Σεντόνας: Ενάσκηση κυριαρχικών δικαιωμάτων η υπογραφή για τον EastMed
13:31 - 23 Δεκεμβρίου 2019
Η συνεργασία για υλοποίηση του έργου που αφορά τον αγωγό EastMed σε καμία περίπτωση δεν αποτελεί μια πρωτοβουλία που στρέφεται εναντίον κάποιου άλλου, δήλωσε στο ΚΥΠΕ ο Αναπληρωτής Κυβερνητικός Εκπρόσωπος Παναγιώτης Σεντώνας, προσθέτοντας πως η υπογραφή της διακρατικής συμφωνίας ανάμεσα σε Κύπρο, Ελλάδα και Ισραήλ για τον EastMed, στις 2 Ιανουαρίου, στην Αθήνα, αποτελεί μια πράξη ενάσκησης των κυριαρχικών δικαιωμάτων των χωρών που εμπλέκονται.
Παράλληλα, υπογράμμισε πως "τα θέματα της εξωτερικής πολιτικής, ειδικά τώρα με τα όσα βρίσκονται σε εξέλιξη, οπωσδήποτε δεν είναι ζητήματα στα οποία παίζεις επικοινωνιακά παιγνίδια".
Απαντώντας σε ερωτήσεις του ΚΥΠΕ μετά την ανακοίνωση, χθες, για την υπογραφή της διακρατικής συμφωνίας, ο κ. Σεντώνας είπε πως η επικείμενη υπογραφή της συμφωνίας αποτελεί το αποτέλεσμα των επαφών που είχαν την προηγούμενη περίοδο και ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας Νίκος Αναστασιάδης, και το Υπουργείο Εξωτερικών.
"Ουσιαστικά επιβεβαιώθηκαν κοινοί στόχοι και προσεγγίσεις και αποφασίστηκε να γίνει υπογραφή της διακρατικής συμφωνίας στις 2 Ιανουαρίου ως μια πράξη ενάσκησης των κυριαρχικών δικαιωμάτων των χωρών που εμπλέκονται", επεσήμανε.
Πρόσθεσε πως αυτό "είναι το πρώτο βήμα ως προς την υλοποίηση του EastMed. Είναι μια πράξη συνεργασίας των χωρών και σε καμία περίπτωση δεν είναι μια πρωτοβουλία εναντίον κάποιου άλλου".
Υπογράμμισε εξάλλου πως "η υλοποίηση του αγωγού EastMed είναι ένα μεγάλο έργο που θα χρειαστεί χρόνο, είναι ένα δύσκολο εγχείρημα που σε αυτό το στάδιο βρίσκεται στις λεπτομερείς τεχνικές μελέτες. Για το έργο αυτό υπάρχει και χρηματοδότηση από την ΕΕ και για εμάς αυτό είναι σημαντικό γιατί θεωρούμε ότι αγγίζει και την ΕΕ από πλευράς ενεργειακών σχεδιασμών", επεσήμανε.
Ζήνωνας Τζιάρρας
Εξάλλου απαντώντας σε ερωτήσεις του ΚΥΠΕ για το θέμα της υπογραφής της διακρατικής συμφωνίας για τον EastMed, ο διεθνολόγος Ζήνωνας Τζιάρρας ανέφερε πως η διαδικασία υπογραφής της φαίνεται ότι καθυστερούσε τους προηγούμενους μήνες για διάφορους λόγους.
"Η επίσπευσή της δείχνει την επιθυμία αντίδρασης στις παράνομες κινήσεις της Τουρκίας στην Ανατολική Μεσόγειο και ιδιαίτερα στη συμφωνία που υπέγραψε με την κυβέρνηση της Τρίπολης στην Λιβύη, αλλά και μια κίνηση βεβαίωσης των κυριαρχικών δικαιωμάτων των εμπλεκομένων μερών απέναντι στις διεκδικήσεις της Τουρκίας", επεσήμανε.
Παράλληλα, ανέφερε, "δεδομένου ότι η συμφωνία για τον EastMed προκύπτει σε αυτή τη συγκυρία με πρωτοβουλία του Βενιαμίν Νετανιάχου, ερμηνεύεται από κάποιους κύκλους και ως προεκλογική κίνηση εν όψει των επαναληπτικών εκλογών του Μαρτίου στο Ισραήλ".
Ο κ. Τζιάρρας είπε πως "από πολιτικής άποψης και την οπτική της περιφερειακής ασφάλειας, η δημιουργία του αγωγού EastMed μπορεί να κριθεί ως μεγάλης σημασίας".
