Συζητούν την έκθεση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για την εκπαίδευση στη Βουλή
06:52 - 24 Οκτωβρίου 2018

Υψηλές δαπάνες που δεν συνάδουν με τα χαμηλά ποσοστά επιτυχίας των μαθητών και του εκπαιδευτικού συστήματος στην Κύπρο διαπιστώθηκε στην τελευταία ετήσια έκθεση της Κομισιόν, η οποία ασχολήθηκε με τα εκπαιδευτικά συστήματα στις χώρες-μέλη της Ευρωπαϊκής Ένωσης.
Η έκθεση θα τεθεί σήμερα στις 8:30 ενώπιον της Κοινοβουλευτικής Επιτροπής της Παιδείας της Βουλής, έπειτα από σχετική πρόταση βουλευτών, -Κυριάκου Χατζηγιάννη, Γιώργου Κάρουλλα, Αννίτας Δημητρίου, Πανίκου Λεωνίδου και Μιχάλη Γιωργάλλα-, ώστε να συζητηθούν και μέτρα τα οποία προτίθεται η Κυβέρνηση να λάβει.
Στη σημερινή επιτροπή πέραν του Υπουργού Παιδείας, Κώστα Χαμπιαούρη, τις συντεχνίες των εκπαιδευτικών, τις συντεχνίες των εργαζομένων, τους οργανωμένους γονείς, εκπροσώπους μαθητών, θα παρευρεθεί και ο Γενικός Ελεγκτής της Δημοκρατίας, κ. Οδυσσέας Μιχαηλίδης, ο οποίος εξέφρασε πολλές φορές τις απόψεις του για τις υπέρμετρες δημόσιες δαπάνες στον τομέα της εκπαίδευσης, παραθέτοντας μάλιστα σε παλαιότερες εκθέσεις και έρευνες.
Στην έκθεση στην οποία δίνεται έμφαση στην εκπαίδευση για την ιθαγένεια και την ιδιότητα του πολίτη πέραν από τις υψηλές δαπάνες και τα χαμηλά αποτελέσματα γίνεται αναφορά στο νέο σύστημα διορισμών αλλά και τη μεταρρύθμιση της αξιολόγησης των εκπαιδευτικών η οποία έμεινε στάσιμη χωρίς να συζητηθεί από τους αρμόδιους.
Δημόσιες δαπάνες, οι εκπαιδευτικοί και χαμηλά αποτελέσματα
Οι δημόσιες δαπάνες για την εκπαίδευση στη χώρας μας σύμφωνα με την έκθεση, η οποία παρουσιάστηκε προ ημερών από τον Επίτροπο Τίμπορ Νάβρατιτς, παραμένουν υψηλές ωστόσο υπάρχει περιθώριο βελτίωσης.
Συγκεκριμένα, στο 6% του ΑΕΠ το 2016, οι δημόσιες δαπάνες για την εκπαίδευση παραμένουν πολύ υψηλότερες από τον μέσο όρο της ΕΕ κατά 4,7%, ενώ, υπολογιζόμενη ως ποσοστό δημόσιων δαπανών, η Κύπρος δαπάνησε το 15,6% για την εκπαίδευση το 2016, περισσότερο από οποιαδήποτε άλλη χώρα της ΕΕ.
Σ΄ όλες τις χώρες μέλη της Ευρωπαϊκής Ένωσης αλλά και στην Κύπρο οι μισθοί των εκπαιδευτικών(73%) αποτελούν τις μεγαλύτερες δαπάνες, ωστόσο, παρατηρούνται χαμηλά εκπαιδευτικά αποτελέσματα, -δηλαδή οι γνώσεις, οι δεξιότητες και οι ικανότητες που επιτυγχάνουν οι σπουδαστές όπως μετριέται από το Πρόγραμμα του ΟΟΣΑ για τη Διεθνή Αξιολόγηση Φοιτητών (PISA)- είναι σε χαμηλό επίπεδο.
