Οι μισθοί Δημάρχων-Αντιδημάρχων στο στόχαστρο του Ελεγκτή

Η Ελεγκτική Υπηρεσία κρούει τον κώδωνα του κινδύνου στο γεγονός ότι η κατάσταση στην τοπική αυτοδιοίκηση δεν είναι βιώσιμη και συνεπώς η αναδιάρθρωση της θα έπρεπε να αποτελεί για την Κυβέρνηση, αλλά και την Βουλή των Αντιπροσώπων, θέμα ύψιστης προτεραιότητας.
 
Στην ειδική έκθεση που δημοσιοποίησε την Πέμπτη η Ελεγκτική Υπηρεσία, αναφέρεται ότι κατά κανόνα, η διαχείριση των αρχών τοπικής αυτοδιοίκησης πάσχει, είναι ανεπαρκής, και σε πολλές περιπτώσεις οδήγησε στην έναρξη ποινικών ερευνών ή και στην προσαγωγή των υπευθυνών ενώπιον της δικαιοσύνης. Προφανώς, προστίθεται, υπάρχει επίσης διασπάθιση δημοσίου χρήματος, εις βάρος της ευημερίας των πολιτών.
 
Η Έκθεση αφορά τον  οικονομικό έλεγχο, διαχειριστικό έλεγχο και έλεγχο συμμόρφωσης Δήμων, Κοινοτικών Συμβουλίων, Συμβουλίων Αποχετεύσεων και Συμβουλίων Υδατοπρομήθειας με τελευταίο έτος οικονομικού ελέγχου το έτος που έληξε στις 31.12.2016, αλλά και παράθεση μεταγενέστερων στοιχείων και πληροφοριών μέχρι την ημερομηνία ελέγχου.
 
«Ο εξαιρετικά μεγάλος όγκος της παρούσας έκθεσης εύλογα θα μπορούσε να συσχετιστεί με το εξαιρετικά μεγάλο αριθμό αρχών τοπικής αυτοδιοίκησης, στοιχείο που θεωρούμε ότι συγκρούεται με τις αρχές οικονομίας, αποτελεσματικότητας και αποδοτικότητας», αναφέρεται στην έκθεση.
 
Σε σχέση με τους Δήμους, η Ελεγκτική Υπηρεσία σημειώνει ότι οι περισσότεροι Δήμοι συνεχίζουν να αντιμετωπίζουν σοβαρά οικονομικά προβλήματα και προβλήματα που αφορούν στην ρευστότητά τους, τα οποία θα ήταν οξύτερα εάν η κρατική χορηγία δεν έφθανε πολλές φορές μέχρι και σε ποσοστό 40% των εσόδων των Δήμων, με αποτέλεσμα να αδυνατούν να καλύψουν τις τρέχουσες υποχρεώσεις τους. Λαμβάνοντας υπόψη τη μείωση των χορηγιών που παραχωρεί το κράτος, λόγω των περιορισμών που επιβάλλουν οι παρούσες συνθήκες στα δημόσια οικονομικά, δεν αναμένεται ότι η οικονομική κατάσταση των Δήμων θα βελτιωθεί.
 
Για αποτροπή οικονομικής κατάρρευσης, η Ελεγκτική Υπηρεσία εισηγήθηκε όπως οι Δήμοι ετοιμάσουν πρόγραμμα μέτρων οικονομικής περισυλλογής, με στόχο την εξάλειψη ή τουλάχιστον τη μείωση των ελλειμμάτων τους.
 
Αναφέρεται επίσης ότι οι Δήμοι θα μπορούσαν να βελτιώσουν την οικονομική τους κατάσταση και το πρόβλημα ρευστότητας που αντιμετωπίζουν, ασκώντας με πιο αποτελεσματικό, αποδοτικό και οικονομικό τρόπο τις εξουσίες που τους παρέχει η σχετική νομοθεσία για την είσπραξη καθυστερήσεων φορολογιών, τελών και δικαιωμάτων και την επιβολή και είσπραξη όλων των τελών και δικαιωμάτων που προβλέπονται στη νομοθεσία και στους σχετικούς Κανονισμούς.
 
