Καδής: Κρίσιμες οι μεταφορές στην επίτευξη των στόχων για την ενέργεια και το κλίμα

Από την πρόοδο που θα επιτευχθεί στον τομέα των μεταφορών θα κριθεί εν πολλοίς το κατά πόσον η Κύπρος θα πετύχει τους νέους στόχους για τη μείωση των εκπομπών θερμοκηπίου που έχουν τεθεί στο πλαίσιο κανονισμού της Ευρωπαϊκής Ένωσης για τη διαμόρφωση ενοποιημένων εθνικών σχεδίων για την ενέργεια και το κλίμα.
 
Ο Υπουργός Γεωργίας, Αγροτικής Ανάπτυξης και Περιβάλλοντος Κώστας Καδής παρουσίασε ενώπιον της κοινοβουλευτικής επιτροπής Περιβάλλοντος το προσχέδιο του Εθνικού Σχεδίου για το Κλίμα και την Ενέργεια για την περίοδο 2021 – 2030.
 
Το σχέδιο, που εγκρίθηκε από το Υπουργικό Συμβούλιο στα τέλη Ιανουαρίου, θα οριστικοποιηθεί σε διαβούλευση με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή και με την οριστικοποίησή του θα καταρτιστούν και οι στόχοι.
 
Το σχέδιο προνοεί πως ο στόχος της μείωσης εκπομπής αερίων θερμοκηπίου για όλη την ΕΕ ανέρχεται στο κατά 40% μέχρι το 2030 σε σχέση με το 2005, ενώ ο στόχος που καθορίστηκε για την Κύπρο είναι 24% μείωση των εκπομπών αερίων θερμοκηπίου από τα επίπεδα του 2005, εξαιρουμένης της ηλεκτροπαραγωγής, της τσιμεντοποιΐας και της τουβλοποΐας. Εξάλλου, σύμφωνα με πρόσφατη απογραφή των εκπομπών της Κύπρου, ο τομέας των μεταφορών συνεισφέρει 49%, της ενέργειας (εκτός ηλεκτροπαραγωγής) 17%, των αποβλήτων 14%, της γεωργίας 12%  και της βιομηχανίας 8%.
 
«Το κομμάτι των μεταφορών είναι το πιο σημαντικό. Η συνεισφορά στην επίτευξη του στόχου είναι 49% η μισή μας προσπάθεια πρέπει να έλθει από το κομμάτι των μεταφορών», τόνισε ο κ. Καδής ενώπιον της Επιτροπής.
 
Απαντώντας σε ερώτηση είπε πως το επόμενο στοίχημα για την Πολιτεία είναι η νέα δομή για τη διαχείριση των περιβαλλοντικών θεμάτων.
 
«Μετά από την αντιμετώπιση των πολύ σοβαρών ζητημάτων ιδιαίτερα για διαχείριση αποβλήτων που κληρονομήσαμε και τα προβλήματα . Αφού μαζέψουμε τα κομμάτια του παζλ το επόμενο μεγάλο στοίχημα είναι η αναδιάρθρωση των ζητημάτων διαχείρισης των περιβαλλοντικών θεμάτων και εκεί θα συζητήσουμε με τον Πρόεδρο της Δημοκρατίας τη δομή που πρέπει να πάρει το σύστημα διακυβέρνησης περιβαλλοντικών θεμάτων μη αποκλείοντας και το θέμα του Υφυπουργείου Περιβάλλοντος», είπε απαντώντας σε ερώτηση του προέδρου της επιτροπής Αδάμου Αδάμου.
 
Υπογράμμισε ότι τα μέτρα που αφορούν τον περιβάλλον δεν αφορούν μόνο ένα Υπουργείο αλλά είναι οριζόντιας πολιτικής και ζήτησε συνεργασία και με τη Βουλή των Αντιπροσώπων.
 
