Αναγνωρίζουν τις στρεβλώσεις, προχωρούν σε διορθωτικές κινήσεις για την παιδεία
15:07 - 24 Οκτωβρίου 2018

Με βασικό θέμα συζήτησης το πόρισμα της πρόσφατης έκθεσης της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για την εκπαίδευση συνήλθε σήμερα η Επιτροπή Παιδείας της Βουλής, η οποία ωστόσο δεν ολοκλήρωσε τη συζήτηση και θα δώσει συνέχεια επί του θέματος στη συνεδρία της ερχόμενης Τετάρτης.
Επί της έκθεσης της Κομισιόν κλήθηκαν σήμερα να τοποθετηθούν και να εκφέρουν απόψεις, εκπρόσωποι του Υπουργείου Παιδείας, του Υπουργείου Εργασίας, της Στατιστικής Υπηρεσίας, Πανεπιστημιακοί, εκπαιδευτικές οργανώσεις, οργανωμένοι γονείς, μαθητές και άλλοι, καθώς και ο Γενικός Ελεγκτής, Οδυσσέας Μιχαηλίδης, ο οποίος επανηλειμμένως είχε εκφράσει θέσεις βασισμένες σε προηγούμενες εκθέσεις της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, καθώς και σε άλλες έρευνες που αφορούσαν την εκπαίδευση στην Κύπρο.
Ο Γενικός Ελεγκτής
Σε τοποθέτησή του, ο Γενικός Ελεγκτής, Οδυσσέας Μιχαηλίδης, παρέπεμψε στην περσινή έκθεση λέγοντας: «Βλέπω πως υπάρχει έκπληξη. Πέσαμε από τα σύννεφα επειδή είδαμε φέτος πως η Ευρωπαϊκή Επιτροπή ανέδειξε τα προβλήματα που υπάρχουν στην κυπριακή εκπαίδευση».
Στην περσινή έκθεση, σύμφωνα με τον Γενικό Ελεγκτή, η Κύπρος κατείχε δύο χαμηλά ρεκόρ και σ' αυτή γινόταν αναφορά και στις μεγάλες δαπάνες στην εκπαίδευση με τη σύσταση να αξιοποιηθούν αναλόγως.
Ο κ. Μιχαηλίδης σημείωσε «φέτος, επειδή κατάλαβαν πως δεν τα πιάνουμε ακριβώς τα θέματα, μας τα έκαναν πιο λιανά. Μας τα έκαναν πιο ππιλαφούι να το πω στα κυπριακά. Το πρώτο που μας λένε είναι πως η δαπάνη παραμένει υψηλή, και δεν το λέω με αρνητική έννοια, αλλά η χαμηλή αποτελεσματικότητα και αποδοτικότητα εξακολουθούν να παραμένουν μια πρόκληση, και δυστυχώς είναι αυτό που είχαμε διαπιστώσει το τελευταίο διάστημα αναδεικνύοντας αυτό το θέμα.
«Οι συστάσεις μας, αφορούσαν το πώς θα ανακατανέμουμε τους πόρους της εκπαίδευσης, ώστε να αυξηθεί η αποτελεσματικότητα και η αποδοτικότητα», ανέφερε ο κ. Μιχαηλίδης.
Όσον αφορά το κατά πόσο τα ζητήματα εκπαίδευσης αφορούν την Ελεγκτική Υπηρεσία, κάτι που συζητήθηκε κατά τους προηγούμενους μήνες, ο κ. Μιχαηλίδης είπε χαρακτηριστικά. «Επειδή έχουμε καταλήξει στην Κύπρο να πρέπει να αποδεικνύουμε πως δεν είμαστε ελέφαντες, γράψαμε και σε άλλες ελεγκτικές υπηρεσίες και τους είπαμε πως οι συμπατριώτες μας θεωρούν πως δεν είναι αρμοδιότητα μας να ασχολούμαστε με αυτά τα θέματα. Από εσάς έγιναν παρόμοιες μελέτες; Μας απάντησαν θετικά οκτώ χώρες».
Ολοκληρώνοντας, ο Γενικός Ελεγκτής κατέληξε στο ότι η έκθεση αυτή αναδεικνύει την γύμνια μας.
«Αυτό κάνει, γιατί τα ίδια πράγματα έφταναν σε εμάς και πέρσι και πρόπερσι και εμείς κάναμε πως δεν τα βλέπαμε».
Τέλος, εξέφρασε για άλλη μια φορά την θέση της Ελεγκτικής Υπηρεσίας ότι πρέπει να ληφθούν μέτρα εξορθολογισμού των δαπανών της εκπαίδευσης.
Το Υπουργείο
Κάνοντας αναφορά στα θετικά και αρνητικά πορίσματα στα οποία κατέληξε η έκθεση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, εκπρόσωπος του Υπουργείου Παιδείας, αναφέρθηκε σε σειρά μέτρων, μερικά εκ των οποίων βρίσκονται ήδη σε ισχύ, ενώ, άλλα αναμένεται να υλοποιηθούν.
