Η Έλενα, ο Σεργκάν και ένας γάμος κόντρα σε ταμπού και προκαταλήψεις

Αυτός είναι ο Σεργκάν, ένας Τουρκοκύπριος νέος από την κατεχόμενη Λευκωσία και αυτή η Έλενα, μία Ελληνοκύπρια νέα από την επαρχία Λάρνακας. Γνωρίστηκαν πριν από περίπου επτά χρόνια μέσω κοινής παρέας, ερωτεύτηκαν και από τότε είναι μαζί.
 
Ο Σεργκάν για χάρη της Έλενας βαπτίστηκε και έλαβε το όνομα Σέργιος. Ακολούθως παντρεύτηκαν και απέκτησαν τον μονάκριβό τους γιο, ο οποίος φέρει επίσης χριστιανικό όνομα.
 
Με παράκλησή τους αλλοιώσαμε τα πρόσωπά τους στη φωτογραφία, ενώ δεν αποκαλύπτουμε το όνομα του παιδιού και άλλα προσωπικά τους στοιχεία για λόγους ασφάλειας κυρίως, διότι όπως αναφέρουν οι ίδιοι, αυτό είναι και το μεγαλύτερο εμπόδιο που υπάρχει στον γάμο τους και δεν πηγάζει, όπως τονίζουν, από τη μεταξύ τους σχέση ή τον περίγυρό τους, αλλά από την κοινωνία και την αντιμετώπισή της απέναντι σε κάθε σχέση Ε/κ και Τ/κ.
 
Όπως περιγράφουν σε συνέντευξή τους στον REPORTER,  η σχέση τους δεν διαφέρει καθόλου από άλλα ζευγάρια, μάλλον η κοινωνία όπως λένε, κρίνει και κατακρίνει δίχως να έχει καν άποψη, κατατάσσοντας κάθε ανάλογη σχέση στις απαγορευμένες.  
 
Μάλιστα, ο Σεργκάν και η Ελένα δεν είναι οι μοναδικοί. Όπως μας ανέφεραν, πολλοί νέοι από τις δυο κοινότητες διατηρούν σχέσεις τις οποίες όμως δεν αποκαλύπτουν, φοβούμενοι την κοινωνική κατακραυγή, ακόμη και την εκδήλωση τυχόν επιθετικών συμπεριφορών.

Τα ρατσιστικά σύνδρομα
Στην ερώτησή μας αν έχουν βιώσει τον ρατσισμό, η μεν Έλενα τόνισε πως δεν ένιωσε ποτέ κάτι τέτοιο, σε αντίθεση με τον Σεργκάν που έπεσε, όπως αποκάλυψαν, θύμα εμπρηστικής ενέργειας.
 
Η καταγωγή του Σεργκάν αποτρεπτική, λέει η Έλενα, για εξεύρεση εργασίας στις ελεύθερες περιοχές και γι' αυτό τα τελευταία τέσσερα χρόνια ξενιτεύτηκε και εργάζεται στο εξωτερικό. Ένας από τους λόγους φυσικά και το γεγονός ότι τα πτυχία του δεν αναγνωρίζονται.
 
Ακολουθεί η συνέντευξη του ζευγαριού στον REPORTER:
 
-Πείτε μας λίγα λόγια για τη γνωριμία, τον γάμο και το παιδί;
Έλενα: Γνωριστήκαμε το 2012 μέσω κοινής παρέας σε έξοδο μας στην Λευκωσία. Ο Σέργιος δούλευε με μια φίλη μου σε καζίνο απ’ εκεί, στον τομέα των δημοσίων σχέσεων.
 
Σέργιος: Από την πρώτη στιγμή που είδα την Έλενα μου άρεσε και προσπάθησα να την γνωρίσω καλύτερα. Μου πήρε λίγο καιρό να την κάνω να με δει αλλιώς μα τα κατάφερα.  
 
Έλενα: Δεν γνώριζα τα αισθήματά του για μένα -τότε τουλάχιστον- και οι συζητήσεις μας ήταν περί ανέμων και υδάτων. Μου άρεσε φυσικά σαν άντρας, αλλά δεν επιδίωξα κάτι περισσότερο. Όλα έγιναν σιγά-σιγά και στην ώρα τους. Ο καταλύτης στην σχέση μας θα έλεγα ήταν η απόφαση του να βαπτιστεί.
 
