Με διαρροή πρακτικού δίνει τα γεγονότα για το πλαίσιο Γκουτέρες η Κυβέρνηση
12:32 - 01 Ιουνίου 2018
Με διαρροή προς τον ημερήσιο Τύπο συγκεκριμένου πρακτικού της ε/κ πλευράς αναφορικά με τις διαφωνίες της επί της σύνοψης που είχε καταθέσει ο Έσπεν Μπαρθ Έιντε στις δύο πλευρές σε σχέση με το πλαίσιο Γκουτέρες την επομένη του δείπνου της 30ης Ιουνίου 2017 στο Κρανς Μοντάνα, η Κυβέρνηση δίνει μια ακόμη απάντηση στις επικρίσεις που δέχεται όσον αφορά την από μέρους της αξιοποίηση(σ.σ. μη αξιοποίηση κατά τους επικριτές της) του πλαισίου του Γενικού Γραμματέα του ΟΗΕ.
Το πρακτικό που από κυβερνητικής πλευράς διέρρευσε(σ.σ. εφημερίδες «Φιλελεύθερος» και «Πολίτης), αφορά στα όσα διαδραματίστηκαν στο ελβετικό θέρετρο από τις 30 Ιουνίου μέχρι τις 4 Ιουλίου, οπόταν και λήφθηκαν οι προφορικές διευκρινήσεις επί των παραμέτρων που έθεσε ο Αντόνιο Γκουτέρες στο δείπνο της 30ης Ιουνίου.
Το πρακτικό που από κυβερνητικής πλευράς διέρρευσε(σ.σ. εφημερίδες «Φιλελεύθερος» και «Πολίτης), αφορά στα όσα διαδραματίστηκαν στο ελβετικό θέρετρο από τις 30 Ιουνίου μέχρι τις 4 Ιουλίου, οπόταν και λήφθηκαν οι προφορικές διευκρινήσεις επί των παραμέτρων που έθεσε ο Αντόνιο Γκουτέρες στο δείπνο της 30ης Ιουνίου.
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΔΩ ΤΙ ΕΓΡΑΨΕ Ο REPORTER ΣΤΙΣ 3 ΜΑΪΟΥ 2018: Το πλαίσιο Γκουτέρες, η… άκυρη σύνοψη Έιντε και τι έγινε στο Κρανς Μοντάνα
Όπως προκύπτει από το πρακτικό-που ουσιαστικά δίνει όντως τα πραγματικά γεγονότα τα οποία έλαβαν χώρα στο Κρανς Μοντάνα-, στις 2 Ιουλίου ο τέως Ειδικός Σύμβουλος του Γενικού Γραμματέα για το Κυπριακό Έσπεν Μπαρθ Έιντε, επιχειρώντας να γεφυρώσει τις διαφωνίες των δύο πλευρών για τις θέσεις που ο Αντόνιο Γκουτέρες εξέφρασε στις 30 Ιουνίου, κατέθεσε συγκεκριμένο έγγραφο.
Ωστόσο, τόσο η ε/κ όσο και η τ/κ πλευρά διατύπωσαν διαφωνίες επί του κείμενου του κ. Έιντε, με τον Πρόεδρο της Δημοκρατίας να δίνει οδηγίες στον διαπραγματευτή Ανδρέα Μαυρόγιαννη όπως ζητήσει ξεκαθάρισμα όλων των ζητημάτων και στέλλοντας το μήνυμα πως εάν δεν υπάρξει ξεκαθάρισμα, η ε/κ πλευρά θα θεωρεί πως το έγγραφο του Γενικού Γραμματέα του ΟΗΕ δεν ισχύει.
Με μήνυμα του Ανδρέα Μαυρογιάννη προς τον Έσπεν Μπαρθ Έιντε, το οποίο περιλαμβάνεται στο πρακτικό, η ε/κ πλευρά ζητούσε να καταγραφούν, μεταξύ άλλων, και οι αναφορές Γκουτέρες στην ανάγκη κατάργησης των εγγυήσεων.
