Επείγουσα συνάντηση με Χαμπιαούρη ζητούν οι καθηγητές μετά το επεισόδιο βίας στη Λάρνακα
08:33 - 27 Φεβρουαρίου 2019

Το πρώτο από μια σειρά μέτρων που αναμένεται να λάβουν οι εκπαιδευτικές οργανώσεις ως αντίδραση για περιστατικά βίας στα σχολεία, είναι η μονόωρη στάση εργασίας που θα πραγματοποιηθεί κατά την πέμπτη διδακτική περίοδο, σήμερα Τετάρτη.
Σύμφωνα με ανακοίνωση της ΟΕΛΜΕΚ και της ΟΛΤΕΚ, οι οργανώσεις θα ζητήσουν μεταξύ άλλων κατ’ επείγουσα συνάντηση με τον Υπουργό Παιδείας και Πολιτισμού για συζήτηση του θέματος και για λήψη συγκεκριμένων αποφάσεων.
Επίσης θα ζητήσουν συναντήσεις με άλλους εκπαιδευτικούς εταίρους (Επιτροπή Παιδείας της Βουλής, Οργανωμένους Γονείς, Σύνδεσμο Διευθυντών, ΠΣΕΜ κ.ά.) για λήψη κοινών αποφάσεων και ανάληψη δράσεων.
Στην ανακοίνωση τους αναφέρουν πως «είναι με έντονη ανησυχία, προβληματισμό αλλά και με αγανάκτηση, που παρακολουθούμε το τελευταίο διάστημα να εκδηλώνονται πολύ σοβαρά κρούσματα βίας και αντικοινωνικής συμπεριφοράς σε σχολικές μονάδες. Αποκορύφωμα στη μακρά αλυσίδα των περιστατικών ήταν το χθεσινό πολύ σοβαρό επεισόδιο τραυματισμού ενός μαθητή και δύο συναδέλφων εκπαιδευτικών από μαθητή συγκεκριμένου σχολείου».
Τονίζουν παράλληλα ότι «οι Εκπαιδευτικές Οργανώσεις διαμόρφωσαν εδώ και καιρό συγκεκριμένες εισηγήσεις, τις οποίες διαβίβασαν στο Υπουργείο Παιδείας και Πολιτισμού. Συνεπώς, καλούμε το Υπουργείο Παιδείας να αξιοποιήσει επιτέλους αυτές τις εισηγήσεις, προκειμένου να αντιμετωπιστεί το πρόβλημα με αποτελεσματικό τρόπο και όχι με πρόχειρα και αποσπασματικά μέτρα».
Καταλήγοντας στην ανακοίνωση αναφέρεται πως «θεωρούμε δεδομένο ότι οι Διευθύνσεις των σχολείων και οι εκπαιδευτικοί, θα λάβουν όλα τα απαραίτητα μέτρα για την Ασφάλεια των μαθητών/-τριών μας, κατά τη διάρκεια της εν λόγω στάσης εργασίας».
ΠΟΕΔ: Στο ίδιο έργο θεατές
Τη στήριξη της στη μονόωρη στάση εργασίας των καθηγητών της ΟΕΛΜΕΚ και της ΟΛΤΕΚ ανακοίνωσε η ΠΟΕΔ.
Σε μακροσκελή ανακοίνωση της η οργάνωση αναφέρει μεταξύ άλλων πως «για ακόμη μια φορά, γινόμαστε μάρτυρες στο ίδιο έργο θεατές, με το Υπουργείο Παιδείας και Πολιτισμού να αρκείται σε εύηχες θεωρητικές διακηρύξεις, ανακοινώσεις και τοποθετήσεις, χωρίς οποιοδήποτε ουσιαστικό περιεχόμενο»
Αναλυτικά η ανακοίνωση:
«Η ΠΟΕΔ ενώνει τη φωνή της, συντάσσεται με τις θέσεις που εξέφρασαν και στηρίζει τις Εκπαιδευτικές Οργανώσεις ΟΕΛΜΕΚ και ΟΛΤΕΚ για την απόφασή τους να προχωρήσουν σήμερα Τετάρτη, 27 Φεβρουαρίου 2019, σε μονόωρη στάση εργασίας προκειμένου να αναδειχθεί, για πολλοστή φορά, η αδήριτη ανάγκη να αντιμετωπιστούν αποτελεσματικά προς όφελος, πρωτίστως, των ίδιων των παιδιών τα θέματα παραβατικότητας/αποκλίνουσας συμπεριφοράς.