Βρεθήκατε ποτέ στο δίλημμα «μα εγώ με άτομο από την άλλη κοινότητα»;
Έλενα: Ποτέ. Έχω μια υπέροχη οικογένεια που με μεγάλωσε με την νοοτροπία όλοι είμαστε ίσοι και με ιστορίες από την κοινή συνύπαρξη Ελληνοκυπρίων και Τουρκοκυπρίων και δεν υπήρξε κανένα δίλημμα εκ μέρους μου.
 
Σέργιος: Ποτέ. Ήθελα να την παντρευτώ από την πρώτη στιγμή που την είδα.
 
-Ποιες ήταν οι αντιδράσεις στην αρχή των γονιών, της οικογένειας, συγγενών, φίλων, συναδέλφων κτλ;
Έλενα: Ποιο πολύ φοβόμασταν εμείς πώς θα αντιδρούσαν παρά η πραγματική τους αντίδραση, η οποία ήταν και θετική και υποστηρικτική. 

Σέργιος: Η δική μου οικογένεια δεν έφερε καμία αντίρρηση και η μόνη της φοβεία ήταν μήπως με αφήσει, αφού και ο αδερφός μου είχε σχέση με Ελληνοκύπρια, η οποία τον χώρισε στο τέλος.
 
-Υπήρξε οποιαδήποτε άσχημη αντίδραση σε βάρος του ενός ή του άλλου από τον ευρύτερο κύκλο σας;
Έλενα: Μια μόνο περίπτωση θυμάμαι που μέλος της οικογένειας (θεία βασικά του συζύγου μου παντρεμένη με έποικο της Τουρκίας) με αποκάλεσε γκιαβούρ, που σημαίνει άπιστη σε κάποια συζήτησή της με την πεθερά μου και αυτή την πέταξε έξω από το σπίτι της. Από τότε διέκοψαν κάθε σχέση. Ούτε που τους ξαναδέχτηκαν οι δικοί του Σέργιου.

Σέργιος: Στην αρχή υπήρχε λίγη επιφύλαξη από μερίδα συγγενών της Έλενας, μέχρι να με γνωρίσουν καλύτερα. Αλλά όχι κάτι ακραίο.   
 
-Βρήκατε εμπόδια; Και αν υπήρξε κάποιος που προσπάθησε να σας αποτρέψει;
Έλενα/Σέργιος: Εμπόδια στην αρχή της σχέσης μας και του γάμου μας δεν βρήκαμε. Είχαμε πάντα την στήριξη των οικογενειών μας και των φίλων μας. Στην πορεία βρήκαμε κάποια θέματα λόγω καταγωγής του Σέργιου. 
 
-Ποιος σας στήριξε περισσότερο σε αυτή την πορεία;
Έλενα: Οι γονείς και τα αδέρφια μας. Και οι πιο κοντινοί μας φίλοι θα έλεγα. Σέργιος: Ιδιαίτερα οι μαμάδες μας και ειδικότερα της Έλενας θα έλεγα που μας συμβούλευει και μας καθοδηγεί από την αρχή της σχέσης μας μέχρι και τώρα. 
 
-Έχετε βιώσει τον ρατσισμό από την άλλη κοινότητα;
Έλενα: Σε αυτό θα απαντήσω εγώ διότι ο Σέργιος, αποφεύγει συνήθως να μιλά για αυτό το θέμα. Μάλλον προσπαθεί να το αποφεύγει. Προσωπικά θα πω ότι οι Τουρκοκύπριοι δεν με έχουν αντιμετωπίσει ποτέ ως κατώτερη τους ή διαφορετική. Ούτε από την οικογένεια και το ευρύ περιβάλλον του συζύγου μου ούτε και άγνωστοι. Δεν μπορούμε όμως δυστυχώς να πούμε το ίδιο για τον Σέργιο. Ένα περιστατικό μόνο να σου αναφέρω. Όταν ζούσαμε Λευκωσία ο Σέργιος δούλευε ακόμα στο καζίνο και πηγαινοερχόταν με μοτοσυκλέτα που έφερε τουρκοκυπριακές πινακίδες. Τον ακουλήθησαν μια νύκτα, είδαν που την πάρκαρε, την άρπαξαν και τη μετέφεραν σε χωράφι και ακολούθως της έβαλαν φωτιά. Και να μην στα πολυλογώ η Αστυνομία της Δημοκρατίας, δεν έκανε καμία προσπάθεια να διερευνήσει την καταγγελία μας, ώστε να βρεθούν οι ένοχοι. Γιατί άλλωστε; Ήταν απλώς η «μοτόρα ενός Τούρκου».
 