 
Ο κ. Καδής είπε πως αν δεν επιτευχθούν οι στόχοι τότε θα υπάρχον οικονομικές επιβαρύνσεις, για να σημειώσει ότι η επιβάρυνση θα είναι ανάλογη με το ποσό που θα υπολείπεται για επίτευξη των στόχων.
 
«Αν πάρει κανείς τον ισολογισμό από αυτά που θα πληρώνουμε με αυτά που θα εισπράττουμε από τη δημοπράτηση των ρύπων το πρόσημο θα είναι θετικό», είπε.
 
Η πρόοδος στην επίτευξη των στόχων καταρτίστηκε στη βάση τριών σεναρίων, ενώ σε όλα τα σενάρια θεωρήθηκε δεδομένη η έλευση φυσικού αερίου.
 
«Βαθιά το χέρι στην τσέπη»
 
Όπως εξήγησε ο Θεοόδουλος Μεσημέρης του Τμήματος Περιβάλλοντος, το πρώτο σενάριο διατηρεί τα πράγματα ως έχουν (business as Usual), το δεύτερο σενάριο προϋποθέτει υφιστάμενα μέτρα πολιτικής που έχουν υιοθετηθεί και ένα τρίτο σενάριο που προϋποθέτει τη λήψη πρόσθετων μέτρων.
 
Ενδεικτικά, με βάση σημείωμα που παρουσιάστηκε, με το σενάριο «τα πράγματα ως έχουν», οι προβλέψεις εκπομπής αερίων θερμοκηπίου για τους τομείς εκτός του συστήματος εμπορίας εκπομπών (ETS) αυξάνονται κατά 12% το 2030, με τα υφιστάμενα μέτρα η αύξηση των αερίων περιορίζεται στο 2%, ενώ με το σενάριο πρόσθετων μέτρων, οι εκπομπές αερίων θερμοκηπίου μειώνονται κατά 11%, δηλαδή και πάλι εκτός των στόχων του 2030.
 
«Το Υπουργικό ζήτησε την ετοιμασία τέταρτου σεναρίου, που σημαίνει ότι θα πρέπει να βάλουμε πολύ βαθιά το χέρι στην τσέπη για να τους πετύχουμε», είπε ο κ. Καδής.
 
Βάσει του σημειώματος, που παρουσίασε ο κ. Μεσημέρης, το σενάριο των υφιστάμενων μέτρων, που θεωρείται το πιο πιθανό, προνοεί συνολικές δαπάνες €1,23 δις την περίοδο 2021-2030 με την συνεισφορά του δημοσίου να αποτιμάται στα €287 εκατ. Το σενάριο των πρόσθετων μέτρων προνοεί πρόσθετες επενδύσεις €4,2 δις με τις κρατικές δαπάνες να αυξάνονται στα €2,4 δις, εκτ των οποίων τα €2 δις στον τομέα των μεταφορών.
 
Εξάλλου, το κόστος μη επίτευξης του στόχου για μείωση εκπομπών αερίων για την περίοδο 2021-2030 ανέρχεται στα €230 εκατ στο σενάριο χωρίς μέτρα, μειώνεται σα €156 και €71 εκατ για το σενάριο με τα υφιστάμενα μέτρα και πρόσθετα μέτρα αντίστοιχα.
Βουλευτές επέκριναν την κυβέρνηση για το τελευταίο σχέδιο απόσυρσης παλαιών αυτοκινήτων που ήταν κοροϊδία, όπως αναφέρθηκε, ενώ εξέφρασαν ανησυχία για το κατά πόσον θα πετύχουμε τους στόχους που τίθενται για την ενέργεια και το κλίμα.
 
«Τα μηνύματα δεν είναι ευοίωνα παρά τις παρουσιάσεις που μας έγιναν και οι πολίτες θα κληθούν να πληρώσουν», είπε χαρακτηριστικά ο κ. Αδάμου.
 
Εκπρόσωπος του Υπουργείου Οικονομικών επεσήμανε πως τα όποια μέτρα πρέπει να εξετάζονται στη βάση του αντίκτυπου στα δημόσια οικονομικά, όπως αποφάσισε και το Υπουργικό Συμβούλιο.
 