Συγκεκριμένα, όσον αφορά τις δαπάνες, σύμφωνα με το Υπουργείο, λαμβάνονται σειρά από μέτρα για αύξηση της αποτελεσματικότητας της διάθεσης των οικονομικών πόρων, αλλά και ανακατανομής τους μέσω ενός ολοκληρωμένου στρατηγικού σχεδιασμού.
Συγκεκριμένα, μέσω του στρατηγικού σχεδίου έχουν τεθεί στρατηγικοί στόχοι και δραστηριότητες άμεσα συνδεδεμένες με τις δαπάνες, οι οποίες καλύπτουν όλες τις δράσεις του Υπουργείου.
Πέραν των πιο πάνω, το Υπουργείο Παιδείας έχει προχωρήσει στα εξής μέτρα:
*Από το 2017, έχει αρχίσει η παρακολούθηση και αξιολόγηση των στρατηγικών στόχων μέσω της μέτρησης των βασικών δεικτών.
*Έχει ήδη αρχίσει η εκπόνηση Νέου Σχεδίου Αξιολόγησης του εκπαιδευτικού και του εκπαιδευτικού έργου.
*Έχει ήδη αρχίσει η εκπόνηση Νέου σχεδίου Αξιολόγησης του μαθητή.
*Συνεχίζει την προσπάθεια αναδόμησης των αναλυτικών και ορολογιών προγραμμάτων, η οποία αποτελεί δυναμική διαδικασία στην βάση εμπειρικών και επιστημονικών δεδομένων.
*Εισήχθησαν οι ψηφιακές δεξιότητες στα αναλυτικά προγράμματα των μεγάλων τάξεων του Δημοτικού.
Τέλος, στην τοποθέτησή του σημείωσε πως στις προσπάθειες αυτές όλοι οι εταίροι, συμμετέχουν με απόψεις και εισηγήσεις και έχουν λόγο στη διαμόρφωση των τελικών σχεδίων ενώ, πρόσθεσε πως, ο διάλογος έχει αρχίσει για την ασφάλεια και υγεία, καθώς και για σειρά άλλων μέτρων.
Ωστόσο, για την έκθεση έχει προγραμματιστεί Ημερίδα για τις 6 Νοεμβρίου, από το Υπουργείο Παιδείας σε συνεργασία με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, με εμπειρογνώμονες, ώστε να συζητηθεί το περιεχόμενό της.
Ο Πρόεδρος της Επιτροπής Παιδείας
Δεν υπήρξε καμία αμφισβήτηση από κανέναν για τα πορίσματα στα οποία κατέληξε η έκθεση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για την εκπαίδευση, τόνισε σε δηλώσεις του μετά το τέλος της συνεδρίας, ο πρόεδρος της Επιτροπής Παιδείας της Βουλής, Κυριακός Χατζηγιάννης.
Επιπρόσθετα, ο κ. Χατζηγιάννης εξέφρασε τη λύπη του για το γεγονός ότι στο παρελθόν εκθέσεις σαν αυτή δεν είχαν συζητηθεί, ενώ σημείωσε πως «είναι μια έκθεση πάνω στην οποία πρέπει να ενκύψουμε, ώστε τα πορίσματα της έκθεσης με κάποια συγκεκριμένη μεθοδολογία να οδηγήσουν στην λήψη τελικών αποφάσεων για διόρθωση στρεβλώσεων του κυπριακού εκπαιδευτικού συστήματος».
«Υπάρχουν στρεβλώσεις», συνέχισε ο κ. Χατζηγιάννης, «τις οποίες θα πρέπει όλοι να αναγνωρίσουμε με πνεύμα και κλίμα συναίνεσης, προκειμένου να οδηγηθούμε σε διορθωτικές αποφάσεις. Αυτό είναι το ζητούμενο. Δεν αγνοούμε σε καμία περίπτωση τα πολύ δυνατά σημεία του εκπαιδευτικού μας συστήματος. Δεν μπαίνουμε σε λογική αν θέλουμε να αιτιολογήσουμε και να βρούμε το δρόμο για το αύριο».
Ωστόσο, σημείωσε ο κ.Χατζηγιάννης «απαιτήσαμε μεθοδολογία για το πώς θα προχωρήσουμε, απαιτήσαμε κωδικοποίηση των συμπερασμάτων της Επιτροπής από το Υπουργείο και για το κάθε συμπέρασμα θα πρέπει να ετοιμαστεί πρόγραμμα δράσεων και στοχεύσεις».
«Η προσέγγισης αυτού του θέματος έγινε για να βγάλει ο καθένας από μέσα μας τις ψυχικές δυνάμεις που έχουμε για να διορθώσουμε τα πράγματα. Αυτό είναι που ζητούμε και αυτή είναι η προσέγγιση. Θέλω επιτέλους να πω, πως η κατά κόρον χρήση χρημάτων σε σχέση με την αποτελεσματικότητα πρέπει να αναγνωριστεί ως πρόβλημα. Πολλά χρήματα και όχι ανάλογο ποιοτικό αποτέλεσμα. Αυτό πρέπει να το ανατρέψουμε», κατέληξε ο κ. Χατζηγιάννης.