Κάτοικοι αντιδρούν για την περιβαλλοντική και πολιτιστική καταστροφή που θα επιφέρει νέος δρόμος στο Στρόβολο
09:51 - 09 Οκτωβρίου 2020

#ReactStrovolos
Αντιδρούμε σε ένα αμφιλεγόμενο Πολεοδομικό Έργο, σχεδιασμένο το 1990 με διαφορετικά δεδομένα ανάπτυξης.
Ομάδα πρωτοβουλίας κατοίκων αντιδρούν για την περιβαλλοντική και πολιτιστική καταστροφή που θα επιφέρει η κατασκευή του νέου δρόμου «πρωταρχικής σημασίας» και προωθείται από τα Δημόσια έργα και τον Δήμο Στροβόλου.
Αντιδρώ για την κατασκευή του νέου δρόμου «πρωταρχικής σημασίας» τεσσάρων λωρίδων κυκλοφορίας, που προωθείται από τον Δήμο Στροβόλου, την Πολεοδομία και τα Δημόσια Έργα, ο οποίος θα συνδέει τη Λεωφόρο Στροβόλου στο ύψος του Τμήματος Δημοσίων Έργων, με τη Λεωφόρο Αρχαγγέλου στα φανάρια του Κ- Cineplex, διαμέσου της οδού Ελαιώνων.
Αντιδρώ για τη διπλή καταστροφή που θα επιφέρει στην Πόλη μας: μια Περιβαλλοντική καταστροφή που επηρεάζει το Γραμμικό Πάρκο και τον βιότοπο του Πεδιαίου ποταμού και μια Πολιτιστική καταστροφή καθώς, η χάραξή του διαπερνά τη δεξαμενή του Τσιφλικιού του Στροβόλου, που δυνητικά θα μπορούσε να χαρακτηριστεί ως αρχαίο μνημείο.
Αντιδρώ για ένα αμφιλεγόμενο για την αποτελεσματικότητά του Πολεοδομικό Έργο, σχεδιασμένο το 1990 με διαφορετικά δεδομένα ανάπτυξης, που δεν στηρίζεται σε αρχές βιώσιμης αστικής κινητικότητας και δεν συνυπολογίζει περιβαλλοντικές και πολιτιστικές επιπτώσεις σε μια αμιγώς οικιστική περιοχή.
Επιπλέον Αντιδρώ γιατί:
- Υπογειοποιεί τον ποδηλατόδρομο και τον πεζόδρομο στο γραμμικό πάρκο.
- Καταστρέφει το ήδη ευάλωτο οικοσύστημα του Πεδιαίου ποταμού και απειλεί με εξαφάνιση σπάνια είδη της περιοχής όπως τη θαυμάσια κόκκινη αλεπού του Στροβόλου.
- Αυξάνει τα καυσαέρια σε μια περιοχή που σήμερα είναι ο μοναδικός πνεύμονας πρασίνου της ευρύτερης Λευκωσίας.
- Δεν βασίζεται σε περιβαλλοντική και κυκλοφοριακή μελέτη επικαιροποιημένη και κοινοποιημένη στους πολίτες.
- Σπαταλεί 10 εκατομμύρια από το δημόσιο χρήμα σε απαλλοτριώσεις και άλλα τουλάχιστο 12 εκατομμύρια, χωρίς να αξιοποιεί και να βελτιώνει το υφιστάμενο οδικό δίκτυο.
- Mεταφέρει όλη την τροχαία κίνηση στην ήδη βεβαρυμμένη Λεωφόρο Στροβόλου στο ύψος των Δημοσίων Έργων.
- Δεν αποσυμφορίζει τον ιστορικό πυρήνα του Στροβόλου, καθώς η τροχαία κίνηση που δέχεται έρχεται στην πλειοψηφία του από τη Λεωφόρο Προδρόμου.
- Αδρανοποιεί την εμπορική οδό Μακεδονιτίσσης
- Ο σχεδιασμός του άξονα κυκλοφορίας από τη διασταύρωση Κ-cineplex μέχρι τη Λεωφόρο Στροβόλου στο ύψος του Υπουργείου Άμυνας σχεδιάστηκε το 1990 όπου η ανάπτυξη στην περιοχή ήταν πάρα πολύ διαφορετική από την υφιστάμενη κατάσταση. Δεν υπήρχε οικιστική ανάπτυξη και η περιοχή της χάραξης του δρόμου δεν ενοχλούσε οικιστικές περιοχές της εποχής του 1990. Οι προτιμήσεις όδευσης οχημάτων έχουν διαφοροποιηθεί σημαντικά και αντίστοιχα, τα κυκλοφοριακά δεδομένα έχουν αλλάξει. Τώρα με τα σημερινά δεδομένα, μήπως πρέπει να αναθεωρήσουμε τον σχεδιασμό; Γιατί οι δημόσιες υπηρεσίες δεν αναθεωρούν τις μελέτες με βάση τα καινούργια δεδομένα της πόλης και τις νέες θεωρήσεις σχεδιασμού φιλικού προς τον άνθρωπο.