Ωστόσο, ανέφερε, "προβληματίζει το γεγονός ότι τα εμπόδια που υπήρχαν μέχρι πρότινος εξαφανίστηκαν εν μια νυκτί, δημιουργώντας υποψίες ότι σε αυτή τη φάση η υπογραφή της συμφωνίας ενδέχεται να είναι περισσότερο μια πολιτική-επικοινωνιακή κίνηση παρά μια κίνηση ουσίας αναφορικά με το μέλλον του αγωγού".
Είπε ακόμη πως "πέραν από την πολιτική συμφωνία, η οποία επί της αρχής χρειάζεται και είναι αναγκαία για την υλοποίηση του έργου, πρέπει να απαντηθεί ένας αριθμός από ερωτήματα για να ελεγχθεί το αληθές και το ρεαλιστικό του εγχειρήματος".
Τέτοια ερωτήματα, όπως ανέφερε, είναι, μεταξύ άλλων: "Υπάρχει επενδυτικό ενδιαφέρον για το εν λόγω έργο, και από ποιους; Πώς συνάδει επενδυτικά/περιβαλλοντικά το εγχείρημα με την απόφαση της ΕΕ να σταματήσει να χρηματοδοτεί έργα υδρογονανθράκων; Πώς θα ανταγωνιστεί το ρωσικό φυσικό αέριο αν αυτή τη στιγμή υπολογίζεται ότι θα προσφέρει σχεδόν δύο φορές πιο ακριβό προϊόν; Πώς θα βοηθήσει την Ευρώπη στην απεξάρτηση από το ρωσικό φυσικό αέριο όταν θα μπορεί να καλύψει μόνο το 2-4% των ετήσιων ευρωπαϊκών αναγκών ενώ η Ρωσία καλύπτει το 35%; Υπάρχει πλάνο επίλυσης των ζητημάτων που θα προκύψουν με τις θαλάσσιες ζώνες και την πορεία που θα ακολουθήσει ο αγωγός δεδομένου ότι η Ελλάδα δεν έχει ανακηρύξει ούτε καθορίσει ΑΟΖ με την Κύπρο, την Αίγυπτο και την Τουρκία;"
"Συνεπώς, αν και η κατασκευή του EastMed είναι θεμιτή και επιθυμητή, αν τα πιο πάνω ερωτήματα δεν απαντηθούν και τα συναφή ζητήματα δεν επιλυθούν ο αγωγός μπορεί να κινδυνέψει και με μη υλοποίηση. Σε εντελώς ιδανικές συνθήκες θα μπορούσαμε να μιλήσουμε για υλοποίηση σε 5 με 10 χρόνια", κατέληξε ο κ. Τζιάρρας.
Πηγή: ΚΥΠΕ
Παράλληλα, υπογράμμισε πως "τα θέματα της εξωτερικής πολιτικής, ειδικά τώρα με τα όσα βρίσκονται σε εξέλιξη, οπωσδήποτε δεν είναι ζητήματα στα οποία παίζεις επικοινωνιακά παιγνίδια".
Απαντώντας σε ερωτήσεις του ΚΥΠΕ μετά την ανακοίνωση, χθες, για την υπογραφή της διακρατικής συμφωνίας, ο κ. Σεντώνας είπε πως η επικείμενη υπογραφή της συμφωνίας αποτελεί το αποτέλεσμα των επαφών που είχαν την προηγούμενη περίοδο και ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας Νίκος Αναστασιάδης, και το Υπουργείο Εξωτερικών.
"Ουσιαστικά επιβεβαιώθηκαν κοινοί στόχοι και προσεγγίσεις και αποφασίστηκε να γίνει υπογραφή της διακρατικής συμφωνίας στις 2 Ιανουαρίου ως μια πράξη ενάσκησης των κυριαρχικών δικαιωμάτων των χωρών που εμπλέκονται", επεσήμανε.
Πρόσθεσε πως αυτό "είναι το πρώτο βήμα ως προς την υλοποίηση του EastMed. Είναι μια πράξη συνεργασίας των χωρών και σε καμία περίπτωση δεν είναι μια πρωτοβουλία εναντίον κάποιου άλλου".
Υπογράμμισε εξάλλου πως "η υλοποίηση του αγωγού EastMed είναι ένα μεγάλο έργο που θα χρειαστεί χρόνο, είναι ένα δύσκολο εγχείρημα που σε αυτό το στάδιο βρίσκεται στις λεπτομερείς τεχνικές μελέτες. Για το έργο αυτό υπάρχει και χρηματοδότηση από την ΕΕ και για εμάς αυτό είναι σημαντικό γιατί θεωρούμε ότι αγγίζει και την ΕΕ από πλευράς ενεργειακών σχεδιασμών", επεσήμανε.