-Ποια είναι η σχέση σας; Αποτέλεσε ποτέ αιτία αντιπαράθεσης η διαφορετικότητα στην καταγωγή ή τη θρησκεία;
Έλενα: Ο Σέργιος βαπτίστηκε Χριστιανός Ορθόδοξος πρίν τον γάμο μας. Από Σερκάν-Σέργιος. Για να γίνει αυτό έκανε κατήχηση σχεδόν έξι μήνες πριν και σε όλη αυτή την προσπάθεια τον βοηθούσα όπως μπορούσα. Έτσι το θέμα θρησκεία δεν μας απασχόλησε ποτέ.
 
Σέργιος: Ενημερωτικά να σας πω πως οι πλείστοι Τουρκοκύπριοι δεν είναι μουσουλμάνοι, καθώς δεν τους απασχολεί η θρησκεία ιδιαίτερα. Αντιπαραθέσεις στα ζευγάρια υπάρχουν και όχι κατ’ ανάγκη λόγω καταγωγής. Και εμείς έχουμε τα συνηθισμένα θέματα ενός παντρεμένου ζευγαριού είτε ελληνοκυπριακού, είτε οποιαδήποτε άλλης εθνικότητας κλπ.
 
-Ήρθες ποτέ σε δύσκολη θέση από κόσμο γύρω σου με απόψεις του τύπου «η Έλενα παντρεύτηκε ένα Τούρκο ή έναν μουσουλμάνο κτλ»; «Και ποια θρησκεία θα έχει το παιδί;»,
Έλενα: Σε δύσκολη θέση βρέθηκα μόνο σε μια περίπτωση μόλις παντρευτήκαμε, όταν αναφέρθηκε σαν γεγονός σε ρεπορτάζ η τέλεση του γάμου μας –ενός μεικτού γάμου δηλαδή. Αναρτήθηκε διαδικτυακά και αρκετά σχόλια κάτω από το άρθρο ήταν προσβλητικά προς το άτομο μου, του τύπου «τσούλα», «π…», «μουσουλμάνα που διάλεξα τον Τουρκοκύπριο». Και πως «νίκησε το Ισλάμ» «ακόμα μια Αϊσέ» και τέτοιες ανηθικότητες. Βλέπεις όταν ο κόσμος δεν σε ξέρει λέει και ότι θέλει. Τι να απαντούσα; Και γιατί να δικαιολογηθώ στον οποιονδήποτε για τις επιλογές μου;
 
-Μετά τον γάμο ήρθε το παιδί. Πώς είναι να μεγαλώνει ένα παιδί σε μεικτό γάμο;
Έλενα: Ένα χρόνο μετά τον γάμο ήρθε το παιδί. Είτε σε μεικτό γάμο, είτε όχι το μεγάλωμα ενός παιδιού έχει πολλές ευθύνες και δυσκολίες. Λόγω της καταγωγής του πατέρα του όμως δεν είχαμε επιλογή σε ποιά κοινότητα να εγγραφεί το μωρό αφού εμείς θέλαμε να γραφτεί στην Ελληνοκυπριακή. Μας το αρνήθηκαν όμως και γράφτηκε στην Τουρκοκυπριακή όπου ανήκει ο πατέρας. Και αυτό είναι ένα θέμα απογοητευτικό για ζευγάρια όπως εμείς, αφού δημιουργεί θέμα στο ίδιο το μωρό μετέπειτα. Π.χ. στα προσωπικά έγγραφα του μωρού όλα τα στοιχεία είναι γραμμένα στην τουρκική και την αγγλική όπως των Τουρκοκυπρίων και τίποτα στην ελληνική γλώσσα.  
 
Σέργιος: Το μωρό μας έχει γεννηθεί απ’ εδώ, όπου ζει και πηγαίνει σχολείο. Ο γιος μας έχει Κύπριους γονείς, είναι Κύπριος και αυτό δεν αλλάζει (όσο και να θέλουν κάποιοι) και ως τέτοιος ανατρέφεται και μεγαλώνει. Του λέμε από τώρα για τις καταγωγές του αν και μικρός ακόμα. Του μαθαίνουμε και του μιλάμε για την αγάπη προς τον συνάνθρωπο, την αποδοχή της διαφορετικότητας κτλ.
 
