Χατζηγεωργίου: Ευρώπη σημαίνει συζητούμε μέχρι να καταλήξουμε
15:18 - 22 Μαρτίου 2019
Στη σημασία της επίλυσης διαφορών μέσω του διαλόγου αντί της επιλογής της ένοπλης σύγκρουσης στάθηκε ο Ευρωβουλευτής Τάκης Χατζηγεωργίου, εξηγώντας τι σημαίνει «Ευρώπη».
Μιλούσε σε μαθητές και μαθήτριες της 2ας Λυκείου κατά τη διάρκεια του τελικού του 5ου Εθνικού Σχολικού Διαγωνισμού για θέματα ΕΕ 2018 – 2019, οποίος πραγματοποιήθηκε, την Παρασκευή, στο Φιλοξενία.
«Σήμερα είναι μια μέρα γιορτής. Μετά από 6 μήνες γιορτάζουμε το τέλος αυτής της διαδικασίας», ανέφερε σε χαιρετισμό του Επικεφαλής της Αντιπροσωπείας της Ευρωπαϊκής Επιτροπής στην Κύπρο Ιερόθεος Παπαδόπουλος.
«Το να λέμε Ευρώπη είναι οι Βρυξέλλες, είναι ένας μύθος. Είναι ένας μύθος, βέβαια, που βολεύει πολλές φορές τις κυβερνήσεις, γιατί όλα τα κακά τα κάνουν οι Βρυξέλλες και όλα τα καλά τα κάνουν οι εθνικές κυβερνήσεις», είπε. Και αυτό, πρόσθεσε, «είναι σχεδόν παντού και στα 28 κράτη μέλη».
Αλλά, συνέχισε, «αν το αποδομήσουμε αυτό και δούμε ποιες είναι οι Βρυξέλλες, ποιοι αποφασίζουν, η Επιτροπή προτείνει αλλά αποφασίζει το Ευρωκοινοβούλιο και αποφασίζουν οι Υπουργοί. Δηλαδή, και στις δύο περιπτώσεις, άνθρωποι που εμείς εκλέξαμε, που εμείς επιλέξαμε».
Απευθυνόμενος στους μαθητές και τις μαθήτριες ο κ. Παπαδόπουλος τους είπε ότι «η Ευρώπη είστε εσείς και μπορείτε να την αλλάξετε - γιατί έχει και διάφορα στραβά η Ευρώπη, αυτό είναι σίγουρο -εσείς».
Εκ μέρους του Υπουργού Παιδείας, η Αναπληρώτρια Γενική Διευθύντρια του Υπουργείου Αθηνά Μιχαηλίδου ανέφερε ότι «η ενημέρωση των νέων και η συνεχής ενασχόλησή τους με θέματα που άπτονται των διαδικασιών και των πρακτικών, των οργάνων και θεσμών της ΕΕ μεγιστοποιεί τη γνώση τους γύρω από τις πολιτικές και τις αποφάσεις και τους προσδίδει την ετοιμότητα για ενεργό εμπλοκή στα θέματα αυτά».
Αυτό πρόσθεσε, «ενισχύσει σημαντικά την κριτική ικανότητα των μαθητών μας, καθώς και τη δυνατότητα τους να συμμετέχουν στη διαμόρφωση πολιτικών και πρακτικών σε ευρωπαϊκό πια επίπεδο».
Ο εθνικός σχολικός διαγωνισμός στοχεύει δυναμικά στην προώθηση της ενεργούς πολιτότητας, είπε, προσθέτοντας ότι «μέσα από τη διεξαγωγής του διαγωνισμού και την παρουσίαση καλών πρακτικών σχετικά με το πως μπορεί ο καθένας μας να διαμορφώσει το μέλλον του, οι μαθητές και οι μαθήτριες μας αντιλαμβάνονται την σημασία και την αναγκαιότητα του να λειτουργούν ως ενεργοί και υπεύθυνοι πολίτες, οι οποίοι ζουν σε ένα πολυπολιτισμικό και δυναμικό περιβάλλον».
«Η συμμετοχή των πολιτών και ιδιαίτερα των νέων μας στα ευρωπαϊκά δρώμενα είναι καθοριστική για την προστασία της δημοκρατίας και των ευρωπαϊκών αξιών, του κράτους δικαίου και της κοινωνικής δικαιοσύνης», σημείωσε.