Για ακόμη μια φορά, γινόμαστε μάρτυρες στο ίδιο έργο θεατές, με το Υπουργείο Παιδείας και Πολιτισμού να αρκείται σε εύηχες θεωρητικές διακηρύξεις, ανακοινώσεις και τοποθετήσεις, χωρίς οποιοδήποτε ουσιαστικό περιεχόμενο. Χωρίς να λαμβάνονται αποφάσεις που θα συμβάλουν, αφενός μεν στην αποτελεσματικότερη διαχείριση ενός από τα μεγαλύτερα προβλήματα που ταλανίζει εδώ και χρόνια το Δημόσιο Σχολείο, αφετέρου δε στην απαραίτητη πρόληψη η οποία επιβάλλεται να αρχίζει από το Νηπιαγωγείο.
Τα φαινόμενα παραβατικής/αποκλίνουσας συμπεριφοράς είναι αυξημένα τα τελευταία χρόνια, εξαιτίας και των διαφόρων κοινωνικών προβλημάτων που οξύνθηκαν και τα οποία επηρεάζουν, αναμφίβολα, τα παιδιά που τα βιώνουν στο οικογενειακό ή και ευρύτερο περιβάλλον τους. Δυστυχώς το Δημόσιο Σχολείο εξακολουθεί να παραμένει χωρίς τις απαραίτητες υποστηρικτικές δομές για να στηρίξει τόσο τα παιδιά που παρουσιάζουν παραβατική/αποκλίνουσα συμπεριφορά όσο και τα υπόλοιπα παιδιά.
Οι μαθησιακές, συναισθηματικές αλλά και σωματικές αρνητικές επιπτώσεις στα παιδιά στους εκπαιδευτικούς και στις σχολικές μονάδες που αντιμετωπίζουν τέτοια ζητήματα, έχουν φτάσει, πραγματικά, σε οριακά επίπεδα και σε κάποιες μάλιστα περιπτώσεις τα έχουν, ανησυχητικά, ξεπεράσει. Επιβάλλεται, χωρίς άλλη καθυστέρηση, το Υπουργείο Παιδείας και Πολιτισμού να εγκύψει με σοβαρότητα, αποφασιστικότητα και σωστό προγραμματισμό για να υλοποιήσει τους Στρατηγικούς Σχεδιασμούς, τα Σχέδια Δράσης και τις διακηρύξεις που, δυστυχώς, παραμένουν ως απλά κείμενα πολιτικής στα συρτάρια. Η μερική και αποσπασματική υλοποίησή τους που εφαρμόζεται σε κάποιες περιπτώσεις είναι ελλιπής και αναποτελεσματική.
Οι Εκπαιδευτικές Οργανώσεις ΠΟΕΔ, ΟΕΛΜΕΚ και ΟΛΤΕΚ έχουμε θέσει εδώ και πολύ καιρό ως προτεραιότητα το θέμα της παραβατικής/αποκλίνουσας συμπεριφοράς παιδιών στο Δημόσιο Σχολείο. Στις 29 Μαΐου 2018, στην αφετηριακή εκείνη σύσκεψη που έγινε στο ισόγειο του Υπουργείου Παιδείας με όλους τους εμπλεκόμενους φορείς, καταθέσαμε πολυσέλιδα έγγραφα με εισηγήσεις για σφαιρική και ολιστική αντιμετώπιση του πολυδιάστατου προβλήματος προκειμένου να συζητηθεί διεξοδικά και να εξευρεθούν σωστές και αποτελεσματικές λύσεις.