Εκτός από τους Δήμους Λευκωσίας και Τσερίου, ο Προϋπολογισμός των οποίων ήταν ελλειμματικός, ο προϋπολογισμός όλων των άλλων Δήμων, στα έσοδα του οποίου περιλαμβάνεται και η κρατική χορηγία, ήταν πλεονασματικός.
 
Όπως αναφέρεται, σε αρκετούς Δήμους εξακολουθεί να παρατηρούνται σοβαρές αδυναμίες στην ορθή και αποτελεσματική λειτουργία των υπηρεσιών τους, οι οποίες οφείλονται κυρίως στη μη πιστή εφαρμογή νόμων, κανονισμών και των ενδεδειγμένων διαδικασιών, στις αδυναμίες των συστημάτων εσωτερικού ελέγχου, στη μη ολοκλήρωση της μηχανογράφησης και στα προβλήματα που παρουσιάζουν ορισμένα από τα λογισμικά που εφαρμόστηκαν, καθώς και στην ελλιπή οργάνωση/διαχείριση του Αρχείου.
 
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ:
 
Να επανεξεταστούν οι 14οι μισθοί  
 
Σε αρκετούς Δήμους, το ποσοστό δαπανών μισθοδοσίας του μόνιμου και εργατικού προσωπικού, περιλαμβανομένων των υπερωριών, του 13ου μισθού και των εισφορών στα διάφορα Ταμεία, προς τα έξοδα, είναι πολύ ψηλό.
Σε κάποιους Δήμους παρέχεται στο προσωπικό, με βάση τις συλλογικές συμβάσεις, 14ος μισθός, κυμαινόμενος σε ποσοστά από 40% έως 70% του μηνιαίου μισθού. Το κόστος για τους Δήμους κυμαίνεται, ανάλογα με τον αριθμό των υπαλλήλων (μόνιμο προσωπικό και εργάτες), όπως φαίνεται στον πιο κάτω Πίνακα, που βασίζεται σε στοιχεία που μας δόθηκαν από τους ίδιους τους Δήμους.
 
Η Ελεγκτική Υπηρεσία θεωρεί ότι η καταβολή 14ου μισθού θα πρέπει να επανεξεταστεί το συντομότερο, σύμφωνα με τις καθορισμένες θεσμοθετημένες διαδικασίες.
 
Δεν πληρώνουν τα Ταμεία Συντάξεων και Φιλοδωρημάτων  
 
Λόγω οικονομικών δυσκολιών, οι περισσότεροι Δήμοι συνεχίζουν να μην εισφέρουν στα Ταμεία Συντάξεων ή να εισφέρουν μικρότερα ποσά από ότι θα έπρεπε. Μετά από υπόδειξη της Ελεγκτικής Υπηρεσίας, σε 28 Δήμους διενεργήθηκαν κατά τα έτη 2012 μέχρι 2016, αναλογιστικές εκτιμήσεις, από τις οποίες διαφάνηκε ότι, λόγω ελλειμματικών εισφορών, οι εν λόγω Δήμοι, με εξαίρεση τους Δήμους Λατσιών, Ιδαλίου και Πόλης Χρυσοχούς, οι οποίοι, σύμφωνα και με σχετικό πίνακα πιο κάτω, παρουσίαζαν πλεονασματικές εισφορές, όφειλαν μεγάλα ποσά στα Ταμεία Συντάξεων και Φιλοδωρημάτων.
Συγκεκριμένα, για 25 Δήμους, οι ελλειμματικές υποχρεώσεις τους, προς τα Ταμεία Συντάξεων και Φιλοδωρημάτων, σύμφωνα με σχετικές εκτιμήσεις, ανέρχονταν σε περίπου €156 εκ.
 
Εκατομμύρια για συντάξεις και ιατροφαρμακευτική περίθαλψη
 
Στην Ειδική Έκθεση της Ελεγκτικής Υπηρεσίας γίνεται και ειδική αναφορά στις συντάξεις και την ιατροφαρμακευτική περίθαλψη που πληρώνουν οι Δήμοι για τους εργαζόμενούς τους.
Σύμφωνα με στοιχεία, τα ποσά που αφορούν σε συντάξεις, εφάπαξ φιλοδωρήματα και έξοδα ιατροφαρμακευτικής περίθαλψης που καταβλήθηκαν σε συνταξιούχους κατά τα έτη 2016 και 2015, φαίνονται στους πιο κάτω πίνακες.
 