«Πάντα με βασανίζει τι είναι το πιο σωστό να πεις σε νέους ανθρώπους για την Ευρώπη που είναι και γνωστός και άγνωστος τόπος για εμάς», ανέφερε από την πλευρά του ο Ευρωβουλευτής Τάκης Χατζηγεωργίου. Κάποιοι, είπε, το βλέπουν ότι είμαστε περιφέρεια. Μπορεί να είναι και έτσι αλλά πολλές φορές η περιφέρεια έχει καταστεί κέντρο. «Και όσον αφορά τον οικουμενικό ελληνισμό πολλές φορές η περιφέρεια, κατέστη κέντρο των εξελίξεων αυτού του ελληνικού κόσμου. Ο Σεφέρης ήταν της περιφέρειας και αποτελεί ένα από τα κέντρα της πνευματικής αντίληψης των Ελλήνων και των Κυπρίων», πρόσθεσε, δίνοντας και το παράδειγμα του Καβάφη.
Κάλεσε μαθητές και μαθήτριες να εκφράζουν τη διαφωνία τους αλλά «μέσα σε ένα πλαίσιο οραματισμού, όχι διαφωνίας για την πλάκα». «Να μην σκεφτείτε ποτέ ότι η Κύπρος είναι αυτή που ξέρετε, η μισή δηλαδή. Να μην το δεχθείτε ποτέ. Η Κύπρος είναι από τον Ακάμα ως τις Κλείδες Νήσους. Λίγο πέραν της Καρπασίας. Όλη η Κύπρος είναι δική σας και για σας και για τους Τουρκοκύπριους, και για τους Μαρωνίτες, τους Αρμένιους, τους Λατίνους», τόνισε.
Αναφερόμενος στον πολυπολιτισμό διερωτήθηκε «αν δεν αναπτύξεις σχέση με αυτούς που κατοικούν αυτόν τον τόπο τι πολυπολιτισμό ψάχνεις για το πάρα εκεί;», προσθέτοντας «είναι δουλειά δική σας».
Στο ερώτημα τι είναι η Ευρώπη, απάντησε «είναι ένα εκατομμύριο πράγματα. Αλλά, σε ένα Ευρωπαίο του μέλλοντος και σημερινό πρέπει να υπάρχει μια γραμμή που να ενώνει αυτά τα εκατομμύριο πράγματα που εμείς επιλέγουμε να βάζουμε πρώτα χωρίς να αγνοούμε τα δεύτερα». Κυρίως, σημείωσε ο κ. Χατζηγεωργίου, «Ευρώπη πρέπει να σημαίνει συζητούμε μέχρι να καταλήξουμε. Δεν θα πάμε στην σύγκρουση. Χωρίς να επιτρέπουμε σε κάποιους η συζήτηση να μην τελειώνει ποτέ για να γίνεται το δικό τους».
Προειδοποίησε εναντίον του ρατσισμού, του εθνικισμού και της περιχαράκωσης που αναπτύσσεται σε χώρες της ΕΕ ακόμη και στην Κύπρο. «Να τους αντισταθούμε έγκαιρα να μην παρασυρθούμε από την γλυκάδα των λόγων», είπε. «Να του αντισταθείτε αυτού που σας αρέσει», σημείωσε.
Την πρωτιά στο διαγωνισμό πήρε το Λύκειο Μακαρίου το οποίο εκπροσώπησε τις Επαρχίες Λάρνακας – Αμμοχώστου και τη δεύτερη θέση το Λύκειο Γ. Ταλιώτη Γεροσκήπου. Τρίτη θέση έλαβε η Αγγλική Σχολή Πασκάλ Λεμεσού και τέταρτη το Λύκειο Αρχιεπισκόπου Μακαρίου Δασούπολης εκπροσωπώντας την Επαρχία Λευκωσίας. Οι δύο πρώτες ομάδες θα έχουν την ευκαιρία ενός δωρεάν εκπαιδευτικού ταξιδιού στις Βρυξέλλες. Τα τέσσερα σχολεία που διαγωνίστηκαν στον σημερινό τελικό αναδείχθηκαν μέσα από επαρχιακούς διαγωνισμούς μεταξύ από αρχικά 39 σχολεία.