Ωστόσο, τόσο η ε/κ όσο και η τ/κ πλευρά διατύπωσαν διαφωνίες επί του κείμενου του κ. Έιντε, με τον Πρόεδρο της Δημοκρατίας να δίνει οδηγίες στον διαπραγματευτή Ανδρέα Μαυρόγιαννη όπως ζητήσει ξεκαθάρισμα όλων των ζητημάτων και στέλλοντας το μήνυμα πως εάν δεν υπάρξει ξεκαθάρισμα, η ε/κ πλευρά θα θεωρεί πως το έγγραφο του Γενικού Γραμματέα του ΟΗΕ δεν ισχύει.
Με μήνυμα του Ανδρέα Μαυρογιάννη προς τον Έσπεν Μπαρθ Έιντε, το οποίο περιλαμβάνεται στο πρακτικό, η ε/κ πλευρά ζητούσε να καταγραφούν, μεταξύ άλλων, και οι αναφορές Γκουτέρες στην ανάγκη κατάργησης των εγγυήσεων.
Συναφώς, η ε/κ πλευρά υποδείκνυε στον κ. Έιντε πως ο Αντόνιο Γκουτέρες ήταν πολύ ξεκάθαρος και δεν άφηνε καμία σκιά στη θέση του ότι με την εφαρμογή της λύσης δεν μπορεί να υπάρχουν εγγυητικά και επεμβατικά δικαιώματα, με τις ενστάσεις της επί του κειμένου Έιντε να επεκτείνονται και σε άλλα κεφάλαια, όπως το εδαφικό, το περιουσιακό και τη διακυβέρνηση.
Κατόπιν τούτων, ο τότε Ειδικός Σύμβουλος του Γενικού Γραμματέα επικοινώνησε τηλεφωνικά με τον κ. Γκουτέρες, ο οποίος του υπαγόρευσε τις διευκρινήσεις του. Τις διευκρινήσεις αυτές ο Έσπεν Μπαρθ Έιντε ανέγνωσε στους δύο ηγέτες στις 4 Ιουλίου, οι οποίες καταγράφηκαν και από τις δύο πλευρές.
Βάσει της καταγραφής της ε/κ πλευράς, η οποία αποτελεί και την ακριβή, οι παράμετροι που έθεσε ο Αντόνιο Γκουτέρες είναι οι εξής:
(α)Ασφάλεια και Εγγυήσεις:
Θα πρέπει να αναγνωρίσουμε ότι αυτό που χρειαζόμαστε είναι ένα νέο καθεστώς ασφαλείας, και όχι τη συνέχιση του παλαιού καθεστώτος. Χρειάζεται ο τερματισμός των μονομερών επεμβατικών δικαιωμάτων και ο τερματισμός της Συνθήκης Εγγυήσεως.
Η παρούσα κατάσταση θα αντικατασταθεί από ένα σταθερό σύστημα ασφάλειας όπου ολόκληρη η Κύπρος και το σύνολο των Κυπρίων και από τις δύο κοινότητες θα αισθάνονται ασφαλείς από ισχυρούς μηχανισμούς εφαρμογής και εποπτείας της λύσης που θα περιλαμβάνουν διεθνή διάσταση (ΟΗΕ, πολυμερές /διεθνές πλαίσιο / φιλικές χώρες). Οι σημερινές εγγυήτριες δυνάμεις δεν είναι σε θέση να εφαρμόζουν και να εποπτεύουν οι ίδιοι την εφαρμογή της λύσης.
(β) Ξένα Στρατεύματα:
Θα πρέπει να υπάρξει μία δραστική μείωση σε ένα χαμηλό επίπεδο από την πρώτη μέρα εφαρμογής της λύσης, και στη συνέχεια οι αριθμοί των στρατευμάτων θα πρέπει να είναι σε ισοδύναμοι με εκείνων της παλαιάς Συνθήκης Συμμαχίας (χρονοδιάγραμμα για να φτάσουν τα επίπεδα του 1960 και να συμφωνηθεί ο μηχανισμός εποπτείας).
Αναφορικά με τη ρήτρα λήξης της παραμονής των στρατευμάτων έναντι της ρήτρας αναθεώρησης, αυτό θα πρέπει να συζητηθεί στο ανώτατο επίπεδο.