Συνολικά όλοι οι Δήμοι πλήρωσαν 7 εκατομμύρια 304 χιλιάδες ευρώ για συντάξεις 630 πρώην εργαζομένων τους. Ρεκόρ συνταξιούχων καταγράφει ο Δήμος Λεμεσού αφού πληρώνει 286 συντάξεις, υπερδιπλάσιες από αυτές του δεύτερου Δήμου στον σχετικό πίνακα, του Δήμου Λευκωσίας. Το ετήσιο ποσό που πληρώνει ο Δήμος Λεμεσού για συντάξεις ανέρχεται σε 3 εκ. 69 χιλιάδες ευρώ.
 
Εάν προστεθεί και το ποσό των κατεχόμενων Δήμων τότε το συνολικό ποσό για συντάξεις και ιατροφαρμακευτική περίθαλψη, ξεπερνά τα 8 εκ. ευρώ.
Οι μισθοί Δημάρχων – Αντιδημάρχων
 
Σύμφωνα με στοιχεία που δόθηκαν στην Ελεγκτική Υπηρεσία από τους Δήμους για το έτος 2016, τα ποσά που αφορούν στην αντιμισθία και έξοδα παραστάσεων των Δημάρχων και αποζημίωση και έξοδα παραστάσεων Αντιδημάρχων και Δημοτικών Συμβούλων, καθώς και τα ποσά που αφορούν στις συντάξεις και εφάπαξ φιλοδωρήματα των πρώην Δημάρχων, φαίνονται στους πιο κάτω πίνακες.
Σύμφωνα με τους Γενικούς Όρους Έγκρισης Προϋπολογισμών των Δήμων, η αποζημίωση και τα έξοδα παραστάσεων του Αντιδημάρχου και των Δημοτικών Συμβούλων δεν μπορεί να υπερβεί το 15% των αντίστοιχων ποσών που λαμβάνει ο Δήμαρχος.
Στον πίνακα που ακολουθεί φαίνεται ότι τα ποσά που καταβλήθηκαν στους Αντιδημάρχους Λευκωσίας, Λεμεσού, Λάρνακας και Μέσα Γειτονιάς ξεπερνούν το 15% των αποδοχών των Δημάρχων.
Καθυστερήσεις φορολογιών, τελών και δικαιωμάτων
 
Επίσης σημειώνεται ότι  παρατηρούνται καθυστερήσεις στην είσπραξη φορολογιών, τελών και δικαιωμάτων προηγούμενων ετών, που ανέρχονται σε σημαντικά ποσά.
 
«Όπως αναφέρθηκε και σε προηγούμενες Εκθέσεις μας, οι κατάλογοι καθυστερήσεων πρέπει να τύχουν προσεκτικής μελέτης, για εντοπισμό των ποσών που είναι δυνατόν να εισπραχθούν, ώστε να ληφθούν αποτελεσματικά μέτρα για την είσπραξή τους».
 
 Η Υπηρεσία υπέδειξε επίσης ότι είναι αναγκαίο όπως λαμβάνονται έγκαιρα μέτρα για είσπραξη των φορολογιών και των καθυστερήσεων, αφού ο κίνδυνος μη είσπραξής τους, με την πάροδο του χρόνου, αυξάνεται σημαντικά.
 
Σημειώνεται επίσης ότι ορισμένοι Δήμοι αποδέχονται όπως φορολογούμενοι καταβάλουν τις οφειλές τους με την έκδοση και αποδοχή από μέρους τους μεταχρονολογημένων επιταγών, ενέργεια η οποία, σύμφωνα με τις Δημοσιονομικές και Λογιστικές Οδηγίες, όχι μόνο δεν επιτρέπεται, αλλά εγκυμονεί και κινδύνους για πιθανή απώλεια εσόδων.
 
Χαρακτηριστικά αναφέρεται ότι, τυχόν αποδοχή από Δήμο μεταχρονολογημένων επιταγών, που αφορούν στην εξόφληση οφειλής για εξαγορά χώρων στάθμευσης και στην έκδοση αδειών οικοδομής, δεν διασφαλίζει τα συμφέροντά του, σε περίπτωση που μετά την έκδοση της άδειας και την έναρξη των σχετικών εργασιών οι εν λόγω επιταγές επιστραφούν από την τράπεζα ως ακάλυπτες.
 
