως, επιτέλους, να ξεκαθαρίσουμε όλοι μας πως το απαραίτητο και αναφαίρετο σε μια δημοκρατική κοινωνία δικαίωμα στην ελευθερία έκφρασης, δεν είναι συγχωροχάρτι που επιτρέπει την σπίλωση της ανθρώπινης αξιοπρέπειας μέσα από ρητορική μίσους. Γι’ αυτο άλλωστε υπάρχουν σοβαροί περιορισμοί στο δικαίωμα της ελεύθερης έκφρασης. Οι περιορισμοί αυτοί πρέπει να εφαρμόζονται ώστε να διασφαλίζεται ο σεβασμός της αξιοπρέπειας όλων των ανθρώπων.
Θρησκευτικοί ηγέτες αλλά και δημόσια πρόσωπα όχι μόνο εξοστρακιζουν αλλά και παρακινούν σε μίσος ενάντια στη ΛΟΑΤΙ+ κοινότητα, και αυτό συμβαίνει χωρίς να αντιμετωπίζουν τις νομικές συνέπειες των δημόσιων πράξεών τους, ενώ οι αρνητικές συνέπειες στην κοινωνία είναι πολλαπλές και φανερές. Συνέπειες της συνεχους ατιμωρησίας αποτελούν, δυστυχώς, τα συνεχή και καθημερινά βιώματα περιστατικών λεκτικής και σωματικής βίας για τα ΛΟΑΤΙ+ άτομα.
Τα παραπάνω περιστατικά ρητορικής μίσους, τα οποία έλαβαν μεγάλη δημοσιότητα, ανέδειξαν ότι η νομοθεσία χρήζει τροποποίησης αφου παρουσιάζει αδυναμίες στην ουσιαστική εφαρμογή της. Βάση της νομοθεσίας πρέπει να αποδειχθεί η ύπαρξη πρόθεσης υποκίνησης μίσους για να στοιχειοθετηθεί το αδίκημα της ρητορικής μίσους, κάτι που όπως διαπιστώθηκε είναι σχεδόν αδύνατον. Ο σύμβουλος του προέδρου της Δημοκρατίας για θέματα Αποδοχής και Σεβασμού στη Διαφορετικότητα, Κώστας Γαβριηλίδης, έχει εισηγηθεί αφαίρεση της έκφρασης ‘‘πρόθεση’’ και αντικατάσταση της με όρο ο οποίος δεν θα περιορίζει τις ποινικές διώξεις όταν ο λόγος είναι ομοφοβικός. Επιπλέον, σημειώνεται ότι η νομοθεσία ορίζει οτι ποινική δίωξη για ομοφοβικό λόγο ασκείται μόνο κατόπιν έγκρισης του Γενικού Εισαγγελέα.
Το δίλημμα μεταξύ του ποινικού κολασμού της ρητορικής μίσους και της παραβίασης του δικαιώματος στην ελευθερία λόγου θα ανεβαίνει στην επιφάνεια με κάθε ευκαιρία. Παρόλα αυτά, η ύπαρξη εφαρμόσιμης νομοθεσίας θα προστατέψει τα δικαιώματα των ΛΟΑΤΙ+ προσώπων.
Η κρατική νομοθεσία υπόσχεται προστασία και δικαιοσύνη αλλά αποτυγχάνει να τις αποδώσει. Ποια είναι τελικά η ‘‘πρόθεση’’ της πολιτείας να στηρίξει ουσιαστικά τα ΛΟΑΤΙ+ άτομα αντιμετωπίζοντας τα ως ισότιμα μέλη της κοινωνίας με δικαίωμα στην αξιοπρέπειά και τη σωματική ακεραιότητα;
ACCEPT ΛΟΑΤΙ Κύπρου.
Καμπάνια ευαισθητοποίησης με την στήριξη του Οργανισμού Νεολαίας Κύπρου
