Όταν οι γείτονες βάζουν σε μπελάδες την Κύπρο

Η εγγύτητα της Κύπρου με τη Μέση Ανατολή προκάλεσε ουκ ολίγες φορές προβλήματα στην Κυπριακή Δημοκρατία. Το νησί μας αποτέλεσε κέντρο παρακολουθήσεων για δεκαετίες, ενώ στη χώρα μας έψαξαν καταφύγιο και αρκετά μέλη παραστρατιωτικών οργανώσεων, που μάχονταν κατά του Ισραήλ, αλλά και το αντίθετο.
 
Τα προβλήματα που δημιουργούνται λόγω της εγγύτητας της Κύπρου με την σπαρασσόμενη από τους πολέμους περιοχή, τα είδαμε και τα γνωρίσαμε σε όλες τους τις εκφάνσεις και τα πληρώσαμε με ανυπολόγιστο κόστος ανθρώπινων ζωών.
 
Τρομοκρατικές ενέργειες, αεροπειρατείες, δολοφονίες, ακόμη και η τραγική έκρηξη στο Μαρί, γεγονότα που όλα είχαν ως κοινό παρονομοστή, λίγο ή πολύ, την εγγύτητα του νησιού μας με τις χώρες της Μέσης Ανατολής, που σπαράζονται από πολεμικές συρράξεις και εμφύλιους πολέμους. 
 
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΔΩ: Οι βομβαρδισμοί στη Συρία και τι απέδειξε ο πύραυλος στον Πενταδάκτυλο (video)
 
Κορυφή κατά του παγόβουνου, ο πύραυλος που... προσγειώθηκε χθες τα ξημερώματα στον Πενταδάκτυλο προερχόμενος από τη Συρία. Όπως αποδείχθηκε από τις εξετάσεις που έγιναν στον χώρο όπου κατέπεσε ο πύραυλος, πρόκειται για αντιαεροπορικό πύραυλο S-200, που εκτοξεύθηκε από συριακό έδαφος, με στόχο να πλήξει πολεμικά αεροσκάφη του Ισραήλ, τα οποία βομβάρδιζαν θέσεις του συριακού καθεστώτος στη δυτική Δαμασκό και στη Χομς.
 
Η πτώση του πυραύλου έξω από το χωριό «Βουνό» στον Πενταδάκτυλο, προκάλεσε έντονη ανησυχία, αφού τίποτα και κανείς δεν θα μπορούσε να αποτρέψει πιθανή πτώση του πυραύλου σε κατοικημένη περιοχή, την ίδια ώρα που κανείς επίσης φαίνεται να μην μπορεί να διασφαλίσει πως κάτι παρόμοιο, δεν θα συμβεί ξανά στο μέλλον. 
 
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΔΩ: Χάρτης: Η πορεία του S-200, oι βάσεις στη Συρία και τα αποτυχημένα χτυπήματα
 
Η αιματηρή ομηρία στο Χίλτον
Τον Φεβρουάριο του 1978 προγραμματίστηκε στην Κύπρο η έκτη Σύνοδος της Αφροασιατικής Αλληλεγγύης στο ξενοδοχείο Χίλτον, μετά από πρωτοβουλία του Προέδρου της ΕΔΕΚ Βάσου Λυσσαρίδη, ο οποίος ήταν αντιπρόεδρος της Οργάνωσης.
 
Ο Σεμπάι πυροβολήθηκε από δύο Παλαιστινίους, τους Σαμί Κατάρ και Ζιγιάντ Άλι, οι οποίοι στη συνέχεια κρατώντας περίστροφα και χειροβομβίδες, εισήλθαν στην αίθουσα του συνεδρίου και πήραν τους 64 παρευρισκόμενους συνέδρους ως ομήρους. Ρόλο διαμεσολαβητή και διερμηνέα ανέλαβε ο Β. Λυσσαρίδης, ο οποίος ήταν τότε αντιπρόεδρος του Κινήματος.
 
Οι δύο τρομοκράτες που σκότωσαν τον Σεμπάι γιατί συνόδευσε τον Ανουάρ Σαντάτ σε ταξίδι του στο Ισραήλ, με αποτέλεσμα να θεωρηθεί προδότης. Μετά από πολύωρες διαπραγματεύσεις άφησαν αρκετούς ομήρους ελεύθερους, εκτός από 15 Άραβες, συμπεριλαμβανομένων και πέντε μελών της Οργάνωσης για την Απελευθέρωση της Παλαιστίνης.
 
