Το crash test για τα σχολεία τη Δευτέρα και η παραγκωνισμένη ειδική εκπαίδευση
07:13 - 13 Νοεμβρίου 2020
Θύμισες από την περασμένη άνοιξη φέρνουν τα νέα μέτρα που θα επιβληθούν στα Λύκεια, από την ερχόμενη Δευτέρα, με μαθητές και εκπαιδευτικούς να μένουν στο σπίτι και να κάνουν τα μαθήματά τους μέσω τηλεκπαίδευσης.
Η επιδείνωση της επιδημιολογικής εικόνας και η αύξηση των κρουσμάτων, ειδικά στους νέους, ηλικίας 20-30 ετών, οδήγησε τους ειδικούς να προτείνουν το κλείσιμο των Λυκείων στις δύο επαρχίες που βρίσκονται στο κόκκινο, αφού οι έφηβοι των δεκαπέντε ετών κι άνω σχετίζονται άμεσα με την ηλικιακή αυτή ομάδα. Κι ο λόγος απλός. Είναι πιο απλό να ελεγχθούν τα παιδιά που είναι μικρότερα από δεκαπέντε ετών, όσων αφορά στην τήρηση των μέτρων.
Η επιδείνωση της επιδημιολογικής εικόνας και η αύξηση των κρουσμάτων, ειδικά στους νέους, ηλικίας 20-30 ετών, οδήγησε τους ειδικούς να προτείνουν το κλείσιμο των Λυκείων στις δύο επαρχίες που βρίσκονται στο κόκκινο, αφού οι έφηβοι των δεκαπέντε ετών κι άνω σχετίζονται άμεσα με την ηλικιακή αυτή ομάδα. Κι ο λόγος απλός. Είναι πιο απλό να ελεγχθούν τα παιδιά που είναι μικρότερα από δεκαπέντε ετών, όσων αφορά στην τήρηση των μέτρων.
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΔΩ: Απρόσκοπτες μετακινήσεις εκπαιδευτικών σε άλλες επαρχίες
Από την ερχόμενη εβδομάδα, σχεδόν 9,000 μαθητές, σύμφωνα με τα στοιχεία που ανακοίνωσε το Υπουργείο Παιδείας, θα μείνουν στο σπίτι και θα διδάσκονται εξ αποστάσεως, ενώ σε εικοσιτέσσερα σχολεία στις δύο επαρχίες θα προσέρχονται μόνο εκπαιδευτικοί, που θα διδάσκουν το μάθημά τους. Οι εκπαιδευτικοί που διαμένουν σε άλλες επαρχίες μπορούν να μετακινούνται στις δύο αυτές επαρχίες ή οι εκπαιδευτικοί από Λεμεσό, μπορούν να μεταβαίνουν στα σχολεία τους.
Και μπορεί στα λόγια να είναι όλα ρόδινα και οι μεγαλεπήβολες δηλώσεις να δίνουν και να παίρνουν, τα πράγματα θα ξεκαθαρίσουν την Δευτέρα και θα διαφανεί κατά πόσο είναι όντως έτοιμα τα σχολεία να ανταπεξέλθουν τεχνικά στον φόρτο που θα έχουν όταν ενωθούν όλοι οι εκπαιδευτικοί και όλοι οι μαθητές. Ζωτικής σημασίας είναι και για την Τεχνική Εκπαίδευση η ερχόμενη εβδομάδα, αφού καθηγητές και μαθητές θα πρέπει να βρουν εναλλακτικούς τρόπους ώστε να μπορούν να πραγματοποιήσουν τα εργαστηριακά μαθήματά τους.
Από την ερχόμενη εβδομάδα, σχεδόν 9,000 μαθητές, σύμφωνα με τα στοιχεία που ανακοίνωσε το Υπουργείο Παιδείας, θα μείνουν στο σπίτι και θα διδάσκονται εξ αποστάσεως, ενώ σε εικοσιτέσσερα σχολεία στις δύο επαρχίες θα προσέρχονται μόνο εκπαιδευτικοί, που θα διδάσκουν το μάθημά τους. Οι εκπαιδευτικοί που διαμένουν σε άλλες επαρχίες μπορούν να μετακινούνται στις δύο αυτές επαρχίες ή οι εκπαιδευτικοί από Λεμεσό, μπορούν να μεταβαίνουν στα σχολεία τους.
