Σ. Παντζαρής: Οι κρίσεις δημιουργούν πάντα και νέες ευκαιρίες

Στήριξη σε πολλά επίπεδα προσφέρει η ΕΥ Κύπρου στις επιχειρήσεις οι οποίες καλούνται να αντιμετωπίσουν και να δραστηριοποιηθούν στις πρωτόγνωρες συνθήκες τις οποίες κανείς δεν μπορούσε να προβλέψει ή να προετοιμαστεί επαρκώς. Σε συνέντευξη του στο InBusinessNews, o διευθύνων σύμβουλος της EY Κύπρου Σταύρος Παντζαρής υπογραμμίζει πως η παροχή στήριξης γίνεται με διάφορους τρόπους, ενώ η ΕΥ διεξάγει εξειδικευμένες έρευνες για συγκεκριμένους κλάδους της οικονομίας, καταγράφοντας τα προβλήματα και τα μέτρα που λαμβάνουν.

Αναπόφευκτα, ο τομέας των επαγγελματικών υπηρεσιών θα επηρεαστεί από την πανδημία αναφέρει ο κ. Παντζαρής ο οποίος υπογραμμίζει πως ο τομέας θα εξακολουθήσει να αποτελεί τη ραχοκοκαλιά της τοπικής οικονομίας και θα παραμείνει σημαντικός συντελεστής σε ότι αφορά την αύξηση του ΑΕΠ, τη δημιουργία θέσεων εργασίας και τα φορολογικά έσοδα.

Διαβεβαιώνει πως μέσα από την κρίση θα δημιουργηθούν και νέες ευκαιρίες, ενώ εκτιμά πως θα παρατηρηθεί αυξημένη ζήτηση για digital advisory services, υπηρεσίες υποστήριξης επιχειρήσεων ηλεκτρονικού εμπορίου, όπως επίσης και για υπηρεσίες που αφορούν συμβουλές για ζητήματα συγχωνεύσεων και εξαγορών.

Στην υπηρεσία των πελατών
Από την πρώτη στιγμή της κρίσης, η ΕΥ συνέχισε να στηρίζει τις επιχειρήσεις παρέχοντας συμβουλές και πληροφόρηση, ενώ μοιράζεται μαζί τους την τεχνογνωσία της αλλά και τις εμπειρίες του διεθνούς δικτύου της ΕΥ.

Σύμφωνα με τον κ. Παντζαρή η παροχή στήριξης γίνεται με διάφορους τρόπους: με καθημερινές, προσωπικές τηλεφωνικές επαφές με τους πελάτες στη διάρκεια των οποίων αφενός παρέχεται συμβουλευτική υποστήριξη και αφετέρου εισακούονται οι προβληματισμοί τους οι οποίοι μεταφέρονται στους αρμόδιους φορείς όποτε είναι απαραίτητο. Παράλληλα, αποστέλλονται τακτικές γραπτές ενημερώσεις για τις τελευταίες εξελίξεις σε όλες τις επιμέρους πτυχές του προβλήματος.

Χαρακτηριστικό παράδειγμα αποτελεί η πρόσφατη αποστολή χρήσιμης ενημέρωσης για το ζήτημα της ανθεκτικότητας των επιχειρήσεων στην εποχή του κορωνοϊού, ενώ γίνεται παραπομπή τόσο στην παγκόσμια ιστοσελίδα της ΕΥ, που περιλαμβάνει εξαιρετικά χρήσιμες πληροφορίες και συμβουλές σχετικά με τον κορωνοϊό και τις επιπτώσεις του, όσο και στην τοπική ιστοσελίδα όπου αναρτώνται και αναλύονται καθημερινά και όλα τα μέτρα που λαμβάνονται από την Κυβέρνηση για την αντιμετώπιση του Covid-19.

Παράλληλα, η ΕΥ έχει οργανώσει σειρά διαδικτυακών ενημερωτικών συζητήσεων – webcasts – για τις επιπτώσεις της πανδημίας στις τοπικές επιχειρήσεις και την διαχείριση της κρίσης. Στα διαδραστικά αυτά σεμινάρια οι συμμετέχοντες έχουν την ευκαιρία να θέσουν ερωτήσεις τις οποίες απαντούμε ζωντανά εκείνη την ώρα, ή και γραπτώς μετά το τέλος του webcast. Η διοργάνωση νέων webcasts θα συνεχιστεί, με το επόμενο να έχει ήδη προγραμματιστεί για τα τέλη Απριλίου.