Συμβούλια Αποχετεύσεως
 
Σε σχέση με τα συμβούλια αποχετεύσεως, η Ελεγκτική επισημαίνει μεταξύ άλλων περιπτώσεις φορολογούμενων, οι οποίοι οφείλουν μεγάλα ποσά, χωρίς ωστόσο τα Συμβούλια να προχωρήσουν στη λήψη δικαστικών μέτρων για την είσπραξή τους.
 
Εντοπίστηκαν υποθέσεις όπου εκδόθηκε απόφαση Δικαστηρίου υπέρ των Συμβουλίων, για τις οποίες όμως δεν υπήρξε συμμόρφωση με την απόφαση, χωρίς τα Συμβούλια να προχώρησαν στη λήψη περαιτέρω μέτρων.
 
Τα περισσότερα Συμβούλια δεν έχουν καθορισμένη πολιτική για αναγνώριση πρόνοιας για επισφαλείς χρεώστες στις οικονομικές τους καταστάσεις, αφού θέση των Συμβουλίων είναι ότι ο κίνδυνος για τη μη ανάκτηση των οφειλομένων είναι απομακρυσμένος, επειδή, σύμφωνα με τη νομοθεσία, για να γίνει μεταβίβαση οποιουδήποτε ακινήτου θα πρέπει να πληρωθούν όλα τα οφειλόμενα ποσά που βαραίνουν το ακίνητο.
Επίσης τα περισσότερα Συμβούλια δεν εφαρμόζουν διαδικασίες εσωτερικού ελέγχου.
 
Επίσης τα περισσότερα Συμβούλια δεν έχουν συνάψει συμφωνίες εκχώρησης εξουσιών προς τους αντίστοιχους Δήμους ή Κοινοτικά Συμβούλια, που αφορούν στην είσπραξη των τελών χρήσης του αποχετευτικού συστήματος, στις οποίες να καθορίζονται με σαφήνεια οι όροι συνεργασίας, οι οποίοι να συμπεριλαμβάνουν υποχρεώσεις, δικαιώματα και ρήτρες στην περίπτωση μη εφαρμογής των προνοιών της συμφωνίας, όπως, για παράδειγμα, επιβολή νόμιμου τόκου σε περίπτωση που τα εισπραχθέντα τέλη και επιβαρύνσεις δεν αποσταλούν στο Συμβούλιο εντός καθορισμένης προθεσμίας.
 
Εξάλλου, δεν υποβάλλονται σε όλα τα Συμβούλια καταστάσεις από τους Δήμους ή τα Κοινοτικά Συμβούλια, στις οποίες να παρουσιάζεται το σύνολο των κυβικών μέτρων νερού που καταναλώνεται από τους χρήστες ανά τριμηνία, με αποτέλεσμα να μην μπορεί να επιβεβαιωθεί ότι οι χρεώσεις των τελών είναι εύλογες και να διασφαλίζεται ότι τα τέλη χρήσης που αναγνωρίζονται στις οικονομικές καταστάσεις είναι σωστά. Συνήθως τα Συμβούλια αποδέχονται τα ποσά που καταβάλλονται, χωρίς οποιονδήποτε έλεγχο για επιβεβαίωση της ορθότητάς τους.
 
Επίσης τα Συμβούλια δεν τηρούν μητρώο συνδεδεμένων μερών, ώστε να μπορεί να διαπιστωθεί κατά πόσο έγιναν συναλλαγές με συνδεδεμένα μέρη που θα έπρεπε να γνωστοποιηθούν στις οικονομικές καταστάσεις του κάθε Συμβουλίου.
 
Πέραν των Γενικών Παρατηρήσεων η Υπηρεσία, σε ορισμένα Συμβούλια Αποχετεύσεων, διαπιστώθηκαν διάφορα σοβαρά θέματα, τα οποία αναφέρονται αναλυτικά στην Έκθεση.
 