Τότε οι τρομοκράτες απαίτησαν μεταφορά τους στο αεροδρόμιο Λάρνακας, απ’ όπου και θα τους μετέφερε αεροπλάνο στη Λιβύη ή την Νότια Υεμένη. Το αίτημα τους έγινε δεκτό. Οι δύο τρομοκράτες, με τους ομήρους, έφθασαν στο αεροδρόμιο Λάρνακας και ύστερα από πολύωρες διαπραγματεύσεις δόθηκε άδεια στο αεροπλάνο και αναχωρεί προς άγνωστη κατεύθυνση. Τελικά προσγειώνεται για ανεφοδιασμό στο Τζιμπουτί και μετά από έναν δεύτερο κύκλο διαπραγματεύσεων επιστρέφει στο αεροδρόμιο Λάρνακας.
 
Εκεί Αιγύπτιοι καταδρομείς που στο μεταξύ είχαν φτάσει στο νησί, αψηφώντας τις εντολές των κυπριακών Αρχή να μην παρέμβουν, ξεκινούν μια ένοπλη επιδρομή προς το αεροσκάφος. Το τζιπ ακινητοποιείται με μία χειροβομβίδα που ρίχθηκε από Κυπρίους στρατιώτες με αποτέλεσμα να σκοτωθούν και οι τέσσερις επιβαίνοντες του τζιπ, ενώ στη συνέχεια, η Εθνοφρουρά καταστρέφει με αντιαρματικό βλήμα και το αιγυπτιακό αεροπλάνο.
 
Μετά το επεισόδιο οι δύο Παλαιστίνιοι τρομοκράτες παραδίδονται στις κυπριακές αρχές. Το αποτέλεσμα της επίθεσης, 17 νεκροί και 24 τραυματίες (8 εκ των οποίων Κύπριοι).
 
Η επίθεση με όλμους στο Ακρωτήρι
Η εμπλοκή της Βρετανίας και ο ρόλος της στην κατάρριψη δύο αεροσκαφών της Λιβύης, ήταν ο λόγος των βομβαρδισμών της Κύπρου από όλμους τον Αύγουστο του 1985.
 
Συγκεκριμένα η οργάνωση Ενωμένη Νασεριστική Εθνική Οργάνωση χτύπησε με όλμους τη Βρετανική Βάση Ακρωτηρίου ως απάντηση στην κατάρριψη δύο αεροπλάνων της Λιβύης. Μετά το χτύπημα οι τρομοκράτες εξαφανίστηκαν ενώ οι όλμοι εκτός από υλικές ζημιές, προκάλεσαν τον θάνατο μιας Βρετανίδας.
 
Η τριπλή δολοφονία στη Μαρίνα Λάρνακας
Λίγες ημέρες αργότερα, στις 25 Σεπτεμβρίου δολοφονήθηκαν τρεις Ισραηλινοί στην Μαρίνα της Λάρνακας.
 
Την ανάληψη της ευθύνης για το θάνατο των τριών τουριστών που απολάμβαναν τις διακοπές τους σε γιοτ ανέλαβε η Οργάνωση για την απελευθέρωση της Παλαιστίνης.
Στη συνέχεια οι Ισραηλινοί βομβάρδισαν ως αντίποινα το αρχηγείο της ΟΑΠ στην Τυνησία.
 
Το 1988 αποτέλεσε μια γεμάτη χρονιά με την αραβοϊσραηλινή διαμάχη να βρίσκεται στο ζενίθ της.
 
Τα χτυπήματα της Μοσάντ
Τον Φεβρουάριο όχημα στο οποίο επέβαιναν τρεις υψηλόβαθμοι αξιωματικοί της Οργάνωσης για Απελευθέρωση της Παλαιστίνης τινάχθηκε στον αέρα με αποτέλεσμα τον ακαριαίο θάνατό τους.
 
Τα δημοσιεύματα της εποχής έδειχναν πως πίσω από την συγκεκριμένη δολοφονία κρυβόταν η Μοσάντ, οι μυστικές υπηρεσίες του Ισραήλ δηλαδή.
 
