Έτσι ανοίγει ο δρόμος για κατασκευή τερματικού LNG στην Κύπρο
07:00 - 06 Αυγούστου 2019
H συμφωνία που υπογράφηκε μεταξύ της Κυβέρνησης και των ενεργειακών κολοσσών που δραστηριοποιούνται στην κυπριακή ΑΟΖ, αποτελεί ακόμα ένα σημαντικό βήμα στην προσπάθεια που γίνεται για πλήρη εκμετάλλευση των φυσικών πόρων της Κυπριακής Δημοκρατίας.
Και αυτό, διότι οι επερχόμενες γεωτρήσεις είναι αυτές που θα καταδείξουν σε μεγάλο βαθμό, αν η κατασκευή τερματικού φυσικού αερίου LNG στο νησί, θα είναι μια οικονομικά βιώσιμη επένδυση και με τα ανάλογα οφέλη για την κυπριακή οικονομία.
Σύμφωνα με τις τεχνοοικονομικές αναλύσεις που έγιναν για το συγκεκριμένο έργο, για να είναι βιώσιμη η δημιουργία τερματικού, υπολογίζεται πως χρειάζονται αποθέματα φυσικού αερίου πάνω από 10 δις κυβικά πόδια.
Υπενθυμίζεται ότι στον «Γλαύκο», εντοπίστηκαν αποθέματα πέντε με οκτώ τρις κυβικών ποδών φυσικού αερίου, και για αυτόν τον λόγο χαρακτηρίστηκε ως ανακάλυψ-σταθμός στην προσπάθεια για δημιουργία τερματικού.
Αυτό που απαιτείται για να προχωρήσουν οι σχεδιασμοί για κατασκευή τερματικού, είναι η ανακάλυψη άλλων δύο κοιτασμάτων μεσαίου μεγέθους. Αξίζει να σημειωθεί πως τα αποθέματα του κοιτάσματος «Αφροδίτη» δεν υπολογίζονται, αφού ήδη συμφωνήθηκαν και τροχοδρομείται η μεταφορά τους στην Αίγυπτο.
Σε αυτά τα πλαίσια, ο υπουργός Ενέργειας ανακοίνωσε την προχθές πως τους επόμενους 24 μήνες θα διενεργηθούν εννέα γεωτρήσεις, τόσο ερευνητικές όσο και επιβεβαιωτικές. Εκτός απροόπτου, οι επιβεβαιωτικές γεωτρήσεις θα αφορούν τον «Γλαύκο» και την «Καλυψώ».
Αυτό που απομένει για τα δύο κοιτάσματα είναι να επιβεβαιωθούν οι αρχικές ενδείξεις για το μέγεθός τους (σ.σ. για την «Καλυψώ» δεν έγιναν επίσημα γνωστά), και την ίδια ώρα να επιβεβαιωθεί πως πρόκειται για εμπορικά εκμεταλλεύσιμα κοιτάσματα.
Οι ερευνητικές γεωτρήσεις θα αφορούν νέους στόχους εντός της ΑΟΖ, στους οποίους αν εντοπιστούν άλλα δύο μεσαίου μεγέθους κοιτάσματα. τότε θα είναι βιώσιμη η κατασκευή του τερματικού.
Με βάση τα νέα δεδομένα που έφερε η συμφωνία μεταξύ εταιρειών και κράτους, το τεμάχιο 7 αδειοδοτείται στην κοινοπραξία Total και ΕΝΙ με ποσοστά 50-50. Την ίδια ώρα, η γαλλική Total εισέρχεται στα υπόλοιπα τεμάχια στα οποία επιχειρούσε η ENI.
Συγκεκριμένα, στο τεμάχιο 2, όπου θα εισέλθει η Total με ποσοστό 20%, στο τεμάχιο 3, όπου θα εισέλθει η ίδια με ποσοστό 30%, στο τεμάχιο 9, όπου η γαλλική εταιρεία θα εισέλθει με ποσοστό 20% και στο τεμάχιο 8, όπου η Total θα εισέλθει με ποσοστό 40%. Στο τεμάχιο 8 ήταν η ENI με ποσοστό 100%.
Στην εξίσωση, πάντως, ενδεχομένως να μπει και το Ισραήλ, που εξετάζει σοβαρά το ενδεχόμενο να στέλνει στην Κύπρο τα αποθέματά του, αφού δεν ενδιαφέρεται να κατασκευάσει μονάδα υγροποίησης για λόγους ασφαλείας. Πάντως, κάποιες προκαταρκτικές συζητήσεις για το θέμα δεν έφεραν οποιοδήποτε αποτέλεσμα.
Βέβαια από μια τέτοια συζήτηση δεν πρέπει να διαφεύγει το γεγονός πως τον πρώτο λόγο για το πώς θα τύχουν εκμετάλλευσης οι ποσότητες φυσικού αερίου, ανήκει στις εταιρείες, οι οποίες επίσης καλοβλέπουν την επένδυση για κατασκευή τερματικού στο νησί.
Δεδομένου τούτου τα σχέδια για το μεγαλεπήβολο έργο του EastMed επί του παρόντος μοιάζει απομακρυσμένο, αφού ελάχιστοι εκ των εμπλεκομένων εταιρειών και κρατών εμφανίζονται έτοιμοι να επενδύσουν σε αυτό.
Αυτό που θέλουν να αποφύγουν οι τεχνοκράτες του Υπουργείου Ενέργειας, είναι περιπτώσεις στο εξωτερικό όπου έγιναν τεράστιες επενδύσεις σε τερματικά που σήμερα υπολειτουργούν, είτε λόγω έλλειψης αποθεμάτων είτε διότι είναι ασύμφορα.