-Θα μπορούσε να προκύψει διαφωνία ακόμη και στο όνομα;
Σέργιος: Καθόλου αφού τα παιδιά μας θα έπαιρναν Χριστιανικά ονόματα. Το όνομα του γιού μας ήταν ομόφωνη απόφαση, καθώς ήταν ένα όνομα που μας άρεσε και τους δυο πολύ.
 
Έλενα: Είχαμε ήδη αποφασίσει το όνομα του μωρού σε συζητήσεις μας πριν καν προκύψει η εγκυμοσύνη.
 
-Μετράτε αρκετά χρόνια πλέον. Πώς είσαστε επτά χρόνια μετά;
Έλενα: Λόγω της δουλείας του Σέργιου στο εξωτερικό ζούμε την απόσταση για μεγάλα διαστήματα, όμως η μεταξύ μας σχέση δεν έχει αλλοιωθεί με τα χρόνια.
 
Σέργιος: (συμπληρώνει ο Σέργιος) Μάλλον δυναμώνει θα έλεγα με μόνη μας επιθυμία την απόκτηση ακόμα ενός μωρού.  
 
-Συνεχίζετε να έρχεστε αντιμέτωποι με αρνητικές αντιδράσεις από την κοινωνία;
Έλενα: Ναι σε πολλές περιπτώσεις. Μου έχει τύχει να μην μου δώσουν δουλειά λόγω της καταγωγής του Σέργιου. Ή ακόμη χειρότερα, να ψάχνουμε δουλειά για τον Σέργιο και να μην τον παίρνει κανένας. Ούτε καν για συνέντευξη σε δουλειά δεν τον δέχτηκαν. Απλά να τον δουν, έστω. Και με έχει κουράσει ο κόσμος με την κακία και την άγνοια του. Εννοείται πως δεν αναφέρομαι στην πλειοψηφία, για να μιλάμε σωστά. Με το να τους αποκαλούν κάποιοι Τούρκους δεν αναιρούν ούτε αλλάζουν την καταγωγή τους. Είναι Τουρκόφωνοι Κύπριοι όσο και να μην τους αρέσει. Στις αρχές σιωπούσα γιατί μου το ζητούσε και ο Σέργιος, αλλά πλεόν απαντώ ανάλογα.
 
-Πώς απαντάτε σε αυτούς που λένε ότι δεν μπορούμε να ζήσουμε μαζί Ε/κ και Τ/κ;
Έλενα: Πως αυτοί που δεν μπορούν να ζήσουν με Τουρκοκύπριο ή Ελληνοκύπριο,  δεν μπορούν να ζήσουν με κανέναν. Γιατί απλά κανένας δεν θα είναι αρκετός για τον ψευτοπατριώτη που πιστεύει πως ανήκει σε μια ανώτερη φυλή και όλοι οι άλλοι δεν μπορούν ούτε τον αέρα που αναπνέει να μοιραστεί. Αυτά είναι γελοία εν έτη 2019. Και όπως είπε και η μια φίλη πρόσφατα «αυτό το νησί κατοικείται από Ελληνοκύπριους, Τουρκοκύπριους, Μαρωνίτες, Αρμένιους Λατίνους, κλπ με εξίσου ίσα δικαιώματα. Είτε μας αρέσει είτε όχι, είναι καιρός να το χωνέψουν κάποιοι.
 
Σέργιος: Αν δεν μπορούμε να ζήσουμε μαζί τότε πως περιμένουμε να λυθεί το Κυπριακό και να ενώσουμε αυτό το νησί; Το μίσος παράγει μίσος και όσο μια μερίδα ανθρώπων και από τις δύο κοινοτήτες δεν αποδέχεται την άλλη θα ανακυκλώνεται το μίσος και θα περνά στις νέες γενιές. Ένας φαύλος κύκλος.
 
