Αυτή η μορφή τετράμηνων εξετάσεων προτείνεται στο σύστημα αξιολόγησης

Στα χέρια όλων των εμπλεκόμενων φορέων βρίσκεται από χθες το απόγευμα το Ενιαίο Σύστημα Αξιολόγησης του Μαθητή, το οποίο παρουσιάστηκε στο Υπουργείο Παιδείας από την πρόεδρο της Επιτροπής Αξιολόγησης, Μαίρη Κουτσελίνη.

Το Ενιαίο Σύστημα αξιολόγησης, συστάθηκε από τα μέλη της Επιτροπής αποσκοπώντας σύμφωνα με την έκθεση, στην ανατροφοδότηση όλων όσων ενδιαφέρονται για την ανάπτυξη των μαθητών, αλλά και την αντισταθμιστική λειτουργία που πρέπει να διέπει την εκπαίδευση.

Σε μια προσπάθεια να εντοπίζονται οι αδυναμίες και οι τρόποι βελτίωσης του μαθητή, το προτεινόμενο σύστημα αξιολόγησης συμπεριλαμβάνει τα πιο κάτω:

Το ενιαίο πλαίσιο αξιολόγησης για όλες τις βαθμίδες
Σε ό, τι αφορά στην αξιολόγηση και κοινοποίηση των αποτελεσμάτων από Α΄ μέχρι την Δ΄ τάξη του δημοτικού σχολείου, αυτή μέχρι στιγμή γίνεται με σύμβολα (*), ωστόσο αυτό στο νέο σύστημα αξιολόγησης  προτείνεται να αλλάξει ως εξής:

*Στην Ε΄ και Στ΄ τάξη της δημοτικής εκπαίδευσης τα σύμβολα να αντικατασταθούν με την Αλφαβητική Βαθμολογία, η οποία αντικαθιστά την αξιολόγηση με σύμβολα.

Συγκεκριμένα, τα τέσσερα αστεράκια αντικαθιστώνται με το γράμμα Α, τα τρία αστεράκια με το γράμμα Β, τα δύο αστεράκια  με το γράμμα Γ και το ένα με το γράμμα Δ. Ο εκπαιδευτικός γνωρίζει την αντιστοίχιση σε αριθμητική βαθμολογία, η οποία είναι: Α=86 – 100, Β=61-85 Γ=41-60, Δ=20-40 ή Α= 8,6-10, Β= 6,1-8,5, Γ= 4,1- 6, Δ= 2.1-4.0

Εισαγωγή ατομικών δελτίων προόδου του μαθητή
Σκοπός της εισαγωγής του δελτίου προόδου για κάθε μαθητή είναι η βελτίωση της επίδοσής του, η οποία ενισχύεται με την καθημερινή προφορική επίδοση και την συγκέντρωση πληροφοριών για τις ανάγκες μάθησης του καθενός ξεχωριστά  από τον εκπαιδευτικό.

Το Ατομικό Δελτίο Προόδου (ΑΔΕΠ), περιλαμβάνει:

*Επιδιώξεις, Δείκτες επιτυχίας ως Προσδοκώμενα Αποτελέσματα (Γνώσεις, Δεξιότητες, Ικανότητες).

*Κλίμακα αξιολόγησης-επίπεδα επίτευξης.

*Περιγραφή σε κάθε κλίμακα επίτευξης για το τι αναμένεται από τον μαθητή.

Για Ατομικό Δελτίο Προόδου (ΑΔΕΠ) προτείνονται δειγματικές μορφές, για όλες τις βαθμίδες της εκπαίδευσης, από την προδημοτική μέχρι και το Λύκειο.

Στην προδημοτική εκπαίδευση:
 
α)Προτείνεται η περιγραφική διαμορφωτική αξιολόγηση για την οποία επιδεικνύονται περιγραφικές σημειώσεις ανά δίμηνο και τετράμηνο στα δύο γνωστικά αντικείμενα και στη συμμετοχή του παιδιού με σκοπό να διαγνωστεί ο βαθμός ωρίμανσης και η υποβοήθηση των διαφορετικών εκπαιδευτικών δραστηριοτήτων σ' αυτό.

β)Δεν διενεργείται οποιαδήποτε συγκριτική αξιολόγηση και εισάγεται ΑΔΕΠ σε επανερχόμενους βασικούς σκοπούς, όπως για παράδειγμα η κατανόηση και χρήση στο λόγο. 

γ) Δίνεται έμφαση στις αξίες, για παράδειγμα στην ομαδικότητα.

