Το πρόστιμο μαμούθ σε εργοδότη, τα ανεπιθύμητα SMS και οι παραβιάσεις
06:48 - 03 Ιανουαρίου 2020

Από την εφαρμογή του κανονισμού το Μάιο του 2018 μέχρι σήμερα, είχαμε 600 παράπονα. Το ένα τρίτο από αυτά, αφορούν στα ανεπιθύμητα μηνύματα και κλήσεις. Τα γνωστά Spam. Αφορούν απευθείας εμπορική προώθηση προϊόντων και υπηρεσιών. Είναι τα μηνύματα, που στέλλονται χωρίς συγκατάθεση και χωρίς τη δυνατότητα της ατελούς επιστροφής. Το αδίκημα επιτελείται όταν δεν είμαστε πελάτες μίας επιχείρησης ή ενός φυσικού προσώπου, που μας στέλλει μήνυμα ή ακόμη κι αν είμαστε δεν υπάρχει η ατελής επιστροφή δηλαδή, το stop sms ή το unsubscribe, όταν μιλούμε για μήνυμα που αποστέλλεται με ηλεκτρονικό ταχυδρομείο.
Εξαρτάται από τις ειδικές περιστάσεις κάθε περίπτωσης. Χαρακτηριστικά μπορώ να σας πω ότι έχει επιβληθεί για ένα spam, πρόστιμο μέχρι και 1500 ευρώ.
Δίνουμε σε όλους την ευκαιρία να συμμορφωθούν με μία προειδοποίηση. Επομένως, γινόμαστε πιο αυστηροί αν υπάρχει δεύτερη παραβίαση. Συνήθως, μετά την προειδοποίηση δεν υπάρχει επανάληψη της παραβίασης.
Έχουμε παραβιάσεις στην άσκηση δικαιωμάτων. Ο Ευρωπαϊκός κανονισμός, ενισχύει υφιστάμενα δικαιώματα, όπως το δικαίωμα πρόσβασης, ενημέρωσης και διόρθωσης και δημιουργεί και κάποια καινούρια, που έχουν να κάνουν, με την καλύτερη προστασία των προσωπικών δεδομένων μέσα από την τεχνολογική πρόοδο.
Ποιο είναι το πιο μεγάλο πρόστιμο που επιβάλατε;
Το υψηλότερο πρόστιμο, μέχρι στιγμής, είναι 82 χιλιάδες ευρώ σε κάποιον εργοδότη. Αφορά, όμως, σε επεξεργασία ειδικής κατηγορίας δεδομένων. Ο εργοδότης είχε εγκαταστήσει σύστημα αξιολόγησης των υπαλλήλων με βάση τις άδειες ασθενείας, με αποτέλεσμα να προκύπτουν δυσμενείς επιπτώσεις έναντι του εργαζόμενου. Κρίθηκε, ότι το δικαίωμα του εργοδότη δεν υπερτερεί σε αυτήν την περίπτωση του εργαζομένου, μέσα από την στάθμιση του έννομου συμφέροντος.
Το πρόστιμο, ήταν τόσο μεγάλο, κυρίως επειδή αφορούσε σε μεγάλο αριθμό εργοδοτουμένων, στην επεξεργασία ειδικής κατηγορίας δεδομένων. Για να καταλήξουμε στο πρόστιμο, ζητήσαμε και πληροφορίες, κάτι που μας επιτρέπει ο κανονισμός, για τον τζίρο της εταιρείας. Γι’ αυτή την υπόθεση ενεργοποιήσαμε και τον μηχανισμό συνεκτικότητας μεταξύ των άλλων ευρωπαϊκών αρχών και ζητήσαμε την άποψή τους.
Καταρχήν, πρέπει να πω πως υπάρχει δικαίωμα προσφυγής ενάντια στην απόφαση της Επιτρόπου στο Διοικητικό Δικαστήριο, δυνάμει του άρθρου 146 του Συντάγματος. Εάν απορριφθεί η προσφυγή και δεν καταβληθεί το πρόστιμο, τότε η υπόθεση οδηγείται στη Νομική Υπηρεσία, η οποία προωθεί την υπόθεση, έτσι ώστε να εισπραχθεί ως αστικό χρέος.
Ποιος είναι ο δικός σας ρόλος αναφορικά με την κάρτα φιλάθλου, για την οποία συνεχίζουν οι σφοδρές αντιδράσεις;
Ο δικός μας ρόλος, είναι να δούμε εάν τηρούνται οι πρόνοιες της νομοθεσίας, με βάση τη νομιμότητα της επεξεργασίας των προσωπικών δεδομένων των φιλάθλων. Ο ΚΟΑ, είναι ο ιδιοκτήτης του αρχείου.