- Ο βασικός λόγος που επικαλείται το Τμήμα Δημοσίων Έργων για την αναγκαιότητα του δρόμου είναι η δημιουργία οδικού άξονα που να ενώνει τη Δυτική με την Ανατολική Λευκωσία. Υφιστάμενος τέτοιος άξονας, είναι η Γρίβα Διγενή αφού κάποτε εθεωρείτο προτεραιότητα η σύνδεση της Λεωφόρου Λεμεσού (Aluminium Tower) μέσον Ιφιγενείας-Κορυτσά (Μακάρειο Νοσοκομείο) με τη Λεωφόρο Προδρόμου και στη συνέχεια με την Ελαιώνων (PizzaHut) διά μέσου της οδού Άντη Χατζηκωστή προς τη Λεωφόρο Αρχαγγέλου, προσπάθεια που εγκαταλείφθηκε.
Βέβαια δεν μπορεί να χαραχτεί τέτοιος άξοναςγιατί απλά δεν υπάρχει χώρος για να επεκταθεί. Έτσι μένει ούτε στο 1/3 του μήκους που θα έπρεπε να έχει σαν άξονας Σύνδεσης Δυτικής / Ανατολικής Λευκωσίας, μια και η σύνδεση Στροβόλου με Τσερίου αλλά και με Σταυρού είναι εφικτή από υφιστάμενες διασυνδέσεις βορειότερα.
- Έχει προκηρυχθεί από το σύστημα e-procurement της Κυπριακής Δημοκρατίας call for tenders για εξεύρεση μελετητών για αναθεώρηση του Σχέδιο Βιώσιμης αστικής κινητικότητας ΣΒΕΚ για την ευρύτερη Λευκωσία. [CONSULTANCY SERVICES FOR THE DEVELOPMENT OF A SUSTAINABLE URBAN MOBILITY PLAN (SUMP) FOR THE GREATER URBAN AREA OF THE CITY OF NICOSIA -PS/21/2020/S(O)]
Το πρώτο σχέδιο Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας ΣΒΕΚ σχεδιάστηκε το 2011. Στο σχέδιο, ο άξονας αυτός συμπεριλήφθηκε στον σχεδιασμό και προτάθηκε ως γραμμή τραμ.Άρα, θα πρέπει να μπει και αυτός ο δρόμος μέσα για να αξιολογηθεί.
Από τη στιγμή που το έργο δε χρειάζεται να γίνει άμεσα, γιατί δεν περιμένουν οι Δημοτικές και Δημόσιες Αρχές την αναθεώρηση του Σχεδίου Βιώσιμης αστικής κινητικότητας που μπορεί να επηρεάσει δραστικά τον σχεδιασμό;
Φυσικά, η διενέργεια της πιο πάνω μελέτης χωρίς την πρότερη διενέργεια κυκλοφοριακής μελέτης που θα αποτυπώνει και τις υφιστάμενες διακινήσεις οχημάτων προς και από το κέντρο Λευκωσίας αλλά και κάθετα, δεν θα έχει νόημα αφού ο μελετητής δε θα γνωρίζει το στοχευμένο κοινό που θα πρέπει να πείσει να εγκαταλείψει το ιδιωτικό όχημα και να χρησιμοποιήσει τα δημόσια μέσα μεταφοράς.
Σχεδιασμός δημοσίων φορέων / σχεδιασμός επι χαρτου
Δεν λαμβάνονται υπόψην στον σχεδιασμό της πόλης, τα απλά τα καθημερινά!
Η βόλτα στο πάρκο, το δικαίωμα στον καθαρό αέρα, η μείωση του θορύβου σε οικιστική περιοχή, η αναγκαιότητα διατήρησης υφιστάμενων δέντρων, η καθαρή ατμόσφαιρα, η ελεύθερη πρόσβαση στην ύπαιθρο, το δικαίωμα πρόσβασης στη θάλασσα και παντού.