Στη δημοτική εκπαίδευση: Εισάγεται το ΑΔΕΠ σε κάθε μάθημα, με περιγραφική αξιολόγηση και βαθμό επίτευξης με Δείκτη Επιτυχίας, το οποίο συμπληρώνεται ανά ενότητα δεικτών επιτυχία και για αυτό χρησιμοποιείται η κλίμακα ως εξής: Πλήρης Επίτευξη, Επαρκής Επίτευξη, Μερική Επίτευξη , Μη Ικανοποιητικής Επίτευξη.

Στη Μέση Εκπαίδευση: Εισάγεται το Ατομικό  Δελτίο Προόδου, κατά μάθημα με διαφορετικές εναλλακτικές μορφές και είναι οι εξής: 
 
α)Περιγραφική και επί της % επίτευξη των δεικτών και συμπληρώνεται ανά ενότητα δεικτών επιτυχίας, π.χ. κατά δίμηνο.
 
β) ΑΔΕΠ-Κατάλογος της τάξης, ο οποίος περιέχει συγκεκριμένες περιγραφικές παρατηρήσεις σε σχέση με τους Δείκτες/Προσδωκόμενα αποτελέσματα.
 
γ) Εισάγονται ΑΔΕΠ για Οριζόντιες Γνωστικές, Συναισθηματικές και Κοινωνικές Δεξιότητες.

*Δείτε παράδειγμα Ατομικού Δελτίου Αξιολόγησης πιο κάτω:
Προφορική Αξιολόγηση
Στο προτεινόμενο σύστημα αξιολόγησης του μαθητή δίνεται έμφαση στην προφορική αξιολόγησή του, η οποία αναλύεται σε μορφές και εργαλεία.

Όπως σημειώνεται, στην έκθεση η πρόοδος του μαθητή, όπως φαίνεται στα Ατομικά Δελτία Προόδου, είναι σημαντικό στοιχείο θετικής αξιολόγησης, η οποία αναμένεται να διαγνωστεί και στις εξετάσεις τετραμήνων.

Η προφορική αξιολόγηση στηρίζεται στον έλεγχο των αποτελεσμάτων, ο οποίος γίνεται με άλλα μέσα, πέραν της γραπτής αξιολόγησης με δοκίμια και τελικές εξετάσεις. Από τις προτεινόμενες μορφές προφορικής αξιολόγησης ο εκπαιδευτικός μπορεί να χρησιμοποιεί τουλάχιστον τρεις, επιλέγοντας από τις πιο κάτω:

*Κατ’ οίκον εργασίες.

* Γραπτές βαθμολογητέες ασκήσεις στην τάξη.

 *Πρότζεκτ σε Ατομική ή Συνεργατική Εργασία.

* Συμμετοχή του μαθητή στις καθημερινές εργασίες του μαθήματος.

* Δραστηριότητες εκτός της αίθουσας διδασκαλίας.

 *Παιγνίδι ερωτήσεων και απαντήσεων(quiz).

* Δραστηριότητες αυτοαξιολόγησης και ετεροαξιολόγησης.

* Η όλη συμπεριφορά και επίδοση του μαθητή στα εργαστηριακά μαθήματα.

Συγκριτική αξιολόγηση
Σκοπός της συγκριτικής αξιολόγησης είναι η διαπίστωση του βαθμού επίτευξης των αναμενόμενων τελικών αποτελεσμάτων, είτε στο τέλος τους σχολικού έτους είτε ανά τετράμηνο.

Για την υλοποίηση των πιο πάνω προτείνεται:

Στην Προδημοτική και Δημοτική εκπαίδευση:
 
α) Εισαγωγή της Σχολικής Έκθεσης Προόδου (ΣΕΠ), ανά τετράμηνο στην οποία θα περιγράφονται οι παρατηρήσεις στη συμπεριφορά, η αξιολόγηση στη μορφή εκτέλεσης δραστηριοτήτων και άλλα.

β)Προτείνεται η εισαγωγή των τετραμήνων στο δημοτικό σχολείο και η κοινοποίηση της ΣΕΠ στους μαθητές και στους γονείς δύο φορές τον χρόνο (τέλος Ιανουαρίου και τέλος σχολικής χρονιάς).

Στη Μέση Εκπαίδευση:
α)Προτείνονται οι εξετάσεις τετραμήνων για το Λύκειο να είναι ενιαίες, με κοινό εξεταστικό δοκίμιο, το οποίο θα ετοιμάζεται κεντρικά. Είναι αναγκαία η περιγραφική ανάλυση των ασκήσεων-ερωτήσεων, με τρόπο που να μπορεί να δώσει ανατροφοδότηση στο σχολείο και στον εκπαιδευτικό, καθώς επίσης και ενίσχυση των προσπαθειών των μαθητών.
 
