Είναι μικρή η επίδραση στο κλίμα από τους περιορισμούς για τον κορωνοϊό, παρά τη βελτίωση
17:15 - 01 Απριλίου 2020
Εργοστάσια κλειστά, αυτοκίνητα σταθμευμένα, αεροπλάνα καθηλωμένα στο έδαφος: μολονότι οι επιπτώσεις των περιοριστικών μέτρων για την πανδημία έχουν συμβάλει τα μέγιστα στη μείωση των εκπομπών ρυπογόνων αερίων σε έναν πλανήτη υπό εγκλεισμό, «μικρή επίδραση» αναμένεται να έχει στη συνολική πορεία του κλίματος, προειδοποιεί ο υπεύθυνος του Παγκόσμιου Μετεωρολογικού Οργανισμού (ΟΜΜ) Λαρς Πέτερ Ρισοϊνγκάρντ.
Επιπλέον, υπογραμμίζει ο υπεύθυνος του Γραφείου του Συστήματος της Γης του οργανισμού αυτού του ΟΗΕ, η βελτιωμένη τούτη εικόνα είναι «εφήμερη», καθώς οι εκπομπές του διοξειδίου του άνθρακα αναμένονται να επανέλθουν στα γνωστά υψηλά επίπεδά τους μόλις λήξει η έκτακτη κατάσταση της πανδημίας.
Απαντώντας σε ερωτήσεις μέσω τηλεδιάσκεψης, ο Ρισοϊγκάρντ δηλώνει ως προς το ποια είναι η επίπτωση της πανδημίας στο κλίμα, πως «έχει μικρό αντίκτυπο στο κλίμα. Είδαμε πολλές εικασίες να διατυπώνονται στα μέσα ενημέρωσης για το τι σημαίνει για το κλίμα, για τις εκπομπές αερίων που συμβάλλουν στο φαινόμενο του θερμοκηπίου και τη μακροπρόθεσμη υπερθέρμανση. Η απάντηση είναι πως η επίπτωση θα είναι μικρή».
«Σε βραχυπρόθεσμο επίπεδο, οι εκπομπές του διοξειδίου του άνθρακα θα μειωθούν, διότι τα αυτοκίνητα θα παραμείνουν στους χώρους στάθμευσης, τα αεροσκάφη θα ακινητοποιηθούν στις πίστες των αεροδρομίων Όμως πιστεύουμε πως το φαινόμενο τούτο θα είναι εξαιρετικά εφήμερο. Αναμένουμε πως μόλις περάσει η πανδημία, ο κόσμος θα επιστρέψει στις εργασίες του και εξ αυτού του γεγονότος οι εκπομπές CO2 θα επανέλθουν, ίσως στο ίδιο επίπεδο, ίσως και όχι», προσθέτει.
Αναφορικά με τον πραγματικό αντίκτυπο που έχει η πανδημία στην ατμοσφαιρική ρύπανση, ο ίδιος υπεύθυνος του ΟΜΜ δηλώνει: «ο πιο θεαματικός αντίκτυπος, είδαμε όλοι στις δορυφορικές εικόνες, ή στις φωτογραφίες από το Νέο Δελχί, είναι ότι αμέσως η ορατότητα έγινε καλλίτερη γιατί σταμάτησε η ρύπανση. Είναι πιθανώς ένα πραγματικό γεγονός, δεν χρειάζεται πολύ ιδιοφυΐα για να το κατανοήσουμε. Άπαξ και κλείσετε τον κινητήρα του αυτοκινήτου σας, δεν εκλύει κανέναν ρύπο, το ίδιο κάνει κι ένα αεροσκάφος όταν δεν πετάει».
«Εντούτοις, πιστεύω πως θα πρέπει να είμαστε επιφυλακτικοί, δεν θα πρέπει να ενθουσιαζόμαστε άκοπα, διότι είναι απλώς μία τεχνητή παύση της οικονομικής δραστηριότητας, δεν είναι απαραίτητα μία διαρκής κατάσταση», προειδοποιεί ο ίδιος.
Αναφορικά με την υπόθεση εάν η πανδημία ενδέχεται να μεταβάλει τη συμπεριφορά των κρατών του κόσμου απέναντι στην κλιματική αλλαγή, ο Ρισοϊνγκάρντ απαντά: «αυτό θα ωθήσει ορισμένους, ίσως και κάποιες κυβερνήσεις, να σκεφθούν... Δεν είναι η πρώτη φορά που διαπιστώνουμε κάτι τέτοιο. Η κινεζική κυβέρνηση είχε διακόψει μεγάλο μέρος της βιομηχανικής της παραγωγής γύρω από το Πεκίνο κατά τους Ολυμπιακούς του 2008 κι απέδειξε περίτρανα πως μπορούμε κατ' απόλυτον τρόπο, αναλαμβάνοντας τα ηνία, να διακόψουμε την ατμοσφαιρική μόλυνση».
