Το βαν που παρακολουθεί τις χαμηλές συχνότητες του δημόσιου διαλόγου
06:53 - 23 Νοεμβρίου 2019
Πρόκειται για μια ιστορία που στηρίχθηκε σε μεγάλο βαθμό σε πληροφορίες που έβλεπαν σταδιακά το φως της δημοσιότητας. Κανένας, ούτε Αρχές, ούτε κόμματα, ούτε οι δημοσιογράφοι, είχαν μια πλήρη εικόνα της υπόθεσης.
Αυτό αποτέλεσε το μεγαλύτερο πρόβλημα εξ αρχής, αφού κορυφαίοι αξιωματούχοι με τις δηλώσεις τους θόλωσαν ακόμα περισσότερο το σκηνικό, αντί να το ξεκαθαρίζουν. Επιπλέον, τα μέσα μεταδίδοντας συγκεχυμένες και αποσπασματικές πληροφορίες, σιγόνταραν, άλλα ηθελημένα και άλλα άθελα τους, τις επιθέσεις της αντιπολίτευσης προς την Κυβέρνηση και την Αστυνομία.
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΔΩ:Το κουβάρι της κατασκοπείας, η ακτινογραφία των εμπλεκομένων και οι... γρίφοι
Οι ευθύνες των αξιωματούχων
Όμως, όταν ο ίδιος ο Αρχηγός Αστυνομίας, Κύπρος Μιχαηλίδης, στη δήλωση του το πρωί της Δευτέρας επιβεβαίωσε την παραχώρηση άδειας οπλοφορίας σε στέλεχος της εταιρείας του βαν, τη WiSpear, τότε γίνεται εύκολα αντιληπτό πως η κατάσταση ήταν για κάποιες ημέρες εκτός ελέγχου, χωρίς κανένας να είναι σε θέση να δώσει σαφείς απαντήσεις για την υπόθεση. «Αρκετά από τα ερωτήματα έχουν απαντήσεις που εμείς ως υπηρεσία ξέρουμε πολύ καλά τι συμβαίνει», πρόσθεσε ο Αρχηγός.
Για την ιστορία σημειώνεται πως η άδεια οπλοφορίας δεν δόθηκε σε κανένα στέλεχος της εταιρείας του βαν, αλλά στον Avni Shahak, τον πρόεδρο της εβραϊκής επιτροπής στην Κύπρο, ο οποίος είναι και ιδιοκτήτης της εταιρείας παροχής υπηρεσιών ασφαλείας NCIS και δεν έχει καμία σχέση με την WiSpear που έχει στην ιδιοκτησία της το κατασκοπευτικό βαν.
Την ίδια ώρα, σε γραπτή δήλωση του ο κυβερνητικό εκπρόσωπος, Πρόδρομος Προδρόμου, επίσης την περασμένη Δευτέρα, σε μια προσπάθεια να ρίξει φως στην υπόθεση, έκανε τα πράγματα ακόμη χειρότερα. Συγκεκριμένα, ο κ. Προδρόμου είπε πως η εταιρεία έχει ενεργοποιηθεί στην χώρα μας από το 2011, θέλοντας εμμέσως πλην σαφώς, να δείξει ότι η δραστηριότητα της άρχισε επί της προηγούμενης Κυβέρνησης.
Γιατί έγιναν τα πράγματα χειρότερα με τη δήλωση αυτή του κυβερνητικού εκπροσώπου; Διότι πολύ απλά, η μόνη εταιρεία που εγγράφηκε στην Κύπρο το 2011 και ακούστηκε αυτές τις ημέρες, είναι η NCIS, η εταιρεία δηλαδή του προέδρου της εβραϊκής κοινότητας, την οποία άθελα του ο Πρόδρομος Προδρόμου ενέπλεξε κι αυτός με τη σειρά του στην υπόθεση και που επί της ουσίας, δεν έχει καμία σχέση με το κατασκοπευτικό βαν.