Ως προϋπόθεση της τελικής γραπτής αξιολόγησης τίθεται η δημιουργία τράπεζας υλικού αυθεντικής αξιολόγησης, η οποία δεν θα στηρίζεται στην αποστήθιση δοσμένου υλικού, εφόσον βέβαια ανάλογη είναι και η διδασκαλία. 
 
Η γραπτή εξέταση των τετραμήνων ενδείκνυται να έχει και διαγνωστικό/διαμορφωτικό χαρακτήρα, με την έννοια ότι παρέχει πληροφορίες για αρχική ουσιαστικά αποτίμηση των αναγκών των μαθητών και ανατροφοδότηση και ενίσχυση στη συνέχεια. Οι Κανονισμοί για τα τετράμηνα προνοούν για ενισχυτική διδασκαλία, διάρκειας πέντε εργάσιμων ημερών κατά την τελευταία βδομάδα του πρώτου τετραμήνου. 

β) Η συγκριτική αξιολόγηση σε μαθήματα όπως η Μουσική, η Φυσική Αγωγή, η Τέχνη να γίνεται αναφορά στου Δείκτες Επιτυχίας, με βάση τα ΑΔΕΠ του μαθητή.

γ)Προτείνεται στο Δελτίο Επίδοσης και στο Απολυτήριο να μην υπολογίζεται και να μην αναγράφεται ο μέσος όρος βαθμολογίας.

Αρχική-διαγνωστική Αξιολόγηση
Το νέο σύστημα αξιολόγησης του μαθητή προτείνει την καθιέρωση, όσον αφορά τη διαγνωστική αξιολόγηση, των πιο κάτω:  

*Διεξαγωγή διαγνωστικής εξέτασης στην Α΄ Γυμνασίου, κατά τη μετάβαση από το Δημοτικό στο Γυμνάσιο στα Μαθηματικά και στα Ελληνικά

*Διεξαγωγή διαγνωστικής εξέτασης στην Α΄ Λυκείου και Τεχνικών Σχολών, κατά τη μετάβαση από το Γυμνάσιο στο Λύκειο.

Επιπλέον, συστήνεται όπως με την ολοκλήρωση των γυμνασιακών σπουδών ο μαθητής να εξετάζεται με διαγνωστικό δοκίμιο στα κύρια μαθήματα της Ομάδας Προσανατολισμού και του Κλάδου Σπουδών που έχει επιλέξει για το Λύκειο και την Τεχνική Σχολή αντίστοιχα.

Σημειώνεται πως, οργανωμένοι γονείς, οργανωμένοι μαθητές και εκπαιδευτικοί όλων των βαθμίδων καλούνται μέχρι τις 18 Ιανουαρίου να προβούν σε παρατηρήσεις, παρουσιάζοντας δικές τους ιδέες και προτάσεις σε ότι θεωρούν ότι δεν θα είναι λειτουργικό.
 

Δειτε Επισης

BINTEO: Βρέφος βρέθηκε ζωντανό σε σπίτι δίπλα στη νεκρή μητέρα του-Οι δραματικές στιγμές της διάσωσής του
Για απουσία κυβερνητικής ευαισθησίας έκαναν λόγο οι συνταξιούχοι σε Γενική Συνέλευση
Πρόεδρος: Η Κύπρος σχεδιάζει να φιλοξενήσει Σύνοδο Κορυφής με Ινδία και χώρες Μ. Ανατολής, θα προσκληθεί και ο Ερντογάν
Δύο τυχερά πεντάρια του Τζόκερ σε πρακτορείο στη Λευκωσία-Το ποσό που κερδίζουν
ΒΙΝΤΕΟ: Πύρινη λαίλαπα στη Σμύρνη-Κάηκαν σπίτια, εκκενώθηκαν συνοικίες, δεκάδες συλλήψεις
Στους 37 βαθμούς η θερμοκρασία-Ο καιρός μέχρι την Πέμπτη
Τραγικός θάνατος για 78χρονη μετά από σφοδρή σύγκρουση τριών οχημάτων-Πληροφορία και για τέταρτο αυτοκίνητο
ΒΙΝΤΕΟ: Νεκροί πυροσβέστες μετά από ενέδρα από ελεύθερο σκοπευτή στις ΗΠΑ
Μελετά τα ευρήματα της διοικητικής για τη Μπιενάλε και αποφασίζει αν προκύπτουν πειθαρχικά η Κασσιανίδου
ΕΟΑ δύο ταχυτήτων, υπερβολικός αριθμός αντιδημάρχων-Μελετά σενάρια και ψάχνει λύσεις το ΥΠΕΣ