Επιτακτική ανάγκη η μεταρρύθμιση της Προσφυγικής Πολιτικής

Σαράντα-έξι χρόνια μετά την τουρκική εισβολή, ο προσφυγικός κόσμος συνεχίζει να υφίσταται τις τραγικές συνέπειες της κατοχής. Υπομένοντας με ήθος και αξιοπρέπεια το βάρος της καταστροφής, μετρώντας πληγές και επωμιζόμενος το κόστος της απώλειας χρήσης και περιουσίας. Υπομένοντας την τουρκική προκλητικότητα και αδιαλλαξία, η οποία εντείνεται με το άνοιγμα του παραλιακού μετώπου των Βαρωσίων. Μια ενέργεια παράνομη και καταδικαστέα, η οποία όχι μόνο  αποτυπώνει το δράμα των εκτοπισθέντων, αλλά υπογραμμίζει την ανάγκη εξεύρεσης βιώσιμης λύσης του Κυπριακού και δικαίωσης των προσφύγων μας.
 
Διαχρονικά, από το 1974, όλες οι κυβερνήσεις προώθησαν μέτρα στήριξης των προσφύγων. Είναι κοινή η διαπίστωση, ωστόσο, ότι η πολιτική που εφαρμόστηκε ήταν ελλειμματική. Οι εύκολες και προσωρινές λύσεις, οι αλληλοσυγκρουόμενες νομοθεσίες και κανονισμοί, δεν πέτυχαν τον στόχο της ισότιμης κατανομής βαρών, με αποτέλεσμα τις συνέπειες της τουρκικής εισβολής να τις επωμίζονται αποκλειστικά οι πρόσφυγες και όχι το σύνολο του κυπριακού λαού. Απέναντι στα προβλήματα των προσφύγων η Πολιτεία ενήργησε ετεροχρονισμένα. Ενδεικτικά:
  • 17 χρόνια μετά την τούρκικη Εισβολή η Πολιτεία ψήφισε ενιαία Νομοθεσία (Νόμος 139/1991) για τη διαχείριση μόνο των Τ/Κ Περιουσιών.
  • 21 χρόνια μετά την Τούρκικη Εισβολή, στις 21/07/1995, άρχισε να λειτουργεί η Υπηρεσία του Κεντρικού Φορέα με στόχο την ανάληψη πρωτοβουλιών για την επίτευξη ισότιμης Κατανομής Βαρών και την αποκατάσταση της προπολεμικής αφερεγγυότητας, ανάλογα με την κατεχόμενη περιουσία εκάστου.
Η εν λόγω  καθυστέρηση δημιούργησε στρεβλώσεις και ανισότητες στην αντιμετώπιση των προβλημάτων των προσφύγων, οι οποίοι αναζητούσαν άμεσες και εφαρμόσιμες λύσεις. Αφενός, οι πλείστες διατάξεις της Νομοθεσίας για τον Κηδεμόνα Τ/Κ Περιουσιών έχουν περιέλθει σε αχρησία διότι την έχουν ξεπεράσει τα γεγονότα, την ίδια ώρα που η νομοθεσία δεν τυγχάνει επικαιροποίησης σε σχέση με τις αλλαγές που συντελούνται στον προσφυγικό τομέα. Αφετέρου, η προσπάθεια διόρθωσης των στρεβλώσεων με αποσπασματικές ενέργειες, είτε με υπουργικές αποφάσεις είτε με νομοθετικές τροπολογίες, θολώνει περαιτέρω το τοπίο. Όσον αφορά τον Κεντρικό Φορέα Ισότιμης Κατανομής Βαρών, παρά τις άοκνες προσπάθειες και το αξιέπαινο έργο που επιτελούν ο Πρόεδρος και τα μέλη του ΔΣ, δεν υλοποίησε τον βασικό στόχο για τον οποίο θεσπίστηκε ο σχετικός νόμος. Αυτό οφείλεται στην απουσία πολιτικής βούλησης, ώστε να επωμιστεί τα βάρη της εισβολής το σύνολο του Κυπριακού Λαού και όχι μόνο οι πρόσφυγες.
 
