Τα ανά ηλικία σημάδια στο παιδί που πρέπει να οδηγήσουν σε λογοθεραπευτή

Λογοθεραπεία είναι η επιστήμη που ασχολείται με τις διαταραχές λόγου ομιλίας και επικοινωνίας σε παιδιά και ενήλικες. Ο ρόλος του λογοθεραπευτή είναι η πρόληψη, αξιολόγηση, διάγνωση και αποκατάσταση των διαταραχών αυτών από την βρεφική κιόλας ηλικία.
Οι γονείς πρέπει να ανησυχήσουν και να έχουν υπόψη του πως η γλωσσική ικανότητα και ανάπτυξη, ολοκληρώνετε πριν ακόμα το παιδί ενταχτεί στο σχολείο.


Σε παιδιά μικρής ηλικίας 18 – 30 μηνών είναι πολύ σημαντική η παρέμβαση, αφού σε αυτή την ηλικία το παιδί έχει πολλές δυνατότητες βελτίωσης και ανάκαμψης εάν ακολουθήσει σωστή συμβουλευτική και θεραπευτική αγωγή.


Τα παιδιά ωφελούνται περισσότερο από τη θεραπεία σε ηλικία 2 – 4 ετών παρά σε πιο μεγάλη ηλικία.


ΑΝΗΣΥΧΟΥΜΕ όταν σε:

Ηλικία 1-3 μηνών το βρέφος:

  • Δεν χαμογελά
  • Δεν δείχνει να παρακολουθεί πρόσωπα ή αντικείμενα
  • Δεν αντιδρά σε φωνές οικείων προσώπων
  • Δεν παράγει διάφορα φωνήματα, κυρίως φωνήεντα
  • Δεν αντιδρά σε δυνατούς και έντονους ήχους

 

Ηλικία 3-6 μηνών:

  • Δεν εκφράζεται με γέλιο ή κλάμα
  • Δεν προσπαθεί να γυρίσει προς τον ομιλητή
  • Δεν αναγνωρίζει τη φωνή των γονέων του
  • Δεν ανταποκρίνεται σε οπτικά, απτικά ή λεκτικά ερεθίσματα
  • Δεν παράγει επαναλαμβανόμενους ήχους

 

Ηλικία 6-9 μηνών:

  • Δεν χρησιμοποιεί διαφορετικούς ήχους σε συλλαβές
  • Δεν ανταποκρίνεται προς την πηγή του ήχου
  • Δεν διαφοροποιεί τη συμπεριφορά του με μη οικεία πρόσωπα
  • Δεν ανταποκρίνεται στο όνομα του
  • Δεν αναζητεί οικεία αντικείμενα
Ηλικία 9-12 μηνών:
  • Δεν συνδυάζει συλλαβές
  • Δεν χρησιμοποιεί λέξεις με σημασία (1 έτος)
  • Δεν χρησιμοποιεί νοήματα για να επικοινωνήσει
  • Δεν εκτελεί απλές εντολές
  • Δεν ανταποκρίνεται όταν του μιλούν
  • Δεν δείχνει ενδιαφέρον σε καινούργια περιβάλλοντα
Ηλικία 1-2 ετών:
  • Δεν χρησιμοποιεί 10-50 λέξεις (18 μηνών)
  • Δεν χρησιμοποιεί 100-200 λέξεις (24 μηνών)
  • Δεν προσπαθεί να μιμηθεί την ομιλία
  • Δεν δείχνει
  • Δεν έχει καλή βλεμματική επαφή με τον ομιλητή
  • Δεν εκτελεί διπλές οδηγίες
  • Δεν αναγνωρίζει 5 βασικά μέρη του σώματος
  • Δεν χρησιμοποιεί βασικές χειρονομίες
  • Δεν συνδυάζει 2 λέξεις για να φτιάξει μικρές φράσεις (24 μηνών)
  • Δεν παίζει με διάφορα παιχνίδια συμβολικά
Ηλικία 2-3 ετών:
  • Υπάρχει μεγάλη καθυστέρηση ομιλίας
  • Δεν έχει λεξιλόγιο 300-400 λέξεων
  • Δεν φτιάχνει προτάσεις 3 λέξεων
  • Δεν ακολουθεί οδηγίες 2 σκελών
  • Δεν παίζει με παιχνίδια της ηλικίας του
  • Δεν κάνει ερωτήσεις
  • Δεν χρησιμοποιεί πληθυντικό αριθμό
  • Δεν δίνει προσοχή στους περιβαλλοντικούς ήχους
  • Δεν τον ενδιαφέρουν παιδικά τραγουδάκια
  • Δεν παρακολουθεί εικόνες από παραμύθια

 

Ηλικία 3-4 ετών:

  • Υπάρχει μεγάλη καθυστέρηση ομιλίας
  • Δεν έχει λεξιλόγιο 500-600 λέξεις
  • Η ομιλία δεν είναι κατανοητή στο 75% από αγνώστους
  • Δεν προφέρει τα περισσότερα φωνήματα σωστά, εκτός συριστικών και παλλόμενων
  • Δεν κατανοεί τα συναισθήματα των άλλων
  • Δεν εμπλέκετε σε παιχνίδι με άλλα παιδιά
  • Δεν μιλά για γεγονότα της καθημερινότητας του
  • Δεν χρησιμοποιεί την άρνηση
  • Δεν κατανοεί επίθετα
  • Δεν παίζει φανταστικό παιχνίδι

 

Ηλικία 4-5 ετών:

  • Η ομιλία δεν είναι κατανοητή 100% από αγνώστους
  • Δεν μιλάει με ολοκληρωμένες προτάσεις
  • Δεν προφέρει τα περισσότερα φωνήματα σωστά, εκτός ίσως συριστικών και παλλόμενων
  • Δεν ενδιαφέρεται να παίξει με άλλα παιδάκια
  • Δεν μπορεί να διηγηθεί μέρος μιας ιστορίας ή ενός γεγονότος
  • Δεν χρησιμοποιεί μολύβι για να γράψει ή να ζωγραφίσει
  • Δεν μετράει μέχρι το 10 (5 ετών)
  • Εμφανίζει επιθετική συμπεριφορά

 
Ελένη Ροδοσθένους  B.A., M.S.c
Λογοπαθολόγος – Λογοθεραπεύτρια