Νέες φωτιές στις σχέσεις Κυβέρνησης-Γενικού Ελεγκτή με φόντο την Έκθεση για το Προεδρικό
19:23 - 17 Ιουλίου 2019
Σχετικά με την ειδική έκθεση του Γενικού Ελεγκτή για το 2017 και τα όσα διαμείβονται δημόσια, θέλουμε να παρατηρήσουμε ότι είναι λυπηρό, αλλά και απαράδεκτο να δημιουργούνται παραπλανητικές ή και ψευδείς εντυπώσεις», ανέφερε σε γραπτή του δήλωση ο Κυβερνητικός Εκπρόσωπος Πρόδρομος Προδρόμου.
«Οι παρατηρήσεις του Γενικού Ελεγκτή βασίζονται σε μη επαρκώς διευκρινισμένη πληροφόρηση ή και σε γενικεύσεις», πρόσθεσε.
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΔΩ: Στη δημοσιότητα η Ειδική Έκθεση της Ελεγκτικής Υπηρεσίας για το Προεδρικό
Για την αποκατάσταση των πραγματικών γεγονότων εκδίδεται γραπτή δήλωση του Προϊστάμενου Διοίκησης της Προεδρίας της Δημοκρατίας με πλήρη στοιχεία, τα οποία καταδεικνύουν το ανυπόστατο των σχολιασμών που κυκλοφορούν, πρόσθεσε ο κ. Προδρόμου.
Στη δήλωση του Προϊστάμενου Διοίκησης Θεοδόση Τσιόλα, δίδονται οι ακόλουθες διευκρινίσεις:
- Μη ύπαρξη Κανονισμών αναφορικά με τους Συμβούλους/Συνεργάτες στην Προεδρία και τους Επιτρόπους.
Το πολυσχιδές έργο στο οποίο καλείται να ανταποκριθεί ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας, δημιουργεί την ανάγκη να πλαισιώνεται από ικανούς, έμπιστους και με την ίδια πολιτική κατεύθυνση, κατά την κρίση του, συνεργάτες. Οι αποφάσεις του Προέδρου της Δημοκρατίας για το θέμα αυτό είναι πολιτικές και υπόκεινται σε κριτική από τους πολίτες και τις πολιτικές δυνάμεις του τόπου.
Σημειώνεται ότι, στους συνεργάτες δεν ανατίθενται εκτελεστικές αρμοδιότητες, ούτε είναι εντεταλμένοι να ασκούν εκτελεστική εξουσία, παρά μόνο να συμβουλεύουν και να υποβοηθούν το έργο του Προέδρου της Δημοκρατίας στην άσκηση των εξουσιών του.
Τούτων λεχθέντων, επισημαίνεται ότι, το σύνολο των πράξεων της Προεδρίας της Δημοκρατίας, σε σχέση με το όλο θέμα, εδράζεται στις σχετικές διατάξεις του εν ισχύι περί προϋπολογισμού νόμου, χωρίς καμία απολύτως παρέκκλιση. Υπενθυμίζεται ότι, ο εν λόγω νόμος έτυχε της εξέτασης και ακολούθως της υπερψήφισης, εκ μέρους του κοινοβουλευτικού σώματος, που θέσπισε νόμο και έθεσε σε ισχύ, όπως άλλωστε επιτάσσει το σύνταγμα αποδίδοντας τον έλεγχο της εκτελεστικής εξουσίας στο κοινοβούλιο.
Σημειώνεται ότι, την ίδια πρακτική ακολουθεί και η Βουλή των Αντιπροσώπων (Πρόεδρος της Βουλής και Βουλευτές), καθώς και τα μέλη του Υπουργικού Συμβουλίου, επειδή κρίθηκε πως για λόγους εμπιστευτικότητας, εχεμύθειας και ίδιας πολιτικής φιλοσοφίας, οι ίδιοι οι αξιωματούχοι του Κράτους θα πρέπει να έχουν την ευχέρεια να επιλέγουν τους συνεργάτες τους.
- Σε κάποιες περιπτώσεις αποσπάσεων στην Προεδρία για εκτέλεση ειδικών καθηκόντων, οι Λειτουργοί μετακινούνται και απασχολούνται στην Προεδρία πριν από την έγκριση της απόσπασής τους από την Επιτροπή Δημόσιας Υπηρεσίας/ Επιτροπή Εκπαιδευτικής Υπηρεσίας.
Κανένα άτομο του προσωπικού δεν απασχολείται στην Προεδρία εάν δεν λάβει έγκριση απόσπασης από την Επιτροπή Δημόσιας Υπηρεσίας/Επιτροπή Εκπαιδευτικής Υπηρεσίας. Το πρόβλημα όπως εντοπίζεται και καταγράφεται αφορά στην ανανέωση των σχετικών αποσπάσεων, εξαιτίας της χρονοβόρας διοικητικής διαδικασίας που απαιτείται.
Σημειώνεται ότι, το θέμα αυτό έχει εκλείψει πλέον από το 2018, με τον καθορισμό από την Προεδρία της Δημοκρατίας, συγκεκριμένων διαδικασιών και δικλείδων ασφαλείας.