Τα χαμηλά αποτελέσματα θα μπορούσαν να βελτιωθούν σύμφωνα με την έκθεση, γιατί αυτά «θα ωφελήσουν την κοινωνία και δεδομένης της θετικής επίδρασης της εκπαίδευσης στην ανάπτυξη και την παραγωγικότητα και την ισότητα των εισοδημάτων (ΟΟΣΑ 2016)».
Νέο σύστημα διορισμών
Με αναφορά στο νέο σύστημα διορισμών των εκπαιδευτικών η έκθεση καταγράφει πως μετά τις πρώτες εξετάσεις για είσοδο νέων εκπαιδευτικών(Νοέμβριος 2017), η ομάδα επιτυχημένων υποψηφίων είναι αρκετά μεγάλη ώστε να καλύψει τις θέσεις που προγραμματίζονται να ανοίξουν τα επόμενα δύο χρόνια.
Η έκθεση εξάλλου σημειώνει πως, από τους συμμετέχοντες (5.020), μόνο οι 1869 πέτυχαν στις εξετάσεις, με χαμηλότερο ποσοστό επιτυχίας (6.9%) στην ελληνική γλώσσα.
Τέλος, καταγράφει πως δεν έχουν ληφθεί μέτρα πολιτικής για την μεταρρύθμιση της αξιολόγησης των εκπαιδευτικών λόγω του ότι τα ενδιαφερόμενα μέρη-ακόμη και με τα συνδικάτα των εκπαιδευτικών- δεν έχουν συζητήσει για το θέμα.
Τριτοβάθμια εκπαίδευση
Σε σχέση με την τριτοβάθμια εκπαίδευση, η συμμετοχή αυξήθηκε κατά 2,4 μονάδες βάσης από το 2016, φθάνοντας το 55,8% - ύψος ρεκόρ.
Η Κύπρος καταγράφεται ως πολύ υψηλότερη από τον μέσο όρο της ΕΕ (39,9%) και δεύτερη μόνο μετά τη Λιθουανία και ενώ εξακολουθεί να βρίσκεται κάτω από το μέσο όρο της ΕΕ (84,9%), με 75,2% το 2017, το επίπεδο απασχόλησης των πρόσφατων πτυχιούχων ΑΕΙ εξακολουθεί να είναι σημαντικά υψηλότερο από αυτό των ατόμων με χαμηλότερα προσόντα.
Πέραν όμως των πιο πάνω, ένα πολύ υψηλό ποσοστό (41,2% 46) των αποφοίτων ΑΕΙ εργάζεται σε θέσεις που απαιτούν χαμηλότερες δεξιότητες με αποτέλεσμα να δημιουργείται ανισορροπία αλλά και αύξηση της ζήτησης για επαγγελματίες της εκπαίδευσης.
Μεταρρύθμιση της δευτεροβάθμιας και επαγγελματικής εκπαίδευσής
Τέλος η έκθεση της Κομισιόν αναφέρει πως, πραγματοποιήθηκε πρόοδος στη μεταρρύθμιση και αυτή αφορά τη δευτεροβάθμια τεχνική και επαγγελματική εκπαίδευση παρά το γεγονός του ότι η συμμετοχή είναι χαμηλότερη από τον μέσο όρο της ΕΕ.
Σύμφωνα με την έκθεση, μόνο το 17% των μαθητών της ανώτερης δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης συμμετείχε στην ΕΕΚ το 2016 ενώ το ποσοστό α[απασχόλησης των αποφοίτων της επαγγελματικής εκπαίδευσης ήταν το χαμηλότερο που υπήρξε στην ΕΕ το 2017(52% έναντι 76,6% ).
Δείτε τα σημαντικά σημεία της έκθεσης
Δείτε ολόκληρη την έκθεση της Ε.Ε για την εκπαίδευση πατώντας εδώ (* η αναφορά στην Κύπρο γίνεται στη σελίδα 51)