Τέλος, η ΕΥ μέσω των επαφών με πελάτες, διεξάγει εξειδικευμένες έρευνες για συγκεκριμένους κλάδους της οικονομίας, καταγράφοντας τα προβλήματα που αντιμετωπίζουν λόγω της πανδημίας και τα μέτρα που λαμβάνουν και στη συνέχεια τα συμπεράσματα κοινοποιούνται σε όσους συμμετείχαν για να είναι όλοι καλύτερα προετοιμασμένοι να αντιμετωπίσουν την κρίση. Παρόμοια έρευνα βρίσκεται σε εξέλιξη για τον κρίσιμο τομέα του τουρισμού και της φιλοξενίας. 

Στοχευμένες υπηρεσίες
Καθώς κανείς δεν μπορούσε να προβλέψει ή να προετοιμαστεί για τις συνθήκες οι οποίες έχουν προκληθεί λόγω της πανδημίας, η πρώτη δέσμη υπηρεσιών που ενδιαφέρει τους πελάτες, σημειώνει ο κ. Παντζαρής, αφορούν την παροχή συμβουλευτικών υπηρεσιών που συνδέονται με τη διαχείριση της κρίσης και συγκεκριμένα την προστασία των εργαζομένων, την υποστήριξη των νέων μορφών εργασίας και γενικότερα τη διαχείριση του ανθρώπινου δυναμικού στο νέο περιβάλλον.

Παράλληλα, παρατηρούνται αυξημένες προκλήσεις στο επίπεδο της κυβερνοασφάλειας, αλλά και ερωτήματα που αφορούν στην προστασία των προσωπικών δεδομένων.
Όπως υπογραμμίζει πως όλες αυτές «οι προκλήσεις εμφανίζονται συγχρόνως και με μεγάλη ένταση, και συνδυαστικά είναι εύκολο να κλονίσουν μια επιχείρηση. Για να μπορέσει να αντιμετωπίσει όλες αυτές τις προκλήσεις μια επιχείρηση πρέπει να διαθέτει ή να αναπτύξει ικανότητες αποτίμησης κινδύνων και επεξεργασίας πιθανών σεναρίων και βέβαια τους απαραίτητους μηχανισμούς διαχείρισης κρίσεων. Σε όλα αυτά τα ζητήματα η ΕΥ στηρίζει τους πελάτες της για να θωρακίσουν τις επιχειρήσεις τους και να μπορέσουν να ανταπεξέλθουν στις προκλήσεις».   

Αξίζει να υπογραμμιστεί πως η ΕΥ προσφέρει λύσεις που επιτρέπουν στους πελάτες να αναπτύξουν σε μικρό χρονικό διάστημα ψηφιακές πλατφόρμες παραγγελιών για να μπορέσουν να ανταποκριθούν στην αλματώδη αύξηση του ηλεκτρονικού εμπορίου. Παράλληλα, η EY, η SAP και η Qualtrics συνεργάστηκαν για να δημιουργήσουν ένα πακέτο ολοκληρωμένων λύσεων και υπηρεσιών προκειμένου να βοηθήσουν τις κυβερνήσεις να αλληλεπιδράσουν με τους πολίτες και τους εργαζόμενους στον τομέα της υγείας. Επιτρέπουν τη συλλογή δεδομένων σε πραγματικό χρόνο από τα τηλεφωνικά κέντρα, η ανάλυση των οποίων θα καταστήσει πιο αποτελεσματική τη διαχείριση κρίσεων.

«Στόχος μας είναι να βοηθήσουμε τις κυβερνήσεις να επικοινωνούν αποτελεσματικά με τους πολίτες μέσω ψηφιακών καναλιών, γεγονός το οποίο, υπό τις παρούσες συνθήκες προσφέρει τεράστια και άμεσα οφέλη. Ορισμένες από αυτές τις λύσεις θα προσφερθούν στον δημόσιο τομέα, συμπεριλαμβανομένων των οργανισμών υγείας, των εκπαιδευτικών ιδρυμάτων καθώς και της τοπικής αυτοδιοίκησης, σε βάση pro bono, στο πλαίσιο της δέσμευσής μας να προσφέρουμε στην κοινωνία και να συμβάλουμε στη δημιουργία ενός κόσμου που λειτουργεί καλύτερα», τονίζει ο κ. Παντζαρής.

Οι ανησυχίες των επιχειρήσεων
Στις πρώτες μέρες της κρίσης οι ανησυχίες των επιχειρήσεων αφορούσαν την οργάνωση των μέτρων προστασίας των εργαζομένων και συνεργατών, ενώ με τον περιορισμό των μετακινήσεων η έμφαση μετατοπίσθηκε στην οργάνωση της τηλεργασίας και την αντιμετώπιση των αυξημένων απαιτήσεων που αυτή δημιουργεί στα συστήματα των επιχειρήσεων.