Πρέπει να συζητήσουμε την εντολή / σκοπό / Status of Forces Agreement (SOFA Agreement), υποχρεώσεις που απορρέουν από την παραμονή των στρατευμάτων και ούτω καθεξής.
(γ) Εδαφικό:
Η Τουρκοκυπριακή πλευρά θα πρέπει να αναπροσαρμόσει το χάρτη εδαφικών προσαρμογών που υπέβαλε, έτσι ώστε να ανταποκρίνεται στις ανησυχίες που εκφράστηκαν από τους Ελληνοκυπρίους όσον αφορά ορισμένες περιοχές, περιλαμβανομένου και της Μόρφου.
(δ)Περιουσιακό:
Υπάρχουν δύο αρχές:(α)Για περιοχές που υπόκεινται σε εδαφικές αναπροσαρμογές όπου θα πρέπει να δίδεται προτεραιότητα στους εκτοπισθέντες ιδιοκτήτες, αλλά όχι σε απόλυτο ποσοστό και (β)Το υπόλοιπο καθεστώς που θα πρέπει να οικοδομηθεί κατά τρόπο που θα δίδει προτεραιότητα στους χρήστες, αλλά όχι σε απόλυτο ποσοστό. Συγκεκριμένα στοιχεία θα πρέπει να αναπτυχθούν περαιτέρω.
(ε)Μεταχείριση Τούρκων υπηκόων:
Όσον αφορά τη μόνιμη διαμονή των Τούρκων υπηκόων, να υπάρξει μια ποσόστωση η οποία θα είναι ακριβοδίκαια (equitable) σε σχέση με τους Έλληνες υπηκόους που θα αποκτούν μόνιμη διαμονή, εκτός από το καθεστώς που σχετίζεται με τους φοιτητές, τουρίστες και αποσπασμένους εργαζόμενους. Απαιτείται περαιτέρω συζήτηση αναφορικά με το τι κρίνεται ως ακριβοδίκαιο για την εφαρμογή της μόνιμης διαμονής.
(στ)Αποτελεσματική Συμμετοχή:
Αυτό το θέμα θα πρέπει να συζητηθεί περαιτέρω όσον αφορά το θέμα της θετικής ψήφου (πότε και υπό ποιες προϋποθέσεις, σε ποια σώματα και ποιοι θα είναι οι σχετικοί μηχανισμοί επίλυσης αδιεξόδου), ενώ άλλα εκκρεμούντα ζητήματα που αφορούν τον καταμερισμό εξουσίας θα πρέπει επίσης να συζητηθούν, περιλαμβανομένου και της αξίωσης της Τουρκοκυπριακής πλευράς για εκ περιτροπής προεδρία.
Κατόπιν τούτων, ο τότε Ειδικός Σύμβουλος του Γενικού Γραμματέα επικοινώνησε τηλεφωνικά με τον κ. Γκουτέρες, ο οποίος του υπαγόρευσε τις διευκρινήσεις του. Τις διευκρινήσεις αυτές ο Έσπεν Μπαρθ Έιντε ανέγνωσε στους δύο ηγέτες στις 4 Ιουλίου, οι οποίες καταγράφηκαν και από τις δύο πλευρές.
Βάσει της καταγραφής της ε/κ πλευράς, η οποία αποτελεί και την ακριβή, οι παράμετροι που έθεσε ο Αντόνιο Γκουτέρες είναι οι εξής:
(α)Ασφάλεια και Εγγυήσεις:
Θα πρέπει να αναγνωρίσουμε ότι αυτό που χρειαζόμαστε είναι ένα νέο καθεστώς ασφαλείας, και όχι τη συνέχιση του παλαιού καθεστώτος. Χρειάζεται ο τερματισμός των μονομερών επεμβατικών δικαιωμάτων και ο τερματισμός της Συνθήκης Εγγυήσεως.