Λίγο αργότερα πάλι οι μυστικές υπηρεσίες του Ισραήλ τοποθέτησαν εκρηκτικά σε επιβατικό πλοίο στο λιμάνι Λεμεσού το οποίο θα μετέφερε Παλαιστίνιους στο Λιμάνι της Χάιφα. Η έκρηξη είχε ως αποτέλεσμα το πλοίο να γείρει, χωρίς να υπάρξουν θύματα.
 
Η αεροπειρατεία στη Λάρνακα
Τον Απρίλιο του 1988  και συγκεκριμένα στις πέντε του μήνα σημειώθηκε ακόμα ένα σοβαρό επεισόδιο που ενέπλεξε την Κύπρο στις αραβοϊσραηλινές συγκρούσεις.
 
Η πτήση 422 των αερογραμμών Kuwait Airways με προορισμό το Κουβέιτ είχε φύγει από την Ταϊλάνδη και κατά τη διάρκειά της πραγματοποιήθηκε αεροπειρατεία.
 
Τελικά το αεροσκάφος προσγειώθηκε στη Λάρνακα για ανεφοδιασμό με τους τρομοκράτες να πετάνε και δύο πτώματα επιβατών στο δίαυλο.
 
Η αεροπειρατεία έληξε 15 ημέρες αργότερα στην Αλγερία.
 
Ένα μήνα αργότερα και πριν καταλαγιάσει καλά καλά η σκόνη από τα γεγονότα της αεροπειρατείας ήρθε ακόμα ένα σοβαρό περιστατικό να δοκιμάσει την νεοεκλεγείσα κυβέρνηση Βασιλείου.
 
Το μακελειό στον Πεδιαίο
Στις 11 Μαΐου δύο μέλη της Χεζμπολάχ αποπειράθηκαν με παγιδευμένο αυτοκίνητο να ανατινάξουν την πρεσβεία του Ισραήλ στη Λευκωσία. Τα σχέδια τους ανατράπηκαν από τους αστυνομικούς που είχαν την ευθύνη για την ασφάλεια της ισραηλινής πρεσβείας.
 
Συγκεκριμένα ο ένας εκ των δύο οδήγησε το παγιδευμένο όχημα έξω από την πρεσβεία σε πάροδο της οδού Προδρόμου. Ο αστυνομικός και στις δύο περιπτώσεις που ο Λιβάνιος οδηγός προσπάθησε να τον αποτρέψει προτάσσοντας το πιστόλι του.
 
Ο οδηγός μη ξέροντας τι να κάνει ξεκίνησε μια τρελή πορεία επί της Λεωφόρου Γρίβα Διγενή, με στόχο να προλάβει τον συνεργό του πριν πατήσει το τηλεκοντρόλ που θα ενεργοποιούσε τη βόμβα.
 
Ο οδηγός δεν πρόλαβε με αποτέλεσμα το όχημα να ανατιναχθεί ενώ βρισκόταν σε κίνηση σκορπώντας την καταστροφή και οδηγώντας στον θάνατο μια 29χρονη και ένα 64χρονο που βρίσκονταν στο σημείο ενώ τραυμάτισε άλλα 17 πρόσωπα, δημιουργώντας ζημιές σε παρακείμενα οχήματα και καταστήματα.
 
Τραγικό θάνατο βρήκε και ο οδηγός του παγιδευμένου οχήματος, Kadour Ahmed Honeim. Ο δεύτερος τρομοκράτης συνελήφθη τελικά από την κυπριακή αστυνομία λίγο αργότερα.
 
Το Μαρί
Η τραγική έκρηξη στο Μαρί, αναμφισβήτητα στιγμάτισε ανεξίτηλα τη μεταπολεμική ιστορία της χώρας μας. Επί της ουσίας επρόκειτο για μια ακόμα περίπτωση όπου η εγγύτητα του νησιού μας με τις ακτές της Συρίας αλλά και η στάση που επέλεξε να κρατήσει η τότε κυβέρνηση, κόστισε τη ζωή 13 ανθρώπων, προκάλεσε τεράστια καταστροφή στον μεγαλύτερο ηλεκτροπαραγωγικό σταθμό, προκαλώντας και τεράστιες οικονομικές ζημιές.
 