Και μπορεί στα λόγια να είναι όλα ρόδινα και οι μεγαλεπήβολες δηλώσεις να δίνουν και να παίρνουν, τα πράγματα θα ξεκαθαρίσουν την Δευτέρα και θα διαφανεί κατά πόσο είναι όντως έτοιμα τα σχολεία να ανταπεξέλθουν τεχνικά στον φόρτο που θα έχουν όταν ενωθούν όλοι οι εκπαιδευτικοί και όλοι οι μαθητές. Ζωτικής σημασίας είναι και για την Τεχνική Εκπαίδευση η ερχόμενη εβδομάδα, αφού καθηγητές και μαθητές θα πρέπει να βρουν εναλλακτικούς τρόπους ώστε να μπορούν να πραγματοποιήσουν τα εργαστηριακά μαθήματά τους.
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΔΩ: Κλείνουν τα Λύκεια σε Λεμεσό και Πάφο-Η πρώτη αντίδραση των καθηγητών
Διαφοροποιούνται τα ωρολόγια προγράμματα, μεγάλη πρόκληση για τις Τεχνικές
Μειωμένες θα είναι οι περίοδοι των μαθημάτων στα Λύκεια των δύο αυτών επαρχιών κατά δέκα με δεκαπέντε λεπτά. Το μάθημα συνολικά θα διαρκεί 30-35 λεπτά αντί για 45 όπως γίνεται στις σχολικές μονάδες.
Η εξ αποστάσεως διδασκαλία θα είναι μεγάλη πρόκληση για την Τεχνική Εκπαίδευση, αφού πολλά από τα μαθήματα είναι εργαστηριακής μορφής. Αυτό και μόνο καθιστά δύσκολο το εγχείρημα, αφού η ποιότητα θα απέχει παρασάγγας από το μάθημα που γίνεται στην τάξη.
Για τα εργαστηριακά μαθήματα, οι καθηγητές καλούνται να βρουν νέους τρόπους να μπορέσουν να βοηθήσουν τους μαθητές τους, με επικρατέστερο σενάριο να είναι ότι θα κληθούν να κάνουν χρήση των εκπαιδευτικών βίντεο, που είναι αναρτημένα στο διαδίκτυο. Με αυτό τον τρόπο θα μπορούν να δείξουν στους μαθητές τον σωστό τρόπο εφαρμογής των εκάστοτε μαθημάτων.
Εν μέσω φωνών και ανησυχιών τίθενται σε εφαρμογή τα νέα μέτρα
Η εφαρμογή της εξ αποστάσεως εκπαίδευσης προνοεί την ταυτόχρονη σύνδεση αρκετών μαθητών με το διαδίκτυο, κάτι που ανησυχεί τους εκπαιδευτικούς, τόσο της Μέσης Γενικής, όσο και της Μέσης Τεχνικής. Ουσιαστικά, η Δευτέρα θα αποτελεί crash test για την ψηφιακή εκπαίδευση και εκεί θα διαφανεί κατά πόσο οι ενέργειες των αρμόδιων φορέων ήταν ικανοποιητικές και επαρκείς ή αν πάθουμε τα ίδια με την Ελλάδα, που από την πρώτη ημέρα παρουσιάστηκαν διάφορα προβλήματα σε όλη τη χώρα.
Ένα άλλο ζήτημα που απασχολεί τους καθηγητές είναι το θέμα του επαρκούς εξοπλισμού για όλους τους μαθητές. Οι διευθύνσεις των σχολείων θα πρέπει να παράσχουν βοήθεια σε όσους μαθητές το ζητήσουν, ενώ το Υπουργείο διαβεβαιώνει πως οι ανάγκες υπερκαλύπτονται.
Ακόμη μία σκέψη που ταλανίζει εκπαιδευτικούς, αλλά και γονείς είναι η δημιουργία μαθητών δύο ταχυτήτων. Κι αυτό επειδή στις υπόλοιπες επαρχίες οι μαθητές θα παρακολουθούν τα μαθήματά τους με φυσική παρουσία στα σχολεία, σε αντίθεση με τις δύο αυτές επαρχίες. Μάλιστα, οι οργανωμένοι γονείς, σε ανακοίνωσή τους προειδοποιούν με τη λήψη δυναμικών μέτρων, σε περίπτωση που η Κυβέρνηση δεν αναθεωρήσει την απόφαση και δεν επιτρέψει στους μαθητές της Γ’ Λυκείου να φοιτά κανονικά στα σχολεία. Για να λάβουν απάντηση από τον Πρόδρομο Προδρόμου, ότι κατανοεί τις αντιδράσεις, ωστόσο «οφείλουμε όλοι να αντιμετωπίσουμε τη δύσκολη κατάσταση και να ακολουθήσουμε τις συστάσεις».