Τον διαγωνισμό οργάνωσαν η Αντιπροσωπεία της Ευρωπαϊκής Επιτροπής στην Κύπρο σε συνεργασία με το Υπουργείο Παιδείας, Πολιτισμού, Αθλητισμού και Νεολαίας.
Μιλούσε σε μαθητές και μαθήτριες της 2ας Λυκείου κατά τη διάρκεια του τελικού του 5ου Εθνικού Σχολικού Διαγωνισμού για θέματα ΕΕ 2018 – 2019, οποίος πραγματοποιήθηκε, την Παρασκευή, στο Φιλοξενία.
«Σήμερα είναι μια μέρα γιορτής. Μετά από 6 μήνες γιορτάζουμε το τέλος αυτής της διαδικασίας», ανέφερε σε χαιρετισμό του Επικεφαλής της Αντιπροσωπείας της Ευρωπαϊκής Επιτροπής στην Κύπρο Ιερόθεος Παπαδόπουλος.
«Το να λέμε Ευρώπη είναι οι Βρυξέλλες, είναι ένας μύθος. Είναι ένας μύθος, βέβαια, που βολεύει πολλές φορές τις κυβερνήσεις, γιατί όλα τα κακά τα κάνουν οι Βρυξέλλες και όλα τα καλά τα κάνουν οι εθνικές κυβερνήσεις», είπε. Και αυτό, πρόσθεσε, «είναι σχεδόν παντού και στα 28 κράτη μέλη».
Αλλά, συνέχισε, «αν το αποδομήσουμε αυτό και δούμε ποιες είναι οι Βρυξέλλες, ποιοι αποφασίζουν, η Επιτροπή προτείνει αλλά αποφασίζει το Ευρωκοινοβούλιο και αποφασίζουν οι Υπουργοί. Δηλαδή, και στις δύο περιπτώσεις, άνθρωποι που εμείς εκλέξαμε, που εμείς επιλέξαμε».
Απευθυνόμενος στους μαθητές και τις μαθήτριες ο κ. Παπαδόπουλος τους είπε ότι «η Ευρώπη είστε εσείς και μπορείτε να την αλλάξετε - γιατί έχει και διάφορα στραβά η Ευρώπη, αυτό είναι σίγουρο -εσείς».
Εκ μέρους του Υπουργού Παιδείας, η Αναπληρώτρια Γενική Διευθύντρια του Υπουργείου Αθηνά Μιχαηλίδου ανέφερε ότι «η ενημέρωση των νέων και η συνεχής ενασχόλησή τους με θέματα που άπτονται των διαδικασιών και των πρακτικών, των οργάνων και θεσμών της ΕΕ μεγιστοποιεί τη γνώση τους γύρω από τις πολιτικές και τις αποφάσεις και τους προσδίδει την ετοιμότητα για ενεργό εμπλοκή στα θέματα αυτά».
Αυτό πρόσθεσε, «ενισχύσει σημαντικά την κριτική ικανότητα των μαθητών μας, καθώς και τη δυνατότητα τους να συμμετέχουν στη διαμόρφωση πολιτικών και πρακτικών σε ευρωπαϊκό πια επίπεδο».
Ο εθνικός σχολικός διαγωνισμός στοχεύει δυναμικά στην προώθηση της ενεργούς πολιτότητας, είπε, προσθέτοντας ότι «μέσα από τη διεξαγωγής του διαγωνισμού και την παρουσίαση καλών πρακτικών σχετικά με το πως μπορεί ο καθένας μας να διαμορφώσει το μέλλον του, οι μαθητές και οι μαθήτριες μας αντιλαμβάνονται την σημασία και την αναγκαιότητα του να λειτουργούν ως ενεργοί και υπεύθυνοι πολίτες, οι οποίοι ζουν σε ένα πολυπολιτισμικό και δυναμικό περιβάλλον».
«Η συμμετοχή των πολιτών και ιδιαίτερα των νέων μας στα ευρωπαϊκά δρώμενα είναι καθοριστική για την προστασία της δημοκρατίας και των ευρωπαϊκών αξιών, του κράτους δικαίου και της κοινωνικής δικαιοσύνης», σημείωσε.