Καταγράφουμε με λύπη και απογοήτευση ότι, σήμερα, εξακολουθούν να βρίσκονται σε εκκρεμότητα πολλά και μεγάλα εκπαιδευτικά θέματα (Ασφάλεια και Υγεία, Αξιολόγηση Μαθητή, Αξιολόγηση Εκπαιδευτικού και Εκπαιδευτικού Έργου, Αγορά Υπηρεσιών, Ειδική Εκπαίδευση κ.ά.) που σε συνδυασμό με τα ζητήματα που άνοιξε το περασμένο καλοκαίρι, χωρίς τεκμηρίωση, μελέτη και ορθολογισμό το ίδιο το Υπουργείο Παιδείας τα οποία εξακολουθούν να βρίσκονται, ακόμη, ενώπιον της ΜΕΠΕΥ, καθιστούν τον όποιο διάλογο διεξάγεται εντελώς τυπικό και καθόλου ουσιαστικό, χωρίς τη δυνατότητα εξεύρεσης λύσεων και απαντήσεων στα κρίσιμα ερωτήματα και ζητήματα που το Δημόσιο Σχολείο όφειλε να έχει εδώ και καιρό.
Ως ΠΟΕΔ και σε συνεργασία με τις Εκπαιδευτικές Οργανώσεις ΟΕΛΜΕΚ και ΟΛΤΕΚ θα επιδιώξουμε να έχουμε τις αμέσως επόμενες μέρες συνάντηση με τους Οργανωμένους Γονείς Προδημοτικής, Δημοτικής, Μέσης/Τεχνικής και Ειδικής Εκπαίδευσης για να αποφασίσουμε από κοινού συγκεκριμένο σχέδιο δράσης, μέσα από το οποίο θα ζητούμε και θα απαιτούμε χωρίς καθυστέρηση, χωρίς οποιεσδήποτε δικαιολογίες τη λήψη μέτρων και την υλοποίηση όσων προνοούνται στους Σχεδιασμούς και στις εξαγγελθείσες Εθνικές Στρατηγικές.»
«Η ΠΟΕΔ ενώνει τη φωνή της, συντάσσεται με τις θέσεις που εξέφρασαν και στηρίζει τις Εκπαιδευτικές Οργανώσεις ΟΕΛΜΕΚ και ΟΛΤΕΚ για την απόφασή τους να προχωρήσουν σήμερα Τετάρτη, 27 Φεβρουαρίου 2019, σε μονόωρη στάση εργασίας προκειμένου να αναδειχθεί, για πολλοστή φορά, η αδήριτη ανάγκη να αντιμετωπιστούν αποτελεσματικά προς όφελος, πρωτίστως, των ίδιων των παιδιών τα θέματα παραβατικότητας/αποκλίνουσας συμπεριφοράς.
Για ακόμη μια φορά, γινόμαστε μάρτυρες στο ίδιο έργο θεατές, με το Υπουργείο Παιδείας και Πολιτισμού να αρκείται σε εύηχες θεωρητικές διακηρύξεις, ανακοινώσεις και τοποθετήσεις, χωρίς οποιοδήποτε ουσιαστικό περιεχόμενο. Χωρίς να λαμβάνονται αποφάσεις που θα συμβάλουν, αφενός μεν στην αποτελεσματικότερη διαχείριση ενός από τα μεγαλύτερα προβλήματα που ταλανίζει εδώ και χρόνια το Δημόσιο Σχολείο, αφετέρου δε στην απαραίτητη πρόληψη η οποία επιβάλλεται να αρχίζει από το Νηπιαγωγείο.
Τα φαινόμενα παραβατικής/αποκλίνουσας συμπεριφοράς είναι αυξημένα τα τελευταία χρόνια, εξαιτίας και των διαφόρων κοινωνικών προβλημάτων που οξύνθηκαν και τα οποία επηρεάζουν, αναμφίβολα, τα παιδιά που τα βιώνουν στο οικογενειακό ή και ευρύτερο περιβάλλον τους. Δυστυχώς το Δημόσιο Σχολείο εξακολουθεί να παραμένει χωρίς τις απαραίτητες υποστηρικτικές δομές για να στηρίξει τόσο τα παιδιά που παρουσιάζουν παραβατική/αποκλίνουσα συμπεριφορά όσο και τα υπόλοιπα παιδιά.