Όσον αφορά στα φροντιστήρια, το Υπουργείο Παιδείας ξεκαθάρισε πως για τους μαθητές των Λυκείων στις δύο επαρχίες θα πραγματοποιούνται τα μαθήματα διαδικτυακά και η ευθύνη για αλλαγή του προγράμματος εναπόκειται στον εκάστοτε ιδιοκτήτη.
Διαφοροποιούνται τα ωρολόγια προγράμματα, μεγάλη πρόκληση για τις Τεχνικές
Μειωμένες θα είναι οι περίοδοι των μαθημάτων στα Λύκεια των δύο αυτών επαρχιών κατά δέκα με δεκαπέντε λεπτά. Το μάθημα συνολικά θα διαρκεί 30-35 λεπτά αντί για 45 όπως γίνεται στις σχολικές μονάδες.
Η εξ αποστάσεως διδασκαλία θα είναι μεγάλη πρόκληση για την Τεχνική Εκπαίδευση, αφού πολλά από τα μαθήματα είναι εργαστηριακής μορφής. Αυτό και μόνο καθιστά δύσκολο το εγχείρημα, αφού η ποιότητα θα απέχει παρασάγγας από το μάθημα που γίνεται στην τάξη.
Για τα εργαστηριακά μαθήματα, οι καθηγητές καλούνται να βρουν νέους τρόπους να μπορέσουν να βοηθήσουν τους μαθητές τους, με επικρατέστερο σενάριο να είναι ότι θα κληθούν να κάνουν χρήση των εκπαιδευτικών βίντεο, που είναι αναρτημένα στο διαδίκτυο. Με αυτό τον τρόπο θα μπορούν να δείξουν στους μαθητές τον σωστό τρόπο εφαρμογής των εκάστοτε μαθημάτων.
Εν μέσω φωνών και ανησυχιών τίθενται σε εφαρμογή τα νέα μέτρα
Η εφαρμογή της εξ αποστάσεως εκπαίδευσης προνοεί την ταυτόχρονη σύνδεση αρκετών μαθητών με το διαδίκτυο, κάτι που ανησυχεί τους εκπαιδευτικούς, τόσο της Μέσης Γενικής, όσο και της Μέσης Τεχνικής. Ουσιαστικά, η Δευτέρα θα αποτελεί crash test για την ψηφιακή εκπαίδευση και εκεί θα διαφανεί κατά πόσο οι ενέργειες των αρμόδιων φορέων ήταν ικανοποιητικές και επαρκείς ή αν πάθουμε τα ίδια με την Ελλάδα, που από την πρώτη ημέρα παρουσιάστηκαν διάφορα προβλήματα σε όλη τη χώρα.
Ένα άλλο ζήτημα που απασχολεί τους καθηγητές είναι το θέμα του επαρκούς εξοπλισμού για όλους τους μαθητές. Οι διευθύνσεις των σχολείων θα πρέπει να παράσχουν βοήθεια σε όσους μαθητές το ζητήσουν, ενώ το Υπουργείο διαβεβαιώνει πως οι ανάγκες υπερκαλύπτονται.
Ακόμη μία σκέψη που ταλανίζει εκπαιδευτικούς, αλλά και γονείς είναι η δημιουργία μαθητών δύο ταχυτήτων. Κι αυτό επειδή στις υπόλοιπες επαρχίες οι μαθητές θα παρακολουθούν τα μαθήματά τους με φυσική παρουσία στα σχολεία, σε αντίθεση με τις δύο αυτές επαρχίες. Μάλιστα, οι οργανωμένοι γονείς, σε ανακοίνωσή τους προειδοποιούν με τη λήψη δυναμικών μέτρων, σε περίπτωση που η Κυβέρνηση δεν αναθεωρήσει την απόφαση και δεν επιτρέψει στους μαθητές της Γ’ Λυκείου να φοιτά κανονικά στα σχολεία. Για να λάβουν απάντηση από τον Πρόδρομο Προδρόμου, ότι κατανοεί τις αντιδράσεις, ωστόσο «οφείλουμε όλοι να αντιμετωπίσουμε τη δύσκολη κατάσταση και να ακολουθήσουμε τις συστάσεις».
