Ο πόλεμος του streaming που θα αλλάξει τον τρόπο που βλέπουμε τηλεόραση
12:02 - 03 Αυγούστου 2019
Κάποτε είχαμε το βίντεο να δονεί την οικιακή διασκέδαση και την υποχρεωτική επίσκεψη στο βιντεοκλάμπ.
Τα χρόνια παρήλθαν, οι τεχνολογίες άλλαξαν και έγιναν DVD και Blu-ray αργότερα, πριν μας αφήσουν κι αυτά χρόνους για να αναδυθεί ένας νέος τύπος οικιακής ψυχαγωγίας: το streaming.
Χωρίς αντίστοιχα πανηγύρια και τυμπανοκρουσίες, το streaming κέρδισε και κερδίζει ολοένα και περισσότερο έδαφος στις βραδιές μας στο σπίτι. Πλέον έχουμε το Netflix να οδηγεί τον δρόμο, μόνο που η μάχη για τη συνδρομητική τηλεόραση του πλανήτη αναμένεται να γίνει όσο πιο καυτή παίρνει.
HBO, Hulu, Disney, Apple TV, Amazon κι άλλοι μεγάλοι παίκτες έρχονται ολοταχώς στις οθόνες μας για να προφτάσουν το Netflix και τη συνεχή του επέκταση, που έχει πάρει τη μορφή χιονοστιβάδας.
Ο μεγάλος αγαπημένος της Wall Street είναι έτοιμος να αντιμετωπίσει λυσσαλέο ανταγωνισμό από τις παραδοσιακές αυτοκρατορίες που κατεβαίνουν στον πόλεμο του streaming με όλες τους τις δυνάμεις: Disney, Amazon και Apple αποφάσισαν πως τα συνδρομητικά ηλεκτρονικά κανάλια παραείναι πολύτιμα για να τα αφήσουν στη διακριτική ευχέρεια του Netflix.
Με την τεράστια δύναμή τους και τους ανυπολόγιστους πόρους τους, είναι έτοιμοι να μπουν στον πόλεμο για τον έλεγχο όχι μόνο αυτού που θα είναι η τηλεόραση στον 21ο αιώνα, αλλά και της ίδιας της οικιακής ψυχαγωγίας όπως την ξέραμε.
Και οι εξελίξεις εδώ είναι πραγματικά κατακλυσμιαίες. Και ταχύτατες! Να σκεφτεί κανείς πως ούτε δύο χρόνια πρωτύτερα, το 2017 συγκεκριμένα, οι «Μεγάλοι Τρεις» του streaming ήταν το Netflix, το Hulu και η συνδρομητική τηλεόραση της Amazon (Amazon Prime Video). Το 2019 το τοπίο είναι ολότελα διαφορετικό και θα αλλάξει κι άλλο. Ναι, μέσα στη χρονιά.
Το λανσάρισμα του Disney+ τον Νοέμβριο του 2019 θα εγκαινιάσει μια ολότελα καινούρια εποχή για το streaming, αναγκάζοντας τα ήδη καθιερωμένα κανάλια Netflix, Hulu, HBO Now και Amazon Prime Video να αλλάζουν ήδη τις πολιτικές τους.
Την ίδια ώρα, η Apple είναι πανέτοιμη για τη δική της συνδρομητική υπηρεσία (Apple TV+), ο γίγαντας WarnerMedia ολοκληρώνει τα δοκιμαστικά για το δικό του πολυαναμενόμενο κανάλι και μέσα σε όλα, υπάρχουν και μια σειρά από μικρότεροι παίκτες που διεκδικούν φιλόδοξα κομμάτι της τεράστιας πίτας με την ειδικού ενδιαφέροντος θεματολογία τους, ονόματα όπως το σινεφίλ Criterion Channel, το Crunchyroll (anime) και το Shudder (ταινίες τρόμου), ας πούμε.
Οι περισσότεροι χάνονται μέσα σε ένα τοπίο όπου η συνδρομή διαφέρει μόλις μερικά ευρώ τον μήνα και το περιεχόμενο είναι τόσο εκτεταμένο και ευρύ που δύσκολα μπορείς να κάνεις τις επιλογές σου. Εκεί όμως όπου όλοι έδειχναν όλα, τώρα ο καθένας σπεύδει να κάνει τις αποκλειστικές του συμφωνίες και να μαζέψει πίσω το πρωτότυπο περιεχόμενό του, πόσο μάλλον όταν αυτό προβάλλεται στον ανταγωνιστή.