Στις 9 Ιανουαρίου του 20019 το πλοίο m/v1 Monchegorsk φορτώνεται στο Λιμάνι Bandar Abbas του Ιράν με αποστολέα την εταιρεία Rosmachin Company Tehran-Iran και αναχωρεί στις 11 Ιανουαρίου με προορισμό τη Λαττάκια της Συρίας. Στο καράβι ήταν φορτωμένα 98 εμπορευματοκιβώτια. Στις 19 Ιανουαρίου, πλοίο του Πολεμικού Ναυτικού των ΗΠΑ, ανέκοψε το Monchegorsk στην Ερυθρά Θάλασσα και μετά από επιθεώρηση, κρίθηκε ότι αυτό παραβίαζε τα Ψηφίσματα του Συμβουλίου Ασφαλείας. Μετά από διπλωματικές επαφές η Κυπριακή Δημοκρατία ανέλαβε την κατάσχεση του πλοίου.
 
Λίγες ημέρες αργότερα το πλοίο αγκυροβόλησε στο Λιμάνι Λεμεσού όπου πραγματοποιήθηκε νηοψία. Μετά από έρευνες και καταμέτρηση του υλικού στα 98 εμπορευματοκιβώτια αποφασίστηκε η μεταφορά του εμπορευματοκιβωτίου σε χώρο στη Ναυτική Βάση στο Μαρί
 
Ο Πρόεδρος Χριστόφιας, σε συνάντηση του στη Δαμασκό στις 31 Αυγούστου με τον Πρόεδρο της Συρίας Μπασάρ αλ Ασάντ, συζήτησε μεταξύ άλλων θεμάτων το θέμα του φορτίου του πλοίου και διαβεβαίωσε τον Σύριο ομόλογο του ότι, το φορτίο δεν θα δοθεί σε οποιονδήποτε τρίτο και ότι, θα παραμείνει φυλαγμένο στην Κύπρο, μέχρις ότου καταστεί δυνατή η επιστροφή του στη Συρία ή στο Ιράν.
 
Μετά από έντονο διπλωματικό παρασκήνιο η τότε Κυβέρνηση, έχοντας και τις ανάλογες διαβεβαιώσεις των αρμοδίων, και παρά τις φωνές μερικών στελεχών της Εθνικής Φρουράς, αποφάσισε την διατήρηση του συγκεκριμένου φορτίου στο Μαρί με τα γνωστά τραγικά επακόλουθα.
 
 

Δειτε Επισης

ΒΙΝΤΕΟ: Νέο χτύπημα ακραίων φαινομένων στην Ισπανία-Παρασύρθηκαν δεκάδες αυτοκίνητα
Πέντε τραυματίες και δεκάδες συλλήψεις από το ξύλο στους οπαδούς της Μακάμπι-Εξετάζεται περιστατικό ομηρίας
Συνεχίζει τον εκσυγχρονισμό και την ενίσχυση της Ε.Φ. το ΥΠΑΜ-«Οφείλουμε να προστατεύσουμε την πατρίδα»
Κάλεσε τον Τραμπ στην Τουρκία ο Ερντογάν-Στο επίκεντρο της επικοινωνίας τους F 35 και συνεργασία
Ζητά εφαρμογή των πειθαρχικών κανονισμών από ΚΟΠ ο Αρχηγός-Προειδοποιεί με απαγόρευση μετακίνησης
Μειώθηκε η κυκλοφορία στην είσοδο της Λευκωσίας τον Οκτώβριο-Βοήθησε το άνοιγμα του περιμετρικού
Στα χέρια της Αστυνομίας ο εγκέφαλος του κυκλώματος εικονικών γάμων-Τελέστηκαν 133 σε Λάρνακα και Λευκωσία
Προκηρύχθηκαν κενές θέσεις αστυνομικών-Όλες οι πληροφορίες
Σε εξέλιξη η συνάντηση Γεραπετρίτη- Φιντάν στο υπ. Εξωτερικών-Τι συζητούν
Με θετικό μάτι είδε τη συνάντηση Χριστοδουλίδη και Ερντογάν ο Ερχιουρμάν-«Ο διάλογος είναι καλός»