«Μολαταύτα, δεν πιστεύω πως θα πρέπει να ανακράξουμε κάποιο 'νενικήκαμεν' πολύ νωρίς γιατί αυτή (η ατμοσφαιρική ρύπανση) θα αρχίσει και πάλι να παίρνει την ανιούσα», καταλήγει ο ειδικός του ΟΜΜ.
Πηγή: ΑΠΕ
Επιπλέον, υπογραμμίζει ο υπεύθυνος του Γραφείου του Συστήματος της Γης του οργανισμού αυτού του ΟΗΕ, η βελτιωμένη τούτη εικόνα είναι «εφήμερη», καθώς οι εκπομπές του διοξειδίου του άνθρακα αναμένονται να επανέλθουν στα γνωστά υψηλά επίπεδά τους μόλις λήξει η έκτακτη κατάσταση της πανδημίας.
Απαντώντας σε ερωτήσεις μέσω τηλεδιάσκεψης, ο Ρισοϊγκάρντ δηλώνει ως προς το ποια είναι η επίπτωση της πανδημίας στο κλίμα, πως «έχει μικρό αντίκτυπο στο κλίμα. Είδαμε πολλές εικασίες να διατυπώνονται στα μέσα ενημέρωσης για το τι σημαίνει για το κλίμα, για τις εκπομπές αερίων που συμβάλλουν στο φαινόμενο του θερμοκηπίου και τη μακροπρόθεσμη υπερθέρμανση. Η απάντηση είναι πως η επίπτωση θα είναι μικρή».
«Σε βραχυπρόθεσμο επίπεδο, οι εκπομπές του διοξειδίου του άνθρακα θα μειωθούν, διότι τα αυτοκίνητα θα παραμείνουν στους χώρους στάθμευσης, τα αεροσκάφη θα ακινητοποιηθούν στις πίστες των αεροδρομίων Όμως πιστεύουμε πως το φαινόμενο τούτο θα είναι εξαιρετικά εφήμερο. Αναμένουμε πως μόλις περάσει η πανδημία, ο κόσμος θα επιστρέψει στις εργασίες του και εξ αυτού του γεγονότος οι εκπομπές CO2 θα επανέλθουν, ίσως στο ίδιο επίπεδο, ίσως και όχι», προσθέτει.
Αναφορικά με τον πραγματικό αντίκτυπο που έχει η πανδημία στην ατμοσφαιρική ρύπανση, ο ίδιος υπεύθυνος του ΟΜΜ δηλώνει: «ο πιο θεαματικός αντίκτυπος, είδαμε όλοι στις δορυφορικές εικόνες, ή στις φωτογραφίες από το Νέο Δελχί, είναι ότι αμέσως η ορατότητα έγινε καλλίτερη γιατί σταμάτησε η ρύπανση. Είναι πιθανώς ένα πραγματικό γεγονός, δεν χρειάζεται πολύ ιδιοφυΐα για να το κατανοήσουμε. Άπαξ και κλείσετε τον κινητήρα του αυτοκινήτου σας, δεν εκλύει κανέναν ρύπο, το ίδιο κάνει κι ένα αεροσκάφος όταν δεν πετάει».
«Εντούτοις, πιστεύω πως θα πρέπει να είμαστε επιφυλακτικοί, δεν θα πρέπει να ενθουσιαζόμαστε άκοπα, διότι είναι απλώς μία τεχνητή παύση της οικονομικής δραστηριότητας, δεν είναι απαραίτητα μία διαρκής κατάσταση», προειδοποιεί ο ίδιος.
Αναφορικά με την υπόθεση εάν η πανδημία ενδέχεται να μεταβάλει τη συμπεριφορά των κρατών του κόσμου απέναντι στην κλιματική αλλαγή, ο Ρισοϊνγκάρντ απαντά: «αυτό θα ωθήσει ορισμένους, ίσως και κάποιες κυβερνήσεις, να σκεφθούν... Δεν είναι η πρώτη φορά που διαπιστώνουμε κάτι τέτοιο. Η κινεζική κυβέρνηση είχε διακόψει μεγάλο μέρος της βιομηχανικής της παραγωγής γύρω από το Πεκίνο κατά τους Ολυμπιακούς του 2008 κι απέδειξε περίτρανα πως μπορούμε κατ' απόλυτον τρόπο, αναλαμβάνοντας τα ηνία, να διακόψουμε την ατμοσφαιρική μόλυνση».
«Μολαταύτα, δεν πιστεύω πως θα πρέπει να ανακράξουμε κάποιο 'νενικήκαμεν' πολύ νωρίς γιατί αυτή (η ατμοσφαιρική ρύπανση) θα αρχίσει και πάλι να παίρνει την ανιούσα», καταλήγει ο ειδικός του ΟΜΜ.
Πηγή: ΑΠΕ