Ο σχεδιασμός γίνεται από ψηλά ή μάλλον εξ αποστάσεως!!! Από φορείς που έχουν εκπαιδευτεί για να σχεδιάζουν για τη διευκόλυνση χρήσης του αυτοκινήτου! Σχεδιάζουν επί χάρτου, όπου η ποιότητα του τόπου δεν καταγράφεται και δεν ενσωματώνεται σαν παράμετρος σχεδιασμού! Σχεδιάζουν αψηφώντας αυτά τα καθημερινά που προσδίδουν ποιότητα ζωής γι’αυτόν που ζει εκεί και πολύ περισσότερο για τις μελλοντικές γενιές!
Σχεδιασμοί του 1990 που στηρίζονται στη διευκόλυνση του αυτοκινήτου έρχονται να υλοποιηθούν το 2020 χωρίς να λαμβάνουν υπόψην καινούργιες θεωρήσεις της πόλης, όπου πλέον προτεραιότητα είναι ο άνθρωπος και ο (soft mobility) πεζός /ποδηλάτης σε ένα περιβάλλον που μοιράζονται με το αυτοκίνητο επι ίσοις όροις! ( shared space)
Δυναμική πολιτών
Ο κόσμος κουράστηκε. Κουράστηκε να ακούει τους πολιτικούς και εμπλεκόμενους στη λήψη αποφάσεων ότι δεν χρειάζονται νέα έργα αλλά αλλαγή κουλτούρας και φιλοσοφίας στον τρόπο ζωής και διακίνησης. Στο τέλος όμως επικρατεί ο «ωχαδελφισμός» και σου λένε δεν βαριέσαι, ποιος θα αλλάξει τα μυαλά των ανθρώπων, πιο εύκολη είναι η λύση ενός νέου δρόμου, άσχετο αν στοιχίσει €20, €30 ή €40 εκατομμύρια. Έτσι «θα δείξουμε και έργο !!!»
Χρειάζεται δυναμική για να ενώσουμε τις προσπάθειες μας για να κάνουμε τη διαφορά!
Μερικά Παραδείγματα αντίδρασης απλών πολιτών!
Ο Δημοτικός κήπος Πάφου/ το πάρκο Ακαδημίας στην Αγλαντζια, πάρκο Αθαλασσας, η ανάπλαση Μακαριου, η οικία Χατζηγιωρκακη, οι πύργοι Λεμεσου, οι παραβάσεις στις θαλασσινές σπηλιές Πέγειας είναι μερικά από αυτά.
Μαζι ίσως μπορούμε να πετύχουμε αλλαγές στη διαδικασία λήψης αποφάσεων!
Να σώσουμε την ποιότητα της καθημερινότητάς μας!
Διαδικασία δημόσιας διαβούλευσης
Αφού σχεδιαστεί το έργο και είναι στην τελική φάση πριν την υλοποίηση, καλούνται οι πολίτες ( γιατί πρέπει να γίνει η διαδικασία δια νόμου) σε παρουσίαση του έργου/ δημόσια διαβούλευση! Εκεί, αφού τελειώσει η παρουσίαση, οι ενδιαφερόμενοι/ επηρεαζόμενοι μπορούν να υποβάλουν ερωτήσεις/απορίες και να εκφέρουν τους ενδοιασμούς τους αν υπάρχουν! Μετά έχουν δικαίωμα ένστασης για ένα χρονικό διάστημα και κατάθεσης εναλλακτικών προτάσεων!
Αυτό το τελευταίο είναι πραγματικά παράδοξο! Να περιμένουν από τον απλό πολίτη να βρει μελετητές για να δώσει εναλλακτικές λύσεις!!!
Το ερώτημα εδώ είναι:
Πως μετατρέπουμε τη διαδικασία δημόσιας διαβούλευσης από τυπική διαδικασία σε ουσιαστική ανταλλαγή απόψεων!
Σε μια διαβούλευση προκύπτουν ερωτήματα, διευκρινίσεις, απορίες και επεξηγήσεις. Όταν οι Αρχές (όποιες και να είναι αυτές) κάνουν ότι ακούν και μετά όλα κρύβονται κάτω από ένα συρτάρι, τι νόημα έχει; Η ουσία είναι να πείσεις τον απλό πολίτη ότι το έργο θα κάνει καλύτερη τη ζωή και τη δική του και των παιδιών και των απογόνων του σε βάθος χρόνου.
Πως μπορεί ο απλός κόσμος να εισακουστεί και να έχει ενεργό ρόλο στην διαδικασία σχεδιασμού της γειτονιάς του;
Ξεκινώντας από αυτό το βασικό ερώτημα που μας απασχολεί καιρό τώρα θα ήταν καλό να δούμε τι γίνεται σε άλλες χώρες!