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ:

7 στις 10 πισίνες είναι παράνομες

Σύμφωνα με στοιχεία που δόθηκαν από τους Δήμους, στα όρια 25 Δήμων λειτουργούσαν στις 31.12.2016, συνολικά 1.177 δημόσιες κολυμβητικές δεξαμενές,

από τις οποίες οι 809 ή ποσοστό 69%, λειτουργούσαν χωρίς να έχουν εξασφαλίσει την απαιτούμενη άδεια, όπως φαίνεται και στον πιο κάτω πίνακα, καθότι δεν πληρούσαν τους όρους και τις προϋποθέσεις που προβλέπονται στους σχετικούς Νόμους και Κανονισμούς. Σημειώνεται ότι για 16 δημόσιες κολυμβητικές δεξαμενές εκδόθηκε αντικανονικά άδεια λειτουργίας, χωρίς να πληρούν τους όρους και τις προϋποθέσεις της νομοθεσίας.

1 στα 4 βενζινάδικα λειτουργούν παράνομα

Σύμφωνα με στοιχεία, στα όρια 30 Δήμων λειτουργούσαν στις 31.12.2016 συνολικά 212 πρατήρια πετρελαιοειδών, από τα οποία τα 52 ή ποσοστό 25%, λειτουργούσαν χωρίς να έχουν εξασφαλίσει άδεια λειτουργίας, όπως προνοείται στο άρθρο 4(1) του περί Ρυθμίσεως Πρατηρίων Πετρελαιοειδών Νόμου, καθότι δεν πληρούν τους όρους και τις προϋποθέσεις που προβλέπονται στη σχετική νομοθεσία. Σημειώνεται ότι για άλλα 7 πρατήρια εκδόθηκε αντικανονικά άδεια λειτουργίας, χωρίς να πληρούν τους όρους και τις προϋποθέσεις της σχετικής νομοθεσίας.

Χώροι στάθμευσης χωρίς άδεια

Στους Δήμους Λευκωσίας, Λεμεσού, Λάρνακας, Πάφου και Στροβόλου λειτουργούν ιδιωτικοί χώροι στάθμευσης, χωρίς να εξασφαλίσουν άδεια οικοδομής και άδεια λειτουργίας, χωρίς να καταβάλουν στους Δήμους τα τέλη που προνοούν οι περί Τροχαίας Δημοτικοί Κανονισμοί και χωρίς να εξασφαλίσουν την έγκριση των Δήμων για το ύψος των δικαιωμάτων στάθμευσης που εισπράττουν.

Πετρίδης: Στόχος της μεταρρύθμισης είναι να παταχθούν φαινόμενα κακοδιαχείρισης 

Στόχος της μεταρρύθμισης της Τοπικής Αυτοδιοίκησης είναι να παταχθούν φαινόμενα κακοδιαχείρισης και διασπάθισης δημοσίου χρήματος, δήλωσε σήμερα ο Υπουργός Εσωτερικών Κωνσταντίνος Πετρίδης.
 
Σε δηλώσεις στη Λάρνακα και κληθείς να σχολιάσει την έκθεση του Γενικού Ελεγκτή της Δημοκρατίας που κρίνει «ως μη βιώσιμο το σύστημα της Τοπικής Αυτοδιοίκησης και ότι έχουν παρατηρηθεί φαινόμενα κακοδιαχείρισης και διασπάθισης δημοσίου χρήματος», ο Υπουργός Εσωτερικών είπε ότι «συμφωνούμε πλήρως με τις παρατηρήσεις».
 
Πρόσθεσε ότι «δεν είναι τυχαίο το γεγονός ότι έχουμε καταθέσει ένα ολοκληρωμένο πρόγραμμα για την μεταρρύθμιση της Τοπικής Αυτοδιοίκησης. Είναι ακριβώς για να πατάξουμε τέτοια φαινόμενα, για να γίνουν πιο αποτελεσματικές οι τοπικές αρχές, να υπάρχουν καλύτεροι εποπτικοί μηχανισμοί και μηχανισμοί ελέγχου που να εξυπηρετούν καλύτερα τον πολίτη και τα λεφτά του φορολογουμένου να πηγαίνουν στην καλύτερη δυνατή πλευρά».
 