Η παρούσα κατάσταση θα αντικατασταθεί από ένα σταθερό σύστημα ασφάλειας όπου ολόκληρη η Κύπρος και το σύνολο των Κυπρίων και από τις δύο κοινότητες θα αισθάνονται ασφαλείς από ισχυρούς μηχανισμούς εφαρμογής και εποπτείας της λύσης που θα περιλαμβάνουν διεθνή διάσταση (ΟΗΕ, πολυμερές /διεθνές πλαίσιο / φιλικές χώρες). Οι σημερινές εγγυήτριες δυνάμεις δεν είναι σε θέση να εφαρμόζουν και να εποπτεύουν οι ίδιοι την εφαρμογή της λύσης.
(β) Ξένα Στρατεύματα:
Θα πρέπει να υπάρξει μία δραστική μείωση σε ένα χαμηλό επίπεδο από την πρώτη μέρα εφαρμογής της λύσης, και στη συνέχεια οι αριθμοί των στρατευμάτων θα πρέπει να είναι σε ισοδύναμοι με εκείνων της παλαιάς Συνθήκης Συμμαχίας (χρονοδιάγραμμα για να φτάσουν τα επίπεδα του 1960 και να συμφωνηθεί ο μηχανισμός εποπτείας).
Αναφορικά με τη ρήτρα λήξης της παραμονής των στρατευμάτων έναντι της ρήτρας αναθεώρησης, αυτό θα πρέπει να συζητηθεί στο ανώτατο επίπεδο.
Πρέπει να συζητήσουμε την εντολή / σκοπό / Status of Forces Agreement (SOFA Agreement), υποχρεώσεις που απορρέουν από την παραμονή των στρατευμάτων και ούτω καθεξής.
(γ) Εδαφικό:
Η Τουρκοκυπριακή πλευρά θα πρέπει να αναπροσαρμόσει το χάρτη εδαφικών προσαρμογών που υπέβαλε, έτσι ώστε να ανταποκρίνεται στις ανησυχίες που εκφράστηκαν από τους Ελληνοκυπρίους όσον αφορά ορισμένες περιοχές, περιλαμβανομένου και της Μόρφου.
(δ)Περιουσιακό:
Υπάρχουν δύο αρχές:(α)Για περιοχές που υπόκεινται σε εδαφικές αναπροσαρμογές όπου θα πρέπει να δίδεται προτεραιότητα στους εκτοπισθέντες ιδιοκτήτες, αλλά όχι σε απόλυτο ποσοστό και (β)Το υπόλοιπο καθεστώς που θα πρέπει να οικοδομηθεί κατά τρόπο που θα δίδει προτεραιότητα στους χρήστες, αλλά όχι σε απόλυτο ποσοστό. Συγκεκριμένα στοιχεία θα πρέπει να αναπτυχθούν περαιτέρω.
(ε)Μεταχείριση Τούρκων υπηκόων:
Όσον αφορά τη μόνιμη διαμονή των Τούρκων υπηκόων, να υπάρξει μια ποσόστωση η οποία θα είναι ακριβοδίκαια (equitable) σε σχέση με τους Έλληνες υπηκόους που θα αποκτούν μόνιμη διαμονή, εκτός από το καθεστώς που σχετίζεται με τους φοιτητές, τουρίστες και αποσπασμένους εργαζόμενους. Απαιτείται περαιτέρω συζήτηση αναφορικά με το τι κρίνεται ως ακριβοδίκαιο για την εφαρμογή της μόνιμης διαμονής.
(στ)Αποτελεσματική Συμμετοχή:
Αυτό το θέμα θα πρέπει να συζητηθεί περαιτέρω όσον αφορά το θέμα της θετικής ψήφου (πότε και υπό ποιες προϋποθέσεις, σε ποια σώματα και ποιοι θα είναι οι σχετικοί μηχανισμοί επίλυσης αδιεξόδου), ενώ άλλα εκκρεμούντα ζητήματα που αφορούν τον καταμερισμό εξουσίας θα πρέπει επίσης να συζητηθούν, περιλαμβανομένου και της αξίωσης της Τουρκοκυπριακής πλευράς για εκ περιτροπής προεδρία.