Όσον αφορά στα φροντιστήρια, το Υπουργείο Παιδείας ξεκαθάρισε πως για τους μαθητές των Λυκείων στις δύο επαρχίες θα πραγματοποιούνται τα μαθήματα διαδικτυακά και η ευθύνη για αλλαγή του προγράμματος εναπόκειται στον εκάστοτε ιδιοκτήτη.
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΔΩ: Εξ αποστάσεως και τα φροντιστήρια για μαθητές σε Πάφο και Λεμεσό
Τελευταίος τροχός της αμάξης η ειδική εκπαίδευση
Κι ενώ βρισκόμαστε στο παρά πέντε για να εφαρμοστεί η τηλεκπαίδευση, φαίνεται ότι ένα κομμάτι της παιδείας έχει μείνει και πάλι στο περιθώριο. Η ειδική εκπαίδευση και οι μαθητές της για ακόμη μία φορά φαίνεται ότι είναι ο τελευταίος τροχός της αμάξης, αφού δεν έχουν δοθεί διευκρινιστικές οδηγίες για το πώς θα μπορεί να παρακολουθήσει αυτός ο «μικρός αριθμός των παιδιών», όπως είπε και ο Υπουργός Παιδείας.
Το θέμα είχε τεθεί επί τάπητος στη Βουλή, με τους αρμόδιους να έχουν ενημερωθεί για τη δυσκολία που αντιμετωπίζουν τα παιδιά αυτά να παρακολουθούν αυτό το πρόγραμμα, ωστόσο φαίνεται ότι δεν υπάρχει κάποιο διαφορετικό πλάνο. Η απουσία των εξειδικευμένων οδηγιών θα φανεί τη Δευτέρα που θα τεθεί σε ισχύ η νέα καθημερινότητα.
«Πρέπει να γίνεται διευθέτηση του κάθε γονιού, που έχει παιδί με αναπηρία με το σχολείο για να επιλυθούν τα θέματα. Δεν υπάρχει οδηγία και δεν μπορεί να διευκρινιστεί το ένα πρόβλημα που αφορά σε παιδί που χρειάζεται συνοδό για να βοηθηθεί μέσω του προγράμματος και να κάνει το μάθημα. Ένα άλλο πρόβλημα είναι ότι δεν γνωρίζουν πως να εφαρμόσουν τα εργαλεία προσβασιμότητας στο Teams και δεν έχει γίνει και εκπαίδευση. Αυτά ήταν μερικά από τα προβλήματα που αντιμετωπίζαμε και στο προηγούμενο lockdown», ανέφερε στον REPORTER η Γιούλα Πιτσιάλη, πρόεδρος της Παγκύπριας Οργάνωσης Γονέων και Φίλων Παιδιών με εγκεφαλικές και άλλες παραλύσεις, «Αγκαλιά Ελπίδας».
Οι ανησυχίες των γονέων φαίνεται ότι δεν είναι αβάσιμες, αφού όπως μαρτυρούν τα δεδομένα μέχρι στιγμής, δεν έχει δοθεί και στο παρελθόν δεύτερο πλάνο για τα παιδιά με αναπηρίες. Οι όποιες καταγγελίες προκύψουν τη Δευτέρα θα δείξουν και το μέγεθος του προβλήματος.
«Μαθητές με οπτική αναπηρία δεν θα μπορούν να παρακολουθήσουν την εξ αποστάσεως εκπαίδευση, ενώ υπάρχουν και οι μαθητές που χρειάζονται συνοδό. Τα κενά υπάρχουν. Υπάρχουν μαθητές με αναπηρία στη Γενική Εκπαίδευση, υπάρχουν παιδιά με αναπηρία στην Τεχνική Εκπαίδευση. Η πληροφόρηση που έχουμε μέχρι στιγμής είναι ότι δεν είμαστε έτοιμοι όλοι οι μαθητές να ξεκινήσουν τηλεκπαίδευση και διαφαίνεται εκ των πραγμάτων ότι θα έχουμε πολλά προβλήματα», υπέδειξε ο Χρήστος Αυγουστίνος, πρόεδρος της ΠΟΣΥΓΟΠΕΑ.