Ζήνωνας Τζιάρρας
Εξάλλου απαντώντας σε ερωτήσεις του ΚΥΠΕ για το θέμα της υπογραφής της διακρατικής συμφωνίας για τον EastMed, ο διεθνολόγος Ζήνωνας Τζιάρρας ανέφερε πως η διαδικασία υπογραφής της φαίνεται ότι καθυστερούσε τους προηγούμενους μήνες για διάφορους λόγους.
"Η επίσπευσή της δείχνει την επιθυμία αντίδρασης στις παράνομες κινήσεις της Τουρκίας στην Ανατολική Μεσόγειο και ιδιαίτερα στη συμφωνία που υπέγραψε με την κυβέρνηση της Τρίπολης στην Λιβύη, αλλά και μια κίνηση βεβαίωσης των κυριαρχικών δικαιωμάτων των εμπλεκομένων μερών απέναντι στις διεκδικήσεις της Τουρκίας", επεσήμανε.
Παράλληλα, ανέφερε, "δεδομένου ότι η συμφωνία για τον EastMed προκύπτει σε αυτή τη συγκυρία με πρωτοβουλία του Βενιαμίν Νετανιάχου, ερμηνεύεται από κάποιους κύκλους και ως προεκλογική κίνηση εν όψει των επαναληπτικών εκλογών του Μαρτίου στο Ισραήλ".
Ο κ. Τζιάρρας είπε πως "από πολιτικής άποψης και την οπτική της περιφερειακής ασφάλειας, η δημιουργία του αγωγού EastMed μπορεί να κριθεί ως μεγάλης σημασίας".
Ωστόσο, ανέφερε, "προβληματίζει το γεγονός ότι τα εμπόδια που υπήρχαν μέχρι πρότινος εξαφανίστηκαν εν μια νυκτί, δημιουργώντας υποψίες ότι σε αυτή τη φάση η υπογραφή της συμφωνίας ενδέχεται να είναι περισσότερο μια πολιτική-επικοινωνιακή κίνηση παρά μια κίνηση ουσίας αναφορικά με το μέλλον του αγωγού".
Είπε ακόμη πως "πέραν από την πολιτική συμφωνία, η οποία επί της αρχής χρειάζεται και είναι αναγκαία για την υλοποίηση του έργου, πρέπει να απαντηθεί ένας αριθμός από ερωτήματα για να ελεγχθεί το αληθές και το ρεαλιστικό του εγχειρήματος".
Τέτοια ερωτήματα, όπως ανέφερε, είναι, μεταξύ άλλων: "Υπάρχει επενδυτικό ενδιαφέρον για το εν λόγω έργο, και από ποιους; Πώς συνάδει επενδυτικά/περιβαλλοντικά το εγχείρημα με την απόφαση της ΕΕ να σταματήσει να χρηματοδοτεί έργα υδρογονανθράκων; Πώς θα ανταγωνιστεί το ρωσικό φυσικό αέριο αν αυτή τη στιγμή υπολογίζεται ότι θα προσφέρει σχεδόν δύο φορές πιο ακριβό προϊόν; Πώς θα βοηθήσει την Ευρώπη στην απεξάρτηση από το ρωσικό φυσικό αέριο όταν θα μπορεί να καλύψει μόνο το 2-4% των ετήσιων ευρωπαϊκών αναγκών ενώ η Ρωσία καλύπτει το 35%; Υπάρχει πλάνο επίλυσης των ζητημάτων που θα προκύψουν με τις θαλάσσιες ζώνες και την πορεία που θα ακολουθήσει ο αγωγός δεδομένου ότι η Ελλάδα δεν έχει ανακηρύξει ούτε καθορίσει ΑΟΖ με την Κύπρο, την Αίγυπτο και την Τουρκία;"
"Συνεπώς, αν και η κατασκευή του EastMed είναι θεμιτή και επιθυμητή, αν τα πιο πάνω ερωτήματα δεν απαντηθούν και τα συναφή ζητήματα δεν επιλυθούν ο αγωγός μπορεί να κινδυνέψει και με μη υλοποίηση. Σε εντελώς ιδανικές συνθήκες θα μπορούσαμε να μιλήσουμε για υλοποίηση σε 5 με 10 χρόνια", κατέληξε ο κ. Τζιάρρας.
Πηγή: ΚΥΠΕ