Η άρση των περιορισμών αύξησε και πάλι τις εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου
21:22 - 21 Ιουνίου 2020
Η μείωση των παγκόσμιων εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου που καταγράφηκε τους περασμένους μήνες λόγω της καραντίνας που επιβλήθηκε για τον κορωνοϊό ήταν σημαντική, δυστυχώς όμως και προσωρινή. Αυτό τουλάχιστον αποδεικνύουν τα στοιχεία που έχουν στα χέρια τους οι επιστήμονες, τώρα που οι άρσεις των περιορισμών είναι πια πραγματικότητα στις περισσότερες χώρες του κόσμου.
Όλα αυτά λειτουργούν σαν μια υπενθύμιση πως ακόμα και τώρα που η πανδημία μαίνεται, ο κόσμος πρέπει να κάνει ακόμα πολλά για να ελέγξει την υπερθέρμανση του πλανήτη. Στις αρχές του Απριλίου, οι καθημερινές εκπομπές των αερίων παγκοσμίως ήταν περίπου 17% χαμηλότερες απ’ ότι το 2019.
Οι πολίτες έμειναν στα σπίτια τους, δεν πήγαιναν στις δουλειές τους και οι αεροπορικές εταιρείες σταμάτησαν να προγραμματίζουν πτήσεις. Σαφώς, όλα αυτά αποτέλεσαν μια ανάσα για τον πλανήτη. Μέχρι τα μέσα Ιουνίου, που οι χώρες άρχισαν σταδιακά να επανέρχονται σε κανονικούς ρυθμούς, οι εν λόγω εκπομπές ήταν χαμηλότερες κατά περίπου 5% κάτω από τον μέσο όρο του 2019.
Αυτές που αφορούν την Κίνα ωστόσο, που αντιπροσωπεύουν το ένα τέταρτο της παγκόσμιας ρύπανσης, έχουν επιστρέψει στα επίπεδα που ήταν πριν την πανδημία. Οι συγγραφείς της έρευνας που εκπονήθηκε για τον σκοπό αυτό αναφέρουν πως ένιωσαν έκπληξη όταν διαπίστωσαν το πόσο γρήγορα ανέκαμψαν οι εκπομπές.
Παρόλα αυτά, πρόσθεσαν πως είναι λογικό οποιαδήποτε μείωση στην χρήση ορυκτών καυσίμων που σχετίζεται με τον κορωνοϊό να είναι προσωρινή, εκτός εάν οι χώρες αναλάμβαναν συντονισμένη δράση για να καθαρίσουν τα ενεργειακά τους συστήματα.
«Εξακολουθούμε να έχουμε τα ίδια αυτοκίνητα, τους ίδιους σταθμούς παραγωγής ενέργειας, τις ίδιες βιομηχανίες που είχαμε πριν από την πανδημία», δήλωσε η Kορίν Λεκέρ, επιστήμονας για το κλίμα στο πανεπιστήμιο της ανατολικής Αγγλίας και επικεφαλής της μελέτης. Χωρίς μεγάλες διαρθρωτικές αλλαγές, οι εκπομπές θα επανέλθουν πλήρως», συμπλήρωσε.
Στο αποκορύφωμα του lockdown, η κυκλοφορία των οχημάτων μειώθηκε περίπου στο μισό τόσο στην Ευρώπη όσο και στις ΗΠΑ. Αυτός ήταν και ο βασικός λόγος που οι εκπομπές κατέγραψαν πτώση τόσο γρήγορα. Σε πολλές πόλεις, όπου τα ΙΧ και τα φορτηγά έχουν επιστρέψει στους δρόμους, η κίνηση παραμένει σε χαμηλά επίπεδα.
Στις Ηνωμένες Πολιτείες, η ζήτηση της ηλεκτρικής ενέργειας είχε υποχωρήσει σημαντικά και είχε βρεθεί κοντά στα επίπεδα του 2019 έως τον Ιούνιο μετά από μια απότομη πτώση την άνοιξη. Αυτό φυσικά δεν σημαίνει πως η οικονομία έχει ανακάμψει πλήρως, τόνισε ο Στιβ Σικαλά, καθηγητής οικονομικών στο Πανεπιστήμιο του Σικάγο, ο οποίος παρακολουθεί τα δεδομένα για την ηλεκτρική ενέργεια.
Οι ερευνητές υπολόγισαν πως οι παγκόσμιες εκπομπές ορυκτών καυσίμων για το 2020 είναι πιθανό να είναι 4 έως 7% χαμηλότερες από το 2019. Εάν ισχύει αυτή η πρόβλεψη, η πτώση θα ήταν αρκετές φορές μεγαλύτερη από αυτή που παρατηρήθηκε το 2009 μετά την παγκόσμια οικονομική κρίση.
«Μια αλλαγή της τάξης του 5% στις εν λόγω εκπομπές είναι τεράστια και δεν έχουμε δει κάτι αντίστοιχο από τον Δεύτερο Παγκόσμιο Πόλεμο», δήλωσε ο Ρομπ Τζάκσον, ένας από τους συγγραφείς της μελέτης και επιστήμονας στο πανεπιστήμιο του Στάνφορντ.