Τελευταίος τροχός της αμάξης η ειδική εκπαίδευση
Κι ενώ βρισκόμαστε στο παρά πέντε για να εφαρμοστεί η τηλεκπαίδευση, φαίνεται ότι ένα κομμάτι της παιδείας έχει μείνει και πάλι στο περιθώριο. Η ειδική εκπαίδευση και οι μαθητές της για ακόμη μία φορά φαίνεται ότι είναι ο τελευταίος τροχός της αμάξης, αφού δεν έχουν δοθεί διευκρινιστικές οδηγίες για το πώς θα μπορεί να παρακολουθήσει αυτός ο «μικρός αριθμός των παιδιών», όπως είπε και ο Υπουργός Παιδείας.
Το θέμα είχε τεθεί επί τάπητος στη Βουλή, με τους αρμόδιους να έχουν ενημερωθεί για τη δυσκολία που αντιμετωπίζουν τα παιδιά αυτά να παρακολουθούν αυτό το πρόγραμμα, ωστόσο φαίνεται ότι δεν υπάρχει κάποιο διαφορετικό πλάνο. Η απουσία των εξειδικευμένων οδηγιών θα φανεί τη Δευτέρα που θα τεθεί σε ισχύ η νέα καθημερινότητα.
«Πρέπει να γίνεται διευθέτηση του κάθε γονιού, που έχει παιδί με αναπηρία με το σχολείο για να επιλυθούν τα θέματα. Δεν υπάρχει οδηγία και δεν μπορεί να διευκρινιστεί το ένα πρόβλημα που αφορά σε παιδί που χρειάζεται συνοδό για να βοηθηθεί μέσω του προγράμματος και να κάνει το μάθημα. Ένα άλλο πρόβλημα είναι ότι δεν γνωρίζουν πως να εφαρμόσουν τα εργαλεία προσβασιμότητας στο Teams και δεν έχει γίνει και εκπαίδευση. Αυτά ήταν μερικά από τα προβλήματα που αντιμετωπίζαμε και στο προηγούμενο lockdown», ανέφερε στον REPORTER η Γιούλα Πιτσιάλη, πρόεδρος της Παγκύπριας Οργάνωσης Γονέων και Φίλων Παιδιών με εγκεφαλικές και άλλες παραλύσεις, «Αγκαλιά Ελπίδας».
Οι ανησυχίες των γονέων φαίνεται ότι δεν είναι αβάσιμες, αφού όπως μαρτυρούν τα δεδομένα μέχρι στιγμής, δεν έχει δοθεί και στο παρελθόν δεύτερο πλάνο για τα παιδιά με αναπηρίες. Οι όποιες καταγγελίες προκύψουν τη Δευτέρα θα δείξουν και το μέγεθος του προβλήματος.
«Μαθητές με οπτική αναπηρία δεν θα μπορούν να παρακολουθήσουν την εξ αποστάσεως εκπαίδευση, ενώ υπάρχουν και οι μαθητές που χρειάζονται συνοδό. Τα κενά υπάρχουν. Υπάρχουν μαθητές με αναπηρία στη Γενική Εκπαίδευση, υπάρχουν παιδιά με αναπηρία στην Τεχνική Εκπαίδευση. Η πληροφόρηση που έχουμε μέχρι στιγμής είναι ότι δεν είμαστε έτοιμοι όλοι οι μαθητές να ξεκινήσουν τηλεκπαίδευση και διαφαίνεται εκ των πραγμάτων ότι θα έχουμε πολλά προβλήματα», υπέδειξε ο Χρήστος Αυγουστίνος, πρόεδρος της ΠΟΣΥΓΟΠΕΑ.
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ:
- Ερωτήματα φροντιστηρίων για τις διακινήσεις μαθητών-καθηγητών και διεξαγωγή μαθημάτων
- Φωνάζουν για τα μέτρα οι γονείς, έτοιμα τα σχολεία για την τηλεκπαίδευση
- Αυτά είναι τα μέτρα που ανακοινώθηκαν ανά το παγκύπριο-Κλείνουν παιδότοποι
- Σκληρά μέτρα σε Λεμεσό και Πάφο-Κλείνουν επιχειρήσεις, μπαίνουν σε καραντίνα
- Επιστρατεύεται και ο στρατός για τα μπλόκα από και προς Πάφο-Λεμεσό
- Θωρακίζουν τις κλειστές δομές, ασπίδα προστασίας στις ευάλωτες ομάδες