3. Αγορά υπηρεσιών από 3 άτομα χωρίς την προκήρυξη προσφορών και χωρίς να
συναφθούν συμβάσεις.
Οι τρεις θέσεις όπως καταγράφονται στην έκθεση του Γενικού Ελεγκτή αφορούν θέσεις σε δύο τεχνικές επιτροπές για το Κυπριακό, τις Επιτροπές Πολιτιστικής Κληρονομιάς και Κοινής Αίθουσας Επαφής για την Εγκληματικότητα, και ως εκ τούτου, οι εισηγήσεις για επιλογή των ατόμων που τις στελεχώνουν, γίνονται από τον Διαπραγματευτή της Ελληνοκυπριακής Κοινότητας, κατόπιν συνεννόησης και με την Τουρκοκυπριακή Κοινότητα και ως εκ τούτου, δεν θα μπορούσαν να προκηρυχθούν προσφορές για τις εν λόγω θέσεις.
Μετά από την ολοκλήρωση, όμως, του απαραίτητου ελέγχου όλων των πτυχών του ζητήματος η Διοίκηση της Προεδρίας για τυπικούς και νομικούς λόγους βρίσκεται στο στάδιο της επεξεργασίας κατάθεσης σχετικής Πρότασης στο Υπουργικό Συμβούλιο για εξαίρεση από τη διαδικασία σύναψης δημοσίων συμβάσεων της εν λόγω αγοράς υπηρεσιών. Το θέμα θεωρείται ότι θα επιλυθεί εντός Ιουλίου 2019.
- Η πρόνοια στον προϋπολογισμό για το Κονδύλι «Συνέδρια, Σεμινάρια στο εξωτερικό» ήταν ύψους €252.000 και με έγκριση συμπληρωματικών πιστώσεων εκτοξεύθηκε στο €1. 000.429 το 2017 (€454.166 το 2016).
Η αύξηση των δαπανών για αυτό το κονδύλι οφείλεται αποκλειστικά στις εξελίξεις στο Κυπριακό και τις δύο διασκέψεις για την Κύπρο. Τα επιπρόσθετα έξοδα αφορούν, μεταξύ άλλων, αποστολές για τη Γενεύη και το Crans Montana.
- Αγορά αεροπορικών εισιτηρίων χωρίς να ζητούνται προσφορές από διάφορα ταξιδιωτικά πρακτορεία.
H Προεδρία ετοίμασε κατάλογο με παρόχους αγοράς αεροπορικών εισιτηρίων και ταξιδιωτικών υπηρεσιών, οι οποίοι μπορούν να ανταποκριθούν στις ιδιάζουσες ανάγκες που προκύπτουν σε περιπτώσεις υπερατλαντικών πτήσεων ή άλλων σημαντικών/μεγάλων αποστολών, καλώντας τους να παρέχουν τις υπηρεσίες τους σε εκ περιτροπής βάση. Όπου είναι εφικτό, γίνεται προσπάθεια ίσης κατανομής των χρηματικών ποσών μεταξύ των παροχών. Ωστόσο, θα πρέπει να καταστεί σαφές ότι η διαδικασία της εξασφάλισης προσφορών δεν είναι δυνατό να ακολουθείται απαρέγκλιτα όταν οι υπηρεσίες που αγοράζονται αφορούν τον Πρόεδρο της Δημοκρατίας λόγω των συχνών και συνήθως απρόβλεπτων αλλαγών που επιβάλλουν οι υποχρεώσεις του. Σημειώνεται ότι, από το 2019 η διαδικασία προσφοροδότησης ακολουθείται και στις περιπτώσεις άλλων Αξιωματούχων και προσωπικού της Προεδρίας, εφόσον οι υπηρεσίες που αγοράζονται ενέχουν ψηλό κόστος.
Επιπροσθέτως των πιο πάνω, η Προεδρία έχει δημιουργήσει εταιρικό λογαριασμό με αεροπορικές εταιρείες, με στόχο τη μείωση του κόστους των υπό αναφορά υπηρεσιών αλλά και την αξιοποίηση των βαθμών/μιλίων που μπορούν να εξασφαλίζονται για κάθε αεροπορικό ταξίδι που διενεργείται.
6. Ελλιπής ενημέρωση των Βιβλίων κίνησης οχημάτων.
Για όλα τα οχήματα της Προεδρίας γίνεται γραπτή ενημέρωση των βιβλίων κίνησης. Η χρήση των οχημάτων για μη αποκλειστική χρήση που χρησιμοποιούνται από Αξιωματούχους της Προεδρίας, γίνεται σύμφωνα με τις πρόνοιες των σχετικών Κανονισμών και με βάση το πρόγραμμα των Αξιωματούχων. Για σκοπούς εμπιστευτικότητας, δεν καταγράφονται ο σκοπός της συνάντησης και οι παρευρισκόμενοι.