Η Disney θα κατέβει στον στίβο με τις ολοκαίνουριες και αποκλειστικές σειρές της Marvel και του «Star Wars», η Apple ανακοίνωσε περιχαρής εξίσου αποκλειστικές ταινίες και σειρές από τους καλύτερους (Στίβεν Σπίλμπεργκ, Μ. Νάιτ Σιάμαλαν και Τζ. Τζ. Άμπραμς), η WarnerMedia θα παίζει κατ’ αποκλειστικότητα τις δικής της παραγωγής λατρεμένες σειρές, όπως τα «Friends», τη σειρά ταινιών «Χάρι Πότερ» και όλο το περιεχόμενο του ΗΒΟ φυσικά, ενώ ακόμα και το NBCUniversal θα πάρει πίσω το «Office» από το Netflix για το δικό του streaming κανάλι. Ή το αδερφό της WarnerMedia, μιας και ως NBC/Warner είναι γνωστός ο τηλεοπτικός και κινηματογραφικός κολοσσός!
Η Amazon συνεχίζει να ρίχνει χοντρό χρήμα για το Prime Video της, μαζεύοντας συνδρομητές με το τσουβάλι για να δουν αποκλειστικά κάτι «The Marvelous Mrs Maisel» και «Good Omens». Δεν είναι βέβαια μόνο οι Αμερικανοί που ανακατεύουν συνεχώς την τράπουλα. Προσφάτως μάθαμε για τη γέννηση του BritBox, την κοινή streaming πλατφόρμα των γνωστών βρετανικών καναλιών BBC και ITV.
Ζούμε σε εποχές ιστορικές για την τηλεόραση της επόμενης μέρας και όσα θα συμβούν φέτος θα καθορίσουν σε μεγάλο βαθμό πώς θα παιχτεί το παιχνίδι στα επόμενα χρόνια. Όλοι έχουν εξάλλου στο μάτι το Netflix και ό,τι κι αν κάνουν εκεί στοχεύει, στο γκρέμισμά του από τον τηλεοπτικό θρόνο.
Το Netflix σήκωσε φυσικά το γάντι και έβγαλε αυθάδικα τη γλώσσα σε κάτι απειλές τύπου Apple και Disney ανακοινώνοντας πως σκοπεύει να ξοδέψει για το δικό του περιεχόμενο το 2019 όχι λιγότερα από 15 δισ. δολάρια! Την ώρα που οι άλλοι δυο δεν έχουν δημοσιοποιήσει αντίστοιχα νούμερα, είναι κάτι παραπάνω από σίγουρο πως Apple TV+ και Disney+ επενδύουν εξίσου πολύ στα δικά τους περιεχόμενα.
Ζούμε στη χρυσή εποχή του streaming, μια τηλεοπτική επανάσταση που μόλις ξεκινά, γι’ αυτό και δεν συνειδητοποιούμε ίσως την ιστορικότητα των στιγμών. Όπως και όταν κατέφτασε το βίντεο στο σπίτι, κανείς δεν μπορούσε να προβλέψει τι θα σήμαινε για τις οικογενειακές βραδιές στο σαλόνι.
Τώρα μαθαίνουμε πως η Disney ολοκλήρωσε την εξαγορά της 21st Century Fox, η AT&T άλλαξε όλα τα αφεντικά στο HBO και στη Warner Bros και η Apple μπαίνει δυναμικά στο παιχνίδι και δεν πολυπαίρνουμε γραμμή τι ακριβώς σημαίνουν όλα αυτά για το τηλεοπτικό τοπίο.
Γιατί το Netflix αγόρασε ένα ολόκληρο στούντιο παραγωγής στο Αλμπουκέρκι; Γιατί η παραδοσιακή τηλεόραση σπεύδει να κάνει συγχωνεύσεις καναλιών που μέχρι πρότινος φάνταζαν ακλόνητοι ογκόλιθοι; Το streaming αλλάζει τα πάντα, ακόμα και το Χόλιγουντ, καθώς οι ταινίες του ΗΒΟ και του Netflix διαγωνίζονται (ή κόβονται, αλλά για την ώρα) στα μεγαλύτερα κινηματογραφικά φεστιβάλ του πλανήτη.
