Μεγάλη Δευτέρα: Η παραβολή των δέκα παρθένων

Την ιερότερη περίοδό του διάγει ο Χριστιανισμός, καθώς εισήλθαμε στην Αγία και Μεγάλη Εβδομάδα κατά την οποίαν ξαναζωντανεύουν οι αναμνήσεις αυτές με τις λειτουργίες και τα μυστήρια της Εκκλησίας μας, και με τις συνήθειες και παραδόσεις στα σπίτια μας, όπως τα κληρονομήσαμε από τους γονείς μας και διδασκάλους της πίστης μας από την αρχή μέχρι σήμερα.
 
Το πρωί της Μεγάλης Δευτέρας στους Ιερούς Ναούς, τελείται η Προηγιασμένη Θεία Λειτουργία και το απόγευμα το Μέγα Απόδειπνο.
 
Ποιες ήταν οι δέκα Παρθένες
Ο όρθρος της Μεγάλης Τρίτης, ψάλλεται απόψε Μεγάλη Δευτέρα στις εκκλησίες μας, όπου στην υμνολογία κυριαρχεί η Παραβολή των 10 Παρθένων (Ιδού ο Νυμφίος έρχεταιΤον νυμφώνα σου βλέπω).
 
Η Βασιλεία των Ουρανών, μας λέει ο Ιησούς, μοιάζει με την παραβολή των 10 Παρθένων.
 
Η ιστορία τους εν τάχει: Πέντε φρόνιμες και πέντε μωρές παρθένοι περιμένουν το Νυμφίο (γαμπρό) να έλθει να παραλάβει τη νύφη.
 
Οι φρόνιμες παίρνουν μαζί με τα αναμμένα λυχνάρια τους και λάδι, όχι όμως και οι μωρές.
 
Ο νυμφίος, όμως, αργεί, οι παρθένες νυστάζουν και κοιμούνται. Όταν ακούγεται η φωνή «Ιδού ο Νυμφίος έρχεται», οι μωρές παρθένες ψάχνουν να βρουν λάδι για να ανάψουν τα σβησμένα λυχνάρια τους, αργοπορούν και μένουν έξω από το γάμο, δηλαδή «εκτός νυμφώνος».
 
«Ουαί υμίν, Γραμματείς
και Φαρισαίοι υποκριταί...»
Σύμφωνα με τους Ευαγγελιστές, έπειτα από τη «μετά βαΐων και κλάδων» είσοδο του Χριστού στα Ιεροσόλυμα και την απήχηση των λόγων του στον λαό, οι Αρχιερείς και Φαρισαίοι αποφασίζουν να παγιδεύσουν τον Ιησού με συζήτηση.
 
Ο Κύριος τους αποστομώνει και ελέγχει την υποκρισία των Φαρισαίων. Το κατηγορητήριό του ξεκινά με τις φράσεις: «Ουαί υμίν, Γραμματείς και Φαρισαίοι υποκριταί...»
 
Και όμως τα λέμε και σήμερα
Αξίζει να σημειωθεί ότι ρήσεις από το Ευαγγέλιο και την υμνολογία της ημέρας, χρησιμοποιούμε μέχρι και σήμερα στον καθημερινό μας λόγο:
 
-«Αποδότε ουν, τα Καίσαρος Καίσαρι και τα του Θεού τω Θεώ».
-«Αγαπήσεις τον πλησίον σου ως σεαυτόν». (Από τους ακρογωνιαίους λίθους της χριστιανικής διδασκαλίας)
-«Ουαί υμίν Γραμματείς και Φαρισαίοι υποκριταί, οι διυλίζοντες τον κώνωπα, την δε κάμηλον καταπίνοντες».
-«Μη μείνωμεν έξω του νυμφώνος Χριστού» («μένω εκτός του νυμφώνος» είναι η έκφραση που χρησιμοποιούμε σήμερα).
 

Δειτε Επισης

Κομβικό θεωρεί το 2025 για τον τουρισμό ο Πρόεδρος-Στόχος η αναβάθμιση των επιμέρους τουριστικών προορισμών
Ζητά τιμολόγηση με βάση τη χρήση σε βιομηχανικές και βιοτεχνικές περιοχές η Βουλή
Καλούν στη Επιτροπή Γεωργίας την Παναγιώτου για τη λίμνη Μεμί-Ζητούν λύσεις για άρδευση οι βουλευτές
Απαντά στην Ελεγκτική για τις στάσεις το Τμήμα Δημοσίων Έργων-«Υπήρξε εκθειασμός του νέου σχεδιασμού»
Σοβαρά λάθη και ευθύνες καταλογίζει η Ελεγκτική σε ΤΔΕ για τις έξυπνές στάσεις-«Μικρές με μηδενική ορατότητα»
Λειτουργούν μόνο 16 από τους 26 ναυαγοσωστικούς πύργους στη Λεμεσό-Προβληματισμός για την υποστελέχωση
Στους 37 βαθμούς θερμοκρασία-Ο καιρός μέχρι την Παρασκευή
Ψάχνουν λύσεις για τους αγρότες και την έλλειψη νερού-Επί τάπητος το νομοσχέδιο για τα εξώδικα σε πολίτες
Καρότο και μαστίγιο Γεώργιου σε Τυχικό-Αντιφατικές ενέργειες για μνημόσυνο και διαμονή στην Αρχιεπισκοπή
Ένα στους δύο ΑμεΑ δεν λαμβάνουν επίδομα στην Κύπρο-«Η αναπηρία δεν συνεπάγεται με περιθωριοποίηση»