Το ΑΚΕΛ για τη διαρροή
Στον απόηχο της διαρροής του πρακτικού, το ΑΚΕΛ εξαπέλυσε σήμερα νέα επίθεση κατά του Προέδρου της Δημοκρατίας, εκφράζοντας λύπη για «τις μεθόδους που χρησιμοποιεί το Προεδρικό στην προσπάθειά του να πείσει τους πολίτες ότι δεν φέρει καμία ευθύνη για το συνεχιζόμενο επικίνδυνο αδιέξοδο στο Κυπριακό».
Όπως αναφέρει σε δήλωσή του ο κοινοβουλευτικός εκπρόσωπος του ΑΚΕΛ Γιώργος Λουκαϊδης, «η διαρροή εγγράφων, τα οποία μάλιστα δεν συνιστούν πρακτικά των διαπραγματεύσεων, αλλά θέσεις και ερμηνείες της ελληνοκυπριακής πλευράς, μπορεί να εξυπηρετεί εσωτερικούς επικοινωνιακούς στόχους αλλά ταυτόχρονα ενισχύει τη δυσπιστία στα Ηνωμένα Έθνη και γενικότερα στη διεθνή κοινότητα ως προς τις πραγματικές μας προθέσεις».
Αναλυτικά η δήλωση του κοινοβουλευτικού εκπροσώπου του ΑΚΕΛ:
«Εκφράζουμε τη λύπη μας για τις μεθόδους που χρησιμοποιεί το Προεδρικό στην προσπάθειά του να πείσει τους πολίτες ότι δεν φέρει καμία ευθύνη για το συνεχιζόμενο επικίνδυνο αδιέξοδο στο Κυπριακό. Η διαρροή εγγράφων, τα οποία μάλιστα δεν συνιστούν πρακτικά των διαπραγματεύσεων αλλά θέσεις και ερμηνείες της ελληνοκυπριακής πλευράς, μπορεί να εξυπηρετεί εσωτερικούς επικοινωνιακούς στόχους αλλά ταυτόχρονα ενισχύει τη δυσπιστία στα Ηνωμένα Έθνη και γενικότερα στη διεθνή κοινότητα ως προς τις πραγματικές μας προθέσεις.
Ο ίδιος ο Πρόεδρος Αναστασιάδης θα πρέπει να απαντήσει με ποιο τρόπο θα βγούμε από τα αδιέξοδα στα οποία μας έχει οδηγήσει η πολιτική του, με αποτέλεσμα την αποενοχοποίηση της Τουρκίας μέσα από την Έκθεση του Γενικού Γραμματέα του ΟΗΕ και μέσα από τις δημόσιες τοποθετήσεις της κ. Μογκερίνι.
Ο κ. Αναστασιάδης οφείλει να συνειδητοποιήσει ότι μετά τη γνωστή δήλωση Ακιντζί, ο κίνδυνος να θεωρηθεί ο ίδιος ως ο αποκλειστικός υπαίτιος για το αδιέξοδο στο Κυπριακό είναι περισσότερο από υπαρκτός, με ό,τι αυτό συνεπάγεται.
Και επειδή ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας αρέσκεται να νουθετεί το ΑΚΕΛ λέγοντας μας να θέτουμε το συμφέρον της Κύπρου πάνω από το κομματικό, του απευθύνουμε μία απλή ερώτηση: Με πράξεις όπως η χθεσινή, που έγινε για εσωτερική κατανάλωση αλλά μας εκθέτει διεθνώς, είναι το συμφέρον της Κύπρου και του λαού μας που εξυπηρετεί;
Λυπούμαστε να παρατηρήσουμε ότι με τους χειρισμούς του ο Πρόεδρος συνεχίζει να σέρνει την χώρα μας προς την οριστική διχοτόμηση και σε επικίνδυνες περιπέτειες.
Τον προτρέπουμε να πάψει να έχει ως προτεραιότητα το πως θα καταστεί αρεστός στην κοινή γνώμη, και να επιδιώξει έστω και τώρα να γίνει ωφέλιμος για την πατρίδα, αναλαμβάνοντας τις βαρύτατες ιστορικές του ευθύνες».