«Πάντα με βασανίζει τι είναι το πιο σωστό να πεις σε νέους ανθρώπους για την Ευρώπη που είναι και γνωστός και άγνωστος τόπος για εμάς», ανέφερε από την πλευρά του ο Ευρωβουλευτής Τάκης Χατζηγεωργίου. Κάποιοι, είπε, το βλέπουν ότι είμαστε περιφέρεια. Μπορεί να είναι και έτσι αλλά πολλές φορές η περιφέρεια έχει καταστεί κέντρο. «Και όσον αφορά τον οικουμενικό ελληνισμό πολλές φορές η περιφέρεια, κατέστη κέντρο των εξελίξεων αυτού του ελληνικού κόσμου. Ο Σεφέρης ήταν της περιφέρειας και αποτελεί ένα από τα κέντρα της πνευματικής αντίληψης των Ελλήνων και των Κυπρίων», πρόσθεσε, δίνοντας και το παράδειγμα του Καβάφη.
Κάλεσε μαθητές και μαθήτριες να εκφράζουν τη διαφωνία τους αλλά «μέσα σε ένα πλαίσιο οραματισμού, όχι διαφωνίας για την πλάκα». «Να μην σκεφτείτε ποτέ ότι η Κύπρος είναι αυτή που ξέρετε, η μισή δηλαδή. Να μην το δεχθείτε ποτέ. Η Κύπρος είναι από τον Ακάμα ως τις Κλείδες Νήσους. Λίγο πέραν της Καρπασίας. Όλη η Κύπρος είναι δική σας και για σας και για τους Τουρκοκύπριους, και για τους Μαρωνίτες, τους Αρμένιους, τους Λατίνους», τόνισε.
Αναφερόμενος στον πολυπολιτισμό διερωτήθηκε «αν δεν αναπτύξεις σχέση με αυτούς που κατοικούν αυτόν τον τόπο τι πολυπολιτισμό ψάχνεις για το πάρα εκεί;», προσθέτοντας «είναι δουλειά δική σας».
Στο ερώτημα τι είναι η Ευρώπη, απάντησε «είναι ένα εκατομμύριο πράγματα. Αλλά, σε ένα Ευρωπαίο του μέλλοντος και σημερινό πρέπει να υπάρχει μια γραμμή που να ενώνει αυτά τα εκατομμύριο πράγματα που εμείς επιλέγουμε να βάζουμε πρώτα χωρίς να αγνοούμε τα δεύτερα». Κυρίως, σημείωσε ο κ. Χατζηγεωργίου, «Ευρώπη πρέπει να σημαίνει συζητούμε μέχρι να καταλήξουμε. Δεν θα πάμε στην σύγκρουση. Χωρίς να επιτρέπουμε σε κάποιους η συζήτηση να μην τελειώνει ποτέ για να γίνεται το δικό τους».
Προειδοποίησε εναντίον του ρατσισμού, του εθνικισμού και της περιχαράκωσης που αναπτύσσεται σε χώρες της ΕΕ ακόμη και στην Κύπρο. «Να τους αντισταθούμε έγκαιρα να μην παρασυρθούμε από την γλυκάδα των λόγων», είπε. «Να του αντισταθείτε αυτού που σας αρέσει», σημείωσε.
Την πρωτιά στο διαγωνισμό πήρε το Λύκειο Μακαρίου το οποίο εκπροσώπησε τις Επαρχίες Λάρνακας – Αμμοχώστου και τη δεύτερη θέση το Λύκειο Γ. Ταλιώτη Γεροσκήπου. Τρίτη θέση έλαβε η Αγγλική Σχολή Πασκάλ Λεμεσού και τέταρτη το Λύκειο Αρχιεπισκόπου Μακαρίου Δασούπολης εκπροσωπώντας την Επαρχία Λευκωσίας. Οι δύο πρώτες ομάδες θα έχουν την ευκαιρία ενός δωρεάν εκπαιδευτικού ταξιδιού στις Βρυξέλλες. Τα τέσσερα σχολεία που διαγωνίστηκαν στον σημερινό τελικό αναδείχθηκαν μέσα από επαρχιακούς διαγωνισμούς μεταξύ από αρχικά 39 σχολεία.
Τον διαγωνισμό οργάνωσαν η Αντιπροσωπεία της Ευρωπαϊκής Επιτροπής στην Κύπρο σε συνεργασία με το Υπουργείο Παιδείας, Πολιτισμού, Αθλητισμού και Νεολαίας.