Δημιουργείται λοιπόν εύλογα το ερώτημα γιατί τόσο ο Αρχηγός Αστυνομίας όσο και ο κυβερνητικός εκπρόσωπος αναφέρθηκαν στις δηλώσεις τους στην εταιρεία του Avni Shahak, και όχι στις εταιρείες του Till Dillian, τη WiSpear δηλαδή, η οποία εγγράφηκε στην Κύπρο το 2013 και την Intellexa, της οποίας η διαδικασία εγγραφής της στον έφορο εταιρειών ακόμα εκκρεμεί.
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΔΩ: Το κατασκοπευτικό βαν, τα μυστικά συμβόλαια και οι παρακολουθήσεις
Το ΑΚΕΛ
Ευθύνες για το αλαλούμ των τελευταίων ημερών έχει και το ΑΚΕΛ το οποίο εδώ και μέρες φωνάζει πως πρόκειται για πολύ σοβαρή υπόθεση, για την οποία κατέχει στοιχεία και σε περίπτωση που δεν δώσει εξηγήσεις η Κυβέρνηση, τότε θα μιλήσει.
Η έκταση που έδωσε στο θέμα, το μετέτρεψαν σε μέρος της πολιτικής αντιπαράθεσης που ξεκίνησε εδώ και μήνες για το Κυπριακό, αντιπαράθεση η οποία συνεχίστηκε με τα διαβατήρια και κορυφώθηκε με το κατασκοπευτικό βαν.
Όμως μια απλή καταγραφή των δηλώσεων των αξιωματούχων του ΑΚΕΛ, μεταξύ των οποίων και του Γενικού Γραμματέα του, Άντρου Κυπριανού, είναι ενδεικτική της ελλιπούς ενημέρωσης και της μη ολοκληρωμένης εικόνας που είχε.
Αυτό φάνηκε, άλλωστε και στην τηλεοπτική συνέντευξη που παραχώρησε το βράδυ της Πέμπτης, στην εκπομπή Ευθέως του κρατικού καναλιού, ο Άντρος Κυπριανού.
«Η εταιρεία η ίδια είπε ότι έχει επαφές με τις αρμόδιες Αρχές. Είμαι σε θέση να γνωρίζω ότι αυτή η εταιρεία έχει εγκαταστήσει συστήματα ασφαλείας σε αστυνομικά τμήματα. Οπόταν την γνώριζαν, είχαν επαφή μαζί της. Η ίδια η εταιρεία λέει ότι είχε επαφές με τα αρμόδια τμήματα και παρείχε υπηρεσίες», είπε μεταξύ άλλων ο Άντρος Κυπριανού.
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΔΩ: Οι όροι του «deal» Αστυνομίας- Ισραηλινών, οι αμοιβές και το πράσινο φως Κληρίδη
Ωστόσο, τα πράγματα δεν είναι ακριβώς έτσι, αφού η εταιρεία που αναφέρετε ο Άντρος Κυπριανού που εξέδωσε ανακοίνωση την προηγούμενη ημέρα ήταν η WiSpear, η οποία ανάφερε στην ανακοίνωση της, ότι «το βαν λειτούργησε μόνο σε δοκιμές στην Κύπρο, εις γνώση των τοπικών αρχών».
Το δεύτερο σκέλος της αναφοράς του αφορά την εταιρεία NCIS, του Avni Shahak, η οποία αποδείχθηκε πως δεν έχει σχέση με το κατασκοπευτικό βαν.
Τα ερωτήματα
Ευθύνες για το θέατρο του παραλόγου που παρακολουθήσαμε τις τελευταίες ημέρες έχουν και τα ίδια τα μέσα. Τις επόμενες ημέρες θα πρέπει να απαντηθούν μια σειρά από ερωτήματα. Οι Αρχές θα καλούνται να απαντήσουν τις συνθήκες και το επίπεδο της ενημέρωσης που είχαν για την παρουσία του βαν στην Κύπρο, τον τρόπο με τον οποίο, αυτό πέρασε από το Τμήμα Τελωνείων καθώς επίσης και τις δυνατότητες που είχε η εταιρεία WiSpear για να κατασκοπεύει εντός του νησιού και υπέρ ποιών.