Στον απόηχο της διαρροής του πρακτικού, το ΑΚΕΛ εξαπέλυσε σήμερα νέα επίθεση κατά του Προέδρου της Δημοκρατίας, εκφράζοντας λύπη για «τις μεθόδους που χρησιμοποιεί το Προεδρικό στην προσπάθειά του να πείσει τους πολίτες ότι δεν φέρει καμία ευθύνη για το συνεχιζόμενο επικίνδυνο αδιέξοδο στο Κυπριακό».
Όπως αναφέρει σε δήλωσή του ο κοινοβουλευτικός εκπρόσωπος του ΑΚΕΛ Γιώργος Λουκαϊδης, «η διαρροή εγγράφων, τα οποία μάλιστα δεν συνιστούν πρακτικά των διαπραγματεύσεων, αλλά θέσεις και ερμηνείες της ελληνοκυπριακής πλευράς, μπορεί να εξυπηρετεί εσωτερικούς επικοινωνιακούς στόχους αλλά ταυτόχρονα ενισχύει τη δυσπιστία στα Ηνωμένα Έθνη και γενικότερα στη διεθνή κοινότητα ως προς τις πραγματικές μας προθέσεις».
Αναλυτικά η δήλωση του κοινοβουλευτικού εκπροσώπου του ΑΚΕΛ:
«Εκφράζουμε τη λύπη μας για τις μεθόδους που χρησιμοποιεί το Προεδρικό στην προσπάθειά του να πείσει τους πολίτες ότι δεν φέρει καμία ευθύνη για το συνεχιζόμενο επικίνδυνο αδιέξοδο στο Κυπριακό. Η διαρροή εγγράφων, τα οποία μάλιστα δεν συνιστούν πρακτικά των διαπραγματεύσεων αλλά θέσεις και ερμηνείες της ελληνοκυπριακής πλευράς, μπορεί να εξυπηρετεί εσωτερικούς επικοινωνιακούς στόχους αλλά ταυτόχρονα ενισχύει τη δυσπιστία στα Ηνωμένα Έθνη και γενικότερα στη διεθνή κοινότητα ως προς τις πραγματικές μας προθέσεις.
Ο ίδιος ο Πρόεδρος Αναστασιάδης θα πρέπει να απαντήσει με ποιο τρόπο θα βγούμε από τα αδιέξοδα στα οποία μας έχει οδηγήσει η πολιτική του, με αποτέλεσμα την αποενοχοποίηση της Τουρκίας μέσα από την Έκθεση του Γενικού Γραμματέα του ΟΗΕ και μέσα από τις δημόσιες τοποθετήσεις της κ. Μογκερίνι.
Ο κ. Αναστασιάδης οφείλει να συνειδητοποιήσει ότι μετά τη γνωστή δήλωση Ακιντζί, ο κίνδυνος να θεωρηθεί ο ίδιος ως ο αποκλειστικός υπαίτιος για το αδιέξοδο στο Κυπριακό είναι περισσότερο από υπαρκτός, με ό,τι αυτό συνεπάγεται.
Και επειδή ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας αρέσκεται να νουθετεί το ΑΚΕΛ λέγοντας μας να θέτουμε το συμφέρον της Κύπρου πάνω από το κομματικό, του απευθύνουμε μία απλή ερώτηση: Με πράξεις όπως η χθεσινή, που έγινε για εσωτερική κατανάλωση αλλά μας εκθέτει διεθνώς, είναι το συμφέρον της Κύπρου και του λαού μας που εξυπηρετεί;
Λυπούμαστε να παρατηρήσουμε ότι με τους χειρισμούς του ο Πρόεδρος συνεχίζει να σέρνει την χώρα μας προς την οριστική διχοτόμηση και σε επικίνδυνες περιπέτειες.
Τον προτρέπουμε να πάψει να έχει ως προτεραιότητα το πως θα καταστεί αρεστός στην κοινή γνώμη, και να επιδιώξει έστω και τώρα να γίνει ωφέλιμος για την πατρίδα, αναλαμβάνοντας τις βαρύτατες ιστορικές του ευθύνες».