Οι μαθησιακές, συναισθηματικές αλλά και σωματικές αρνητικές επιπτώσεις στα παιδιά στους εκπαιδευτικούς και στις σχολικές μονάδες που αντιμετωπίζουν τέτοια ζητήματα, έχουν φτάσει, πραγματικά, σε οριακά επίπεδα και σε κάποιες μάλιστα περιπτώσεις τα έχουν, ανησυχητικά, ξεπεράσει. Επιβάλλεται, χωρίς άλλη καθυστέρηση, το Υπουργείο Παιδείας και Πολιτισμού να εγκύψει με σοβαρότητα, αποφασιστικότητα και σωστό προγραμματισμό για να υλοποιήσει τους Στρατηγικούς Σχεδιασμούς, τα Σχέδια Δράσης και τις διακηρύξεις που, δυστυχώς, παραμένουν ως απλά κείμενα πολιτικής στα συρτάρια. Η μερική και αποσπασματική υλοποίησή τους που εφαρμόζεται σε κάποιες περιπτώσεις είναι ελλιπής και αναποτελεσματική.
Οι Εκπαιδευτικές Οργανώσεις ΠΟΕΔ, ΟΕΛΜΕΚ και ΟΛΤΕΚ έχουμε θέσει εδώ και πολύ καιρό ως προτεραιότητα το θέμα της παραβατικής/αποκλίνουσας συμπεριφοράς παιδιών στο Δημόσιο Σχολείο. Στις 29 Μαΐου 2018, στην αφετηριακή εκείνη σύσκεψη που έγινε στο ισόγειο του Υπουργείου Παιδείας με όλους τους εμπλεκόμενους φορείς, καταθέσαμε πολυσέλιδα έγγραφα με εισηγήσεις για σφαιρική και ολιστική αντιμετώπιση του πολυδιάστατου προβλήματος προκειμένου να συζητηθεί διεξοδικά και να εξευρεθούν σωστές και αποτελεσματικές λύσεις.
Καταγράφουμε με λύπη και απογοήτευση ότι, σήμερα, εξακολουθούν να βρίσκονται σε εκκρεμότητα πολλά και μεγάλα εκπαιδευτικά θέματα (Ασφάλεια και Υγεία, Αξιολόγηση Μαθητή, Αξιολόγηση Εκπαιδευτικού και Εκπαιδευτικού Έργου, Αγορά Υπηρεσιών, Ειδική Εκπαίδευση κ.ά.) που σε συνδυασμό με τα ζητήματα που άνοιξε το περασμένο καλοκαίρι, χωρίς τεκμηρίωση, μελέτη και ορθολογισμό το ίδιο το Υπουργείο Παιδείας τα οποία εξακολουθούν να βρίσκονται, ακόμη, ενώπιον της ΜΕΠΕΥ, καθιστούν τον όποιο διάλογο διεξάγεται εντελώς τυπικό και καθόλου ουσιαστικό, χωρίς τη δυνατότητα εξεύρεσης λύσεων και απαντήσεων στα κρίσιμα ερωτήματα και ζητήματα που το Δημόσιο Σχολείο όφειλε να έχει εδώ και καιρό.
Ως ΠΟΕΔ και σε συνεργασία με τις Εκπαιδευτικές Οργανώσεις ΟΕΛΜΕΚ και ΟΛΤΕΚ θα επιδιώξουμε να έχουμε τις αμέσως επόμενες μέρες συνάντηση με τους Οργανωμένους Γονείς Προδημοτικής, Δημοτικής, Μέσης/Τεχνικής και Ειδικής Εκπαίδευσης για να αποφασίσουμε από κοινού συγκεκριμένο σχέδιο δράσης, μέσα από το οποίο θα ζητούμε και θα απαιτούμε χωρίς καθυστέρηση, χωρίς οποιεσδήποτε δικαιολογίες τη λήψη μέτρων και την υλοποίηση όσων προνοούνται στους Σχεδιασμούς και στις εξαγγελθείσες Εθνικές Στρατηγικές.»
Γονείς Μέσης Εκπαίδευσης:Λύπη για το περιστατικό
Τη λύπη της για το περιστατικό εξέφρασε η Συνομοσπονδία Γονέων Μέσης Εκπαίδευσης, η οποία συμπαραστέκεται στους τραυματίες και αναφέρει πως θα στηρίξει τις όποιες προσπάθειες για λήψη μέτρων, έτσι ώστε να εξαλειφθούν τέτοια περιστατικά από τα σχολεία.
Αυτούσια η ανακοίνωση:
Μετά λύπης μας έχουμε πληροφορηθεί για το σοβαρό περιστατικό βίας που εξελίχθηκε σε σχολείο της Επαρχίας Λάρνακας και δηλώνουμε ότι καταδικάζουμε σθεναρά τέτοιες ανάρμοστες συμπεριφορές.
