Η κρατική χρηματοδότηση στα κόμματα, οι συνεργάτες στη Βουλή και τα ταξίδια
10:50 - 03 Απριλίου 2020
Στα πλαίσια των προνοιών του άρθρου 116 του Συντάγματος της Κυπριακής Δημοκρατίας, η Ελεγκτική Υπηρεσία διεξήγαγε οικονομικό έλεγχο στις εισπράξεις και πληρωμές της Βουλής των Αντιπροσώπων (ΒτΑ) για το έτος που έληξε στις 31.12.2018, έλεγχο συμμόρφωσης, καθώς και διαχειριστικό έλεγχο.
Τα σημαντικότερα ευρήματα του ελέγχου είναι τα ακόλουθα:
- Στους Προϋπολογισμούς του 2018, 2019 και 2020 εγκρίθηκε αύξηση της τακτικής χρηματοδότησης των πολιτικών κομμάτων κατά €2.565.000, σε σχέση με το 2017.
- Αύξηση της χορηγίας στα πολιτικά κόμματα για μίσθωση υπηρεσιών κοινοβουλευτικών συνεργατών κατά €1 εκ. (από 69 σε 101 άτομα).
- όπως οι Υπηρεσίες της ΒτΑ, σε συνεργασία με το Υπουργείο Οικονομικών και τα κοινοβουλευτικά κόμματα, προχωρήσουν σε μελέτη του θέματος, ώστε η ρύθμισή του στο μέλλον να μην βασίζεται σε συγκυριακά, αλλά σε αντικειμενικά δεδομένα και κριτήρια.
- Παραχώρηση ποσού ύψους €100.000 για σκοπούς διαφώτισης, χωρίς να τίθενται οποιαδήποτε κριτήρια, τα οποία θα πρέπει να πληρούνται ως προϋπόθεση για την παραχώρηση της εν λόγω χρηματοδότησης στα πολιτικά κόμματα.
- Τα κοινοβουλευτικά κόμματα προβαίνουν σε πρόσληψη πρόσθετου συνεργάτη, σε περίπτωση απουσίας κάποιου συνεργάτη με άδεια (π.χ. τοκετού), κάτι που δεν προβλέπεται στον περί Κοινοβουλευτικών Συνεργατών και περί Συναφών Θεμάτων Νόμο (Ν.41(I)/2019).
- Το ποσοστό 3% που αποκόπτεται από τον μισθό των κοινοβουλευτικών συνεργατών, το οποίο προνοείται για σκοπούς φιλοδωρήματος στο άρθρο 10(4) του περί Κοινοβουλευτικών Συνεργατών και περί Συναφών Θεμάτων Νόμου (Ν.41(I)/2019), δεν κατατίθεται για ενίσχυση των ταμείων από τα οποία θα καταβληθεί το φιλοδώρημα, όπως προνοείται στην νομοθεσία, αλλά μειώνεται το ποσό των μισθών που χρεώνεται στο Κονδύλι «Χορηγία πολιτικών κομμάτων».
- Η αναγνώριση της προϋπηρεσίας των κοινοβουλευτικών συνεργατών για σκοπούς φιλοδωρήματος δημιουργεί πρόσθετο κόστος περίπου €1,7 εκ.
- Η αποζημίωση, τα επιδόματα και τα συνταξιοδοτικά ωφελήματα των Μελών της ΒτΑ χρήζουν τροποποίησης/εκσυγχρονισμού.
- Γίνονται αποκοπές από τους Βουλευτές για εισφορές στα πολιτικά κόμματα, χωρίς την γραπτή συγκατάθεσή τους, αλλά κατόπιν αιτήματος του προέδρου ή του κοινοβουλευτικού εκπροσώπου του κόμματος.
- Δεν υπάρχουν Κανονισμοί που να διέπουν το ύψος των απολαβών των συμβούλων- συνεργατών του Προέδρου της ΒτΑ και άλλα θέματα, όπως καθήκοντα θέσης, σχετική πείρα, ακαδημαϊκά προσόντα κ.λπ., αλλά το ύψος των απολαβών των συμβούλων-συνεργατών και τα καθήκοντα της θέσης των πλείστων εξ αυτών καθορίζονται μόνο στη συμφωνία παροχής υπηρεσιών.
- Το έτος 2018, το άρθρο «Αμοιβή Συμβούλων» του Προϋπολογισμού παρουσίασε υπέρβαση ύψους €65.972.
- Οι συμφωνίες παροχής υπηρεσιών που συνάπτονται από τον Πρόεδρο της ΒτΑ με τους συμβούλους-συνεργάτες δεν κοινοποιούνται στον Διευθυντή Υπηρεσιών Κοινωνικών Ασφαλίσεων (ΔΥΚΑ) και στον Έφορο Φορολογίας (ΕΦ).
- Διενέργεια δαπανών, κατόπιν οδηγιών του Πρόεδρου της ΒτΑ, ως οικονομική βοήθεια σε φυσικά πρόσωπα και εισφορές σε διάφορους συνδέσμους.
- Σύναψη από τη ΒτΑ συμφωνίας παροχής υπηρεσιών με δημοσιογράφο συνεργάτη αορίστου χρόνου του Ραδιοφωνικού Ιδρύματος Κύπρου (ΡΙΚ), με ετήσια αποζημίωση ύψους €63.000, στον οποίο παραχωρήθηκε από το Ίδρυμα άδεια άνευ απολαβών, η οποία δεν είναι σύννομη.
- Σημαντικές δαπάνες για έξοδα φιλοξενίας χρεώνονται από την καντίνα της ΒτΑ κατά τις συνεδρίες των Κοινοβουλευτικών Επιτροπών, χωρίς επαρκή έλεγχο.
- Αγορά δώρων σε φιλοξενούμενους, χωρίς τη ζήτηση προσφορών, σε αντίθεση με τις πρόνοιες του άρθρου 90(1)(β) του Νόμου 73(I)/2016.
- Σημαντική απόκλιση της πραγματικής δαπάνης από τα προϋπολογισθέντα ποσά για το Κονδύλι «Συνέδρια, Σεμινάρια & Άλλα Γεγονότα».
- Μη έγκαιρη κράτηση αεροπορικών εισιτηρίων για υπηρεσιακά ταξίδια, με αποτέλεσμα την αύξηση του κόστους για ταξίδια στο εξωτερικό.
- Μη χρήση του ηλεκτρονικού συστήματος καταγραφής του χρόνου προσέλευσης και αποχώρησης των υπαλλήλων από την εργασία τους, σε αντίθεση με τις σχετικές εγκυκλίους του Τμήματος Δημόσιας Διοίκησης και Προσωπικού.