Ο φίλος πολλών και ο εχθρός ακόμα περισσότερων ακούει στο όνομα streaming…
Πώς φούντωσαν όλα το 2018, όχι δα και τόσο παλιά
Αν ήταν ένα πράγμα από την ειδησεογραφία που ξεπηδούσε από το streaming και έμοιαζε ακατανόητο εκεί στα τέλη του 2018 ήταν αυτή η είδηση πως το Netflix εξασφάλισε τα αποκλειστικά δικαιώματα της σειράς «Friends» από τη WarnerΜedia έναντι 100 εκατ. δολαρίων! Καραβιές χρημάτων για 236 επεισόδια μιας σειράς που έχει τελειώσει εδώ και χρόνια και παίζεται μονίμως στις τηλεοράσεις του πλανήτη δηλαδή.
Η συμφωνία προέβλεπε μάλιστα μόλις έναν χρόνο αποκλειστικής προβολής, καθώς εντωμεταξύ η WarnerΜedia (ιδιοκτησίας του τηλεπικοινωνικού γίγαντα ΑΤ&Τ) αποφάσισε να κάνει το δικό της streaming κανάλι και θέλει τα «Friends» να μετατραπούν στον ακρογωνιαίο λίθο της εμπορικής του απήχησης.
Τα «Friends» τα ήθελαν όλοι, από το Hulu (ιδιοκτησίας Disney) και το Fox μέχρι το NBC και την Apple, κανείς δεν ήταν ωστόσο διατεθειμένος να δώσει 100 εκατομμύρια. Μόνο που ο πυρετός για τη σειρά και τα τεράστια ποσά άρχισαν να αποκαλύπτουν πόσο δαπανηρός και τοξικός είναι αυτός ο πόλεμος του streaming, αλλά και τι είδους ποσά διακυβεύονται.
Το 2018, το Netflix φάνταζε ο αδιαφιλονίκητος ηγέτης, ένα κανάλι με 150 σχεδόν εκατομμύρια συνδρομητές παγκοσμίως που σκάρωνε το δικό του περιεχόμενο με το τσουβάλι. Ο συνδρομητικός τιτάνας τρόμαζε με το όνομα και τα μεγέθη του τον ανταγωνισμό, ή έτσι πίστευε τουλάχιστον ο κόσμος.
Γιατί πειράματα σαν το Hulu, μεγάλη υπόθεση στην άλλη πλευρά του Ατλαντικού, που απέδωσαν ακόμα και υποψηφιότητες για Όσκαρ, ή σαν την Amazon που μπήκε νωρίς νωρίς στο παιχνίδι αποδείκνυαν περίτρανα πως και χώρος υπήρχε στο streaming και πολλά λεφτά.
Το 2018 φάνηκε επίσης πως το τζάμπα στο ίντερνετ αργοπέθαινε, καθώς ολοένα και περισσότεροι ήταν διατεθειμένοι να δώσουν μερικά δολάρια τον μήνα για καλή ποιότητα εικόνας και περιεχόμενο όποτε και όπως το ήθελαν. Όλοι άρχισαν να τρέχουν για να πάρουν κομμάτι, ακόμα και οντότητες που δεν είχαν σχέση με το streaming. Όπως το κωμικό CollegeHumor και η DC Comics, για παράδειγμα, που λάνσαρε το DC Universe για να δώσει στα εκατομμύρια των φίλων της όλο το περιεχόμενό της on-demand.
Ένα νέο τηλεοπτικό σύμπαν αναδυόταν ολοταχώς και όλα τα σημάδια ήταν εκεί, φτάνει να ήξερες πού να κοιτάξεις. Η WarnerMedia προετοιμαζόταν για τη δική της κίνηση-ματ, πριν ανακοινώσει ακόμα το κανάλι της, κλείνοντας ας πούμε το FilmStruck, την υπηρεσία με τις κλασικές ταινίες της που μετρούσε ήδη 100.000 συνδρομητές.
Ακόμα και το indie κανάλι Fandor, που στρίμαρε από το 2011, έδιωξε όλους τους υπαλλήλους του, με τις κακές γλώσσες να μιλούν πως ετοιμαζόταν για εξαγορά. Αλλά και το YouTube Premium, παρά την εφήμερη δόξα που είχε βρει, ανακοίνωσε από το πουθενά πως αλλάζει επιχειρηματική στρατηγική και σταματά τις δικές του πολυδάπανες παραγωγές. Γιατί, αναρωτιόνταν όλοι;
Τα θύματα του πολέμου που μαινόταν στο περιθώριο της ειδησεογραφίας πολλά και διάφορα, όλα τους όμως σκιαγραφούσαν το αύριο που ερχόταν ολοταχώς. Έστω και μυστικώς…
Πού βρισκόμαστε σήμερα
Σε πυρετώδεις προετοιμασίες, λαμπρά λανσαρίσματα και βαρύγδουπες ανακοινώσεις. Αρχής γενομένης από το νέο δίκτυο που εγκαινιάζεται τους προσεχείς μήνες για να παίζει κατ’ αποκλειστικότητα τα «Friends» και όλο το περιεχόμενο του HBO. Καταφτάνει στις αρχές του 2020 ως HBO Max!