Μεταφέρουμε τη συμπαράστασή και συμπάθεια μας προς τον μαθητή και τους εκπαιδευτικούς, που έχουν τραυματιστεί αλλά και στις οικογένειές τους. Δηλώνουμε επίσης ότι θα στηρίξουμε τις όποιες προσπάθειες για άμεση λήψη μέτρων για αποφυγή μελλοντικών περιστατικών βίας.
Η Συνομοσπονδία κατανοεί την αγανάκτηση των εκπαιδευτικών και στηρίζει την απόφαση των Εκπαιδευτικών Οργανώσεων ΟΕΛΜΕΚ & ΟΛΤΕΚ για αποχή από τα μαθήματα, για μία διδακτική περίοδο, σήμερα Τετάρτη. Εκφράζουμε την βαθιά ανησυχία μας και κρούουμε τον κώδωνα του κινδύνου για τα συνεχώς αυξανόμενα περιστατικά βίας.
Για μια ακόμη φορά, καλούμε τους αρμόδιους φορείς να πάρουν τα απαραίτητα προληπτικά μέτρα για την αντιμετώπιση και κατ’ επέκταση, την οριστική καταπολέμηση τους.
Επαναδιατυπώνουμε την πάγια θέση μας για τοποθέτηση ψυχολόγων και κοινωνικών λειτουργών στα σχολεία, κάτι το οποίο θα βοηθήσει στην πρόληψη των φαινομένων και θα βοηθήσει τόσο τους μαθητές, όσο και τις οικογένειές τους.
Στηρίζει τους καθηγητές η ΠΣΕΜ
Η ΠΣΕΜ στηρίζει, όπως αναφέρει σε ανακοίνωσή της, τη στάση εργασίας μίας διδακτικής περιόδου, που πραγματοποιούν σήμερα οι καθηγητές στη Μέση και Τεχνική Εκπαίδευση, που γίνεται με αφορμή το νέο κρούσμα βίας.
Τέτοια περιστατικά έχουν τη ρίζα τους σε κοινωνικές αιτίες, αναφέρει η Παγκύπρια Συντονιστική των μαθητών, σημειώνοντας ότι είναι γι’ αυτό θεωρούν πως πρέπει να δοθεί έμφαση στη πρόληψη τέτοιων περιστατικών και όχι στην καταστολή, η οποία πολλές φορές επιδεινώνει ή μεταφέρει το πρόβλημα εκτός σχολείων.
Πρέπε, προσθέτει, με άμεσα μέτρα να στηριχθούν οι ευάλωτες ομάδες, καθώς το πρόβλημα δεν υπάρχει εντός του σχολείου, αλλά είναι ένα κατεξοχήν πρόβλημα της κοινωνίας που αναπόφευκτα μεταφέρεται και εντός του σχολείου. Επιπλέον, είναι η άποψη της ΠΣΕΜ, πρέπει άμεσα να ενισχυθεί ο θεσμός του εκπαιδευτικού ψυχολόγου, «ο οποίος δυστυχώς τα τελευταία χρόνια βρίσκεται στο περιθώριο καθώς αντιστοιχεί μόλις ένας εκπαιδευτικός ψυχολόγος σε 2,500 χιλιάδες μαθητές».
Τέλος, η ΠΣΕΜ επαναλαμβάνει ότι ο κατεξοχήν τρόπος με τον οποίο μπορούν να μειωθούν αυτά τα φαινόμενα είναι μέσα από τη δημιουργία ενός ανθρώπινου και δημοκρατικού σχολείου, ενός σχολείου ευχάριστου για τους μαθητές, που θα παρέχει ολόπλευρη μόρφωση και θα καλλιεργεί την κριτική σκέψη, κρατώντας έτσι το μαθητή μακριά από τέτοια φαινόμενα.
Τέτοια περιστατικά έχουν τη ρίζα τους σε κοινωνικές αιτίες, αναφέρει η Παγκύπρια Συντονιστική των μαθητών, σημειώνοντας ότι είναι γι’ αυτό θεωρούν πως πρέπει να δοθεί έμφαση στη πρόληψη τέτοιων περιστατικών και όχι στην καταστολή, η οποία πολλές φορές επιδεινώνει ή μεταφέρει το πρόβλημα εκτός σχολείων.