Σε καμία περίπτωση δεν πρέπει να μηδενίζεται το έργο που υλοποιήθηκε από το 1974 μέχρι σήμερα, από όλες τις κυβερνήσεις. Επί διακυβέρνησης Γλαύκου Κληρίδη, υπήρξε αναδιαμόρφωση της Προσφυγικής Πολιτικής και προώθηση ουσιαστικών μέτρων στήριξης του προσφυγικού κόσμου. Όπως π.χ. η τιτλοποίηση των προσφυγικών οικιών, η δημιουργία Φορέα Ισότιμης Κατανομής Βαρών, η παροχή στεγαστικής βοήθειας και η διαγραφή προπολεμικών χρεών. Επιπλέον, επί διακυβέρνησης Νίκου Αναστασιάδη, αναγνωρίστηκε η ιδιότητα του Πρόσφυγα στους Εκ Μητρογονίας Πρόσφυγες. Έγιναν αρκετά, μπορούν όμως να γίνουν και περισσότερα.
 
Η Κυπριακή Δημοκρατία, βασισμένη στην αρχή της ισότητας και της ισονομίας, οφείλει να κατανείμει ισότιμα το βάρος της απώλειας χρήσης ως αποτέλεσμα της εισβολής και της κατοχής, αλλά και της παράνομης εκμετάλλευσης των περιουσιών των προσφύγων μας. Σ’ αυτό το πλαίσιο, επιβάλλεται η ριζική μεταρρύθμιση της Προσφυγικής Πολιτικής, σε ό,τι αφορά τους Νόμους και Κανονισμούς, αλλά και τους στόχους. Κρίνεται αναγκαία η δημιουργία ενιαίας Νομοθεσίας, που να περιλαμβάνει:
  • Στεγαστική Πολιτική
  • Διαχείριση των Τ/Κ περιουσιών
  • Κάλυψη της απώλειας χρήσης των κατεχόμενων περιουσιών.

Εν κατακλείδι, η ιδιότητα του εκτοπισμένου δεν αποτελεί τίτλο απόκτησης επιδομάτων όπως διατείνονται ορισμένοι. Ο προσφυγικός κόσμος δικαίως απαιτεί, μετά από 46 χρόνια, πρωτίστως να υπάρξει λύση του Κυπριακού και συγχρόνως Ισότιμη Κατανομή Βαρών και δίκαιη αντιμετώπιση των εκτοπισθέντων. Πάνω από όλα επιζητεί την αποκατάσταση της αξιοπρέπειάς του, ώστε να παραμείνει ζωντανός φορέας που συντηρεί τις ρίζες μας. Τις εθνικές, πολιτιστικές και οικογενειακές καταβολές μας.
 
*Του Νίκου Γεωργίου

Επαρχιακού Γραμματέα ΔΗΣΥ Αμμοχώστου, Δημοτικού Συμβούλου Λάρνακας

Δειτε Επισης

Η εκλογή Τραμπ-Μήνυμα προς την Ευρώπη
Τα Νηπιαγωγεία μας Κρατούν; Η Επείγουσα Ανάγκη Ενίσχυσης της Προδημοτικής Εκπαίδευσης
Η επόμενη μέρα των εκλογών στις ΗΠΑ
Νομικό τμήμα Αστυνομίας. Μια έτσι, μια γιουβέτσι
Αρχηγό Αστυνομίας αλλάξαμε. Νοοτροπία αλλάξαμε;
Ας μην βάζουμε το φυσικό αέριο του Αζερμπαϊτζάν πάνω από ανθρώπινες ζωές
Πολιτική επιχειρηματολογία έναντι ευχολογίων
Αυτισμός και η ποικιλομορφία του
Συμβασιούχοι Οπλίτες: Άμεση ανάγκη για στήριξη και αναβάθμιση τους στην Εθνική Φρουρά
Η νομιμότητα αποστολής προσκλητηρίων γάμου με φακέλους της Αστυνομίας και η άγνοια του Αρχηγού