Για την αναφορά στην έκθεση του Γενικού Ελεγκτή για τις Κοινότητες, ο κ Πετρίδης είπε πως «έχουμε ήδη συμφωνήσει με την Ενωση Κοινοτήτων, με τις 350 Κοινότητες της Κύπρου ότι θα γίνει συμπλεγματοποίηση των υπηρεσιών των Κοινοτήτων σε 39 συμπλέγματα που θα παρέχουν συγκεκριμένες υπηρεσίες, θα εκμεταλλεύονται οικονομίες κλίμακος, θα υπάρχουν εποπτικοί μηχανισμοί και συγκεκριμένοι μηχανισμοί ελέγχου, ακριβώς ως ένα τεράστιο βήμα προς την ολοκλήρωση αυτής της μεταρρύθμισης».
 
Στόχος σημείωσε είναι «να σταματήσουν αυτά τα φαινόμενα που διαχρονικά λόγω  της ανεπάρκειας του συστήματος ταλαιπωρούσαν την κοινωνία και τον τοπικό παράγοντα και τον φορολογούμενο ούτως ώστε να περάσουμε σε μια νέα σελίδα».

Μιχαηλίδης: Η έκθεση περιγράφει μια πολύ ζοφερή εικόνα

Η έκθεση περιγράφει μια πολύ ζοφερή εικόνα, για την κατάσταση που επικρατεί στους δήμους και τις κοινότητες, αλλά και στις άλλες αρχές, όπως είναι τα Συμβούλια Αποχετεύσεων, δήλωσε σήμερα ο Γενικός Ελεγκτής της Δημοκρατίας, Οδυσσέας Μιχαηλίδης.

Κληθείς να σχολιάσει την ειδική έκθεση, ο κ. Μιχαηλίδης εξέφρασε την πεποίθηση πως «είναι πλέον προφανές και θα πρέπει να γίνει κατανοητό και να ληφθούν μέτρα ότι η υφιστάμενη κατάσταση δεν είναι βιώσιμη».

«Το γεγονός ότι υπάρχει ένας τόσο μεγάλος αριθμός δήμων και κοινοτήτων οδηγεί σε διασπάθιση δημοσίου χρήματος», σημείωσε.

Όπως πρόσθεσε «καταγράφουμε στην έκθεση μας μεγάλο αριθμό υποθέσεων, οι οποίες έχουν οδηγηθεί στο Γενικό Εισαγγελέα, για ποινική διερεύνηση και πάρα πολλές άλλες περιπτώσεις κακοδιαχείρισης και γενικά διοίκησης των οργανισμών αυτών που δεν είναι στο επίπεδο που θα ανέμενε ο πολίτης να τυγχάνουν διαχείρισης το δημόσιο χρήμα».

Δειτε Επισης

Ξεκαθάρισμα λογαριασμών οι πυροβολισμοί στα Σεπόλια με τραυματία έναν 17χρονο
Κρεμλίνο: Θα εξετάσουμε την πρόταση για εκεχειρία 30 ημερών στην Ουκρανία, αλλά έχουμε τη δική μας θέση
Αγωγή €500.000 από Εθνική Πινακοθήκη στον Παπαδόπουλο-«Από μισό ευρώ να βάλουμε όλοι οι Χριστιανοί τα μαζέψαμε»
Το Kονκλάβιο εκ των έσω-Καρδινάλιος αποκαλύπτει τι συνέβαινε στην ψηφοφορία για τον Πάπα
Η Ινδία κατηγορεί το Πακιστάν ότι παραβίασε την εκεχειρία–Εκρήξεις ακούγονται στη Σριναγκάρ
Συνεχίζει να καταζητείται 39χρονος για απόπειρα φόνου στην Πάφο-Κατάφερε να διαφύγει σε καταδίωξη
Στο μικροσκόπιο του Ανθρωποκτονιών ο θάνατος της οικογένειας στο Ελληνικό-«Ποιος καθαρίζει σεντόνια νεκρών;»
Δεν προκύπτει κακόβουλη ενέργεια για την σπασμένη τζαμαρία στην Πινδάρου-Συνεχίζονται οι έρευνες της Αστυνομίας
Πρόεδρος Βουλής: Σταθερός σύμμαχος το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο και η Ρομπέρτα Μέτσολα
Στην Κύπρο τα περιστατικά αιφνίδιας καρδιακής ανακοπής εκτός νοσοκομείου ανέρχονται στα 700 ετησίως