Ωστόσο, πρόσθεσε, εξακολουθεί να είναι μόνο ένα κλάσμα της μείωσης που απαιτείται για να σταματήσει η υπερθέρμανση του πλανήτη, κάτι που για να πραγματοποιηθεί θα απαιτούσε την κάθοδο των παγκόσμιων εκπομπών σχεδόν στο μηδέν.
Πηγή: Huffington Post
Όλα αυτά λειτουργούν σαν μια υπενθύμιση πως ακόμα και τώρα που η πανδημία μαίνεται, ο κόσμος πρέπει να κάνει ακόμα πολλά για να ελέγξει την υπερθέρμανση του πλανήτη. Στις αρχές του Απριλίου, οι καθημερινές εκπομπές των αερίων παγκοσμίως ήταν περίπου 17% χαμηλότερες απ’ ότι το 2019.
Οι πολίτες έμειναν στα σπίτια τους, δεν πήγαιναν στις δουλειές τους και οι αεροπορικές εταιρείες σταμάτησαν να προγραμματίζουν πτήσεις. Σαφώς, όλα αυτά αποτέλεσαν μια ανάσα για τον πλανήτη. Μέχρι τα μέσα Ιουνίου, που οι χώρες άρχισαν σταδιακά να επανέρχονται σε κανονικούς ρυθμούς, οι εν λόγω εκπομπές ήταν χαμηλότερες κατά περίπου 5% κάτω από τον μέσο όρο του 2019.
Αυτές που αφορούν την Κίνα ωστόσο, που αντιπροσωπεύουν το ένα τέταρτο της παγκόσμιας ρύπανσης, έχουν επιστρέψει στα επίπεδα που ήταν πριν την πανδημία. Οι συγγραφείς της έρευνας που εκπονήθηκε για τον σκοπό αυτό αναφέρουν πως ένιωσαν έκπληξη όταν διαπίστωσαν το πόσο γρήγορα ανέκαμψαν οι εκπομπές.
Παρόλα αυτά, πρόσθεσαν πως είναι λογικό οποιαδήποτε μείωση στην χρήση ορυκτών καυσίμων που σχετίζεται με τον κορωνοϊό να είναι προσωρινή, εκτός εάν οι χώρες αναλάμβαναν συντονισμένη δράση για να καθαρίσουν τα ενεργειακά τους συστήματα.
«Εξακολουθούμε να έχουμε τα ίδια αυτοκίνητα, τους ίδιους σταθμούς παραγωγής ενέργειας, τις ίδιες βιομηχανίες που είχαμε πριν από την πανδημία», δήλωσε η Kορίν Λεκέρ, επιστήμονας για το κλίμα στο πανεπιστήμιο της ανατολικής Αγγλίας και επικεφαλής της μελέτης. Χωρίς μεγάλες διαρθρωτικές αλλαγές, οι εκπομπές θα επανέλθουν πλήρως», συμπλήρωσε.
Στο αποκορύφωμα του lockdown, η κυκλοφορία των οχημάτων μειώθηκε περίπου στο μισό τόσο στην Ευρώπη όσο και στις ΗΠΑ. Αυτός ήταν και ο βασικός λόγος που οι εκπομπές κατέγραψαν πτώση τόσο γρήγορα. Σε πολλές πόλεις, όπου τα ΙΧ και τα φορτηγά έχουν επιστρέψει στους δρόμους, η κίνηση παραμένει σε χαμηλά επίπεδα.
Στις Ηνωμένες Πολιτείες, η ζήτηση της ηλεκτρικής ενέργειας είχε υποχωρήσει σημαντικά και είχε βρεθεί κοντά στα επίπεδα του 2019 έως τον Ιούνιο μετά από μια απότομη πτώση την άνοιξη. Αυτό φυσικά δεν σημαίνει πως η οικονομία έχει ανακάμψει πλήρως, τόνισε ο Στιβ Σικαλά, καθηγητής οικονομικών στο Πανεπιστήμιο του Σικάγο, ο οποίος παρακολουθεί τα δεδομένα για την ηλεκτρική ενέργεια.
Οι ερευνητές υπολόγισαν πως οι παγκόσμιες εκπομπές ορυκτών καυσίμων για το 2020 είναι πιθανό να είναι 4 έως 7% χαμηλότερες από το 2019. Εάν ισχύει αυτή η πρόβλεψη, η πτώση θα ήταν αρκετές φορές μεγαλύτερη από αυτή που παρατηρήθηκε το 2009 μετά την παγκόσμια οικονομική κρίση.
«Μια αλλαγή της τάξης του 5% στις εν λόγω εκπομπές είναι τεράστια και δεν έχουμε δει κάτι αντίστοιχο από τον Δεύτερο Παγκόσμιο Πόλεμο», δήλωσε ο Ρομπ Τζάκσον, ένας από τους συγγραφείς της μελέτης και επιστήμονας στο πανεπιστήμιο του Στάνφορντ.
Ωστόσο, πρόσθεσε, εξακολουθεί να είναι μόνο ένα κλάσμα της μείωσης που απαιτείται για να σταματήσει η υπερθέρμανση του πλανήτη, κάτι που για να πραγματοποιηθεί θα απαιτούσε την κάθοδο των παγκόσμιων εκπομπών σχεδόν στο μηδέν.
Πηγή: Huffington Post