Τη σύσταση «Υπηρεσίας Ασφαλούς Σχολείου» για τη βία συζητά η Βουλή
06:58 - 26 Σεπτεμβρίου 2019

Τις πρώτες απόψεις επί της πρότασης νόμου ομάδας βουλευτών που προνοεί για μέτρα αντιμετώπισης του σχολικού εκφοβισμού και της ενδοσχολικής βίας, η οποία πρόταση διευκρινίζεται ότι επιχειρεί ουσιαστικά να γεφυρώσει το χάσμα μεταξύ του νόμου-ομπρέλα και της πρακτικής εφαρμογής της σχετικής στρατηγικής, άκουσε στη χθεσινή της συνεδρία η κοινοβουλευτική επιτροπή Παιδείας.
Η πρόταση νόμου τιτλοφορείται «Ο περί του Σχολικού Εκφοβισμού και της Ενδοσχολικής Βίας στη Δημοτική και Μέση Εκπαίδευση (Μέτρα Αντιμετώπισης) Νόμος του 2019», την επεξεργάστηκαν από κοινού οι βουλευτές του ΔΗΣΥ Κυριάκος Χατζηγιάννης, Αννίτα Δημητρίου, Γιώργος Κάρουλλας και Δημήτρης Δημητρίου, καθώς και ο βουλευτής του ΔΗΚΟ Παύλος Μυλωνάς, και μεταξύ άλλων διαλαμβάνει τη σύσταση ενός νέου φορέα ο οποίος θα φέρει την επωνυμία «Υπηρεσία Ασφαλούς Σχολείου (ΥΑΣ)» και θα έχει την ευθύνη του συντονισμού και της υλοποίησης της Εθνικής Στρατηγικής.
Τοποθετούμενη η εκπρόσωπος του Κυπριακού Συνδέσμου Καθηγητών Συμβουλευτικής και Επαγγελματικής Αγωγής της ΟΕΛΜΕΚ, Λευκή Χατζηττοφή, ήταν έντονη ότι απουσιάζει ο συντονισμός κυρίως με τις Υπηρεσίες Κοινωνικής Ευημερίας, για να εξηγήσει ότι είναι ο ίδιος ο σύνδεσμος που συνήθως ενημερώνει τις ΥΚΕ για τις περιπτώσεις παιδιών που χρήζουν προσοχής αντί να συμβαίνει το αντίστροφο.
Ειδικότερα έφερε ως παράδειγμα ότι μπορεί να ζητήσουν τη συνδρομή κοινωνικού λειτουργού και αυτός να επικαλεστεί πρακτικά κωλύματα όπως π.χ. ότι πρέπει να ενημερώσει πρώτα τον επόπτη, για να εισηγηθεί η κ. Χατζηττοφή όπως διατυπωθεί οδηγία στον νόμο με τρόπο τέτοιο που να υποχρεώνει τις ΥΚΕ να ανταποκρίνονται άμεσα.
Η εκπρόσωπος του Υπουργείου Παιδείας, Γεωργία Κούμα, εστίασε τον προβληματισμό της στο ότι η σύσταση μίας νέας υπηρεσίας αντί της ενίσχυσης της υφιστάμενης ενδεχομένως να προκαλέσει σύγχυση από λειτουργικής άποψης, ενώ η διευθύντρια των ΥΚΕ, Μαρία Κυρατζή, ζήτησε χρόνο για να τοποθετηθεί επειδή, όπως είπε, δεν είχαν ενημερωθεί έγκαιρα για την πρόταση νόμου.
Με το τέλος της συνεδρίας τα μέλη της επιτροπής ζήτησαν από τις εμπλεκόμενες υπηρεσίες όπως ετοιμάσουν γραπτώς τις εισηγήσεις τους και τις αποστείλουν στη Βουλή.
Οι πρόνοιες της πρότασης
Η πρόταση νόμου των πέντε βουλευτών προνοεί τη σύσταση της «Υπηρεσίας Ασφαλούς Σχολείου (ΥΑΣ)», η οποία θα παρέχει υπηρεσίες στους εξής τομείς:
Οι πρόνοιες της πρότασης
Η πρόταση νόμου των πέντε βουλευτών προνοεί τη σύσταση της «Υπηρεσίας Ασφαλούς Σχολείου (ΥΑΣ)», η οποία θα παρέχει υπηρεσίες στους εξής τομείς:
α) Στην υποστήριξη του σχολείου στον τομέα της πρόληψης, παρέμβασης, διαχείρισης και αντιμετώπισης της ενδοσχολικής βίας και την παράλληλη ανάπτυξη ενός θετικού σχολικού κλίματος
β) Στην έρευνα και στατιστική επεξεργασία δεδομένων με στόχο την καταγραφή και αξιολόγηση του φαινομένου της ενδοσχολικής βίας, καθώς και τη μέτρηση της ποιότητας του κλίματος
γ) Στην ανάπτυξη πολιτικής και στον συντονισμό της υλοποίησης της εθνικής στρατηγικής
δ) Στην αξιολόγηση σε ετήσια βάση της συμμόρφωσης με βάση τις απαιτήσεις του εθνικού προτύπου.
Επίσης η ΥΑΣ θα έχει την ευθύνη της ετοιμασίας πρότυπων εντύπων με βάση τις απαιτήσεις του εθνικού προτύπου, ενώ θα μπορεί να συνεργάζεται με οποιουσδήποτε επαγγελματίες, υπηρεσίες και φορείς που ασχολούνται αρμοδίως με την ενδοσχολική βία.
Επίσης η ΥΑΣ θα έχει την ευθύνη της ετοιμασίας πρότυπων εντύπων με βάση τις απαιτήσεις του εθνικού προτύπου, ενώ θα μπορεί να συνεργάζεται με οποιουσδήποτε επαγγελματίες, υπηρεσίες και φορείς που ασχολούνται αρμοδίως με την ενδοσχολική βία.
Σε ό,τι αφορά την Εθνική Συμβουλευτική Επιτροπή για Θέματα Ενδοσχολικής Βίας, η πρόταση νόμου προνοεί όπως συνεδριάζει ανά τετράμηνο και έχει τις ακόλουθες αρμοδιότητες:
α) Προβαίνει σε ανασκόπηση των επιπέδων παραβατικότητας και της ποιότητας του σχολικού κλίματος όπως παρουσιάζονται στις μετρήσεις του τομέα έρευνας της ΥΑΣ
β) Ανταλλάζει απόψεις στη βάση της τριμηνιαίας έκθεσης πεπραγμένων της ΥΑΣ και
γ) Καταθέτει εισηγήσεις για την κατάλληλη πολιτική, τα προγράμματα και τις δράσεις που χρειάζεται να αναπτύξει το υπουργείο Παιδείας και οι άλλες εμπλεκόμενες υπηρεσίες.