7. Χρήση υπηρεσιακού οχήματος για προσωπικούς σκοπούς από συγκεκριμένο πρόσωπο.
Η αναφορά αυτή γίνεται για τον τέως εκπρόσωπο της Eλληνοκυπριακής Kοινότητας στη Διερευνητική Επιτροπή για τους Αγνοουμένους. Η μετακίνηση του Εκπροσώπου, στα κατεχόμενα, με το υπηρεσιακό όχημα γινόταν κατά τη διάρκεια της άσκησης των καθηκόντων του. Γίνεται κατανοητό, πως επιμέρους λεπτομέρειες ποιους θα συναντούσε, που και για ποιους λόγους, δεν θα μπορούσαν να καταγραφούν στο βιβλίο κίνησης του οχήματός του για ευνόητους λόγους.
Αναφορικά με τους ισχυρισμούς του Γενικού Ελεγκτή, πως ο εν λόγω τέως αξιωματούχος χρησιμοποίησε το όχημα κατά τη διάρκεια των διακοπών του ο ίδιος ο τέως αξιωματούχος, γραπτώς, αιτιολόγησε την πράξη του αυτή προς τον Γενικό Ελεγκτή σημειώνοντας πώς κατά τη διάρκεια της συγκεκριμένης περιόδου των διακοπών του έπρεπε να εκπροσωπήσει την πολιτεία σε εκδηλώσεις, μνημόσυνα και κηδείες αγνοουμένων.
8. Μη συμμόρφωση με τις διατάξεις ελέγχου του χρόνου προσέλευσης των υπαλλήλων στην εργασία και αποχώρησής τους από αυτήν.
Όλο το προσωπικό της Προεδρίας ελέγχεται με τον δυνατότερο αποδοτικό τρόπο ανάλογα με τη θέση, τα καθήκοντα και τις απαιτήσεις που οι θέσεις επιβάλλουν και συνεπώς η συμμόρφωση με τις πρόνοιες των σχετικών διατάξεων της κείμενης νομοθεσίας επιτυγχάνεται στον μέγιστο δυνατό, υπό τις περιστάσεις, βαθμό. Καλύτερο σύστημα θα εφαρμοστεί με την εισαγωγή του νέου ηλεκτρονικού συστήματος καταγραφής του χρόνου προσέλευσης υπαλλήλων, όπως προγραμματίζεται από το Γενικό Λογιστήριο της Δημοκρατίας και η Προεδρία της Δημοκρατίας προτίθεται να υιοθετήσει, αμέσως μόλις αυτό εφαρμοστεί.
Σημειώνεται ότι, σε ότι αφορά τους ωρομίσθιους υπάλληλους της Προεδρίας, ο έλεγχος άφιξης και αναχώρησης, γίνεται μέσω παρουσιολογίου το οποίο ενημερώνεται ανελλιπώς, ενώ και τους πλείστους δημοσίους υπαλλήλους ακολουθείται η ανάλογη διοικητική διαδικασία. Αυτό βεβαίως δεν μπορεί να εφαρμοστεί για τη στενή ομάδα συνεργατών (συμπεριλαμβανομένων και κάποιων δημοσίων λειτουργών), του Προέδρου της Δημοκρατίας όπου γίνεται κατανοητό ότι είναι στη διάθεση του Προέδρου της Δημοκρατίας 24 ώρες το εικοσιτετράωρο.
9. Μη ετοιμασία Κεντρικού Μητρώου Κινητής Περιουσίας, ΓΕΝ 55.
10. Μη υποβολή πιστοποιητικού φυσικής καταμέτρησης στη Γενική Λογίστρια, με κοινοποίηση στην Υπηρεσία μας (Κανονισμός Αποθηκών αρ. 110).
Η Διοίκηση Προεδρίας έχει ήδη ξεκινήσει τις διαδικασίες καταγραφής/ επιβεβαίωσης των υφιστάμενων Αναλυτικών Μητρώων Κινητής Περιουσίας με σκοπό να προχωρήσει στη συνέχεια με τη δημιουργία του Κεντρικού Μητρώου Κινητής Περιουσίας.
Διευκρινίζεται ότι, αναλυτικά επί μέρους Μητρώα Κινητής Περιουσίας, υπάρχουν και είναι διαθέσιμα στην Προεδρία.
11. Μη ασφαλής φύλαξη έργων τέχνης
Ύστερα από σχετική διερεύνηση και επικοινωνία με το Υπουργείο Παιδείας και Πολιτισμού δεν κατέστη εφικτό να επιλυθεί το ζήτημα με τη συνδρομή της Κρατικής Πινακοθήκης Κύπρου. Κατά συνέπεια, η Διοίκηση Προεδρίας λαμβάνει μέτρα για την οριστική επίλυση του όλου θέματος στο πλαίσιο του κτιριολογικού προγράμματος της Προεδρίας για την επόμενη τριετία. Πιο συγκεκριμένα, θα προβλεφθεί η δημιουργία ειδικών χώρων αποθήκευσης των υπό αναφορά έργων τέχνης στα υπό ανέγερση κτίρια.