-Τι θα ήθελες να αλλάξεις στην κοινωνία που ζούμε;
Έλενα: Αυτό τον ρατσισμό που μας διακατέχει. Που ενώ το παίζουμε κοσμικοί, ευρωπαίοι, ανυκτόμυαλοι και μοντέρνοι εξακολουθούμε κάποιοι να μεγαλώνουμε τα παιδιά μας με την ιδέα πως είναι καλύτερα, υπεράνω και ανώτερα από τα υπόλοιπα επειδή είναι άλλης καταγωγής, θρησκείας, χρώματος ή πολιτικής παράταξης. Πρέπει επιτέλους όλοι σαν γονείς να καταλάβουμε πως από το σπίτι ξεκινάνε όλα και μετά προχωράει προς τα έξω. Σε περίπτωση άλλου ζευγαριού όπως εμείς, δεν μπορείς να φανταστείς τι bullying δέχθηκε το παιδί τους. Αναγκάστηκαν στο τέλος να το εγγράψουν σε ιδιωτικό σχολείο για να ηρεμήσει. Δηλαδή τι; Τα δικά μας παιδιά δεν έχουν δικαίωμα στην δημόσια εκπαίδευση γιατί έτσι το αποφάσισαν κάποιοι; Καιρός να γίνουμε και να κάνουμε και τα παιδιά μας να γίνουν η αλλαγή που θέλουμε να δούμε στον κόσμο. Να μάθουν πως δεν υπάρχουν παιδιά κατώτερου Θεού.
 
Σέργιος: Τον τρόπο που μεγαλώνουμε τα παιδιά μας θα έλεγα. Γιατί εμείς ως ζευγάρι προσπαθούμε να μεγαλώσουμε το παιδί μας με τα πόδια του στο έδαφος. Πως δεν είναι ανώτερος μα ούτε και κατώτερος των υπολοίπων παιδιών, με αγάπη προς τους συνανθρώπους και τον Θεό. Με σεβασμό στους μεγαλύτερους και αποδοχή όλων των  ανθρώπων ανεξαρτήτος καταγωγής κλπ. Αλλά αν ο Α και ο Β δεν μεγαλώσει και το δικό του παιδί με παρόμοιο τρόπο τότε το δικό μου κινδυνεύει.   
 
-Τι θέλετε να πείτε σε άλλους ανθρώπους που γνωρίζονται με άτομα της άλλης κοινότητας αλλά φοβούνται να κάνουν το επόμενο βήμα; Είναι ακόμη απαγορευμένη η αγάπη μεταξύ ενός /κ και μιας Ε/κ και αντίστροφα;
Σέργιος: Ξέρω πολλές περιπτώσεις ζευγαριών Ε/κ με Τ/κ που έχουν κρυφές σχέσεις μήπως το μάθουν οι δικοί τους (συνήθως Ε/Κ) και το τι θα πει ο κόσμος. Έτσι κι’ αλλιώς, είτε κάνεις είτε όχι, ο κόσμος θα πει.
 
Έλενα: Η αγάπη, της οποιασδήποτε μορφής, δεν θα έπρεπε να είναι απαγορευμένη. Ο Χριστός ο ίδιος ζήτησε να αγαπάμε αλλήλους ως εαυτόν. Εμείς το εκλάβαμε ως αγαπάτε τους ομοίους σας ΜΟΝΟ και πιο κάτω από εαυτόν. Θα έλεγα σε όλους αυτούς να μην υπολογίζουν τίποτα και κανέναν γιατί μόνο οι ίδιοι ξέρουν τι θα τους κάνει ευτυχισμένους.  

Δειτε Επισης

Ο Δήμος Λευκωσίας παρουσίασε το πρόγραμμα των χριστουγεννιάτικών του εκδηλώσεων
Νέα φρίκη στη Γαλλία-Πατέρας βίαζε την έφηβη κόρη του και την «προσέφερε» σε άλλους άνδρες
Τ. Χατζηττοφή: «Είμαι αποφασισμένη να κινητοποιήσω τους πάντες κατά του εξισλαμισμού της Κύπρου»
«Υπαρξιακό ζήτημα» το Κυπριακό-Προϋπόθεση το πλαίσιο των Ηνωμένων Εθνών
Θα συνεχίσει την «Προίκα του Μωρού» το Υφυπουργείο Κοινωνικής Πρόνοιας
Σχεδόν 1,500 φυσίγγια εντόπισε η Αστυνομία στις έρευνες στο Βατί
Οργιώδες παρασκήνιο για την απεργία των γιατρών-Βρήκε το… εμβόλιο ο Δίπλαρος, καταρχήν συμφωνία
Χάλασε κοντραμπάντο δέκα κιλών ναρκωτικών η Αστυνομία-Χειροπέδες σε τρεις, γνωστοί στις Αρχές οι δύο
Εντοπίστηκε ο ανήλικος που καταζητείτο για την απόπειρα φόνου 24χρονου και 16χρονου στη Λευκωσία
Διακοπή παροχής νερού σε Κελλιά και Τρούλλους, λόγω διαρροής