Με την εφαρμογή των μέτρων προφύλαξης του προσωπικού και την κατανόηση των επιπτώσεων της πανδημίας στην οικονομία, οι εταιρείες έστρεψαν την προσοχή τους στη θωράκιση τους από τον οικονομικό αντίκτυπο και τη διασφάλιση της επιχειρησιακής συνέχειας, με βασική τους ανησυχία να αποτελεί η πρόσβαση σε χρηματοδότηση για να εξασφαλιστεί επαρκής ρευστότητα κατά τη διάρκεια της υποχρεωτικής διακοπής λειτουργίας, ή της μειωμένης ζήτησης.

Στη συνέχεια, όταν ανακοινώθηκαν οι κυβερνητικές πρωτοβουλίες για την ενίσχυση της οικονομίας και των επιχειρήσεων, οι ερωτήσεις των στελεχών άρχισαν να επικεντρώνονται στην αποσαφήνιση και τις λεπτομέρειες της εφαρμογής των μέτρων.

Ραχοκοκαλιά οι Επαγγελματικές Υπηρεσίες
Αναπόφευκτα θα επηρεαστούν τα έσοδα του τομέα επαγγελματικών υπηρεσιών, αλλά θα συνεχίσει να αποτελεί τη ραχοκοκαλιά της τοπικής οικονομίας και θα παραμείνει σημαντικός συντελεστής σε ότι αφορά την αύξηση του ΑΕΠ, τη δημιουργία θέσεων εργασίας και τα φορολογικά έσοδα.

Όπως εκτιμά  ο κ. Παντζαρή, λόγω της κρίσης ορισμένα έργα θα ακυρωθούν, ή, στην καλύτερη περίπτωση να αναβληθούν. Τονίζει ότι αναμένεται επιβράδυνση στην αγορά επαγγελματικών υπηρεσιών, αλλά εξέφρασε παράλληλα την πεποίθηση πως «καλώς εχόντων των πραγμάτων, θα βιώσουμε μια σχετικά γρήγορη ανάκαμψη»

Οι σχετικά καλές επιδόσεις της χώρας μας, σημειώνει, στην αντιμετώπιση της πανδημίας μέχρι σήμερα μας επιτρέπουν να είμαστε αισιόδοξοι σε αυτό το μέτωπο.

Την ίδια ώρα, επισημαίνει πως αυτό που πρέπει να μας ανησυχεί σε σχέση με αυτούς που ονομάζουμε high net worth individuals είναι το πρόσφατο αίτημα των ρωσικών αρχών για επαναδιαπραγμάτευση της Συνθήκης Διπλής Φορολογίας (ΣΔΦ) με την Κύπρο. «Μια κατάληξη των διαπραγματεύσεων που θα οδηγούσε σε αύξηση των φορολογικών συντελεστών όπως αναφέρονται σήμερα στη σχετική ΣΔΦ, είναι πιθανό να επηρεάσει αρνητικά το ενδιαφέρον κάποιων συγκροτημάτων να επενδύουν στη Ρωσία μέσω Κύπρου. Σε κάθε περίπτωση, η δική μας πρόθεση είναι να συνεχίσουμε να προωθούμε την Κύπρο ως ελκυστική δικαιοδοσία για την κατοικία των επενδυτικών κεφαλαίων και των διευθυντικών στελεχών των εταιρειών. Σκοπεύουμε επίσης να διαφοροποιήσουμε την πελατειακή μας βάση προσελκύοντας επιχειρήσεις από νέες γεωγραφικές αγορές».

Τονίζει πως οι κρίσεις δημιουργούν πάντα και νέες ευκαιρίες. «Τα νέα δεδομένα είναι βέβαιο ότι θα δημιουργήσουν αυξημένη ζήτηση για συγκεκριμένες υπηρεσίες, όπως είναι, κατ’ εξοχήν, τα digital advisory services και ειδικότερα οι υπηρεσίες υποστήριξης επιχειρήσεων ηλεκτρονικού εμπορίου, ή τα ζητήματα κυβερνοασφάλειας. Εκτιμώ επίσης ότι θα υπάρξει αυξημένη ζήτηση για υπηρεσίες όπως η συμβουλευτική για ζητήματα συγχωνεύσεων και εξαγορών. Όλα βέβαια θα εξαρτηθούν, σε τελευταία ανάλυση, και από την πορεία της παγκόσμιας οικονομίας, για την οποία αυτή τη στιγμή κάθε πρόβλεψη είναι παρακινδυνευμένη».