Εκπρόσωπος του Υπουργείου Μεταφορών ανέφερε από την πλευρά του πως είναι το Υπουργείο γνωρίζει πως οι μεταφορές είναι αποτελεί ένα πολύ μεγάλο μέρος της όλης προσπάθειας για επίτευξη του στόχου.
 
Εκ μέρους του Υπουργείου Εμπορίου αναφέρθηκε ότι ήδη υπάρχουν 36 σημεία φόρτισης ηλεκτρονικών αυτοκινήτων και προγραμματίζονται να εγκατασταθούν άλλα είκοσι σημεία.
 
Εκπρόσωπος του Τμήματος Μεταφορών δήλωσε πως είναι παραπλανητικό να λέγεται ότι θα υπάρξει επιβάρυνση πέραν των €2 δις για πρόσθετα μέτρα, προσθέτοντας «υπάρχουν στο χέρι» μέτρα ύψους €2 δις. Συμφώνησε με παρατήρηση ότι ίσως πρέπει να επαναξεταστεί η πολιτική για νέους αυτοκινητόδρομους για τους οποίους δεν έγινε ακόμη μελέτη περιβαλλοντικών επιπτώσεων.
 
Εκπρόσωπος της ΟΕΒ εξέφρασε την ελπίδα ότι το σχέδιο δεν θα καταλήξει όπως τους στόχους για το 2020 που δεν επιτυγχάνονται και μετέφερε την απογοήτευσή της για τη θέση του ΥΠΟΙΚ αναφορικά με πρόσθετες επενδύσεις, αφού οι ιδιωτικές επενδύσεις δεν είναι ικανές να καλύψουν το κόστος.
 
Σημειώνεται ότι για την διείσδυση των ανανεώσιμων πηγών ενέργειας (ΑΠΕ) η ΕΕ καθόρισε τον συνολικό στόχο του 2030 στο 32%, αλλά δεν έχει καθορίσει στόχο για την Κύπρο, ενώ για τη μείωση της ενεργειακής κατανάλωσης η συνεισφορά της Κύπρου στον ευρύτερο στόχο της ΕΕ (32,5%) μέχρι το 2030, καθορίστηκε σε μείωση 9,5% σε σχέση με την αντίστοιχη εκτίμηση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για την Κύπρο το 2007.

Δειτε Επισης

Τρεις οι επιθέσεις κατά ντελιβεράδων το βράδυ της Τρίτης στη Λεμεσό
Επανήλθε με βίντεο και παρασκήνιο το ΕΛΑΜ-«Φωνάζει ο κλέφτης να φοβηθεί ο νοικοκύρης»
Την δημιουργία γαλλογερμανικού συμβουλίου άμυνας και ασφάλειας ανακοίνωσε ο Μακρόν
Ισόβια και επιπλέον 19 χρόνια η ποινή στον 19χρονο για τον θάνατο του Λυγγερίδη
«Σκοτεινό» το παρελθόν του πατροκτόνου της Αμφιλοχίας-Είχε αποταχθεί από την ΕΛΑΣ για υπόθεση βιασμού
Εκτός λειτουργίας και πάλι το ΓεΣΥ-Δεύτερη φορά μέσα σε τρεις μέρες
Ενέκρινε προφορική τροποποίηση καταδίκης της παράνομης επίσκεψης του Ερντογάν στα κατεχόμενα το Ευρωκοινοβούλιο
Η ΕΚ στέκεται δίπλα στην Κύπρο διαβεβαιώνει ο εισηγητής για την έκθεση προόδου της Τουρκίας
«Δεν σημειώθηκε κάτι που να εκφεύγει για να παρέμβουμε» απαντά ο Αρχηγός-Επαναφέρει το νομοσχέδιο για διαμαρτυρίες ο Χαρτσιώτης
Εντοπίστηκε νεκρός άνδρας στην Έγκωμη-Διεξάγονται έρευνες για τα αίτια (pics)