Βεβαίως, αλλά δεν μπορώ να αναφερθώ περαιτέρω στο παρόν στάδιο, λόγω της διενεργούμενης έρευνας.
Ναι, η Αστυνομία εμπίπτει στον εποπτικό μας ρόλο. Η Αστυνομία τυγχάνει συνεχούς εκπαίδευσης αναφορικά με την επεξεργασία προσωπικών δεδομένων, στα πλαίσια της άσκησης των αρμοδιοτήτων της. Πρόσφατα, διεξήχθη εκπαίδευση/σεμινάριο για το θέμα.
Στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης παρατηρείται κατάφορη παραβίαση προσωπικών δεδομένων. Δεν θα έπρεπε να παρεμβαίνετε για να σταματήσει αυτό;
Παρεμβαίνουμε σε όλες τι περιπτώσεις που πέφτουν στην αντίληψή μας αυτεπάγγελτα και κατόπιν παραπόνων. Να σας θυμίσω το βίντεο με το Νοσοκομείο στην Πάφο και το βίντεο με την κινηματογράφηση αστυνομικού.
Αναφορικά με αυτό το επεισόδιο, παρείχαμε σχετική συνδρομή/καθοδήγηση στην Αστυνομία. Ως γενικό σχόλιο επί τούτου, μπορώ να πω ότι μπορεί ένα επεισόδιο να προκαλεί αισθήματα θυμού και οργής, ωστόσο, αυτό δεν πρέπει να μας παρασέρνει και να καταλήγουμε να διαπράττουμε άλλα αδικήματα. Δεν πρέπει να ξεχνάμε, ότι υπάρχει περίγυρος (οικογενειακός, συγγενικός, κοινωνικός), ο οποίος δεν εμπλέκεται και δεν πρέπει να επηρεάζονται τα δικαιώματά του.
Εξαρτάται από την περίπτωση. Ο Κανονισμός μας δίνει το δικαίωμα να επιβάλουμε μέχρι και 20 εκ. ευρώ πρόστιμο ή 4% επί του τζίρου του προηγούμενου χρόνου, που είναι μεγαλύτερο σε κάποιες περιπτώσεις. Εναντίον Μέσων, επιβάλαμε πρόστιμα της τάξης των 3, 5 και 10 χιλιάδων ευρώ μέχρι σήμερα.
Με ποιο τρόπο συμβάλλει το γραφείο σας, στις προσπάθειες για ένταξη της Κύπρου στη Ζώνη Σένγκεν;
Το Γραφείο τον Νοέμβριο έχει περάσει από την πρώτη αξιολόγηση για την ένταξη στο χώρο Σένγκεν. Υπάρχουν διάφοροι τομείς που αξιολογούνται, προκειμένου να αξιολογηθεί εάν μία χώρα θα ενταχθεί. Ο πρώτος πυλώνας που αποφασίστηκε από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή ότι θα αξιολογηθεί κατά πόσον ασκεί επαρκή εποπτείας στις διαδικασίες και μηχανισμούς που τηρεί η Αστυνομία, το ΥΠΕΞ και το ΥΠΕΣ στα θέματα Σένγκεν, είναι το Γραφείο μας. Η ένταξή μας, θα έχει θετικές επιπτώσεις, μεταξύ άλλων στο εμπόριο, τον τουρισμό και γενικά στην οικονομία.
Όχι μόνο, αλλά θα εξυπηρετηθεί κι αυτός ο σκοπός. Ενισχυθήκαμε με έξι νέες οργανικές θέσεις. Πλέον, είμαστε 24 άτομα εκ των οποίων οι 14 είναι Διοικητικοί λειτουργοί.
Υπάρχει υποχρέωση από τον Κανονισμό σε οποιαδήποτε επιχείρηση και οργανισμό έχει διαπιστωθεί ότι υπάρχει διαρροή δεδομένων, εντός 72 ωρών να τη γνωστοποιήσει στο γραφείο μας. Από το Μάιο μέχρι σήμερα έχουμε περίπου 100 γνωστοποιήσεις συμβάντων. Ενεργοποιήθηκε πολύ, αυτή η υποχρέωση των επιχειρήσεων στην Κύπρο. Το κόστος μη συμμόρφωσης, είναι πολύ μεγαλύτερο από το κόστος συμμόρφωσης.