Πρέπε, προσθέτει, με άμεσα μέτρα να στηριχθούν οι ευάλωτες ομάδες, καθώς το πρόβλημα δεν υπάρχει εντός του σχολείου, αλλά είναι ένα κατεξοχήν πρόβλημα της κοινωνίας που αναπόφευκτα μεταφέρεται και εντός του σχολείου. Επιπλέον, είναι η άποψη της ΠΣΕΜ, πρέπει άμεσα να ενισχυθεί ο θεσμός του εκπαιδευτικού ψυχολόγου, «ο οποίος δυστυχώς τα τελευταία χρόνια βρίσκεται στο περιθώριο καθώς αντιστοιχεί μόλις ένας εκπαιδευτικός ψυχολόγος σε 2,500 χιλιάδες μαθητές».
Τέλος, η ΠΣΕΜ επαναλαμβάνει ότι ο κατεξοχήν τρόπος με τον οποίο μπορούν να μειωθούν αυτά τα φαινόμενα είναι μέσα από τη δημιουργία ενός ανθρώπινου και δημοκρατικού σχολείου, ενός σχολείου ευχάριστου για τους μαθητές, που θα παρέχει ολόπλευρη μόρφωση και θα καλλιεργεί την κριτική σκέψη, κρατώντας έτσι το μαθητή μακριά από τέτοια φαινόμενα.
Το χρονικό της επίθεσης
Υπενθυμίζεται ότι χθες, μαθητής ηλικίας 18 χρόνων φέρεται να επιτέθηκε το μεσημέρι σε 17χρονο μαθητή και σε δύο καθηγητές στην Τεχνική Σχολή Αγίου Λαζάρου στη Λάρνακα.
Σύμφωνα με την Αστυνομία, λίγο μετά τη μία χθες το μεσημέρι στην Τεχνική Σχολή Αγίου Λαζάρου, δύο μαθητές ηλικίας 18 και 17 χρόνων φέρονται να τσακώθηκαν και ο δεύτερος να ζήτησε βοήθεια από καθηγητή.
Ο καθηγητής μπήκε στη μέση για να χωρίσει τους δύο μαθητές, με αποτέλεσμα ο 18χρονος φερόμενος ως δράστης να του επιτεθεί.
Σύμφωνα με την Αστυνομία, λίγο μετά τη μία χθες το μεσημέρι στην Τεχνική Σχολή Αγίου Λαζάρου, δύο μαθητές ηλικίας 18 και 17 χρόνων φέρονται να τσακώθηκαν και ο δεύτερος να ζήτησε βοήθεια από καθηγητή.
Ο καθηγητής μπήκε στη μέση για να χωρίσει τους δύο μαθητές, με αποτέλεσμα ο 18χρονος φερόμενος ως δράστης να του επιτεθεί.
Ακολούθως δεύτερος καθηγητής που επίσης επενέβη για να σταματήσει τον καυγά, έγινε στόχος επίθεσης από τον 18χρονο.
Ο 17χρονος μαθητής διακομίσθηκε στο ΤΑΕΠ του Γενικού Νοσοκομείου Λάρνακας, ο ένας καθηγητής μετέβη σε ιδιωτικό νοσηλευτήριο στη Λάρνακα, ενώ ο δεύτερος εκπαιδευτικός μετέβη με το δικό του αυτοκίνητο σε ιδιωτική κλινική στη Λευκωσία.
Ο νεαρός μεταφέρθηκε επίσης στο Γενικό Νοσοκομείο Λάρνακας, ενώ στη συνέχεια οδηγήθηκε στο Ψυχιατρείο για περίθαλψη.
Ο 17χρονος μαθητής διακομίσθηκε στο ΤΑΕΠ του Γενικού Νοσοκομείου Λάρνακας, ο ένας καθηγητής μετέβη σε ιδιωτικό νοσηλευτήριο στη Λάρνακα, ενώ ο δεύτερος εκπαιδευτικός μετέβη με το δικό του αυτοκίνητο σε ιδιωτική κλινική στη Λευκωσία.
Ο νεαρός μεταφέρθηκε επίσης στο Γενικό Νοσοκομείο Λάρνακας, ενώ στη συνέχεια οδηγήθηκε στο Ψυχιατρείο για περίθαλψη.