Η WarnerMedia και η μητρική της AT&T θα πλαισιώσουν τα HBO Go και HBO Now με το νέο κανάλι HBO Max, στο οποίο θα πέσουν και όλα τα στοιχήματα για Νο 1 ανταγωνιστής τόσο του Netflix όσο και του Disney+, το οποίο καταφτάνει ως το μεγαλύτερο φόβητρο του χώρου.
Το τεράστιο περιεχόμενο της WarnerMedia θα χαρίσει στο HBO Max μια πραγματική βάση-«μαμούθ», έχοντας ταυτοχρόνως και όλες τις ανάρπαστες σειρές του HBO να κάμπτουν τον ανταγωνισμό. Η WarnerMedia θα πάρει πίσω τα επόμενα χρόνια όλο το περιεχόμενό της που νοικιάζει σε άλλους παρόχους (και κυρίως στο Netflix), την ίδια στιγμή που το HBO Max θα προβάλει περιεχόμενο από τις Warner Bros., New Line, Cinemax, DC Entertainment, CNN, TNT, TBS, truTV, The CW, Turner Classic Movies, Cartoon Network, Crunchyroll, Rooster Teeth, Looney Tunes κ.ά.
Άλλος ένας «φονιάς του Netflix» εισέρχεται στη συνδρομητική τηλεόραση με τη φούρια και τα απαράμιλλα μέσα της Apple, μια κίνηση που προκάλεσε όπως ήταν φυσικό τριγμούς στον χώρο. Apple TV+ θα ονομάζεται και το πρωτότυπο περιεχόμενό του θα είναι «το απολύτως καλύτερο, όχι σαν του Netflix δηλαδή», όπως έσπευσε να σημειώσει με νόημα ο αντιπρόεδρος λογισμικού και υπηρεσιών της Apple, Eddy Cue.
Το Apple TV+ θέλει να δώσει έμφαση στο «ποιοτικό περιεχόμενο» και στο ρόστερ που έχει ήδη ανακοινώσει συναντάμε ονόματα όπως Σπίλμπεργκ, Άμπραμς και Σιάμαλαν, αλλά και Ρις Γουίδερσπουν, Τζένιφερ Άνιστον, ακόμα και Όπρα.
Αν η Apple προκάλεσε τριγμούς στο οικοδόμημα του streaming, τότε η κάθοδος της Disney στον χώρο τον προσεχή Νοέμβριο έχει επιφέρει ουκ ολίγα εμφράγματα. Εδώ μιλάμε για μεγαθήριο ψυχαγωγίας που θα ρίξει στα πόδια του χρήστη πράγματα όπως το σύμπαν του «Star Wars», τις ταινίες της Pixar και της Fox (όπως τους 30 κύκλους των «Simpsons»), το περιεχόμενο του National Geographic, όλη τη Marvel (Marvel Cinematic Universe) και τόσα μα τόσα ακόμα! Το ήδη καθιερωμένο Hulu της Disney αλλά και το αθλητικό ESPN Plus της θα συνεχίσουν να λειτουργούν ανεξάρτητα, σύμφωνα με τις ανακοινώσεις.
Πώς θα επηρεάσει αυτό το Netflix; Σε απόλυτο βαθμό αναμφίβολα, μιας και από το 2016 το Netflix ήταν το μόνο σημείο για να δει κανείς on-demand τις ταινίες της Disney, τα μεγαλύτερα blockbusters της τελευταίας τριετίας δηλαδή! Η Disney δεν ανανέωσε φυσικά το συμβόλαιο με το Netflix, καθώς όλο το περιεχόμενό της μετακομίζει στο δικό της κανάλι. Πιο σύντομα απ’ όσο προλαβαίνει ο ανταγωνιστής να αναδιπλωθεί.
Ναι, σωστά καταλάβατε, ο πόλεμος του streaming μόλις άρχισε, πιάστε θέση