Στην Ευρώπη, η Συμμετοχική διαδικασία ( participatory process) έχει δώσει σημαντικά παραδείγματα φιλικά προς τον άνθρωπο και τον τόπο.
Βασική αρχή της συμμετοχικής διαδικασίας είναι ότι οι πολίτες εμπλέκονται εξ αρχής στον σχεδιασμό σαν ένα ίσο μέλος της ομάδας σχεδιασμού. Μέσα από συζητήσεις και εργαστήρια όπου συνυπάρχουν απλοί πολίτες μαζί με επαγγελματίες (όπως αρχιτέκτονες, πολεοδόμους, μηχανικούς) και άλλους ενδιαφερόμενους φορείς, δημιουργείται η δυναμική (empowerment of the people) όπου το απλό το καθημερινό γίνεται ενεργά ζητούμενο στη διαδικασία σχεδιασμού! Εκεί, οι «ειδικοί» λειτουργούν ως (φορείς διευκόλυνσης) facilitators! Χρησιμοποιούν την επαγγελματική τους γνώση και εμπειρία για να οργανώσουν και να σχεδιάσουν τις ανάγκες των πολιτών!
Μελέτη θορύβου περιοχής
Δεν έχει γίνει μελέτη για τις επιπτώσεις του επιπέδου θορύβου μετά την υλοποίηση του δρόμου!
Ξεπερνά τα επιτρεπτά όρια; Και αν ναι τι μέτρα θα παρθούν; Στην Αρχαγγέλου Μιχαήλ [Λεωφόρος από K-cineplex προς Τρόοδος] τοποθετήθηκαν ηχοπετάσματα για να ελαχιστοποιήσουν τα επίπεδα θορύβου στις γειτονιές κατά μήκος του δρόμου!
Αυτό το μέτρο είναι καταστροφικό σε επίπεδο γειτονιάς. Αποκόπτει τους κατοίκους και από τις δυο πλευρές του δρόμου! Επιπλέον μετατρέπει τον δρόμο σε άξονα τεμαχισμού και διαχωρισμού μιας κατοικιμένης περιοχής.
Διατομή δρόμου!
Η αλλαγή που έγινε στον δρόμο είναι η κατάργηση της χτιστής νησίδας στο κέντρο και η αντικατάστασή της από λωρίδα πρασίνου! Μπορεί κάποιος να μας πει πως αυτό θεωρείται φιλικό προς τον πεζό και πως αμβλύνει τη διαίρεση που θα επιφέρει ένας άξονας με τέσσερις λωρίδες κυκλοφορίας;
Τέσσερις λωρίδες κυκλοφορίας
Μας ενημέρωσαν ότι ο δρόμος δε θεωρείται αυτοκινητόδρομος και ότι δεν θα έχει πολλά αυτοκίνητα γιατί οι δυο λωρίδες (μια σε κάθε κατεύθυνση) θα χρησιμοποιείται ως λεωφορειόδρομος! Η διατομή όμως του δρόμου παραμένει η ίδια (δυο λωρίδες σε κάθε κατεύθυνση)! Ο ίδιος τεμαχισμός, η ίδια χάραξη, η ίδια καταστροφή του γραμμικού πάρκου, του βιότοπου, η ίδια ισοπέδωση της δεξαμενής Αρχιεπισκόπου Κυπριανου!
Μια χάραξη ευθεία ιδανική για κόντρες
Η χάραξη του δρόμου διευκολύνει τους μηχανόβιους να κάνουν κόντρες μεταξύ τους! Ήδη περιοχές της Έγκωμης (Λ. Γριβα Διγενή) αντιμετωπίζουν τέτοια προβλήματα και ακόμη οι αρμόδιοι φορείς προσπαθούν να τα λύσουν ανεπιτυχώς! Μας καθησύχασαν ότι θα έχει όριο ταχύτητας 50 km και ότι θα τοποθετηθούν κάμερες! Και σήμερα υπάρχουν, αλλά η κατάσταση ιδιαίτερα τις μεταμεσονύχτιες ώρες είναι τραγική. Δυστυχών όλοι γνωρίζουμε την Κυπριακή καθημερινότητα και τι θα γίνει στην πραγματικότητα! Η Γρίβα Διγενή έχει και κάμερες και όριο ταχύτητας !!!! Κατάφεραν κάτι;
Για όλα τα πιο πάνω Αντιδρούμε!
